Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Messem
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-04 09:34
Hallo,

Ik ben van plan om een TP-link Deco p7 aan te schaffen, gezien de wel hele leuke prijs op dit moment 149,- euro.

Mijn vraag is of ik mijn Ziggo connectbox gewoon in bridge mode moet laten zetten en de Deco als router gaan gebruiken of toch de Deco in bridge mode.

Iemand hier ervaring mee en wat het beste werkt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 14:35
Als je geen bijzonderheden doet met je ziggo modem (port forwarding e.d.) dan is het wenselijk om de ziggo modem in bridge mode te zetten. Zo kan je op een eenvoudige wijze, via de app je netwerk beheren. Je hebt dan geen last van dubbel NAT. Let op, je moet de netwerkkabel vanuit je TP-Link aansluiten op de eerste lan-poort van de ziggo modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Messem
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-04 09:34
Bedankt voor je reactie, nee op dit moment doe ik niks met port forwarding of zo iets en in de toekomst waarschijnlijk ook niet.
Het was mijn idee ook al om het modem van Ziggo in bridge te laten zetten. Enige ervaring met de firewall etc? Gewoon de homecare van trendmicro via tp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 14:35
Geen ervaring mee. Vanuit mijn archer C7 weet ik nog dat ik geen klachten had over die firewall

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Messem Als je netwerk zo basic is, waarom zou je dan (een van) de Deco P7's als router willen gebruiken? Ik zou die simpel in AP-mode zetten als uitbreiding van je netwerk. Of ben je van plan gastennetwerken in te richten etc.?

Ik zou ook vooral de beheerinterface vergelijken. Misschien is die van de P7 helemaal niet fijn.

Overigens hoeft het allemaal niet in beton gegoten te worden, hè. Het is zo weer omgebouwd als het niet bevalt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

^^ dat.

Verder, hou er rekening mee dat je geen andere apparaten meer bedraad op de modem aan kunt sluiten in bridge mode. Als je dus de Ethernetpoorten ervan gebruikt, zul je de Deco in AP-modus moeten houden en de modem laten routeren. Gebruik je de Ethernetpoorten niet, dan kun je vrij kiezen wie er routeert.

Hou er rekening mee dat er vrij weinig in Deco in te stellen valt, het is echt bedoeld om voor 90% van mensen de boel zo makkelijk mogelijk te maken, niet voor de 10% om mee te tweaken. Als je tot die 10% behoort kan het zijn dat je beter af bent met de instelmogelijkheden in de modemrouter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:20
Is idd mooie aanbieding vandaag. Ga het ook eens proberen (ook icm ConnectBox). Zal de CB voor nu ook gewoon laten staan als router, weet niet of het impact heeft op de performance verder.

[ Voor 18% gewijzigd door Barryvdh op 16-07-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Oortjes schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:50:
Je hebt dan geen last van dubbel NAT
Of je maakt er bewust gebruik van om je netwerk te segmenteren. Dubbel NAT hoeft helemaal geen probleem te zijn. Als het werkt kan het voor jouw situatie veiliger en functioneler zijn dan bridge modus van de CB. Pas als iets niet werkt of je hebt een merkbaar snelheidsverlies zou ik o.a. gaan nadenken over bridge van de CB.

Bij dubbel NAT kan apparatuur aangesloten op de eerste router niet bij apparatuur achter de tweede router. Andersom kan je met de apparatuur aangesloten op de tweede router wel bij de apparatuur aangesloten op de eerste router.

Als je alles als één netwerk wilt houden is dubbel NAT niet handig, en werk je met access points op de CB (in essentie is dat bridge mode op de TP-link).

(0) ISP (IP adres)
|
|WAN|
(1) Connectbox (NAT naar RFC1918 adres) ——-|LAN1| >>> WiFi1 / Gast1
|
|WAN|
(2) TP-link (NAT naar RFC1918 adres) —-—|LAN2| >>> WiFi2 / Gast2

Zorg dat RFC1918 ranges voor de netwerken verschillen in het derde octet. Bijvoorbeeld 192.168.1.0/24 en 192.168.2.0/24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Palo Alto Dan kun je vanaf je Wifi nog steeds bij alle LAN-devices. Het WAN-adres van de TP-link zal dan namelijk een IP-adres in het LAN-segment van de Connectbox (LAN1) krijgen. Ik neem aan dat je LAN juist wilt beschermen tegen je Wifi-gastgebruikers.

[ Voor 29% gewijzigd door Room42 op 16-07-2019 23:27 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Niet online
Room42 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:25:
@Palo Alto Dan kun je vanaf je Wifi nog steeds bij alle LAN-devices. Het WAN-adres van de TP-link zal dan namelijk een IP-adres in het LAN-segment van de Connectbox (LAN1) krijgen. Ik neem aan dat je LAN juist wilt beschermen tegen je Wifi-gastgebruikers.
Niet vanaf WiFi1 want
1) NAT op de TP-link
2) Ik verwacht dat de firewall op de TP-link verkeer vanaf WiFi1 zal droppen (tenzij established of related omdat er verkeer kwam vanuit LAN2 richting LAN1 of ISP)

Dat staat los van adrestoekenning met DHCP.

Je kunt dus vanaf WiFi1 niet bij LAN2 devices, maar wel bij LAN1 devices in deze opstelling. Misschien leuk om eens te proberen als je nog een extra router hebt liggen ergens.

edit: Je hebt wel een punt wat betreft zichtbaarheid van verkeer van (W)LAN2. Verkeer van (W)LAN2 passeert (W)LAN1 en is dus te zien voor en kan eventueel worden onderschept door clients in (W)LAN1. De mogelijkheid daarvan hangt overigens ook af van policies op WiFi1 gast. Zou je kunnen oplossen met een 3e router voor (W)LAN1, maar wordt wel een kerstboom :P

[ Voor 18% gewijzigd door Palo Alto op 17-07-2019 10:46 . Reden: zie edit tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:57

G7B

Messem schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:52:
Hallo,

Ik ben van plan om een TP-link Deco p7 aan te schaffen, gezien de wel hele leuke prijs op dit moment 149,- euro.

Mijn vraag is of ik mijn Ziggo connectbox gewoon in bridge mode moet laten zetten en de Deco als router gaan gebruiken of toch de Deco in bridge mode.

Iemand hier ervaring mee en wat het beste werkt?
Waar heb je hem voor deze prijs gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
G7B schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:45:
[...]

Waar heb je hem voor deze prijs gezien?
offtopic:
Check de pricewatch of Google: product: TP-Link Deco P7 Zoals je in de grafiek van de 3-pack kunt zien, was hij afgelopen dagen in de aanbieding. Je bent net te laat. Maar dat is natuurlijk off-topic dus behoeft hier geen discussie. Verder kun je zelf zoeken. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 18-07-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-05 14:52
Ik heb de P7 achter mn ziggo connectbox staan en werkt prima.

Connectbox in bridge mode gezet (was wel een belletje naar ziggo helpdesk voor nodig).

Alles ingesteld met de app en nu draait het allemaal als een zonnetje.
Mn Mediabox next is dus verbonden met de wifi van de Deco P7 en dat gaat ook prima.

Ik ga in de toekomst nog wel een switch aan de P7 hoofdunit hangen zodat ik een aantal apparaten bekabeld kan aansluiten. (Philips Hue - klikaanklikuit hub, mediabox next)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Niet online
Heb je de P7 ook nog geprobeerd achter de CB zonder bridge mode (dubbel-NAT)? Of als AP nu je van plan bent een losse switch te kopen ipv de switchpoorten op de connectbox?

[ Voor 38% gewijzigd door Palo Alto op 30-07-2019 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 11:50
Ik heb ook de p7 als router aangesloten nu maar mijn cb staat niet in bridge modus. Probleem is nu mijn vaste pc is bedraad via de cb en een van de p7 hangt nu ook aan de cb. De uitgang van deze p7 in een switch gedaan en daar de andere 2 p7 bekabelt achter gehangen. Probleem is nu dat mijn sonos die via de wifi is aangesloten niet mijn pc muziek vindt in het netwerk. Ik denk dat ze elkaar nu niet zien omdat de vaste pc aan de cb hangt en de sonos via de p7 wifi verbonden is.

Hoe kan ik dit oplossen? Als mijn smart apparatuur is nu via de wifi verbonden dus als ik de p7 nu in ap modus zet moet ik alles opnieuw instellen zeker?

Tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-05 14:52
Probeer je PC eens aan de switch te hangen.
Of desnoods aan 1 van de vrije P7 poorten.

Als dat werkt zou ik de CB in bridge modus zetten, heb je ook gelijk minder wifi vervuiling.

[ Voor 35% gewijzigd door german8 op 03-12-2021 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:51
Als je de poorten van connectbox wilt gebruiken en je wilt tevens de Deco in router mode gebruiken, dan heb je twee netwerken gemaakt die elkaar niet kunnen bereiken.
Dat is het hele principe van een router.

Dus ofwel alles achter die Deco aansluiten ofwel die Deco niet als router gebruiken en gewoon in Ap mode zetten.

En voor anderen hier, het is tamelijk onzinnig om een connectbox in Bridge mode te zetten enkel om dubbel Nat te voorkomen, er is absoluut niets mis met dubbel Nat.
Enkel een heel klein beetje meer werk als je portforwarding wilt gebruiken, omdat je dat dan twee keer moet doen, lekker belangrijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Ben(V) op 03-12-2021 16:35 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
Dus als ik de deco in ap modus zet zou alles weer moeten werken en praten met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
klopt

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
En heb ik dan weer het ziggo wifi netwerk en ww nodig voor alles? Of moet ik op de deco’s dan nog wat anders instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:20
Wifi van de ConnectBox zet je normaal gesproken uit en je laat de P7's het wifi-netwerk doen.
Als de eerste P7 ver genoeg van de CB verwijderd is (lees: andere ruimte) dan zou je kunnen overwegen de wifi van de CB aan te laten. Je stelt dan de netwerknaam (SSiD) en wachtwoord op de P7's hetzelfde in als in de CB. Wél moeten de CB en iedere P7 op een eigen wifi-kanaal gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
Masimo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 00:37:
Wifi van de ConnectBox zet je normaal gesproken uit en je laat de P7's het wifi-netwerk doen.
Als de eerste P7 ver genoeg van de CB verwijderd is (lees: andere ruimte) dan zou je kunnen overwegen de wifi van de CB aan te laten. Je stelt dan de netwerknaam (SSiD) en wachtwoord op de P7's hetzelfde in als in de CB. Wél moeten de CB en iedere P7 op een eigen wifi-kanaal gezet worden.
Dat is dus het hele ding. Ik wil mijn deco’s bedraad aansluiten voor maximale overdracht dus ik moet de eerste deco in mijn meterkast (langs de CB) aansluiten en dan vanuit de eerste Deco de andere twee uitbedraden middels een switch anders werkt het niet. Het nadeel alleen is dat ik boven nu geen deco meer over omdat de andere 2 in de woonkamer en de garage staan. Dus als ik ieders antwoord hierboven lees is het makkelijkste om denk ik de deco’s in ap modus te zetten. Dan kan ik de deco uit de meterkast halen en op zolder plaatsen en heb ik een groot wifi netwerk wat nog steeds als mesh systeem werkt toch?

Bedankt allen voor de tips alvast _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

kupsani schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 01:19:
[...] heb ik een groot wifi netwerk wat nog steeds als mesh systeem werkt toch?...
Nee, en je wilt ook geen mesh systeem. Een mesh systeem is een systeem van een aantal nodes die gezamelijk een backbone onderhouden die meerdere paden kan bewandelen. Die meerdere paden zijn voornamelijk wifi verbindingen. En dat wil jij helemaal niet. Daarom heb je ze juist bedraad aangesloten en wil je niet dat ze wifi gebruiken want dat gaat ten koste van de beschikbare bandbreedte voor je wifi clients

Ik vermoed dat je naadloze overdracht van het ene AP naar het andere AP wilt voor je telefoons en laptops. Maar dat is vooral een taak van die telefoons en laptops. Meeste AP's en in ieder geval die P7 zijn hierin volstrekt passief

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je de AP's bedraad aansluit is die Deco's in AP mode zetten altijd beter dan mesh mode.

En als je in AP mode draait is elke Deco gewoon een AP en is het echt niet noodzakelijk om de wifi van die Connectbox uit te zetten.
Het wifi deel van die Connectbox is dan gewoon ook een extra AP en die kun je gewoon gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 04-12-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
Ben(V) schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:33:
Als je de AP's bedraad aansluit is die Deco's in AP mode zetten altijd beter dan mesh mode.

En als je in AP mode draait is elke Deco gewoon een AP en is het echt niet noodzakelijk om de wifi van die Connectbox uit te zetten.
Het wifi deel van die Connectbox is dan gewoon ook een extra AP en die kun je gewoon gebruiken.
Bedankt, zo ga ik het proberen. Ik laat even weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
Helaas wat later als verwacht maar vandaag alles omgezet als accespoint en nu werkt het prima. Thanks voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
Ik moet toch even terugkomen op voorgaande post. Krijg toch regelmatig netwerkuitval op de deco’s (rode lampje) herstelt zich automatisch na een minuut of 2 meestal. Iemand enig idee hoe dit kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:22
Zijn ze bedraad aangesloten?
Zo ja hoe?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
laurens0619 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:34:
Zijn ze bedraad aangesloten?
Zo ja hoe?
Even kijken:

Modem ziggo
Uitgang 1 —> switch —> deco zolder
Uitgang 2 —> switch —> deco woonkamer
Uitgang 3 —> deco kantoor
Uitgang 4 —> rechtstreeks PS5

Netwerknaam ziggo gebruikt daarna deco’s ingesteld met zelfde netwerknaam + een 1 erachter. Toen deco’s een AP modus gezet en netwerknaam aangepast naar dezelfde netwerknaam ziggo modem.

Alle hulp is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@kupsani
Ironisch gezien is de switch uit het Ziggo modem wat incompatible met de Deco nodes (aangezien ze zelf een deco m4 verkopen). Dan kun je een netwerklus krijgen en verliezen de deco nodes verbinding. Beter is als volgt aansluiten (en dan niet met dlink switches):

Modem ziggo
Uitgang 3 —> switch —> deco kantoor

en dan is "switch", wel dezelfde switch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat moet je eens uitleggen, een switch die niet compatible is (waarmee dan) , is al bijzonder, maar hoe kan die dan een lus maken?
In AP mode zijn alle Deco's AP en kunnen dus nooit een lus maken.

Lussen kunnen alleen gemaakt worden als die Deco in Router mode staat en een van die Deco's via een kabel rechtstreeks aan de Ziggo hangt, of als je de Wifi van de Ziggo aan houd.
In dat laatste geval kun je een wireless lus krijgen.

Dus misschien staat die Deco wel niet in AP mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
laurens0619 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:08:
@kupsani
Ironisch gezien is de switch uit het Ziggo modem wat incompatible met de Deco nodes (aangezien ze zelf een deco m4 verkopen). Dan kun je een netwerklus krijgen en verliezen de deco nodes verbinding. Beter is als volgt aansluiten (en dan niet met dlink switches):

Modem ziggo
Uitgang 3 —> switch —> deco kantoor

en dan is "switch", wel dezelfde switch :)
Ok dat heb ik wat verwarrend opgeschreven zie ik nu.
Het zijn 2 aparte 5 port switches.

Modem ziggo
Uitgang 1 —> switch 1 —> deco zolder
Uitgang 2 —> switch 2 —> deco woonkamer
Uitgang 3 —> deco kantoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
Ze zitten in een en hetzelfde netwerk geloof ik want ik kan via de wifi mijn bedrade pc muziek streamen naar de sonos die via wifi aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
Nog wat aanvullende info.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSVwoPaVcRCCkJcXz2PytjgbRss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eI3AvC5dYDt2GzOzSseul4Dz.png?f=fotoalbum_large

Internet verbinding is ook super traag. Er zit dus oo 2 plekken een standaard 5-port 10/100/1000 tp-link switch tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dan moet je een 3e aparte switch kopen :)
Hoeft niet duur te zijn. De TPLink switch van de action (10 ekkies) is al goed genoeg

Dus
Modem ziggo
Uitgang 1 —> switch 0

switch 0 -Uitgang 1—> switch 1 —> deco zolder
switch 0 - Uitgang 2 —> switch 2 —> deco woonkamer
switch 0 - Uitgang 3 —> deco kantoor
switch 0 - Uitgang 4 —> rechtstreeks PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
Kun je dat toelichten? Zijn de 4 poorten van het ziggomodem zelf al niet een switch opzich dan? Hoezo zou het op deze manier sneller werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
laurens0619 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:39:
Hoeft niet duur te zijn. De TPLink switch van de action (10 ekkies) is al goed genoeg
Die zitten er nu dus twee tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja hoor :)
Q4: Why my Deco units become unstable once they're connected via a switch?

It's probably that you're using a D-Link switch.

The Deco Ethernet backhaul feature is based on the standard IEEE 1905.1 protocol. However, we find that some D-Link switches will not forward packets based on IEEE 1905.1 protocol, causing all Deco units in a network loop and becoming quite unstable. If you have a D-Link switch and encounter an unstable issue with Ethernet backhaul, we recommend to change the switch to another brand or contact D-Link support directly for a fix.

If you're not sure which switch to use, TP-Link switches may be a good choice.
De switch in het ziggo modem is niet van D-Link maar mijn ervaring is wel dat 1 van de 2 ziggo modems het type switch precies dit gedrag laat zien (ze leveren er 2 uit, de ene werkt standaard goed, de ander niet).

De experiabox heeft er geen last van, daar kunnen nodes direct de switch van het modem in.
Het modem wat bij tmobile zat (weet ff niet meer welke) ging hiermee ook op zijn bek > aparte switch nodig.

De implementatie van Deco met IEEE 1905.1 is wat goor. Daarom lees je eigenlijk overal dat je hem op deze manier niet mag/kan aansluiten en je ze achter elkaar moet zetten (daisy chain)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:44

Tazzios

..

Wat @laurens0619 bedoelt te zeggen: 'deco kantoor' niet rechtstreeks op het ziggo modem/router aansluiten maar met een switch er tussen. Theoretisch zou het wel gewoon moeten werken natuurlijk maar de praktijk blijkt anders, switch er tussen is een workaround.

Of koppel 'deco kantoor' even los om te zien of dat het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Tazzios Bijna. ALLE deco nodes moeten achter de switch zitten, niet alleen kantoor.
Als je kantoor achter een switch zet, dan loopt het verkeer naar bv zolder nog steeds via de Ziggo switch.
Je moet voorkomen dat er onderling deco verkeer via de ziggo switch loopt, dat gaat vaak stuk namelijk :)

edit:
ik heb de post gevonden waar wordt uitgelegd op welk ziggo modem het wel goed gaat en welke niet :)
dewiss1993 schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:37:
[...]

Precies dit. Ziggo heeft twee type Connectboxen, de Arris en de Compal. De Arris heeft al lange tijd een firmware probleem dat wanneer je twee of meer Deco's in AP mode achterop modem aansluit je een loop krijgt. Arris heeft ijzer frontje om de lan poorten.

Beste blijft altijd, ook in AP mode (ongeacht firmware probleem) : Modem > Deco > switch > rest netwerk en Deco's. Of je nu in router mode of AP mode zet :) Raad TP-link ook aan op hun website.

[ Voor 53% gewijzigd door laurens0619 op 21-01-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
Er staat een switch in de meterkast. Dus zou het dan zo moeten?

Modem ziggo
Uitgang 1—> switch 1 —> deco zolder
Uitgang 2 —> switch 2 —> deco woonkamer en deco kantoor
Uitgang 3 —> vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
nee, zie mijn eerdere post.
In deze setup loopt signaal tussen deco zolder en deco woonkamer nog steeds via Ziggo switch

Makkelijkste is maar 1 kabel vanuit de ziggo naar een switch. Dan alles acter deze switch (iig het deco spul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:44

Tazzios

..

laurens0619 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:55:
@Tazzios Bijna. ALLE deco nodes moeten achter deZELFDE switch zitten, niet alleen kantoor.
Als je kantoor achter een ANDERE switch zet, dan loopt het verkeer naar bv zolder nog steeds via de Ziggo switch.
Je moet voorkomen dat er onderling deco verkeer via de ziggo switch loopt, dat gaat vaak stuk namelijk :)

edit:
ik heb de post gevonden waar wordt uitgelegd op welk ziggo modem het wel goed gaat en welke niet :)

[...]
ah, zo dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
jup, dat is wel een belangrijke nuance die je aanbracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
Ok,

Dus dan wordt het zo want er loopt helaas maar een netwerkkabel naar de zolder.

Uitgang 1 ziggo modem—> switch meterkast
Switch meterkast —> deco zolder, deco woonkamer en deco kantoor.

Uitgang 2 ziggo modem —> rechtstreeks naar TV
Uitgang 4 ziggo modem —> rechtstreeks PS5

Achter de uitgang van deco zolder zit dan nog wel weer een switch —> voor de desktop pc en de ip telefoon van het werk. Gaat dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@kupsani dat zou goed moeten gaan. Overigens mag de switch van zolder ook prima voor de deco van zolder staan. Sterker nog dat adviseer ik want ben niet kapot van die deck poort
Ben benieuwd naar het resultaat :)

[ Voor 50% gewijzigd door laurens0619 op 21-01-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
Ok so far so good.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kOwl4QE-t2CmVHcLibJuigwT_c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C18e4quXzZIZDRosjIb4dKsy.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel de deco’s moeten resetten. Ze staan nu weer in router modus wat dat kun je na reset niet veranderen. Heb nu weer ziggo wifi en deco wifi met dezelfde netwerknaam + een 1 erachter.

Als ik nu de deco’s weer in ap modus zet en mijn netwerknaam van de deco’s hernoem naar dezelfde wifi naam van het ziggo modem heb ik in principe 4 wifipunten onder hetzelfde netwerk wat naadloos met elkaar zou moeten werken correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
laurens0619 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:26:
@kupsani dat zou goed moeten gaan. Overigens mag de switch van zolder ook prima voor de deco van zolder staan. Sterker nog dat adviseer ik want ben niet kapot van die deck poort
Ben benieuwd naar het resultaat :)
Ok thanks die heb ik omgestoken. Heb dan nu wel een switch achter een switch op de zolder pc werkt dat niet vertragend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
kupsani schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Ok thanks die heb ik omgestoken. Heb dan nu wel een switch achter een switch op de zolder pc werkt dat niet vertragend?
Ik vrees van wel. Downloaden op de pc gaat nu met 600KB/s tot 1300KB/s. Zat altijd rond de 8000-9000KB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@kupsani
Nee werkt niet vertragend
Komt eerder denk ik door router mode. Dat is absoluut verkeerd in deze topologie. Snel naar ap mode dus. Denk dat de nodes nu toch via powerline lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
laurens0619 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:58:
@kupsani
Nee werkt niet vertragend
Komt eerder denk ik door router mode. Dat is absoluut verkeerd in deze topologie. Snel naar ap mode dus. Denk dat de nodes nu toch via powerline lopen
Deco’s staan weer in ap modus. Netwerknaam deco’s hetzelfde gemaakt als de ziggo modem wifi naam.

Ik probeer het te begrijpen dus zie het niet verkeerd maar als die switch zolder voor de Deco komt werkt de pc toch gewoon rechtstreeks vanaf het ziggo modem? Welliswaar achter 2 x een switch maar de link tussen de deco’s en de bedrade pc is er dan toch niet? Tevens nogmaals dank voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Sorry snap de vraag niet
Maae hoe is de snelheid nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kupsani
laurens0619 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:30:
Sorry snap de vraag niet
Maae hoe is de snelheid nu?
Snelheid is weer uitstekend. Ik denk dat alles goed werkt weer. Ff deze week aankijken of de verbinding een beetje stabiel blijft.

Bedankt voor ieders inbreng :)
Pagina: 1