Alarm systeem - analoge lijn KPN stopt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-08 16:53
Hi beste tweakers!

Bij mijn moeder in huis is een redelijk oud alarmsysteem in gebruik (actief, elke nacht en altijd als ze weg is).

Nu kregen we bericht van KPN dat de analoge telefoon lijn (ISDN / PSTN lijn volgens mij?) binnenkort stopt.

KPN is de laatste leverancier van PSTN, dus er moet een oplossing komen.

Bedrijf wat het onderhoud doet met het alarm is langs geweest en geeft een bedrag van zo’n 1000€ voor het aanpassen van het huidige systeem zodat het op VoIP werkt, maar adviseren de huidige centrale volledig te vervangen voor ongeveer het dubbele.

Ze heeft thuis alles in één van Ziggo (geen glas, ligt nog niet waar zij woont).

Nu denk ik zelf overtuigd te zijn dat het alarmsysteem prima in de PHONE poort van het modem (waar dan UPS voor komt) kan worden geprikt voor doormelding, zonder dure aanpassingen.
Even gebeld met dat bedrijfje en zeiden dat dit waarschijnlijk wel mogelijk is maar ze het niet aanraden (goh). Hij zou het nog uitzoeken.

Wellicht wel een probleem icm certificering van het alarm, maar volgens mij is dit voor haar inboedelverzekering niet van belang (even goed uitzoeken nog) -> nieuw systeem werkt met GSM + kabel internet, en zal vast een stuk ‘slimmer’ zijn.

Er zitten twee poorten op het modem, alarmsysteem zou gewoon z’n eigen nummer krijgen dan.

VRAAG 1:
De Phone poort van het modem werkt analoog volgens mij, ik heb wel iets gelezen over “B1 polarity switching”, iets wat de PSTN lijn wel doet maar het modem niet. Dit heeft iets met het vrijgeven van de lijn te maken, maar weet niet precies of het belangrijk is (gewoon uittesten is nu het plan). Iemand verheldering? :)

Zag in een oud topic dat ziggo telefonie dit vaak wel goed doet. Kon alleen niks vinden mbt ons alarm - merk.

————

Daarnaast zit je dan dus vast aan het ziggo modem, en gezien het dus om een alarmsysteem gaat is een stabiel systeem natuurlijk wel belangrijk.

VRAAG 2:
Er wordt eens in de zoveel tijd een check gedaan en connectie gemaakt met de alarm centrale, bij bijv storing, onderhoud of om welke reden dan ook netwerk weg valt, heb je geen doormelding van alarm, en gaat het misschien zelfs af doordat de centrale dit ziet als sabotage. Zal dit een relevant probleem zijn? // hoevaak valt zo’n netwerk weg?

———-

Op het modem komt dus een UPS, dus stroom uitval is geen probleem
(alarmcentrale zelf heeft ook batterij backup, en gebruikt niet de stroom over de telefoonlijn hiervoor)

Iemand die hier ervaring mee heeft of relevante informatie hierover kan delen? :)
De prijs van een connectortje en een UPS ligt namelijk een heel stuk lager dan de 1 à 2k die dat bedrijf noemt

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo modem -> model weet ik even niet, redelijk recente wel.

Gr
Wout

[ Voor 4% gewijzigd door wout123 op 16-07-2019 12:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:26
Alleen isdn stopt per 1 of 31 augustus.

PSTN blijft gewoon bestaan dus geen zorgen ;).

Even je verzekering bellen als je het achter een modem met pstn poort wil zetten. Bij sommige mag het zonder ups anderen eisen een ups en nog weer anderen zeggen dat alleen een analoge lijn mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:11
En anders hang je er een universele GSM kiezer achter, voorbeeldje:

https://www.beveiligingsw...-backup-accu-rc-gbt8448bc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
wout123 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:02:

Nu denk ik zelf overtuigd te zijn dat het alarmsysteem prima in de PHONE poort van het modem (waar dan UPS voor komt) kan worden geprikt voor doormelding, zonder dure aanpassingen.
Even gebeld met dat bedrijfje en zeiden dat dit waarschijnlijk wel mogelijk is maar ze het niet aanraden (goh). Hij zou het nog uitzoeken.

Wellicht wel een probleem icm certificering van het alarm, maar volgens mij is dit voor haar inboedelverzekering niet van belang (even goed uitzoeken nog) -> nieuw systeem werkt met GSM + kabel internet, en zal vast een stuk ‘slimmer’ zijn.

Er zitten twee poorten op het modem, alarmsysteem zou gewoon z’n eigen nummer krijgen dan.

VRAAG 1:
De Phone poort van het modem werkt analoog volgens mij, ik heb wel iets gelezen over “B1 polarity switching”, iets wat de PSTN lijn wel doet maar het modem niet. Dit heeft iets met het vrijgeven van de lijn te maken, maar weet niet precies of het belangrijk is (gewoon uittesten is nu het plan). Iemand verheldering? :)

Zag in een oud topic dat ziggo telefonie dit vaak wel goed doet. Kon alleen niks vinden mbt ons alarm - merk.

————

Daarnaast zit je dan dus vast aan het ziggo modem, en gezien het dus om een alarmsysteem gaat is een stabiel systeem natuurlijk wel belangrijk.

VRAAG 2:
Er wordt eens in de zoveel tijd een check gedaan en connectie gemaakt met de alarm centrale, bij bijv storing, onderhoud of om welke reden dan ook netwerk weg valt, heb je geen doormelding van alarm, en gaat het misschien zelfs af doordat de centrale dit ziet als sabotage. Zal dit een relevant probleem zijn? // hoevaak valt zo’n netwerk weg?

———-

Op het modem komt dus een UPS, dus stroom uitval is geen probleem
(alarmcentrale zelf heeft ook batterij backup, en gebruikt niet de stroom over de telefoonlijn hiervoor)

Iemand die hier ervaring mee heeft of relevante informatie hierover kan delen? :)
De prijs van een connectortje en een UPS ligt namelijk een heel stuk lager dan de 1 à 2k die dat bedrijf noemt

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo modem -> model weet ik even niet, redelijk recente wel.

Gr
Wout
Hou er rekening mee dat niet alletwee de phonepoorten werken, dit moet je 'los' afsluiten bij de provider
Het 'kan' werken, als je je systeem op het modem aansluit.
Ligt aan het protocol wat het systeem naar de meldkamer verzend, niet elk protocol werkt (lekker) op een digitale verbinding
( vandaar de 'ombouw' - er zijn nieuwe componenten nodig )

voor vraag2 :
zie voorgaande ;)

die 24u check is er voor de werking van je systeem, als controle/service wordt je dan op de hoogte gebracht van (tijdelijke) uitval.
Zolang er één keer in de 24u een signaal komt, is dat ok

Die accu in het systeem houdt het ook maar 3 á 4 uur vol, bij een stroomuitval ( ligt aan het aantal componenten natuurlijk )

* het netwerk valt in verhouding niet zo heel vaak weg, maar juist die éne keer dat het wel nodig is, kan zomaar eens lastig zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:37

Wildfire

Joy to the world!

Jan-man schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:52:
Alleen isdn stopt per 1 of 31 augustus.
ISDN Gaat stoppen ja, dus als het ISDN is moet er echt een vervanging gezocht gaan worden.
PSTN blijft gewoon bestaan dus geen zorgen ;).
Technisch gezien niet. KPN Is bezig om POTS naar ePOTS te migreren. De meeste analoge systemen zullen daar prima mee werken, maar ik weet van KPN dat er een klein aantal systemen zal zijn dat er niet goed mee zal kunnen werken.

Moet je alsnog naar een andere oplossing zoeken...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:16
Kijk eens naar een "Chiron IRIS Touch", die doet precies wat jij wil. Of deze https://www.lobeco.nl/nl/...repoint/02963/g+c+ma+a+nr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duiveltje666
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik kan je maar 1 advies geven :
Doe maar wel dat nieuwe systeem icm een UPS , want : Je hebt dan bij stroomuitval 2-way doormelding , mocht kabelinternet er uitklappen-> GSM neemt het dan over . Wel zou ik dan de installateur ook een testmelding in laten programmeren op de GSM-module , want zou lullig zijn als juist dan opeens de GSM het niet over kan nemen .
Ik ben betrokken geweest bij de migratie van diverse abonnees van brandweermeldkamers naar een nieuw platform(OMS next gen) en wat ik daar aantrof was echt ... apart qua technologie ..

[ Voor 17% gewijzigd door duiveltje666 op 17-07-2019 03:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wildfire schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:30:
[...]

Technisch gezien niet. KPN Is bezig om POTS naar ePOTS te migreren. De meeste analoge systemen zullen daar prima mee werken, maar ik weet van KPN dat er een klein aantal systemen zal zijn dat er niet goed mee zal kunnen werken.

Moet je alsnog naar een andere oplossing zoeken...
ePOTS was mij wel bekend. Maar hoe sommige analoge apparatuur juist niet met ePOTS samenwerken? Is DTMF niet compatibel soms? Hoe weet je eigenlijk of je op ePOTS zit, is daar een check voor die kan uitvoeren?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:37

Wildfire

Joy to the world!

AW_Bos schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:34:
[...]

ePOTS was mij wel bekend. Maar hoe sommige analoge apparatuur juist niet met ePOTS samenwerken? Is DTMF niet compatibel soms? Hoe weet je eigenlijk of je op ePOTS zit, is daar een check voor die kan uitvoeren?
Het probleem zit volgens mij ergens in de vertaalslag terug van analoog naar digitaal. Blijkbaar zijn er sommige systemen in de handel die iets van signalen gebruiken die niet goed de vertaalslag analoog-digitaal overleven, tenminste zo begrijp ik het. Ik vermoed dat dat dan systemen zijn die tegen de uiterste limieten van PSTN aanwerken ofzo.

Ik zou het volgende week eens moeten navragen wanneer m'n vakantie erop zit. :P

Je kunt zelf niet checken of je op ePOTS zit trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 23-07-2019 11:13 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-08 16:53
Heel erg bedankt allemaal voor de info! Hier kan ik wat mee. Ga het zo even rustig uitzoeken als de temperatuur wat gedaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:03
Ik wist niets van de migratie naar ePOTS en vond volgend artikel: https://www.agconnect.nl/...t-kpn-eind-2019-ook-passe ,

Enkele highlights:
Wat blijft is de analoge verbinding tussen centrale en de eindgebruiker.
Voor de start van de daadwerkelijke migratie in mei 2017 zijn er in het ePOTS-project uitgebreide tests gedaan, onder meer samen met TNO. Alle type verbindingen die over de aangepaste infrastructuur moeten werken zoals alarmeringssystemen, faxen en modems zijn in combinatie met de nieuwe lijnkaarten aan de tand gevoeld. Ook konden afnemers en leveranciers in een testopstelling in Den Haag experimenteren in combinatie met hun eigen specifieke apparatuur
Miscchien hoeft er bij topic starter's moeder niets te veranderen.
Pagina: 1