Zoete aardappel friet maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Mijn nieuwe guilty pleasure. Zoete aardappel friet. Bij restaurants kan je deze tegenwoordig vaak krijgen ipv normale patat/friet. Doe er wat truffelmayo bij en het is echt goddelijk :)

Nu ben ik aan de slag gegaan om deze thuis te maken. Echter heb ik geen frituurpan. Nu heb ik gelezen dat dit ook in de oven kan dus daar ben ik mee aan de slag gegaan. Echter krijg ik gewoon niet de gefrituurde restaurant frites die ik wil. Dus de hoop op knapperige zoete aardappel uit de oven heb ik al opgegeven. Wat ik heb geprobeerd
- verschillende temperaturen
- andere oven stand (grill, normale oven etc)
- geen olijfolie gebruiken maar een klein beetje zonnebloemolie
- frites niet over elkaar heen leggen
- maizena gebruiken (dit gaf soms een klein succesje)
- laten badderen in een bak met koud water
- folie ipv afbakpapier
- schil er om heen laten

Nu las ik ook dat een airfryer een uitkomst kan bieden. Echter als ik zoek op internet en de plaatjes die er bij horen krijg ik niet echt het idee dat dit in de buurt komt van de echte frituurpan.
We hebben jaren geleden de frituurpan bewust het huis uit gedaan want ongezond enzo. Echter leven we nu een stuk gezonder (zowel eten als sporten). Dus af en toe zondigen zou geen probleem moeten zijn.

Wat is jullie ervaring met het zelf maken van knapperige zoete aardappel friet in de oven, airfryer of frituurpan (of andere manier).

[ Voor 10% gewijzigd door thewizard2006 op 16-07-2019 10:53 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
In heel veel olie bakken op hoog vuur, komt bijna op hetzelfde neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
CurtPoindexter schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:52:
In heel veel olie bakken op hoog vuur, komt bijna op hetzelfde neer.
Maar dan kan je net zo goed een frituurpan(netje) kopen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-04 21:26
Koop een goede gietijzeren grillpan vul die met een bodempje olie en bak de friet kort (3-4) minuten in deze olie. Zorg er wel voor dat je een olie gebruikt die geschikt is voor (hogere) temperaturen anders kom je van een koude en vieze kermis thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

thewizard2006 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:54:
[...]

Ja. Of een airfryer. Het gaat er denk ik vooral om of je een extra apparaat wilt aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:16
Ik koop vaak van Aviko zo'n zak voorgesneden zoete aardappel ovenfriet. Wordt lekker knapperig van buiten en zacht van binnen. Probeer dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
RichardKim06 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:55:
Ik koop vaak van Aviko zo'n zak voorgesneden zoete aardappel ovenfriet. Wordt lekker knapperig van buiten en zacht van binnen. Probeer dat eens.
Ik ga eens kijken. De meeste verhalen die ik echter hoor zijn niet heel positief (veel toevoeging van zout, suiker etc). Maar wie weet :)
Anoniem: 316512 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:55:
Ja. Of een airfryer. Het gaat er denk ik vooral om of je een extra apparaat wilt aanschaffen.
Die afweging ben ik inderdaad aan het maken. Lees veel goede verhalen over philips airfryers (wel vrij prijzig). Of wellicht een klein frituurpannetje.

[ Voor 31% gewijzigd door thewizard2006 op 16-07-2019 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-04 21:26
Vergeet niet dat de consistentie van een zoete aardappel wel anders is dan die van een aardappel. Alle aardappeltips moet je niet zomaar uitvoeren op de zoete aardappel. Zeker niet met vocht etc want dan worden ze 'mushy'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweekzor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-04 17:50
Een wilde gok maar kun je niet de ongebakken aardappel friet eerst in zout laten intrekken zodat het vocht er uit komt, zoals je ook doet bij aubergine. En dan het zout er af spoelen (eventueel met een goede bakolie) en in de oven leggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Tweekzor op 16-07-2019 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-04 09:05
Ik eet het ook al meer dan een jaar ipv normale patat.

Een geheim voor krokante frietjes heb ik niet echt, ik heb het zelf geprobeerd te maken, maar dat resulteerde altijd in slappe hap.
Dus tegenwoordig koop ik altijd deze: https://musclemeat.nl/zoete-aardappel-friet
Die worden wel knapperig in de oven, maar de kleine stukjes worden wel snel zwart.
Ook krijg ik het niet ZO knapperig als uit de frituur!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Voorbakken en afbakken maakt krokant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Typhone schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:58:
Vergeet niet dat de consistentie van een zoete aardappel wel anders is dan die van een aardappel. Alle aardappeltips moet je niet zomaar uitvoeren op de zoete aardappel. Zeker niet met vocht etc want dan worden ze 'mushy'.
Klopt. Vandaar dat ik ook verschillende methodes heb gebruikt. Helaas zonder al te veel succes.
Maar de grote vraag is dan wel natuurlijk wat er gebeurd als je ze "gewoon" in de frituurpan gooit op 180graden. Is dat voldoende om de restaurant frites te krijgen of krijg je dan ook een drap. Iemand daar ervaring mee? Wellicht is er een speciale behandeling van de aardappel nodig.
Tweekzor schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:01:
Een wilde gok maar kun je niet de ongebakken aardappel friet eerst in zout laten intrekken zodat het vocht er uit komt, zoals je ook doet bij aubergine. En dan het zout er af spoelen (eventueel met een goede bakolie) en in de oven leggen?
Ook al soort van geprobeerd. Genoeg zout er op etc. Maar dit heeft een beperkt effect. Niet zoals bij Aubergine helaas
Anoniem: 882605 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:04:
In de frituurpan? In de oven werkt dit niet.

[ Voor 31% gewijzigd door thewizard2006 op 16-07-2019 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 882605 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:04:
Dit ^^

Of zelfs drie keer.

Maar ik heb eigenlijk nooit goede friet uit de oven gekregen. Frituren is imo de enige optie en het liefst nog in ossewit. Als je dan toch ongezond doet, doe het dan goed ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Standeman op 16-07-2019 11:12 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:44
Mijn vriendin maakt ze regelmatig met behulp van de oven. Het zijn de zoete aardappelen van de AH en die worden gewoon knapperig. We moeten alleen niet te veel op de bakplaat leggen en ook niet te dik snijden. Anders krijg je inderdaad slappe hap. Ik weet niet hoe lang je ze in de oven laat? Anders even aan het eind deur open doen en weer dicht doen en na laten sudderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-04 20:56

TheBorg

Resistance is futile.

Als je bewust bent met voeding dan weet je ook dat een beetje vet geen kwaad kan. Je hebt het zelfs nodig. Pak gewoon een oude pan en gooi er een halve liter zonnebloemolie in en bak de friet inderdaad twee keer. Na het snijden de friet eerst goed afdrogen met een oude theedoek. Tussen de twee keer bakken de friet helemaal af laten koelen.

Zonnebloemolie heeft wel een nadeel. Het wordt niet zo heet. Ik kan het kookpunt niet vinden. Ergens lees ik 140 graden, ergens anders 230. Voor de laatste keer bakken wil je de temperatuur op 180 tot 190 graden hebben maar dat haal je net niet waardoor het net wat minder krokant wordt als met een andere soort olie (het resultaat is nogsteeds erg goed). Daarom heeft frituurvet vaak wat palmolie maar daar hakken ze regenwoud voor om dus dat koop ik niet. Een chef gebruikt waarschijnlijk rundvet. In voorverpakte friet wordt maiszetmeel gebruikt om het extra krokant te maken maar dat neemt wel extra vet op.

Frituren wordt pas ongezond als je de olie te lang gebruikt. Gooi het dus na een paar keer gebruiken weg. Zonnebloemolie is goedkoop dus dat is geen probleem. Dure frituurolie is gewoon zonnebloemolie met een beetje anti schuimmiddel.

[ Voor 11% gewijzigd door TheBorg op 16-07-2019 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-04 21:28
Hier ook een liefhebber van zoete aardappel (friet).

Al een hoop producten en manieren geprobeerd, maar de gesneden zoete aardappel friet van de Kaufland (in het vriesvak) komt het meest in de buurt van "lekker knapperig" zonder gebruik te maken van een friteuse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:20

dragonhaertt

@_'.'

Ik maak ook regelmatig zoete aardappel friet.
In de oven zijn ze redelijk knapperig te krijgen, maar dan moeten ze er wel lang in.
Ik bak zelf vaak op 170 graden, voor 30 minuten. Zo drogen ze wat uit en worden ze redelijk knapperig.

Dit werkt alleen goed als je dun snijdt.

Voor échte knapperige zoete aardappel frites kan je het beste frituren, en idd zetmeel gebruiken om een korstje te maken.
Zelf vind ik wat zachtere frietjes niet heel erg, maar je zou ze ook kunnen afbakken in een pan met olie als je van een krokant laagje houdt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
vinpower schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:42:
Mijn vriendin maakt ze regelmatig met behulp van de oven. Het zijn de zoete aardappelen van de AH en die worden gewoon knapperig. We moeten alleen niet te veel op de bakplaat leggen en ook niet te dik snijden. Anders krijg je inderdaad slappe hap. Ik weet niet hoe lang je ze in de oven laat? Anders even aan het eind deur open doen en weer dicht doen en na laten sudderen.
Ik haal ook de zoete aardappelen van de AH en die snij ik dan zelf etc
Ik heb 30min tot 60min geprobeerd. En dan bijv 60min op 160-170 graden of 30min op 220 graden. Maar geen succes in alle gevallen.
Ben heel benieuwd of ze nog iets speciaals ermee doet. Wellicht een andere type oven?
Wij hebben geloof ik deze https://www.budgetplan.nl...36oA4dEAQYASABEgKWS_D_BwE
dragonhaertt schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:03:
Ik maak ook regelmatig zoete aardappel friet.
In de oven zijn ze redelijk knapperig te krijgen, maar dan moeten ze er wel lang in.
Ik bak zelf vaak op 170 graden, voor 30 minuten. Zo drogen ze wat uit en worden ze redelijk knapperig.

Dit werkt alleen goed als je dun snijdt.

Voor échte knapperige zoete aardappel frites kan je het beste frituren, en idd zetmeel gebruiken om een korstje te maken.
Zelf vind ik wat zachtere frietjes niet heel erg, maar je zou ze ook kunnen afbakken in een pan met olie als je van een krokant laagje houdt.
Hmm ik vind 30 min vrij kort en 170 graden vrij koel. Krijg jij ze daarmee knapperig? Welke aardappels heb je en wat voor oven dan?

[ Voor 30% gewijzigd door thewizard2006 op 16-07-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris1234
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-04 11:45
Dun (+- halve cm) en in plakjes snijden. Klein beetje zonnebloem olie eroveerheen en op bakpapier in een voorverwarmde oven op 200 graden. Halverwege even omdraaien totdat mooi krokant. Wel opletten: op het laatst gaat het erg snel en hou je verbrande plakken over ipv mooi krokant. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het een combinatie is van:
Oven goed heet zetten
Niet teveel tegelijk in de oven, want dan koelt het teveel af
Met een kwastje de aardappels insmeren met olie; het is de olie die de aardappel knapperig moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
joris1234 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:24:
Dun (+- halve cm) en in plakjes snijden. Klein beetje zonnebloem olie eroveerheen en op bakpapier in een voorverwarmde oven op 200 graden. Halverwege even omdraaien totdat mooi krokant. Wel opletten: op het laatst gaat het erg snel en hou je verbrande plakken over ipv mooi krokant. Succes!
De laatste poging was
- Dunne plakjes (halve centimeter of dunner)
- Zonnebloemolie (niet teveel)
- Maizena
- na 20min omdraaien
- nog 25min in de oven (daarna krijg je inderdaad die zwarte puntjes)
- temperatuur rond de 210-220
- friet zoveel mogelijk niet over of tegen of aan elkaar

Er zat af en toe een verdwaalde tussen die een klein beetje krokant was maar niet echt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-04 15:30
Eet het ook regelmatig, zelf gesneden, 12min in de Airfryer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je zou eens de aflevering van "Keuringsdienst van Waarde" ivm airfryer friet moeten bekijken.
Het komt erop neer dat ze een speciale laag rond de frietjes doen om deze knapperig te krijgen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:26
TheBorg schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:43:
Als je bewust bent met voeding dan weet je ook dat een beetje vet geen kwaad kan. Je hebt het zelfs nodig. Pak gewoon een oude pan en gooi er een halve liter zonnebloemolie in en bak de friet inderdaad twee keer. Na het snijden de friet eerst goed afdrogen met een oude theedoek. Tussen de twee keer bakken de friet helemaal af laten koelen.

Zonnebloemolie heeft wel een nadeel. Het wordt niet zo heet. Ik kan het kookpunt niet vinden. Ergens lees ik 140 graden, ergens anders 230. Voor de laatste keer bakken wil je de temperatuur op 180 tot 190 graden hebben maar dat haal je net niet waardoor het net wat minder krokant wordt als met een andere soort olie (het resultaat is nogsteeds erg goed). Daarom heeft frituurvet vaak wat palmolie maar daar hakken ze regenwoud voor om dus dat koop ik niet. Een chef gebruikt waarschijnlijk rundvet. In voorverpakte friet wordt maiszetmeel gebruikt om het extra krokant te maken maar dat neemt wel extra vet op.

Frituren wordt pas ongezond als je de olie te lang gebruikt. Gooi het dus na een paar keer gebruiken weg. Zonnebloemolie is goedkoop dus dat is geen probleem. Dure frituurolie is gewoon zonnebloemolie met een beetje anti schuimmiddel.
Gebruik dan liever arachide olie (=pinda olie) dit is de olie die de meeste hitte aankan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Chevy454 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:00:
Je zou eens de aflevering van "Keuringsdienst van Waarde" ivm airfryer friet moeten bekijken.
Het komt erop neer dat ze een speciale laag rond de frietjes doen om deze knapperig te krijgen.
Dat geld voor heel veel kant-en-klare friet bedoeld voor oven en airfryer. Echter als je zelf friet gaat maken zal dit alsnog beter gaan in de airfryer dan in de oven. Het voordeel van een airfryer is dat de lucht aan alle kanten langs de friet gaat en de friet niet op een bakplaat in z'n eigen vocht ligt, dat scheelt een hoop.
En inderdaad twee keer bakken: https://www.npo3.nl/zo-ba...rste-verse-airfryer-friet

Het is niet hetzelfde als friet uit de frituur maar het resultaat is naar mijn idee zeker beter dan uit een normale oven, daar blijft het vaak veel te slap.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
thewizard2006 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:55:
[...]

De laatste poging was
- Dunne plakjes (halve centimeter of dunner)
- Zonnebloemolie (niet teveel)
- Maizena
- na 20min omdraaien
- nog 25min in de oven (daarna krijg je inderdaad die zwarte puntjes)
- temperatuur rond de 210-220
- friet zoveel mogelijk niet over of tegen of aan elkaar

Er zat af en toe een verdwaalde tussen die een klein beetje krokant was maar niet echt
Doe je het in een voorverwarmde oven. Baas des huize bevestigd net 200-210 graden, 30min lang. Na 15min even de bakplaat husselen. Wel eerst de oven voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
vinpower schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:05:
[...]

Doe je het in een voorverwarmde oven. Baas des huize bevestigd net 200-210 graden, 30min lang. Na 15min even de bakplaat husselen. Wel eerst de oven voorverwarmen.
Niet super lang. Wellicht dat daar nog wat winst te halen is tnx. Die ga ik in iedergeval proberen
Chevy454 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:00:
Ja precies. Dus zelf gemaakte zoete aardappels gaan dat ook niet hebben als je ze in de airfryer maakt.

[ Voor 34% gewijzigd door thewizard2006 op 16-07-2019 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

thewizard2006 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:14:
Ja precies. Dus zelf gemaakte zoete aardappels gaan dat ook niet hebben als je ze in de airfryer maakt.
Dat gaan ze wel hebben, je kan gewoon eigen friet maken van aardappelen en die knapperig bakken. Sterker nog, ik denk dat ovenfriet veel meer hulp nodig heeft dan airfryer friet. De reden dat ze speciale friet maken voor de airfryer is puur zodat ze veel meer geld kunnen vragen voor een vrijwel vergelijkbaar product.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Tsurany schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:31:
[...]

Dat gaan ze wel hebben, je kan gewoon eigen friet maken van aardappelen en die knapperig bakken. Sterker nog, ik denk dat ovenfriet veel meer hulp nodig heeft dan airfryer friet. De reden dat ze speciale friet maken voor de airfryer is puur zodat ze veel meer geld kunnen vragen voor een vrijwel vergelijkbaar product.
In de aflevering waar ik naar verwijs wordt verteld dat oven/airfryer friet een apart laagje er over heen krijgen (zetmeel en nog wat dingen) wat voor dit krokante laagje zorgt. Er zit eigenlijk geen wezelijk verschill tussen oven of airfryer friet (behalve marketing lijkt het).
Als je zelf de zoete aardappels maakt dan voeg je niet dat "geheime" laagje toe waardoor het in de oven/airfryer krokant wordt (als je patat van een fabrikant gebruikt).

Of weet jij hoe je dit laagje zelf kan aanbrengen zodat je net zo'n krokant laagje krijgt als fabriekspatat. Of gebruik je wellicht een goede airfryer (en zo ja welke is dit dan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

thewizard2006 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:39:
[...]

In de aflevering waar ik naar verwijs wordt verteld dat oven/airfryer friet een apart laagje er over heen krijgen (zetmeel en nog wat dingen) wat voor dit krokante laagje zorgt. Er zit eigenlijk geen wezelijk verschill tussen oven of airfryer friet (behalve marketing lijkt het).
Als je zelf de zoete aardappels maakt dan voeg je niet dat "geheime" laagje toe waardoor het in de oven/airfryer krokant wordt (als je patat van een fabrikant gebruikt).

Of weet jij hoe je dit laagje zelf kan aanbrengen zodat je net zo'n krokant laagje krijgt als fabriekspatat. Of gebruik je wellicht een goede airfryer (en zo ja welke is dit dan?)
Je hebt simpelweg niet zo'n laagje nodig om de friet krokant te krijgen, er zijn genoeg recepten voor krokante frieten te vinden voor de airfryer en oven waarbij je geen paneermeel en andere troep gebruikt voor een extra laagje.
Zie bijvoorbeeld hier: https://moniquevandervloe...-krokante-patat-airfryer/
Maar het vereist wel wat proberen om tot een juist recept te komen.

Het grote verschil is dat je minder de echte patatsmaak krijgt omdat je gewoon de smaak van olie mist, dat kan je compenseren door een eetlepel olie door de friet te mengen maar het zal gewoon niet hetzelfde zijn als uit de frituur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Tsurany schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:47:
Je hebt simpelweg niet zo'n laagje nodig om de friet krokant te krijgen, er zijn genoeg recepten voor krokante frieten te vinden voor de airfryer en oven waarbij je geen paneermeel en andere troep gebruikt voor een extra laagje.
Zie bijvoorbeeld hier: https://moniquevandervloe...-krokante-patat-airfryer/
Maar het vereist wel wat proberen om tot een juist recept te komen.

Het grote verschil is dat je minder de echte patatsmaak krijgt omdat je gewoon de smaak van olie mist, dat kan je compenseren door een eetlepel olie door de friet te mengen maar het zal gewoon niet hetzelfde zijn als uit de frituur.
Ja ongetwijfeld. En die recepten heb je ook voor de oven en daar lukt het mij dus met geen mogelijkheid :)

Dus voordat ik een airfryer aanschaf wil ik zeker weten dat dit daarmee goed mogelijk is (met zelfgemaakte patat) voordat ik een frituur ga aanschaffen :)
Maar wellicht dat mensen hier ervaring met beide hebben en zeggen dat X echt beter is dan Y of dat je het zus en zo moet doen en dan bijv geen verschil proeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
lekker makkelijk en duur:

Afbeeldingslocatie: https://static.ahold.com/image-optimization/cmgtcontent/media//001231100/000/001231100_002_233058_708.jpg?options=399,q85

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:53
Ik bak mijn zoete aardappel PATAT veel langer dan de meesten hier blijkbaar (in de oven).
gerust 45 minuten en vaak samen in de oven met bietjes, pompoen of andere lekkere groente uit den oven.
Dat is vooralsnog de enige mannier om je zoete aardappel patatjes nog een beetje knapperig te krijgen zonder veel inspanning, alleen wat langer wachten.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:17

Bob Popcorn

Plop!

Ik heb altijd gedacht dat knapperig worden te maken heeft met de snelheid waarmee het vocht verdampt. In vet gaat dit het snelste.

Als je geen frituur hebt kun je natuurlijk nog steeds gewoon frituren. Pak een pan met een goeie dikke bodem en kets 'm vol met olie (halfvol ofzo). Lekker heet stoken en als je belletjes ziet als je er een stukje brood in houdt is het heet genoeg (vergeet dan ook niet het vuur iets lager te zetten...)

Frituren in kleine porties en smullen maar. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Bob Popcorn schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:32:
Ik heb altijd gedacht dat knapperig worden te maken heeft met de snelheid waarmee het vocht verdampt. In vet gaat dit het snelste.

Als je geen frituur hebt kun je natuurlijk nog steeds gewoon frituren. Pak een pan met een goeie dikke bodem en kets 'm vol met olie (halfvol ofzo). Lekker heet stoken en als je belletjes ziet als je er een stukje brood in houdt is het heet genoeg (vergeet dan ook niet het vuur iets lager te zetten...)

Frituren in kleine porties en smullen maar. :)
Natuurlijk werkt frituren nog beter (alhoewel het zich aardig vol zuigt m.i.), maar zoete aardappel is natuurlijk ook een soort van een gezond alternatief. Dan ga ik t niet friture :+
Dus dan droog ik het maar in de oven totdat het vocht genoeg verdampt is om weer knapperig te kunnen worden. Op hoge temperatuur verbrand het me te snel en dan is het echt niet lekker :N

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

thewizard2006 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:19:
[...]

Hmm ik vind 30 min vrij kort en 170 graden vrij koel. Krijg jij ze daarmee knapperig? Welke aardappels heb je en wat voor oven dan?
Zoals @s0ulmaster zei, tijd is belangrijker dan temperatuur. Ik haal zelf, met kleine porties, goede resultate met 30 minuten. Dat is hetelucht+bovengrill.
Als ik ook groente of grotere porties toevoeg dan inderdaad gerust 40-45 minuten. 170-180 graden. Veel warmer dan verbrand het voordat het knapperig wordt.

Een airfryer heb ik ook wel eens gebruikt, maar ook weer verkocht. Voor mij doet een airfryer niks meer dan een heteluchtoven, alleen sneller.
Daarvoor ga ik geen aanrechtruimte reserveren.

Voor puur en alleen patat gebruik ik vaak: kruiden (paprika, citroengras, dragon), knoflook, en olijfolie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-04 15:30
s0ulmaster schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:56:
[...]
Dus dan droog ik het maar in de oven totdat het vocht genoeg verdampt is om weer knapperig te kunnen worden.
Ik schil ze altijd een paar uur van te voren en leg ze in een bakje zo dat het vocht er wat uitgaat.
dragonhaertt schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:57:
[...]

Een airfryer heb ik ook wel eens gebruikt, maar ook weer verkocht. Voor mij doet een airfryer niks meer dan een heteluchtoven, alleen sneller.
+ makkelijker schoonmaken (vaatwasser).
Had hem echt gekocht als impuls aankoop maar gebruik hem vaker dan ik dacht. Staat ook in een kast als ik hem niet gebruik dus staat ook niet echt in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

thewizard2006 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:54:
[...]

Standeman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:07:
[...]

Dit ^^

Of zelfs drie keer.

Maar ik heb eigenlijk nooit goede friet uit de oven gekregen. Frituren is imo de enige optie en het liefst nog in ossewit. Als je dan toch ongezond doet, doe het dan goed ;)
Knapperige friet uit de oven kan prima, maar dan komt het alsnog neer op frituren. :+

Je gaat nooit dezelfde knapperige patat krijgen als uit de frituur zonder alsnog een hoop olie te gebruiken. Kan je in de buurt komen met minder? Allicht, maar het is mij nog niet gelukt. :')

Gezonder zal het iig nooit worden wil je iets vergelijkbaars maken.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 16-07-2019 15:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Marc3l schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:05:
[...]

Ik schil ze altijd een paar uur van te voren en leg ze in een bakje zo dat het vocht er wat uitgaat.

[...]

+ makkelijker schoonmaken (vaatwasser).
Had hem echt gekocht als impuls aankoop maar gebruik hem vaker dan ik dacht. Staat ook in een kast als ik hem niet gebruik dus staat ook niet echt in de weg.
Tja, oven schoonmaken is een doekje erdoorheen halen. En de meeste gerechten die ik in airfryer zou maken, kunnen ook in <45min in de oven. Zo lang ben ik meestal toch aan het koken.

Ik schil ze zelf gewoon een paar minuten vantevoren, en dan in de kruiden en oven. Ze liggen bij mij wel vaak al een tijdje in de voorraadkast.

En inderdaad, sommige dingen heb je gewoon een frituur voor nodig. Kroepoek ging bij mij niet goed in de airfryer. Een pan met olie is altijd een alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:40

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

s0ulmaster schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:56:
Natuurlijk werkt frituren nog beter (alhoewel het zich aardig vol zuigt m.i.), maar zoete aardappel is natuurlijk ook een soort van een gezond alternatief. Dan ga ik t niet friture :+
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar je doet het verkeerd. ;)
Als je goed frituurt (en ik zeg niet dat het makkelijk is) dan komt er nauwelijks olie in je eten.
De kunst van goed frituren is zorgen dat het water in het product in het juiste tempo verdampt.
Het verdampende water dat uit het eten komt geeft namelijk tegendruk aan de olie die het eten in wil dringen.
De tweede kunst is op tijd stoppen voordat het water op is, de olie alsnog je eten in dringt en dat verbrandt.

Wat vooral veel fout gaat is dat mensen te veel eten in te weinig olie bereiden. Dan koelt de olie te snel af en komt de stoomvorming niet snel genoeg op gang. Vervolgens moet de frietpan als een gek gaan stoken met het risico dat je vervolgens je doel overschiet en de boel verbrandt.

Maar goed, dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan, en zonder goede apparatuur en veel aandacht gaat het vaker fout dan goed.

PS. In mijn ervaring is zonnebloemolie prima geschikt om mee te frituren. Als je arachide (pinda) olie nodig hebt dan frituur je veel te heet.

[ Voor 5% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 16-07-2019 15:16 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:13:
[...]

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar je doet het verkeerd. ;)
Als je goed frituurt (en ik zeg niet dat het makkelijk is) dan komt er nauwelijks olie in je eten.
De kunst van goed frituren is zorgen dat het water in het product in het juiste tempo verdampt.
Het verdampende water dat uit het eten komt geeft namelijk tegendruk aan de olie die het eten in wil dringen.
De tweede kunst is op tijd stoppen voordat het water op is, de olie alsnog je eten in dringt en dat verbrandt.

Wat vooral veel fout gaat is dat mensen te veel eten in te weinig olie bereiden. Dan koelt de olie te snel af en komt de stoomvorming niet snel genoeg op gang. Vervolgens moet de frietpan als een gek gaan stoken met het risico dat je vervolgens je doel overschiet en de boel verbrandt.

Maar goed, dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan, en zonder goede apparatuur en veel aandacht gaat het vaker fout dan goed.
I know the drill. Maar het komt bij zoete aardappel een heel stuk nauwer dan bij gewone patatten.
Er zit ook gewoon een heel stuk minder structuur aan die reepjes :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb zo'n beetje alles al geprobeerd, alle tips op het internet... maar ik kreeg m'n zoete aardappelfrites echt niet knapperig in de oven. :P Dus heel veel sterkte.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-04 09:05
Het geheime laagje van de ovenfriet is niet heel geheim dacht ik. Volgens mij koken ze de aardappel voor met baking soda. Hierdoor wordt de aardappel / zoete aardappel kruimiger / ruwer. Hoe ruwer de aardappel hoe meer oppervlakte het krijgt en al die kleine stukjes worden knapperig. (je ziet het nauwelijks, maar het werkt wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
SmurfLink schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:31:
Ik heb zo'n beetje alles al geprobeerd, alle tips op het internet... maar ik kreeg m'n zoete aardappelfrites echt niet knapperig in de oven. :P Dus heel veel sterkte.
Ja we kunnen elkaar de hand schudden :)
Als ik zo de reacties lees gaat het toch een kleine frituurpan worden. Wat ik een beetje mee krijg ik dat de kant en klare zoete aardappel friet én duur zijn én behoorlijk ongezond door alles wat toegevoegd is (zout, suiker). Dan kan ik net zo goed een keer frituren en dan heb je nog betere friet ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wij gebruiken vaak de heteluchtstand van de oven. Voor een vergelijkbaar resultaat kun je deze 10-20 graden lager instellen maar eigenlijk houd ik daar geen rekening mee want ik houd wel van knapperig eten.. Vooral bij aardappels / zoete aardappel werkt dit prima. Naar mijn idee werkt dat hetzelfde als een airfryer en wordt de warmte wat gelijkmatiger verdeeld.

De aardappeltjes (schijfjes of plakjes) mixen in een scheutje olijfolie en kruiden en vervolgens uitleggen in een lage (!) ovenschaal of bakplaat. Vervolgens 30-40 minuten in hetelucht op 200 graden Celsius en het smaakt wat mij betreft perfect.

Afbeeldingslocatie: https://radio2.be/sites/default/files/styles/1200x630_nocrop/public/components-images/2017-04/boven-%20en%20onderwarmte.png?itok=4IqdHNd0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Ik gebruik meestal de boven en onderwarmte. Heb ook wel eens hetelucht geprobeerd maar dat had toen geen noemenswaardig verschil.
Wellicht nog weer eens een keer proberen met alles wat ik in de tussentijd heb opgestoken en de tips en adviezen in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris1234
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-04 11:45
Halverwege de bakfolie vervangen kan soms ook helpen.
Minder olie = beter in de oven.
En de oven + bakplaat goed voorverwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Ik gebruik daadwerkelijk nooit boven/onderwarmte in mijn oven. Of hetelucht of gril en dus ook voor deze pattatjes. Gewoon langgenoeg drogen totdat het chips wordt ipv patat :D heb je het iig knapperig

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Nou heb toch maar een kleine frituurpan aangeschaf om te proberen om het zo goed gaat lukken. En het resultaat mag er zeker zijn.

Ik had witte en oranje zoete aardappels. De witte zijn wat steviger, stugger en minder zoet (meer richting normale patat met een zoetje zeg maar). De oranje zijn wat zoeter en smeuïger. Zelf vond ik deze het lekkerste maar over smaak valt niet te twisten.

Wat ik heb gedaan
- Aardappels schillen
- Half uur in koud water geweekt (om de zetmelen er uit te krijgen).
- Goed afgedroogd
- In de maizena gedaan
- Zout, knoflookpoeder, paprikapoeder en peper toegevoegd
- Frituurpan op 160 graden gezet
- Aardappels 4-5min voor frituren
- Uit laten drogen
- Frituurpan op 180 graden gezet
- aardappels voor de 2e keer er in voor 3 a 4min
- Klodder truffelmayo en gaan. Was erg lekker.

Volgende keer ga ik ze denk ik 3x frituren voor de crispy bite
1e keer 4min op 160
2e keer 2min op 180
3e keer 2min op 180 graden
Kijken of dat nog uitmaakt. Ik merkte dat 4min op 180graden misschien net iets te lang is.

Belangrijk is om de friet niet al te dik te snijden want dan blijft hij erg smeuïg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@thewizard2006
Eerst het zetmeel eruit spoelen met water en dan weer zetmeel (maizena) toevoegen. Vervolgens zout, knoflookpoeder, paprikapoeder en peper als laagje weer toevoegen?

En dan met truffelmayo oppeuzelen? :+

Tja; dan maakt het niet zoveel meer uit WAT je frituurt, hoef je alleen nog maar het korstje op te eten... en de truffelmayo er af te likken. ;)

Ik snap al die moeite niet hoor.
Schil de bataat (het is eigenlijk helemaal geen aardappel/nachtschade plant), snijdt 'm in schijfjes.
Stook een koekenpan op, olie d'rin, heet laten worden en de schijfjes bakken. Isse simpel; werkt bij ons altijd.
Er uitscheppen en ff uit laten lekken op keukenpapier. Zo crispy als je maar wilt.
Naar smaak kruiden met peper, zout, [whatever je lekker vindt] .

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
ehtweak schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:52:
@thewizard2006
Eerst het zetmeel eruit spoelen met water en dan weer zetmeel (maizena) toevoegen.
Dit was eigenlijk vanuit een eerdere poging/tip mbt het in de oven doen. De maizena zou voor een extra krokant laagje zorgen. De volgende keer probeer ik het eens zonder in water de weken en zonder maizena. Kijken of het uitmaakt. Ik heb hier zelf geen ervaring mee dus alle tips en adviezen zijn welkom :)
Vervolgens zout, knoflookpoeder, paprikapoeder en peper als laagje weer toevoegen?
Wat bedoel je hiermee? Dit geeft als het goed is extra smaak. Wellicht dat ik de volgende keer achteraf wat zout toevoeg. Ik heb verder geen idee hoe dit trouwens in de frituur reageert. Of alles er af valt of dat het mee gefrituurd wordt etc. Wat dat betreft zit ik echt in de experimenteer fase en dit was de eerste keer. Dus zoals gezegd, alle tips en adviezen zijn welkomen wat de "juiste" manier is.
En dan met truffelmayo oppeuzelen? :+
Beste uitvinding ooit. Maar daar heb je blijkbaar een andere mening over :)
Stook een koekenpan op, olie d'rin, heet laten worden en de schijfjes bakken. Isse simpel; werkt bij ons altijd.
Er uitscheppen en ff uit laten lekken op keukenpapier. Zo crispy als je maar wilt.
Naar smaak kruiden met peper, zout, [whatever je lekker vindt] .
Er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden ja. Wij vinden de patat variant lekker en handig maar of je nu schijfjes doet of patatjes maakt niet zo heel veel uit lijkt mij. Al moet ik wel zeggen dat de kleinere patatjes beter lukte dan de grote. Die bleven wat zompiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

thewizard2006 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:30:
[...]
[krokant gebakken korstje + lekker sausje] = [vrijwel altijd lekker]

Beste uitvinding ooit. Maar daar heb je blijkbaar een andere mening over :)
Nee hoor; lees nog maar eens! :)

ik bedoelde alleen te zeggen, dat wat er onder het korstje zit, dan vrijwel niet meer uitmaakt...

BTW: of het nou verstandig is om kruiden/smaakmakers mee te frituren? Volgens mij niet. Want dat soort producten verbrandt dan. En kun je die beter, na het bakken toevoegen...

BTW2: wel zelf je mayo maken hè?! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 05-08-2019 13:51 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Lol ok. Naja ik vind juist de smaak van de zoete aardappel icm met de truffelmayo erg goed. Ja alles smaakt beter met Truffelmayo maar icm zoete aardappel is dat nog eens extra goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
Afgelopen zondag weer een poging gedaan. Heb de oranje zoete aardappel gebruikt (de "standaard" dus). Heb ze alleen geschild en thats it.
Daarna 5min op 160 graden en 2 a 3min op 180 graden. Ze kwamen er minder goed uit tov de vorige keer.
Dus of het weken in koud water had een positief effect of het toevoegen van maizena.

Denk dat ik de volgende keer 2 porties maak. 1 doe ik weken in koud water voor 30-45min en de ander voeg ik maizena aan toe (en alvast wat paprika poeder). Kijken welke beter gaat zijn.

Wellicht dat ik ook gewoon een keer gelijk op 180 graden doe ipv 2x bakken. Voor een volgende keer :)

• Envane
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-04 08:10
Ik was tevreden over mijn vorige resultaat:

- Aardappels schillen, snijden en in een bak omscheppen met (fijn) zout.
- De aardappels afdeppen met keukenrol.
- De aardappels in een bak omscheppen met olie (ik had olijfolie), zodat ze goed gecoat zijn.
- Opnieuw zout aangebracht, nu grof zout voor de smaak/textuur.
- Op een bakplaat (met aluminiumfolie en daarop bakpapier).
- 40 minuten lang in de oven op 180 C (maar misschien afhankelijk van de dikte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
Gisteren weer wat geëxperimenteerd en wat opviel was dat de frites met maizena het beste knapperig zijn/worden. Verder is de dikte echt heel belangrijk. Iets te dik en ze worden zompig(er) en te dun en ze zijn te knapperig.
Ook wat met temperaturen gedaan en meerdere keren bakken
- 4min op 160 graden en 3min op 180 graden
- 3min op 160 graden en 2x 2min op 180 graden

De keren dat ik ze 3x bakte gaf geen beter resultaat. De 4min op 160 graden en dan 3min op 180 graden waarbij de frites goed in de maizena zitten geeft het beste resultaat tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Leuk dat je een update plaatst! En gelukkig dat je dichter bij een goed resultaat komt.
Proef je nog wel wat van de zoete aardappel zelf met die maizena er op?

Eergisteren hebben we het geprobeerd met zeer dunne reepjes en op de hete lucht stand, maar dat was niet echt een succes. Velen waren veels te taai geworden.
Pagina: 1