Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelK1985
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 13:23

MichaelK1985

Don't you know?

Topicstarter
Om een beetje mijn situatie te schetsen. Heb een eigen zaak waarvoor ik een kantoor huur van €1250,00 en daarnaast een huurhuis van €700,00. Bijna €2000,00 per maand dus.

Een bank wilt geen hypotheek verstrekken omdat ik nog 'huur' voor mijn kantoor. Deze kosten kunnen komen te vervallen maar hier gaan ze niet in mee helaas. Ik kan per maand opzeggen trouwens!

Nu kwam ik de optie 'huurkoop' tegen. Is dit een oplossing? Je huurt dan eerst het huis en daarna kopen. Het bedrag wat je dan reeds hebt betaald aan huur wordt in mindering gebracht op de aankoopsom. Dan kunnen we wel een hypotheek krijgen.

Wat is jullie idee daarover?

Everything Can Help!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Laat die huurkoop dan wel zwart op wit vastleggen. Ik heb hier in de straat 2 huurders die het huis binnen 2 jaar van de woningbouwvereniging konden kopen. Fast forward 4 jaar verder, ze willen het niet verkopen. De ene had het zelfs al compleet verbouwd met uitzicht op koop |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 13:39
Waarom zeg je niet het kantoorpand per direct op. Het is even behelpen met thuis werken maar je hebt dan geen problemen met de hypotheek regelen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
En over huurkoop ook goed vast laten leggen tegen welke prijs je het kan overnemen.
Leuk dat de reeds betaalde huur van de prijs afgaat, maar als zij de marktwaarde + opslag vragen schiet je er weinig mee op!
Zeker nu de huizenprijs hoog is, wil je straks ook weten waar je aan toe bent.
Blijft de huizenmarkt schaars (en de prijs stijgen), koop je het dan tegen de dan geldende marktwaarde?
Hoe wordt deze marktwaarde bepaald? Huren zij een taxateur in (met wellicht de opdracht om wat hoger te taxeren), huur jij een taxateur in of huren jullie er beide eentje in en word de gemiddelde prijs genomen?

Blijft de huizenmarkt op het huidige prijsniveau of stort de huizenmarkt in?
Opties die nu wellicht niet heel logisch lijken, maar in 2008 zag ook niemand aankomen dat de crisis zou uitbreken...

Laat dus goed vastleggen hoe je het koopt, hoe de (koop)prijs straks wordt vastgesteld en welke termijn er mogelijk van toepassing is waarop je beroep kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:45
MichaelK1985 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:02:
[...]

Nu kwam ik de optie 'huurkoop' tegen. Is dit een oplossing? Je huurt dan eerst het huis en daarna kopen. Het bedrag wat je dan reeds hebt betaald aan huur wordt in mindering gebracht op de aankoopsom. Dan kunnen we wel een hypotheek krijgen.

Wat is jullie idee daarover?
BastaRhymez schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:05:
En over huurkoop ook goed vast laten leggen tegen welke prijs je het kan overnemen.
Leuk dat de reeds betaalde huur van de prijs afgaat, maar als zij de marktwaarde + opslag vragen schiet je er weinig mee op!
[...]
Huurkoop is niet veel meer dan een bijzondere vorm van koop op afbetaling. De koopprijs staat dus vanaf het begin af aan vast. Ook staat er vast hoeveel termijnen je moet betalen en hoe groot die zijn (het aflossingsschema) en tevens staat vast dat je na het voldoen aan die betalingen eigenaar van de woning bent. Dit betreft een daadwerkelijk koopovereenkomst. Die moet ook notarieel zijn vastgelegd (dus zwart op wit) want het gaat hier om een koop van een woning.

Als je het hebt over huren, waarna je de optie hebt om te kopen waarbij (een deel van) reeds betaalde huur in mindering strekt op de koopsom, heb je het over een huurovereenkomst met een koopoptie. Dat is heel wat anders.

@MichaelK1985 Ik begrijp je situatie niet helemaal. Wil de bank je geen hypotheek geven omdat ze rekening houden met je huurlasten (zakelijk), waardoor de maximale lening lager uitvalt? Dat is vrij begrijpelijk. Maar wellicht dat een andere bank wat flexibeler is en met je mee wil denken, want het lijkt mij dat als je kunt aantonen dat die lasten direct na het kopen van een woning vervallen er weinig aan de hand hoeft te zijn.

Huurkoop zou wel een optie kunnen zijn, maar heb je een verkoper die daar aan mee wil werken? De meeste verkopers willen gewoon nu direct geld op de bankrekening. Er zijn ook wel wat nadelen. De eigendom van de woning gaat pas over op het moment dat alle betalingen zijn gedaan. Heb je dan wel hypotheekrentaftrek?

[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 17-07-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:44
Klein risico is dat de waarde harder stijgt dan jij je kan veroorloven om te kopen.

Andere optie is gaan informeren bij een andere hypotheekverstrekker. Je hebt 't over DE bank als in , ik heb een vast adres voor m'n geldzaken. En die ene zegt nu nee.

Overigens een veelgemaakte fout, wat je kan veroorloven als huurbedrag != hypotheekbedrag.
Bij een koopwoning komen meer kosten dan alleen maar de hypotheek.

[ Voor 24% gewijzigd door PROnline op 18-07-2019 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:45
PROnline schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:26:
Klein risico is dat de waarde harder stijgt dan jij je kan veroorloven om te kopen.

[...]
Wat is je risico dan precies? Ik zou graag willen dat ik huurkoop afspreek voor 200k en dat het huis na die termijn 4 miljoen waard is. Waarde na huurkoop heeft namelijk helemaal geen invloed op wat je moet betalen.

Edit: nadeel is wel hogere belastingen, maar als ik dat niet kan betalen dan cash ik die overwaarde wel gewoon.

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 18-07-2019 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:12
Financiële constructies horen in PFSL, tikje die kant op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1