Hoog gasverbruik in juni zonder CV gebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 19:29
Beste Medetweakers,
vandaag kreeg ik weer mijn maandelijkse mail met het verbruik.

echter viel mij het hoge gasverbruik op.

de situatie is als volgt :
Nest Thermostaat met vloerverwarming door de gehele woning
CV Ketel uit 2008
beneden in de keuken een Qooker combi (met aansluiting op CV)
Koken gaat op inductie.
2 personen die bijna elke dag douchten +- 5 minuten.

nu heeft de hele maand juni mijn CV uitgestaan (ook in een rapport van Nest gekregen)
echter is er alsnog 40M3 gas verbruikt.
in mijn oude huis was dit ongeveer 10-12M3

ligt dit aan de ketel of kan dit ook ergens aan de nest liggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:46
Lijkt erop dat de 'comfort' stand van de ketel aanstaat. Dan houdt ie altijd een beetje water warm voor een snelle start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan makkelijk aan de ketel liggen hoor.. Het waakvlammetje van mijn oude ketel snoepte ook makkelijk 0.7 m3 per dag weg. De nieuwe ketel heeft geen waakvlammetje meer geloof ik.. en dat scheelt mij ongeveer de helft van mijn verbruik.
10-12 m3 vind ik trouwens wel weer aan de lage kant voor 2 personen die elke dag douchen en koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Dat komt omdat de Quooker warm water van de CV afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
Wij hebben met z'n tweeën 22 m3 verbruikt in juni.
- Vloerverwarming welke de hele maand niet aan heeft gestaan (geen Nest o.i.d. om te checken, maar het weer was goed).
- Geen Quooker, wel warm water in de keuken welke een lange afstand moet overbruggen vanaf de CV ketel
- Koken op gas, maar dit verbruik is volgens mij echt peanuts.
- We douchen dagelijks. Ik time het niet, maar zal iets van 10 min per persoon zijn denk ik

Jouw 40 m3 lijkt dus iets aan de hoge kant, maar 12 m3 is ook wel weer erg weinig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Die maandelijkse melding kun je beter negeren. Hou het zelf bij vanaf de meter.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:17
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
Als er een lange leiding tussen CV en quooker in zit heeft het vrijwel geen zin deze aan het warme water te hangen. Tegen de tijd dat het warme water bij de quooker aankomt zit de kraan allang weer dicht en het warme water blijft in de leiding staan en koelt weer af.
Ik weet niet of deze CV een voorraadvat heeft, zo ja dan triggert ieder warmwatergebruik de ketel elke keer om het hele voorraadvat weer heet te stoken. Kortom je stookt dan een heleboel voor niets en je kunt beter de quooker aan het koudwater hangen.
Daarnaast inderdaad even kijken of je ketel een confortstand heeft en deze uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Deleon78 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:52:
[...]

Uhhh
Ik denk dat je de meterdata wel kunt vertrouwen hoor...
Dit is geen geschat verbruik maar geneten verbruik.
Nee, oa Essent wil je dat wijsmaken.
Zelf ervaren en er klopt werkelijk niets van.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:09
Hackus schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:54:
[...]

Dus Essent leest je meter uit, die data komt dan in de boardroom terecht en dan gooit de CEO een dobbelsteen en afhankelijk van de waarde van de dobbelsteen, sturen ze je een bepaald gasverbruik in de mail? Zoiets?

OT: Ik heb ook Essent en ik ben best blij met mijn gasverbruik, moet ik mij zorgen maken dat die hoger uitvalt volgens jou?

[ Voor 13% gewijzigd door dehardstyler op 16-07-2019 13:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:31
Hackus schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:54:
[...]

Bij zo'n claim zou enige onderbouwing wel fijn zijn, als je mensen wil overtuigen van je eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
40 m3 is inderdaad veel voor 2 personen zodra de CV uit staat.

Reeds genoemde opties in dit topic zou ik ook opvolgen:
- comfortstand van je ketel uitzetten
- Qooker aan koud water hangen (als dit uberhaupt kan, geen idee)

Verder raad ik je aan een (gratis) account te maken op enelogic.com. Je kan dan zien op welke delen van de dag het meeste gas verbruikt wordt en mogelijk kan je dit ook linken aan een bepaalde activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:22
jeroen3 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:36:
Dat komt omdat de Quooker warm water van de CV afneemt.
hoe bedoel je dit ? een quooker zit net als een gewone kraan met warm water aangesloten , kokend water komt via koud water.

een quooker verbuiikt dus niet meer/minder gas dan een normale keukenkraan.
Kokend komt uit de boiler en warm water bij een combi komt ook uit de boiler(en dus stroom ipv gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
@Len020 Een quooker combi heeft twee mengventielen.
Eerste menventiel in de kraan met koud + warm water van het tweede mengeventiel.
Tweede mengventiel pakt Quooker + CV water.

Dus als je warm tapwater afneemt neem je altijd water uit je CV.

Warm tapwater komt dus uit je Quooker, tot je CV aanvoer warm is.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 16-07-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:22
@jeroen3
precies, net zoals een 'normale' kraan. Met als verschil dat bij een normale kraan de eerste liters koud zijn, en bij de quooker niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Len020 op 16-07-2019 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sigmundfreund schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:28:
[...]

Bij zo'n claim zou enige onderbouwing wel fijn zijn, als je mensen wil overtuigen van je eigen ervaring.
Meterstand in mijn Essent komen niet overeen met de werkelijke uit mijn meterkast. Zgn voorspelling die je maandelijks krijgt nog minder. Uitlezen slimme meter uit laten zetten
en hou het zelf bij nu. Eigen ervaring hoef niemand te overtuigen( ben gen Johova of zo)

@dehardstyler Essent leest je meter niet uit, dat doet oa Enexis

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 16-07-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 11:15
B-Real schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:44:
Wij hebben met z'n tweeën 22 m3 verbruikt in juni.
- Vloerverwarming welke de hele maand niet aan heeft gestaan (geen Nest o.i.d. om te checken, maar het weer was goed).
- Geen Quooker, wel warm water in de keuken welke een lange afstand moet overbruggen vanaf de CV ketel
- Koken op gas, maar dit verbruik is volgens mij echt peanuts.
- We douchen dagelijks. Ik time het niet, maar zal iets van 10 min per persoon zijn denk ik

Jouw 40 m3 lijkt dus iets aan de hoge kant, maar 12 m3 is ook wel weer erg weinig lijkt me.
Zelfde situatie hier, maar wij hebben wel een Quooker.

Verbruik juni: 12m3
Verbruik mei: 17m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Type-R739
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:34
Tremio schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:19:
[...]

Zelfde situatie hier, maar wij hebben wel een Quooker.

Verbruik juni: 12m3
Verbruik mei: 17m3
Hier ook zelfde situatie. Quooker combi, koken op inductie, huishouden van 2 volwassenen en 2 kinderen. Iedereen doucht elke dag.

verbruik mei: 16 m³
verbruik juni: 11 m³

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Hackus schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:19:
[...]

Meterstand in mijn Essent komen niet overeen met de werkelijke uit mijn meterkast. Zgn voorspelling die je maandelijks krijgt nog minder. Uitlezen slimme meter uit laten zetten
en hou het zelf bij nu. Eigen ervaring hoef niemand te overtuigen( ben gen Johova of zo)

@dehardstyler Essent leest je meter niet uit, dat doet oa Enexis
Hhhhhhhhhhh. Is het veel meer of minder dan Enexis, Stedin, of Essent uitleest?
Of praten we hier over een verschil van 3 m3?
Eigen ervaring hoef niemand te overtuigen( ben gen Johova of zo)
Als je slechte ervaringen deelt is dat wel handig, denk je ook niet? Ik zit bijvoorbeeld in hetzelfde schuitje als jou ( ook Essent, maar dan met Stedin ), dus ik ben wel benieuwd waar ik dan zoal op moet letten. En waarom ik sceptisch ben, is omdat je vrij weinig verkeerd kunt doen aan een waarde uitlezen. Dus of jij krijgt het verbruik van iemand anders in je mail of er is iets anders raars aan de hand. Was het bijvoorbeeld een factor 10 ofzo of compleet random?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 19:45

BertV

Handgemaakt

Het gasverbruik, ik wist niet dat een Quooker dat gebruikte, lijkt mee te vallen.

Jullie gebruiken nog minder dan mijn huishouden in de zomer;
2 volwassen, 2 kinderen.

Maar je hebt ook stroomverbruik?
Quooker COMBI(+) verbruikt 511kWh per jaar als er getapt wordt volgens het door de verordening voorgeschreven tappatroon.
Dat is bijna mijn volledige (extreem lage) stroomverbruik.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dehardstyler Al gekeken of je EAN nummer wel klopt met wat er geregistreerd is. Gaat ook nogal eens mis. Jaaroverzicht scheelde 84m3 maar zgn voorspelling klopte echt niet. zgn verbruik van 68m3 en daadwerkelijk 42m3(om maar voorbeeld te noemen) Enexis is de netwerkbeheerder en eigenaar van de meter. Bij wie jij stroom en gas afneemt krijgen 2x per jaar de standen van je netwerkbeheerder. 1x voor jaarafrekening en 1x 6mnd ervoor.

edit: Net contact gehad met Enexis, en het blijkt dat men vanaf januari dit jaar 6 x de meter aflezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 16-07-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Hackus schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:55:
@dehardstyler Al gekeken of je EAN nummer wel klopt met wat er geregistreerd is. Gaat ook nogal eens mis. Jaaroverzicht scheelde 84m3 maar zgn voorspelling klopte echt niet. zgn verbruik van 68m3 en daadwerkelijk 42m3(om maar voorbeeld te noemen) Enexis is de netwerkbeheerder en eigenaar van de meter. Bij wie jij stroom en gas afneemt krijgen 2x per jaar de standen van je netwerkbeheerder. 1x voor jaarafrekening en 1x 6mnd ervoor
Dit hoeft absoluut niet beperkt te zijn tot 2x per jaar..

Ik ontvang momenteel bij nuon minstens 1x per dag nieuwe data (loopt wel vaak een dag of 2 achter)
Hiervoor zat ik bij Oxxio waarbij ik meermals per dag een update van mijn exacte verbruik in de door hen geleverde app kon zien.

Kwestie van toestemming geven om de meterstanden uit te laten lezen op afstand.

Onder huidige abbo bij Nuon nog niet gecontroleerd. Maar gedurende mijn tijd bij oxxio was dit ook altijd spot on met wat ik volgens het telwerk op de meter kon aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Temujin Dat is dan aangevraagd als je App gebruikt. Heeft niets met zgn voorspellings e-mail te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
@dehardstyler Al gekeken of je EAN nummer wel klopt met wat er geregistreerd is. Gaat ook nogal eens mis. Jaaroverzicht scheelde 84m3 maar zgn voorspelling klopte echt niet. zgn verbruik van 68m3 en daadwerkelijk 42m3(om maar voorbeeld te noemen) Enexis is de netwerkbeheerder en eigenaar van de meter. Bij wie jij stroom en gas afneemt krijgen 2x per jaar de standen van je netwerkbeheerder. 1x voor jaarafrekening en 1x 6mnd ervoor
Ja toevallig wel, want ik heb een nieuwe aansluiting, dus die komen wel overeen ( gas en stroom ). Ik weet in ieder geval zeker dat het bij mij niet 2 keer per jaar is, anders krijg je ook geen maandelijkse overzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dehardstyler schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:10:
[...]

Ja toevallig wel, want ik heb een nieuwe aansluiting, dus die komen wel overeen ( gas en stroom ). Ik weet in ieder geval zeker dat het bij mij niet 2 keer per jaar is, anders krijg je ook geen maandelijkse overzichten.
Dat is dus een schatting als je geen App gebruikt, maar via zgn voorspellinge-mail

@Temujin uitlezen is altijd toegestaan, je moet zelf aanvraag doen om het uit te laten zetten( dan krijg je e-mail om zelf je meterstanden door te geven)

@deepbass909 verschil zit hem in App gebruik of niet. TS praat over maandelijkse e-mail met verbruik, geen App dus

[ Voor 23% gewijzigd door Hackus op 16-07-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dat ligt maar net aan de gemaakte afspraken tussen afnemer (de consument), leverancier (energiebedrijf) en netbeheerder (bijv. Stedin).

Ik zit zelf bij GreenChoice als leverancier, Stedin als netbeheerder. Bij ons lees GreenChoice zelfs per uur de meter uit (eigen keuze overigens). En ja, dit is werkelijk zo, want vanwege zonnepanelen is ons stroomverbruik alles behalve voorspelbaar en zie je in het verbruik per uur exact terug wanneer bijv. een oven, kookplaat of vaatwasser ingeschakeld wordt.
En ook het gasverbruik kan ik per uur volgen in de app van Green Choice.

@theorganiser
Wat je gasverbruik betreft, dat vind ik niet eens zo heel raar als je iedere dag doucht. Wij zaten in juni op 29m3 met een 2 persoonshuishouden met ook koken op inductie, Quooker (wel volledig elektrisch), CV op auto (als het onder de 21 graden komt kan hij aanslaan op bepaalde tijden). Alleen douchen wij niet standaard iedere dag. Ow, en een moderne HR+107 ketel uit 2017.

Wil je echt weten waar je gasverbruik zit, dan zou je een rapport per uur moeten laten genereren. Dan zie je snel genoeg waar de pieken en dalen in het verbruik zit. Ik laat dat door Raspberry Pi doen die de slimme meter uitleest en dan zie je bijv. precies wanneer er gedoucht wordt (dat is echt een gas-vreter).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Hackus schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:12:
[...]

Dat is dus een schatting als je geen App gebruikt, maar via zgn voorspellinge-mail
Het is wel toevallig dat het elke maand rond de 15 m3 zit en nu de maand juni maar 4 m3 was ( hint ik was op vakantie 3 weken :P ). Ook staat dit in mijn Stedin:

DE SLIMME METER STAAT AAN
Uw meterstanden geven wij automatisch door.
U ontvangt maandelijks een energieverbruiksoverzicht.

Betekent dat dan nog steeds een schatting? Want dan ga ik het vanavond allemaal even narekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hou zelf je meterstanden bij, dan weet je het zeker. 1e maandag van de maand of zo 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:33
@Hackus Heb jij eigenlijk wel een slimme meter? In m’n vorige appartement had ik een slimme meter en die twee maandelijkse e-mails klopten altijd. In onze nieuwe woning hadden we een digitale(!) meter. Die worden 1x per jaar uitgelezen voor de afrekening. De twee maandelijkse e-mails kwamen niet (meer) en in de Nuon app stond wel een verbruik maar daar klopte weinig van (want schatting, de meter kon immers niet worden uitgelezen). Enige tijd terug een slimme meter gekregen en wat denk je? De twee maandelijkse e-mails kloppen weer tot op de komma.

Je leverancier heeft er helemaal niets aan om je werkelijke verbruik te meten en he vervolgens een random verbruik door te geven.

Edit:
Wij hebben met tweeën in juni 11,8m3 gas verbruikt (louter voor dagelijks douchen/warm water; koken op elektriciteit en verwarming stond uit). Dat vond ik veel, maar als ik hier zo lees is het niets.

[ Voor 13% gewijzigd door cryptapix op 16-07-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:51

Felyrion

goodgoan!

Ik verwacht eerder dat de situatie zoals @Hackus een uitzondering is. Voor zover ik weet is tegenwoordig de standaard dat de actuele metergegevens doorgestuurd worden. Hier net ook even gecontroleerd, en hier is het ook automatisch aangezet. (het kan wel uit).

De gegevens van mijn leverancier kloppen exact met wat mijn door mijzelf uitgelezen metingen zeggen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@cryptapix nee, ik lul zomaar een eind weg.
Tuurlijk betreft het slimme meters en is de afgelopen 2j bij 3 clienten voorgekomen. 1x klopte de EAN code niet met wat Enexis had geregistreerd op dat adres. Bijna alle ouderen krijgen e-mail met zgn verbruik. Maar enkele waar dochter of schoondochter dit met App bijhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Hackus schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:12:
[...]

@Temujin uitlezen is altijd toegestaan, je moet zelf aanvraag doen om het uit te laten zetten( dan krijg je e-mail om zelf je meterstanden door te geven)

@deepbass909 verschil zit hem in App gebruik of niet. TS praat over maandelijkse e-mail met verbruik, geen App dus
App of niet maakt niet uit voor het uitlezen, ook het maandelijkse rapport van Green Choice klopt bij mij en maakt gebruik van dezelfde gegevens. Dat is juist het hele punt van een slimme meter (en de hele controverse daar over). De app is slechts één van manieren waarop je als consument inzage kan krijgen in het verbruik, maar is geen voorwaarde voor het op afstand kunnen uitlezen van de meter door je energiemaatschappij.

Uitlezen is bovendien in Nederland standaard juist uitgeschakeld vanwege privacy. Je moet expliciet toestemming geven dat ze hem op afstand mogen uitlezen. Alleen geef je die toestemming vrijwel altijd op het moment dat je een contract afsluit.

Het enige wat ik kan bedenken wat jouw voorbeelden zou laten kloppen, is dat door de app te gebruiken, die personen op dat moment toestemming hebben gegeven voor het vaker laten uitlezen van de meter dan de standaard 2 keer per jaar. Maar dat is een instelling die doorgaans ook in het internetportaal van je energieleverancier kan aanpassen en niet puur afhankelijk is van het gebruik van een app.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
ik heb ongeveer het zelfde verbruik. 35m3 in de afgelopen maand.

3 pers huishouden,
2 onder een kap, goed geisloeerd. maar nu natuurlijk niet gestookt voor verwarming.
koken op inductie.
dagelijks douchen. volgens mij is het dus niet zn gek verbruik. of dat van ons ligt ook aan de hoge kant?

Dit is dan ook ongeveer het gemiddelde volgens internet voor ons huishouden en type woning.

https://www.google.nl/sea...39j0i131j0i67.aPU8POTjF-g

[ Voor 33% gewijzigd door Frogy op 16-07-2019 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Hackus op een groep van 10 miljoen cliënten? Ik geloof er helemaal niets van dat je leverancier bewust data verandert, dan wel dat de partij die de gegevens aan je leverancier verstrekt de boel bewust bedondert. Dit om de hele simpele reden dat je elk jaar je meterstand ziet op je jaarrekening en je die gewoon kan vergelijken met de daadwerkelijke stand. Dus elk jaar loopt zo’n partij het risico om betrapt te worden. Met een nog veel groter probleem als blijkt dat dit op grote schaal gebeurt, dan kunnen ze wel opdoeken.

En dat een EAN code niet klopt zou betekenen dat je voor een ander betaalt (en een ander voor jou). Ik heb vier jaar bij een energieleverancier gewerkt en het aantal keer dat dat voor is gekomen is op een hand te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@deepbass909 tijdens vervangen van de meter naar slim teken je om dat uit te laten lezen. Ouderen zijn angstig omdat het allemaal anders is dan dat ze gewent zijn. Je moet zelf een aanvraag doen om het uit te laten zetten(Enexis, duurt 10 werkdagen)
Maar dit topic draait niet om mij, maar ik gaf mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hackus schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:43:

Maar dit topic draait niet om mij, maar ik gaf mijn ervaring.
Wellicht dat je dan eens ophoud om je ervaringen zo stellig als feiten te etaleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:45:
[...]

Wellicht dat je dan eens ophoud om je ervaringen zo stellig als feiten te etaleren?
Er wordt gevraagd om meer info bij een mening. Het loopt door elkaar omdat mensen reageren die geen maandelijkse e-mail ontvangen maar via App. Verder zijn ervaringen
van belang voor TS, want hij vraagt of het verbruik van hem normaal is. Ieder heeft een eigen ervaring in zijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
Modbreak:Zullen we de boel even wat bij de casus van @theorganiser houden? Dank u

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:13
Heb even voor je gekeken wat wij van 27-05 tot 27-06 verbruikt hebben, dit was 9 kuub gas. Wij hebben een Nefit uit 2014
Dus ik zou even na gaan of dit een setting is op je ketel, of wellicht heb je ergens een lek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het lijkt er op dat jouw ketel wat doet, ook op tijden dat je niet actief gas verbruikt?

Ik heb denk ik hetzelfde:
Verbruik van 34m2 in juni (echt verbruik uit de slimme meter)... Dat is dan ook best veel. Ik douche elke ochtend, kook elektrisch en heb een Quooker (elektrisch).
Nu hoor ik de ketel (Nefit van een jaar of 4 oud) overdag ook wel eens aanslaan zonder dat ik iets doe.
Zou het dan ook een comfort stand zijn?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
pssst: Señor Sjon in "Hoog gasverbruik in juni zonder CV gebruik"

[ Voor 82% gewijzigd door Señor Sjon op 17-07-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:17
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Nyarlathotep schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:44:
Het lijkt er op dat jouw ketel wat doet, ook op tijden dat je niet actief gas verbruikt?

Ik heb denk ik hetzelfde:
Verbruik van 34m2 in juni (echt verbruik uit de slimme meter)... Dat is dan ook best veel. Ik douche elke ochtend, kook elektrisch en heb een Quooker (elektrisch).
Nu hoor ik de ketel (Nefit van een jaar of 4 oud) overdag ook wel eens aanslaan zonder dat ik iets doe.
Zou het dan ook een comfort stand zijn?
Heb je een boiler in je ketel? Wij wel en dat is bij ons de reden dat de ketel overdag of in nacht wel eens (kort) aanslaat. Maar 34m2 voor alleen douchen lijkt je veel? Bij ons (zijn met tweeën) was het 11,8m3 in juni en dat vond ik al veel. Of heb he een groot gezin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Ik verwacht in genoemde keteltje geen waakvlammetje meer. Dat is zo 1980 achtig. Het Boilertje dag en nacht op temperatuur houden kost wel gas natuurlijk.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:24:
Kan makkelijk aan de ketel liggen hoor.. Het waakvlammetje van mijn oude ketel snoepte ook makkelijk 0.7 m3 per dag weg. De nieuwe ketel heeft geen waakvlammetje meer geloof ik.. en dat scheelt mij ongeveer de helft van mijn verbruik.
10-12 m3 vind ik trouwens wel weer aan de lage kant voor 2 personen die elke dag douchen en koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56
Kijk even of je ketel op ECO stand kan ipv comfort. Die laatste houd zijn eigen boilertje namelijk dan continu op 60 graden zodat je direct warm tapwater hebt.
Bij de ECO stand duurt het iets langer maar zeker als de ketel in de buurt hangt van je tap punt is die tijd verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
B-Real schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:44:
Wij (2 volwassen en kleuter) hebben 6 m3 verbruikt in juni. Vond dat best netjes.
Niet iedere dag douchen, maar wel 3x per week een bad en daarnaast nog 8-10 douchesessies van 5-15 minuten.
Koken op inductie, vloerverwarming niet aangeweest.

Wel douchewtw en ventilatiewarmtepomp met 20L buffervat.

40 lijkt me dus ook behoorlijk veel. Misschien eens dagelijks gaan bijhouden? Bijvoorbeeld ook in de nacht, om te kijken of het een standaard verbruik is? En dan na iedere douchebeurt, dan krijg je er een beetje grip op denk ik. Zo kan je ook gauw elimineren wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:19
Ik zat in juni op 10,77 kuub met 2 volwassenen en een driejarige. Dat is dan voor sww en koken, want gestookt is er in juni uiteraard niet. 40 kuub vind ik voor juni bizar veel, zeker omdat je niet gestookt hebt.

Ik zou beginnen met kijken of je cv de al genoemde eco-stand heeft, want er zijn nog veel ketels die standaard een voorraadje op temperatuur houden.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003

Nyarlathotep

Crawling Chaos

GeeMoney schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:43:
Kijk even of je ketel op ECO stand kan ipv comfort. Die laatste houd zijn eigen boilertje namelijk dan continu op 60 graden zodat je direct warm tapwater hebt.
Bij de ECO stand duurt het iets langer maar zeker als de ketel in de buurt hangt van je tap punt is die tijd verwaarloosbaar.
Ik heb het gisteren gechecked. De warmwater voorziening stond op HOT. Er zijn twee andere standen: INT en ECO. Ik heb 'm op ECO gezet.
Ook was de aanlevertemperatuur op maar liefst 80 graden gezet. Dat is erg hoog. Deze staat nu op 70 maar ik denk dat 60 ook voldoende is?
Ik heb immers een Quooker voor mijn heetwater behoeften.

Ook iets voor de TS om te controleren denk ik.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Nyarlathotep schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:38:
[...]

Ook was de aanlevertemperatuur op maar liefst 80 graden gezet. Dat is erg hoog. Deze staat nu op 70 maar ik denk dat 60 ook voldoende is?
Die van ons staat op 60 (ivm legionella bacterie) en dat is ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Misschien heb je een gaslek in huis? Dat zou het verbruik goed kunnen verklaren omdat je zelf al aangeeft dat je cv ketel uit staat.

[ Voor 68% gewijzigd door CyberMania op 17-07-2019 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@theorganiser
Ik lees je topic start nog een keer, en je schrijft dat het nu 40m3 is, maar in je oude huis 10 - 12 m3. Zijn jullie groter gaan wonen en dus langere leidingen en meer warmteverlies? Is het waterverbruik ook vergelijkbaar gestegen (en heb je nu dus een douche die meer liter water per minuut verbruikt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 13:32
Ik heb ook rond de 40 m3 verbruikt. 2 volwassenen en 2 kleine kinderen. Zeker in juni vaak de kinderen onder de douche om zonnebrand e.d. af te spoelen door het warme weer en we douchen per definitie niet kort. Ik vermoed wel een soort standbystand om water snel op temperatuur te hebben. Geen koken op gas en de keukenkraan loopt volledig via de quooker.

[ Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 17-07-2019 10:29 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
Tapwater stond al ingesteld op 60 graden.
Ik ben inderdaad groter gaan wonen echter de vloerverwarming is helemaal niet aangeweest en de afstand naar cv is niet veel groter geworden.
Ik ga proberen elke dag 's ochtends en 'savonds het verbruik op te schrijven om het bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56
Nyarlathotep schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:38:
[...]

Ik heb het gisteren gechecked. De warmwater voorziening stond op HOT. Er zijn twee andere standen: INT en ECO. Ik heb 'm op ECO gezet.
Ik heb immers een Quooker voor mijn heetwater behoeften.

Ook iets voor de TS om te controleren denk ik.
80 is inderdaad erg hoog. Vaak is 60-65 voldoende om ook je rendement hoog te houden. (te laag is weer nadelig begreep ik).
Die ECO stand gaat je zeker gas besparen, anders is hij om de zoveel tijd zijn complete 4-6 liter op die 80 graden aan het houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 08:23
Señor Sjon schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:28:
Ik heb ook rond de 40 m3 verbruikt. 2 volwassenen en 2 kleine kinderen. Zeker in juni vaak de kinderen onder de douche om zonnebrand e.d. af te spoelen door het warme weer en we douchen per definitie niet kort. Ik vermoed wel een soort standbystand om water snel op temperatuur te hebben. Geen koken op gas en de keukenkraan loopt volledig via de quooker.
Mijn gasverbruik is toevallig 34m3 in mei. Ben benieuwd wat verbruik ik heb in juni.

Tussenwoning 1989, 2 volwassenen en 1 kleine
(Gas koken & cv-ketel (2004))

Is het teveel? Volgens landelijk gemiddeld zit ik op de helft minder. Of andere mensen verbruiken veel meer.

Edit: ik heb maar via Tado ingesteld dat alle verwarmingen uit mogen staan.

Misschien moet ik slimme meters maar extra laten monitoren (lees vaker laten uitlezen door energieleverancier om meer inzicht te krijgen in gasverbruik)

[ Voor 13% gewijzigd door Silver7 op 17-07-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Silver7 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:59:
[...]

Mijn gasverbruik is toevallig 34m3 in mei. Ben benieuwd wat verbruik ik heb in juni.

Tussenwoning 1989, 2 volwassenen en 1 kleine
(Gas koken & cv-ketel (2004))

Is het teveel? Volgens landelijk gemiddeld zit ik op de helft minder. Of andere mensen verbruiken veel meer.
Wat is teveel? Ik douche vrij lang, dus verbruik meer gas. Dat betekent niet meteen dat er wat mis is met mijn systeem.

Grofweg kun je met 1 m3 gas zo'n 9 kWh aan energie opwekken (met NL aardgas). Afhankelijk van wat voor douchekop/kraan je hebt, gebruik je zo 20-30kW voor de douche. Een douchebeurt van 10 minuten kost je dus (1/6)x30=5 kWh = 0.55m3 gas.

Ga uit van 30 dagen in een maand en je hebt al 16.6m3 te pakken met één douchebeurt van 10 min/dag. Dan klinkt mij 34m3 met 3 personen helemaal niet gek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:26
Hier in juli ook 34m3. Hoekwoning met 2 kids. Het zijn voornamelijk de douchebeurten die gas kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Aantal kW voor douchen hangt inderdaad nogal af van douchekop en hoe ver je de kraan open zet. Douche WTW halveerd (ongeveer) het benodigde vermogen

Stel dT 30 graden;
1 L/min; 2,09 kW
6 L/min; 12,5 kW
10 L/min; 20,9 kW
15 L/min; 31,4 kW

Ik heb nu zelf een douchekop die op 6 L/min begrensd zou zijn, wat aardig lijkt te kloppen met de stopwatch en metermeter; die zuigt lucht erbij aan waardoor de straal groter voelt. Maakt helaas wel een enorme herrie. Ik hou van lang douchen, dus dat lage aantal liters maak ik meer dan goed met de tijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
Goedemorgen Allen,
afgelopen week eens gekeken qua verbruik :
na 2 personen douchen :1,192 ( volgende ochtend opgemeten )
na 2 personen douchen en 24 uur later : 1,411

gisteravond opgemeten en vanochtend ( 10 uurtjes later) 0,456.
er is niet gedouched en geen kraan aangeweest, ik denk dus dat er of een lekkage is of mijn cv ketel verbruikt s'nachts ( en overdag) behoorlijk veel.

het is een digitale meter, maar deze verbruik cijfers heb ik zelf hiervan afgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als je de stekker van de cv ketel eruit haalt zou je geen verbruik meer moeten hebben.
Welk merk en type cv ketel heb je?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:16
theorganiser schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 08:30:
Goedemorgen Allen,
afgelopen week eens gekeken qua verbruik :
na 2 personen douchen :1,192 ( volgende ochtend opgemeten )
na 2 personen douchen en 24 uur later : 1,411

gisteravond opgemeten en vanochtend ( 10 uurtjes later) 0,456.
er is niet gedouched en geen kraan aangeweest, ik denk dus dat er of een lekkage is of mijn cv ketel verbruikt s'nachts ( en overdag) behoorlijk veel.

het is een digitale meter, maar deze verbruik cijfers heb ik zelf hiervan afgelezen.
Ik heb thuis een slimme thermostaan; een Toon. Het viel mij op dat mijn gasverbruik ook steeg terwijl ik niet eens de verwarming of douche had gebruikt; erg vervelend, dat was ik niet gewend vanuit mijn vorige woning. Ik kwam er achter dat de 'comfort' optie op de Toon (en dus CV) ingesteld stond, wat mij in de winter toch al snel 0,5 kuub gas per dag kostte.

Deze uit gezet (immers: ik hoef niet snel warm water te hebben als ik de kraan aanzet, ik heb beneden zelfs een elektrische boiler) en gasverbruik nam behoorlijk af.

We (2 volwassenen, 2 kinderen) gebruiken gas alleen voor douche en verwarming (koken elektronisch, warm water beneden elektronisch), afgelopen juni was ons verbruik ongeveer 11 kuub gas. Dit zou anders toch zeker iets van 30 kuub geweest zijn gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
Dat van die comfort stand is wel een goede, ga ik ook eens checken. Wij gaan straks ook elektrisch koken en warm water via de Quooker. Dan hoeft er alleen maar warm water gebruikt te worden voor het douchen en de vloerverwarming, dan mag het best iets langer duren voordat er warm water is.
Douche zit ook vlakbij de CV, dus dat gaat snel genoeg.

Warm water in de bijkeuken vergeet ik dan maar, dat gebruiken we toch al niet zoveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59

B2

wa' seggie?

40m3, niet echt bijzonder volgens mij. Hier verbruik ik met 2 volwassenen en 2 kinderen ook zoiets.
Met DSMR reader kan ik precies zien wanneer, en het zijn de douchebeurten (en in ons geval ook koken op gas).
Ik zou mij dus niet zoveel zorgen maken over lekkages e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ky5cv8upeMriDcEfnNrLry6n/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y0Udl9sgmYb1cg4RvI5xnN3d/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XFETZQuTxJ0RRxCic7lSnqlY/medium.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theorganiser
Nou ik ben benieuwd, ik heb nu op de cv ketel (intergas kompakt hr) de ecomodus ingesteld. En dit lijkt beter te werken. Ga komende dagen in de gaten houden
Pagina: 1