Windows loopt vast wanneer ik over de "nieuw" knop ga

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-09-2022
op de computer van mijn ouders loopt windows vast als ik over de nieuw knop ga bij mijn rechter muisknop menu.
dit gebeurt overig zowel als op t bureau blad als in windows verkenner.

dit probleem was eerder nooit zo en er is nooit wat veranderd aan de hardware behalve een powersupply zo ik denk niet dat daar t probleem licht maar ik kan als nog de hardware op noemen
intel i5-6400
1x8gb crosair 2133mhz
asus h110m-k moederbord
coolermaster lite 500w
en een wd 1tb hdd

ik gebruik overig windows 10 64-bit

ik kan t zelf niet plaatsen daarom vraag ik hier om hulp.
alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

De hamvraag bij dit soort dingen altijd....
- Wanneer werkte het nog?
- Wanneer werkte het niet meer?
- Welke software is tussen die twee momenten geïnstalleerd?

Beste optie is kijken of je terug kunt gaan naar een herstelpunt van toen het nog werkte....

Waarschijnlijk heeft er een stuk software iets (geprobeerd) toegevoegd aan het "nieuw" menu en dat is niet goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Zet er eerst eens een ssd in, al is het er maar eentje van ~250GB voor het OS. W10 op een hdd werkt niet lekker en dat wordt steeds erger.

Voeding is een hele slechte aankoop geweest. Je hebt de slechtste budget voeding van een A-merk van de laatste jaren gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Probeer eerst eens systeemherstel naar de datum toen alles nog werkte.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:00
Waarschijnlijk een applicatie geinstalleerd welke in je context menu van Windows zit (denk bijvoorbeeld aan een applicatie als Word (of elk ander Office programma), GitExtensions, etc)
Hierbij kan je direct een nieuw document aanmaken bij het klikken op 'Nieuw' maar Windows moet dan even opzoeken welke programma's er allemaal zijn (natuurlijk indexeert hij dat).
Wanneer er een programma referentie in staat welke niet lekker werkt dan kan de boel klappen.
Ga dus bij jezelf na welk programma is er geinstalleerd (of verwijderd)..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:39:
Waarschijnlijk een applicatie geinstalleerd welke in je context menu van Windows zit (denk bijvoorbeeld aan een applicatie als Word (of elk ander Office programma), GitExtensions, etc)
Hierbij kan je direct een nieuw document aanmaken bij het klikken op 'Nieuw' maar Windows moet dan even opzoeken welke programma's er allemaal zijn (natuurlijk indexeert hij dat).
Wanneer er een programma referentie in staat welke niet lekker werkt dan kan de boel klappen.
Klopt niet helemaal, want volgens dit artikel zou dit na 2 seconden al moeten worden afgebroken om het gecachede resultaat te gebruiken. Uiteraard zou het dan nog altijd kunnen dat er een referentie in staat welke niet helemaal lekker werkt, maar volgens mij is dat nagenoeg onmogelijk omdat het aanmaken van bestanden volledig door Windows zelf wordt afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:50
Stoelpoot schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:49:
[...]

Klopt niet helemaal, want volgens dit artikel zou dit na 2 seconden al moeten worden afgebroken om het gecachede resultaat te gebruiken. Uiteraard zou het dan nog altijd kunnen dat er een referentie in staat welke niet helemaal lekker werkt, maar volgens mij is dat nagenoeg onmogelijk omdat het aanmaken van bestanden volledig door Windows zelf wordt afgehandeld.
Hij verteld alleen niet wanneer die cache gevuld wordt. Als die bij iedere reboot opnieuw moet worden opgebowud, dan is er dus nog geen cache en zal het gewoon hangen ;)
DonJunior schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:39:
@Patjeduhde Dit ^^ Daemon Tools is bijv. berucht om dit gedrag.
Het makkelijkste is terug gaan naar een Restore point waarop dit probleem nog niet speelde.
Anders wordt het snel ingewikkelder en een hoop geklooi in het windows registry

Kijk ook eens hier: https://www.thewindowsclu...freezes-slow-open-windows
Je moet je probleem zoeken in een Context Menu freeze of iets in die richting googlen.

[ Voor 5% gewijzigd door Meekoh op 16-07-2019 14:02 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:00
Stoelpoot schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:49:
[...]

.. ik heb even benadrukt waar hoogstwaarschijnlijk het probleem zit. ;)

In eerste instantie zou Windows natuurlijk helemaal niet moeten hangen.. dus in dezen is elke situatie al mogelijk (om maar wat te noemen)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
overig voor de duidelijkheid als ik met de muis over "Nieuw" ga dan loopt de pc vast valt even later t beeld een halve seconde weg en ben je tot slot weer op t bureau blad met alles open staande programma's gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
dit is overige een link van wat er precies gebeurt
YouTube: Probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dus alleen Explorer.exe crasht, lijkt het advies wat al gegeven nog steeds het best.

Terug naar een restore point

Edit: of even goed nadenken welk programma je geïnstalleerd hebt wat in je context menu zit en de boel verpest. En die dan deïnstalleren.

[ Voor 40% gewijzigd door jodeltje op 16-07-2019 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
t probleem is dat ik niet weet wanneer of door wat dit probleem tot stand is gekomen en herstelpunten kunnen we niet vinden bij systeemherstel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Patjeduhde schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:09:
t probleem is dat ik niet weet wanneer of door wat dit probleem tot stand is gekomen en herstelpunten kunnen we niet vinden bij systeemherstel
Zuur, dat wordt dan opnieuw installeren of zoeken naar het probleem.
Kijk hier eens:
https://support.microsoft...m-a-clean-boot-in-windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeduhde
Ik ga nu controleren of de hdd nog goed functioneerd en ga alles opnieuw instaleren op een boot ssd

Bedankt voor de hulp dit lijkt mij de beste optie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Uszka schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:10:
Zet er eerst eens een ssd in, al is het er maar eentje van ~250GB voor het OS. W10 op een hdd werkt niet lekker en dat wordt steeds erger.

Voeding is een hele slechte aankoop geweest. Je hebt de slechtste budget voeding van een A-merk van de laatste jaren gekocht.
Zullen we het even bij het probleem houden? ipv randzaken erbij halen die totaal irrelevant zijn?

Dit is inderdaad een explorer crash;

@Patjeduhde

https://answers.microsoft...2f-486d-8abc-00673e02e89b

https://www.reddit.com/r/...shes_on_new_context_menu/

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:04
Uszka schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:10:
Heeft er echt niks mee te maken. Win10 werkt prima op een HDD.
SSD is wel beter, maar niet noodzakelijk om een normaal werkende Win10 te hebben.
SSD geeft je voordelen in verbruik, geluid en prestatie.

Het is alsof je zegt doe even een Ferrari motor in me Fiat omdat de knipperlicht vast loopt.

However, het lijkt me dus stug dat het helpt. Tenzij er een fresh install word gedaan, maar dan zou het ook gewoon werken op de HDD.

Zaten de types niet ergens in het register?

Edit:
Instructies bij het zelfde probleem, gevonden op microsoft forum:
Run netsh and winsock reset. To do this, follow these steps:

Type cmd in the Search box.
Right-click, then select Run as administrator.
Type netsh in the Command Prompt, then press Enter.
Type winsock in the Command Prompt, then press Enter.
Restart you device.

[ Voor 18% gewijzigd door Christoxz op 18-07-2019 14:56 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
chriistiix schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:54:
[...]

Heeft er echt niks mee te maken. Win10 werkt prima op een HDD.
SSD is wel beter, maar niet noodzakelijk om een normaal werkende Win10 te hebben.
SSD geeft je voordelen in verbruik, geluid en prestatie.

Het is alsof je zegt doe even een Ferrari motor in me Fiat omdat de knipperlicht vast loopt.

However, het lijkt me dus stug dat het helpt. Tenzij er een fresh install word gedaan, maar dan zou het ook gewoon werken op de HDD.

Zaten de types niet ergens in het register?

Edit:
Instructies bij het zelfde probleem, gevonden op microsoft forum:
Run netsh and winsock reset. To do this, follow these steps:

Type cmd in the Search box.
Right-click, then select Run as administrator.
Type netsh in the Command Prompt, then press Enter.
Type winsock in the Command Prompt, then press Enter.
Restart you device.
offtopic:
Even nieuwsgierig, maar wat zou het resetten van een netwerk adapter te maken kunnen hebben met een Windows Explorer crash ? (let op: niet Internet Explorer)

OT: @Patjeduhde Klopt het dat Windows in een dark theme modus staat en dat wellicht daardoor de file explorer crashed ? (is maar een suggestie)

https://windowsreport.com...ile-explorer-not-working/

[ Voor 7% gewijzigd door Breezers op 18-07-2019 15:19 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft niets met (Overige) Hardware te maken. Crashen van Windows Clients horen daar.

Move OH->WC

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07

DeTeraarist

#Boots2Asses

Op deze pagina staat uitgelegd hoe je dat menu kan aanpassen. Mogelijk kom je daar gekke dingen tegen.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:04
Breezers schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:11:
[...]

offtopic:
Even nieuwsgierig, maar wat zou het resetten van een netwerk adapter te maken kunnen hebben met een Windows Explorer crash ? (let op: niet Internet Explorer)
https://answers.microsoft...-882b-4d024ed79f1e?auth=1

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Dit is 100% zeker explorer.exe die crashed.
De eerste explorer.exe die draait op windows regelt de dektop en taskbar.
Als je geen enkel explorer window open hebt draait er toch een explorer.exe.
Als je naar taskmanager gaat en die explorer.exe killed krijg je excact hetzelfde.

Denk dat je het best een tootlje kunt zoeken zoals boven beschreven of de registry in te duiken om te kijken of er wat staat dat niet klopt.
En maak een restorepoint voor je begint te tweaken. }:O

Heb je wel al windows repair geprobeerd? Ik zie het zo gauw niet hierboven.
Kijk ook in het eventlog. Die crash zal er wel in staan als explorer.exe died oid maar wellicht nog wat nuttige info in de details. (Meestal geen details waar je wat aan hebt overigens maar je kunt nooit weten)

[ Voor 4% gewijzigd door MrMonkE op 19-07-2019 09:01 . Reden: drama met spelling.. fixfixfix -- take 3 ]

★ What does that mean? ★

Pagina: 1