iMac 21,5 inch 2013 aanschaf advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik heb een vraag, ik zit te overwegen om een iMac 21,5 inch uit 2013 aan te schaffen van een vriend. Maar wat zijn daarvan nu de voor- en nadelen. Is het zo dat de computer ook software matisch net als de iphone dan slomer gaat werken? En dat je hem dan na een bepaalde tijd niet meer kan updaten? Ik ga de computer elke dag gebruiken voor werk dus hij moet wel snel zijn.

Met vriendelijke groet,

Alifet Hasic

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-09 11:22
Apple geeft 7 jaar softwarematig onderhoud op OS updates hou er dus rekening mee dat je IMac dan nog wel even mee kan na die 7 jaar, maar langzaam ondersteuning verliest op programma’s etc.

Hou er rekening mee dat het een pittige klus kan zijn als jezelf de HDD naar een SSD (zeker aan te raden!) of het RAM geheugen later zelf handmatig wil upgraden. Zorg ervoor dat dit al gebeurd is of dat je in de toekomst moet rekenen op extra kosten als hij daarvoor naar de computer boer moet.

Een SSD maakt een computer in het algemeen veel sneller. Je hebt hierdoor minder lange boot tijden, veel minder hapers, en het idee dat de computer nog vele jaren mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor de informatie! Weet je toevallig ook wat dat allemaal gaat kosten? Dan kan ik daar rekening mee houden mocht ik de iMac alsnog aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterha
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 14:48
Als je het zelf doet zijn de kosten te overzien, maar dan moet je wel een beetje handig zijn. Het openmaken van een iMac is voor veel mensen een beetje eng dus het is handig om te weten wat je doet.

Er staan genoeg guides op internet die stap voor stap uitleggen hoe je het moet doen en ook sites die een inbouwkit aanbieden met de nodige tools (zuignappen voor scherm, correcte schroevendraaiers, etc).

Ik heb het onlangs gedaan bij mijn iMac 27inch 2011 en het plaatsen van een SSD is echt een significante verbetering. Je kan er ook voor kiezen om het te laten doen (de sites die de kits aanbieden bieden ook vaak deze service aan) en dan ben je ongeveer 50 euro meer kwijt dan als je het zelf doet. Ik was ongeveer 75 euro kwijt voor het plaatsen van de SSD (toolkit + ssd). Let wel goed op dat als je iets dergelijks bestelt dat je kit bestelt die bij jouw iMac past. Er zitten namelijke kleine verschillen tussen de verschillende versies van de iMac/toolkits.

[ Voor 0% gewijzigd door pieterha op 16-07-2019 10:59 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mocht ik de iMac aanschaffen laat ik het wel door iemand doen die der meer verstand van heeft dan ik zelf. Super bedankt voor jullie snelle en hulpzame reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 19:28
Persoonlijk zou ik t afraden om hardware/software te kopen van dato 2013.

Ik weet niet voor hoeveel je deze mag overnemen want prijstechnisch heb je veel verschillen.
Stel je kan hem overnemen voor xx laag bedrag dan valt t gewoon aan te raden
Stel je kan hem overnemen voor xx hoog bedrag etc etc.

Spullen uit 2013 (aangeschaft miss 14/15 blijven verouderd.
Elke dag voor je werk gebruiken? wat doe je voor werk? kan je een dag zonder?
wat doe je als de Imac na 1 jaar kapot gaat?
Vriend verhaal halen? etc etc.
Ook zit er gewoon een HDD in , en zal je echt naar een SSD moeten gaan om leuk/snel gebruikersgemak eruit te halen. waaronder je dus extra kosten weer kwijt ben. Staan ook zat refurbished Imac's uit 2016/2019 voor een leuk bedrag online te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
iPhones words voornamelijk langzamer door power management wat weer afhankelijk is van workload en batterij leeftijd (eigenlijk max. charge). Een iMac werkt op netstroom.

De CPU en RAM daarentegen worden niet sneller/langzamer, maar software kan wel zwaarder worden. Een iMac uit 2013 zal meer moeite hebben met software uit 2019 dan uit bijv. 2015.

[ Voor 34% gewijzigd door johnkeates op 17-07-2019 15:05 ]

Pagina: 1