Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33
Ik ben op zoek naar een monitor om mijn laptopbeeldscherm uit te breiden. Ik wil bij het fotobewerken en sorteren meer werkruimte hebben.
Vandaar dat dit topic in 'workflow' staat.

Ik zie talloze monitoren. Nu weet ik dat de panelfabrieken van X jaar geleden gewoon doordraaien en dat die panels doodleuk in monitoren terechtkomen, waarbij je dus technologie van X jaar geleden koopt.

Ik wil graag wat tips over deze vragen:
- Ik game totaal niet. Ik heb dus geen hoge framerate nodig. Een beetje kleurecht, of kalibreerbaar, dat is wel zinvol.
- Ik denk aan full HD resolutie. Is méér zinvol?
- Kan ik voor €100 klaar zijn, of koop ik dan precies die niet-kleurechte monitor van X jaar geleden waar ik deze vraag mee begon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk niet dat je kunt verwachten dat je voor 100 euro klaar bent. Als je tenminste een nieuwe monitor wilt kopen.
Maar eerlijk is eerlijk zou ik niet zo bang zijn voor de technologie van een paar jaar geleden. Ik heb liever een high-end scherm van 2009 voor m'n neus, dan een entrylevel schermpje van een jaar oud.

Of 1920x1080 genoeg is ligt natuurlijk voor een groot deel wat je ermee wilt doen. Ik vind het zelf een veel te lage resolutie, en zou nu echt minimaal voor 2560x1440 gaan, maar dat is persoonlijk. En alleen van mijn mening moet je het niet hebben (ik heb een diepgewortelde haat tegen 1920x1080 sinds die resolutie op de markt kwam, omdat het 't precies gewoon net niet is, 1080 pixels in de hoogte is simpelweg te weinig voor mij).

Wat is je budget? En wat heb je al op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik zou 2e hands een Dell monitor kopen. Zeker niet perfect, maar ik heb al vrij veel Dell schermen gezien en ze zijn eigenlijk altijd al wel ok'ish afgesteld om mee te beginnen.

Zoiets in V&A en nog een beetje afdingen:
V&A aangeboden: Dell UltraSharp U2414H Zwart

edit:
V&A aangeboden: Dell UltraSharp U2412M Zwart zoiets lijkt ook te kunnen, maar ik ken dit scherm en er zit best een grove "grain" over als coating of onderdeel van het paneel zelf. Ik vind die dusdanig grof dat ik hem niet fijn vind nabewerken. Op kantoor heb ik hem vervangen, voor thuis heb ik die u2412m als tweede scherm voor incidenteel gebruik (vrije tijd, geen nabewerken)

[ Voor 40% gewijzigd door Nomad op 15-07-2019 21:08 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik zou voor 2de hands hier van tweakers gaan:

Hier alvast een selectie:
categorie: Monitoren

Hoewel je ook filteren op contrast, kleurdiepte en helderheid. voor kleurcorrectie zou je voor iedere specifieke monitor moeten uitzoeken of de Adobe RGB tests moeten inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Aangezien het stiekem toch voornamelijk gaat over aankoopadvies en niet over de workflow zelf toch een schopje naar FVA. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8