Bedankt allemaal voor jullie reacties.
sypie schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:25:
Coax kun je wel langer maken dan 10 meter onder een paar voorwaarden:
* Je moet een goede versterker neerzetten daar waar de kabel het pand binnenkomt
* Je moet fatsoenlijke kabel en connectoren gebruiken, liefst die groene kabel die Ziggo zelf ook in de grond stampt
Verder zeg je dat Digitenne maximaal 4 aansluitingen per person aan kan, maar hoe zit dat als bedrijf? Heb je KPN al eens gebeld met de vraag wat je bedrijfsmatig kunt doen?
Even een beetje een ruige schatting maar ik verwacht dat de verste kamer +- 25 meter - 30 is. Dit is dan nog eens recht-toe-recht-aan dus wil je het nog netjes weg werken heb je wel meer nodig dus. Al zou Ziggo dan een special kastje komen aansluiten voor de 20 aansluitingen. Ik ga er dan vanuit dat je elke kamer vanaf hier moet aansluiten (zoals ik begrepen heb).
Digitenne was mijn verteld dat het niet ging. De persoon die hiermee bezig is nu helaas langdurig ziek. Dus toen kwam het bij mij terecht. Dus ik zal hier dan toch nog eens naar kijken.
Hotel tv systeem zoeken heb ik inderdaad niet aan gedacht. Ik had eigenlijk alleen direct contact met de providers
Falcon schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:05:
Ik zou in een flinke glasvezelverbinding investeren met professionele hardware met goedwerkende quality of service. In het pand bied je per zone een fatsoenlijke Unifi wifi netwerk aan en waar nodig een vaste verbinding.
Je bied ze een Chromecast aan en de gegevens om in te loggen in een provider app om itv te kunnen casten. De Chromecast kunnen ze dan ook gebruiken voor Youtube/Netflix.
Tegenwoordig is een decoder wat ouderwets en is streamen+cast een veel flexibelere oplossing.
Willen ze meer? Dan regelen ze maar satteliet tv of digitenne met dvb-t2.
Op zich zou onze glasvezel 1000 M/bit aan moeten kunnen volgens T-Mobile (zei de persoon die ik daar aan de lijn had tenminste). Dus dat zou zelf het probleem niet zijn.
Chromecast is misschien niet helemaal de beste oplossing. Van wat ik gehoord (ik heb zelf geen contact met de cliënten hier) zou niet iedereeen een tv hebben met USB aansluiting. Van 1 persoon weet ik wel dat ze zelfs nog een ouderwetse beeldbuis hebben. Mogelijk dat het voor een hoop mensen wel werkt maar dan krijgen we wel weer klachten van de mensen waar het niet op kan.
Ik zou kunnen vragen of tablet / telefoon ook goed genoeg is als tv maar ik verwacht dat ze zeggen van niet en dat ze een echte tv verwachten.
The Eagle schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:31:
Al de app based oplossingen ten spijt: daar heb je een netwerk voor nodig. En als jij 20 kamers hebt wil je daar of een kabel trekken, of een hele goede wifi met een flinke internetpijp. Lees: stuk of 5 professionele AP's, goed ingericht met site survey, etc. Investering gaat al snel in de duizenden euro's voor apparatuur en dan moet het aanleggen nog (wil je niet zelf doen, iemand moet het beheren ook).
Weet niet wat je budget is? Iets zegt me dat het zorg is, daar niet over nagedacht is danwel er gewoon geen budget is want was gewoon een goed idee.
Wat ik zou doen: TV in 1 of twee centrale ruimtes en op de eigen kamer mogen ze het zelf regelen. Digitennen kan dan ook en keuze zijn, neem je dat abo gewoon mee als je vertrekt, eigen verantwoordelijkheid. En anders lekker via je eigen 4G abo.
Op zich kunnen we 1000 M/bit binnen halen (volgens de T-Mobile gesprek dat ik met ze had) dus daar zou op zich niet echt het probleem moeten zitten. Over het budget is inderdaad niet nagedacht. Hier hadden ze meer het idee van kijk eerst maar eens wat mogelijk is en dan kijken we wel of het de kosten waard is. Vooral ook omdat we het gebouw nog 2 jaar hebben (al kan het wel gebeuren dat het verlengt wordt maar daar is nog niet over nagedacht, dat zal wel in de laatste half jaar gebeuren kennende hoe het hier gaat

).
En er is nu een centrale ruimte waar ze tv kunnen kijken maar dat is blijkbaar dus niet genoeg (ga ik van uit aangezien ik deze opdracht gekregen heb).
Ik durf zelf niet te zeggen dat we het eruit halen door de verhuur. Ja we krijgen geld van de gemeente WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) en PGB (persoonsgebonden budget). Maar we zullen niets extra krijgen als we nu ineens tv aansluitingen bieden. Misschien dat er wel gezegd wordt dat de cliënten iets meebetalen maar we zullen er zeker niet alles terug halen. Een hoop hebben ook schuld dus veel meer kunnen ze ook gewoon niet betalen.
Op zich hoef ik het aansluiten zelf niet te doen. Dit mag ook wel via een bedrijf gedaan worden. Al vermoed ik wel dat als het allemaal werkt dat alle vragen over de tv / internet wel bij mij terecht zal komen aangezien ik de enigste ICTer hier ben. Maar wat ik nu vooral doe is computers/laptops/telefoons installeren, printers aansluiten, bij problemen kijken wat ik kan fixen. Maar eerlijk gezegd (wat ik ook tegen het bedrijf gezegd heb hoor, maar ze willen me niet weg doen omdat ik er wel bijna vanaf het begin in het bedrijf zit dus een beetje de ICT mascotte ben

) heb ik eigenlijk alleen basis kennis maar vaak genoeg voor de problemen hier.
Ga ik zeker even kijken wat ze kunnen doen.
The Eagle schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:39:
[...]
Als ik iets over "clienten" lees dan gaat het meestal over geestelijke gezondheidszorg. Daar wordt die term vrij veel gebezigd. Is volgens mij naast de advocatuur ook de enige hoek die dat zo doet.
Verhuur van kamers aan clienten klinkt iig als een situatie van tijdelijke opvang voor zorgbehoevende doelroepen (begeleid wonen, blijf van mijn lijf, etc).
Wij doen inderdaad aan tijdelijk opvang, helpen met zelfstandig leren wonen, leren kinderen kinderen opvoeden. Al hebben we ook wel cliënten die op zichzelf wonen (al dan wel weer in een huis wat het bedrijf huurt). De mensen die in dit gebouw wonen hebben meer moeite om dit te doen.
Als mijn voorgaande aanname klopt dan vermoed ik dat ie dat wel zo bedacht had, maar daar de kennis niet echt voor (aanwezig) heeft om het professioneel te doen; anders stelde hij de vraag niet zo.
Als je iets verhuurt aan mensen moet het gewoon goed zijn. Daar betalen ze ook voor in de vorm van huur. Dus als je iets groots wilt aanpakken, kijk ook of de veruurprijs omhoog kan. Al vermoed ik dat dat niet zal kunnen zonder toestemming van overkoepelend management
Het is niet specifiek dat ik het moet aansluiten. Mocht ik wel kunnen meehelpen om kosten te besparen dan is het mooi meegenomen. Als het eenmaal draait verwacht ik wel dat alle vragen bij mij komen aangezien ik de enigste ICTer hier ben. Al is het dan ook geen ramp om het bedrijf dat het aangelegd heeft te benaderen hoor. Maar het was nog vroeg toen ik de vraag typte. Werd even wakker en bedacht ineens van misschien dat ik het hier ook zou kunnen vragen. Dus mogelijk dat niet alles goed doordacht was toen ik het typte.
Maar nee helaas kunnen we hiervoor (bijna) niets extra vragen. Zie mijn reactie op Falcon.