Kapotte videokaart of bug in Fallout4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr D
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:44
Mijn vraag
Ik heb een RTX2070 en ik speel Fallout4 op 4k resolutie. Dat ging een tijd goed maar nu heb ik regelmatig dat tijdens het spelen het beeld zwart wordt en de ventilators van de videokaar op volle kracht gaan blazen. Als ik herstart werkt alles gewoon en kan ik Fallout4 opnieuw opstarten. Soms moet ik het spel opnieuw installeren omdat steam aangeeft dat het spel niet geïnstalleerd is. Soms heb ik het probleem twee weken niet en soms heb ik het drie keer op een dag

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik draai windows10 pro met een i7 6700K op een asus z270 mobo. 16GB geheugen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb mijn bios geflashed en de laatste Nvidia drivers geïnstalleerd. Daarna leek het even goed te gaan maar nu is het probleem weer terug. Ik vind het lastig om de videokaart op te sturen ter reparatie/vervanging omdat het soms een tijd niet voor komt. Ook lijkt Fallout4 de enige game met dit probleem te zijn. Ik heb Tomb Raider ermee gespeeld op 4k en dat ging ook goed. Net even Wolfenstein The new Colossus gespeeld, ging ok goed.

Wat denken jullie, ligt dit aan de videokaart of is het een bug in Fallout4?

P6T Deluxe, i7 920, 6GB RAM, HD6970

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:11
Welke ssd/hdd en wat zijn de SMART waarden?
Welk merk en type voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat de videokaart gaat blazen met het scherm op zwart is geen game bug. Dat is een harde crash van je videokaart driver. Meestal hardware gerelateerd. Lijkt me toeval dat het alleen in Fallout is.

Kijk eens of de fabrikant van de kaart nog een BIOS update voor de kaart heeft. Dat kan nog helpen.
Ook even DDU draaien in veilige modus en een paar verschillende video drivers proberen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:56

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Staat fallout op een andere HD dan je andere games? Omdat je de melding krijgt dat je fallout opnieuw moet installeren

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr D
Ik heb een bios upgrade gedaan. Ik weet alleen niet meer of dat van het mobo of van de videokaart was. Ik zal het eens nakijken. Ik zal ook eens met ddu alles schoon vegen en de laatste drivers opnieuw installeren.

Ik heb fallout op dezelfde drive staan als de rest. Ik denk dat ik Fallout opnieuw moet installeren omdat de boel crasht en ik de pc moet rebooten. Er zullen bij die actie wel wat files corrupt raken denk ik. Ik speel de laatste tijd alleen maar Fallout4. Ik heb gisteren even The New Colossus gespeeld om te kijken of dat wel goed ging maar dat heb ik maar even gespeeld. Misshien gaat dat ook mis als ik het een paar dagen speel. Hoewel F4 gisteren in een uur tijd drie keer crashte met dit probleem. Het lijkt wel erger te worden.
Welke ssd/hdd en wat zijn de SMART waarden?
Welk merk en type voeding?
Ik heb een samsung evo850 van 512MB. Smart waarden zal ik even nakijken. Voeding zal ik ook nakijken. Het is een 850w onbekend merk.

[ Voor 13% gewijzigd door Dr D op 16-07-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:37
Ik zou even uitzoeken wat voor voeding het exact is (en hoe oud hij is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 10:17
Ik ga ook heel erg denken aan voedingsprobleem.
Als je videokaart stuk gaat, zie je dat meestal door artifacts op het beeld. Bij geheugenfouten krijg je bsod's.
Dat een systeem op zwart gaat kan meerdere oorzaken hebben, maar komt het meeste voor bij voedingen die aan het falen zijn. Deze kan dan bijvoorbeeld de constante vereisten van in dit geval Fallout 4 niet meer aan.
Zeker omdat je fallout 4 installatie corrupt is ineens, dan moet de crash vrij heftig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 09:05

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Ga eerst maar eens een lekker (lang) potje Tomb of Wolfenstein spelen, als je dit langdurig zonder crashes kan spelen zal het probleem toch ergens bij F4 moeten liggen...
Misschien een grafische instelling die de andere games niet hebben.... ik noem maar iets

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr D
Ik heb net DDU gedraaid en daarna de laatste drivers geïnstalleerd. Ik kan alleen nergens een bios vinden voor mijn Gigabyte videokaart. Die lijken niet op de website te staan. Weten jullie waar ik die kan downloaden?

Ik heb de smart waarden van alle SSD's en HDD's bekeken en die zijn allemaal in orde.

Wat betreft de voeding, die zou het kunnen zijn maar het lijkt mij lastig dat te constateren. Ik kan de spanning wel meten maar als hij even dipt is dat voorbij tegen de tijd dat ik de meetpennen erop heb gezet. Ik kan het ding hooguit vervangen denk ik.

Ik ga nu weer even Fallout4 spelen en kijken of de driver cleanup actie heeft geholpen.

Edit:
De driver update heeft niet geholpen. Ik had binnen een paar minuten weer een blackout te pakken. Ik heb daarna even 3dmark gedraaid om te kijken of het probleem daar ook optreedt en inderdaad. Hij kon een enkele run niet eens af maken. Na rebooten kreeg ik ook een zwart scherm met wat artifacts. Na nog een keer rebooten startte hij weer normaal op. Ik denk toch dat de videokaart stuk is. Ik heb maar gewoon een rma aangevraagd.

[ Voor 25% gewijzigd door Dr D op 17-07-2019 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Welk merk en type voeding is het?
En voordat je überhaupt je pc weer opnieuw opstart zou ik dat als eerste bekijken.
Als je pech hebt is het 1 of ander ms-tech ding of vergelijkbaar en help je de rest van je pc er ook mee om zeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr D
De voeding is een soly-tech SL8850EPS. Ik las net ff snel door een review van een soly-tech psu op Guru3D en die waren er best tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
van wat ik er over kan vinden is het volgens de meeste reviews een Fire waiting to happen.....

maar ik ben zeker geen voeding expert dus ik zou wachten op een beter antwoord van een expert.

Ervaring leert mij dat de meeste voedingen die eindigen op tech... de grootste rotzooi is die er is.

Volgens mij is The Mask de voeding expert hier op dit forum.

Ik zou het zeker even navragen want je klachten zouden absoluut kunnen komen door een falende voeding en het zou zonde zijn als hij de rest van je pc meeneemt.

[ Voor 27% gewijzigd door Elmo_b op 17-07-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:48
Dit heeft doorgaans weinig te maken met updates. Dat is het standaard antwoord hier op Tweakers, terwijl dit vrijwel 99% een probleem is met de hardware. Persoonlijk zou ik beginnen met het testen van een andere gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr D
Persoonlijk zou ik beginnen met het testen van een andere gpu.
Dat wordt lastig want ik heb geen andere GPU liggen. Tegenwoordig verkoop ik mijn oude videokaart direct als ik een nieuwe koop.

Ik zou wel een andere voeding erin kunnen zetten. Welke zou je dan aanraden? Een corsair RM750x?

[ Voor 19% gewijzigd door Dr D op 17-07-2019 22:51 . Reden: Stukje over voeding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dr D schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:51:
De voeding is een soly-tech SL8850EPS. Ik las net ff snel door een review van een soly-tech psu op Guru3D en die waren er best tevreden over.
Wat Guru3D zegt, zegt alleen helemaal niks, dat is een stuk onzin wat nergens over gaat. Een bagger voeding kan daar prima uitstekend bevonden worden, omdat ze werkelijk niks testen, zelfs de voeding niet eens openen.

Maar het is geen goede voeding. Je doet er zeer verstandig aan hem te vervangen door een goede voeding. Zelfs al zou het niet de veroorzaker zijn van de problemen. Probleem kan ook de videokaart zelf zijn, eventueel omdat de voeding hem gesloopt heeft, dat is ook prima mogelijk.

pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart is bijvoorbeeld een goede vervanger.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr D
Ik heb inmiddels een corsair voeding besteld. Met een beetje mazzel heb ik die morgen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr D
De voeding lijkt inderdaad het probleem te zijn geweest. Er zit nu een RM850x in en ik heb alweer twee dagen Fallout4 kunnen spelen zonder crash. Met de oude voeding had ik binnen 5min een crash te pakken.

Ik ben wel tegen een raar probleem aangelopen met de RM850x. Het lijkt erop dat deze alleen werkt met de meegeleverde kabels. Een aantal meegeleverde kabels is wat aan de korte kant voor mijn behuizing. Daarom heb ik de oude kabels gebruikt. Met die oude kabels wilde de voeding niet inschakelen. De leds op het mobo gingen wel aan wat aangeeft dat het mobo iig stroom kreeg. Maar na het indrukken van de powerknow hoorde ik even wat klikken en verder gebeurde er niets. Het vreemde is dat de kabels die ik nu in gebruik heb volledig passief zijn. Er zit geen electronica in of zo. Het enige dat ik kan verzinnen is dat de pinout niet standaard is waardoor ik de boel per ongeluk heb omgepoold.

Weten jullie of er langere kabels voor corsair voedingen te koop zijn? Die voor de cpu is zo kort dat hij heel strak zit. Het is echt een ramp om die vast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 18:32
Met je oude kabels werkte het niet, dus mogelijk waren de kabels het probleem, niet per se de voeding ;)

En apart dat je toch weer een 850W-voeding koopt... Je vroeg eerst of de 750W-versie wat was, waarop The_Mask reageerde dat de 550W-versie een goede vervanging zou zijn, en dan koop je toch een nog zwaardere voeding. Zwaar overkill, maar hey, als het maar werkt, I guess.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dr D schreef op zondag 21 juli 2019 @ 00:05:
Het enige dat ik kan verzinnen is dat de pinout niet standaard is waardoor ik de boel per ongeluk heb omgepoold.
Modulaire PSUs hebben geen standaard voor kabels, bijna elk merk en soms zelfs elk model heeft een eigen pinout voor de kabels. Met die ouwe gingen er dus verkeerde voltages naar het moederbord en andere onderdelen, en dat klikken is de PSU die zichzelf uitklapt, zoals een goede PSU dat hoort te doen als protectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 07:13
Heel gevaarlijk om oude/andere PSU kabels te gebruiken. Zoals TechandMusic al aangeeft; ze kunnen onderling in pin layout verschillen.

Nooit meer doen !

Dat de ATX connector te kort zou zijn klinkt mij een beetje vreemd. Welke kast heb je ? Deze zou namelijk makkelijk moeten passen. Zelfs in een bigtower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr D
Ik heb een Corsair Obsidian 800D bigtower. Het past wel maar het staat helemaal strak. Het is echt een ramp om de boel aan te sluiten.

Ik besef dat 850w inderdaad overkill is. Maar ik had al besteld voordat The_Mask had gereageerd. Er zat ook een 850w voeding in trouwens. Die was ook al overkill :D. Maar ik heb liever een te zware dan een te lichte. Wie weet wat ik er over een jaar in ga stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:11
Een veel te zware single rail voeding maakt het er niet veiliger op voor de onderdelen in het systeem. Een kortsluiting kan gezien worden als hoog verbruik waardoor de hele zooi kan doorbranden.
Pagina: 1