Nieuwe NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maaikederksen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik zoek een nieuwe NAS
De oude NAS (Netgear ready NAS) wordt niet meer ondersteunt = al jaar of 10 oud. 4 bays.

mijn budget is 800-900 euro. Externe harde schijven heb ik, zou fijn zijn om die mee te kunnen nemen.

Netgearlichtelijke voorkeur, maar mag ook ander merk zijn (switch en router ook van netgear).
Ik sta open voor alternatieven.

Vooral voor data opslag en extern kunne benaderen van de data + backups (foto's flimpjes etc.).
Eventueel beetje streamen, maar met 2 streamingsdiensten voor muziek en series is dat haast overbodig geworden.

Alle reacties

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:40

DarkSide

theres no place like ::1

Elke NAS kan dit.

Syno 918+ oid.
4bays met mogelijkhied om uit te breiden.

Backup mogeljkheden zat. En ook extern te benaderen. En kost geen 800-900 (zonder disks).

Maar ook een QNAP zou kunnen bv.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:31

Denko

|{ing Øf ßlitz

Zo'n beetje elke nas kan wat jij wilt.

Als je bij 4 bays wil blijven: de DS418 of DS418play eventueel.
Ben je voor onder de 400 euro klaar en kunnen je schijven mee.
De 918+ van hieboven kan ook overigens, maar die is voor wat jij wilt doen eigenlijk overkill, maar als het geld op moet heb je inderdaad een betere NAS (uitbreidbare RAM, intel proc etc).

Netgear ben ik persoonlijk niet bekend mee, dus kan je daarvan niks aanraden.

PSN & XBL: Denkoyugo

• maaikederksen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-12-2025
Denko schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:47:
Zo'n beetje elke nas kan wat jij wilt.

Als je bij 4 bays wil blijven: de DS418 of DS418play eventueel.
Ben je voor onder de 400 euro klaar en kunnen je schijven mee.
De 918+ van hieboven kan ook overigens, maar die is voor wat jij wilt doen eigenlijk overkill, maar als het geld op moet heb je inderdaad een betere NAS (uitbreidbare RAM, intel proc etc).

Netgear ben ik persoonlijk niet bekend mee, dus kan je daarvan niks aanraden.
DEe DS418play ziet er inderdaad goed uit voor datgene waarvoor wij hem gebruiken.

Ik heb nog kleine (1 tb ) schrijven in de NAS. En die zitten momenteel mutje vol. Welke schijf (merk & grote) zou je hierbij aanraden?

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Al eens gedacht aan FreeNAS?
https://www.freenas.org/

Al dan niet in de vorm van zo'n beestje:
https://www.freenas.org/freenas-mini/

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

maaikederksen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:06:
[...]

DEe DS418play ziet er inderdaad goed uit voor datgene waarvoor wij hem gebruiken.

Ik heb nog kleine (1 tb ) schrijven in de NAS. En die zitten momenteel mutje vol. Welke schijf (merk & grote) zou je hierbij aanraden?
Ik persoonlijk heb geloof ik WD red's, want die blijven lekker koel (NAS staat in een afgesloten kast) Kwa opslag zou ik persoonlijk zeggen: 3 of 4TB schijven zijn wel goed geprijst. Je gaat er een factor 3 of 4 mee omhoog kwa opslag.

Kijk anders ook even op vraag en aanbod, zijn zat mensen die van dat soort formaat schijven naar 8-10TB gaan, en dan kan je hele sets overnemen voor een prikkie.
unezra schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:08:
Al eens gedacht aan FreeNAS?
https://www.freenas.org/

Al dan niet in de vorm van zo'n beestje:
https://www.freenas.org/freenas-mini/
Wel interresant hoor, maar aanzienlijk duurder en schiet in dit geval totaal zijn doel voorbij.

• unezra

unezra

Denko schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:13:
[...]
Wel interresant hoor, maar aanzienlijk duurder en schiet in dit geval totaal zijn doel voorbij.
Niet als je het zelf in elkaar knutselt op basis van een HP Microserver Gen8 of Gen10. :)

Die dingen zijn daar *perfect* voor. Relatief laag stroomverbruik, 4x3,5" disks er in en de mogelijkheid nog 1x2,5" of 2x2,5" voor het OS.

Zelf heb ik het draaien op een Microserver Gen8 met 16G geheugen, FreeNAS op een SSD in een USB doosje (betrouwbaarder gebleken dan een USB stick) en 4x5T d'r in voor de data.

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

unezra schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:15:
[...]

Niet als je het zelf in elkaar knutselt op basis van een HP Microserver Gen8 of Gen10. :)

Die dingen zijn daar *perfect* voor. Relatief laag stroomverbruik, 4x3,5" disks er in en de mogelijkheid nog 1x2,5" of 2x2,5" voor het OS.

Zelf heb ik het draaien op een Microserver Gen8 met 16G geheugen, FreeNAS op een SSD in een USB doosje (betrouwbaarder gebleken dan een USB stick) en 4x5T d'r in voor de data.
Ik snap wel dat het kan, maar gezien de schijven vol zitten, en er dus sowieso nieuwe schijven moeten komen (ik haal uit de tekst dat ze 10 jaar oud zijn) :

- De nas wordt alleen maar gebruikt voor basis data opslag en af en toe een foto oid delen met familie.
Dan is een microserver toch suuuuuper overkill. (even los van het feit hoeveel langer het duurt om op te zetten, en hoeveel meer stroom het verbruikt (8W vs 50W in idle zover ik kan zien, in euro's makkelijk 70-80 per jaar dus alleen aan idle stroom))

- Je moet kennis hebben van hardware, je moet kennis hebben van een nieuw OS om het op te zetten. Je moet een ssd-tje regelen voor het os. Al met al gewoon een veels te ingewikkeld en duur systeem voor wat hier gevraagd word.

Overigens @maaikederksen Als je toch al naar nieuwe schijven gaat kan je zelfs kijken hiervoor naar een DS218J, Ben je helemaal voor een prikkie klaar. 2x 8TB erin bijvoorbeeld en je hebt voor een redelijke prijs bijna 3x de opslag. Met als meevaller dat je ook nog minder stroomverbruik hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Denko op 16-07-2019 14:40 ]

• unezra

unezra

Denko schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:31:
[...]
Ik snap wel dat het kan, maar gezien de schijven vol zitten, en er dus sowieso nieuwe schijven moeten komen (ik haal uit de tekst dat ze 10 jaar oud zijn) :

- De nas wordt alleen maar gebruikt voor basis data opslag en af en toe een foto oid delen met familie.
Dan is een microserver toch suuuuuper overkill. (even los van het feit hoeveel langer het duurt om op te zetten, en hoeveel meer stroom het verbruikt (8W vs 50W in idle zover ik kan zien, in euro's makkelijk 70-80 per jaar dus alleen aan idle stroom))
Uit mijn hoofd doet zo'n Microserver in regulier bedrijf rond de 25, 30W. Het grootste deel daarvan zit in de schijven.
Ook een QNAP gaat met 4 schijven geen 8W idle trekken, domweg omdat de schijven al goed zijn voor 20W. :)
- Je moet kennis hebben van hardware, je moet kennis hebben van een nieuw OS om het op te zetten. Je moet een ssd-tje regelen voor het os. Al met al gewoon een veels te ingewikkeld en duur systeem voor wat hier gevraagd word.
De ingewikkeldheid van FreeNAS valt echt heel erg mee en dit is Tweakers.net, niet het PCActive forum.
FreeNAS installeren is redelijk "next, next, finish" met een klein beetje inlezen over ZFS en hoe het werkt.

FreeNAS heeft voordelen die QNAP of Synology je niet gaat bieden, want ZFS. (Dus snelheid en bitrot protection.) Ik weet niet in hoeverre QNAP of Synology snapshots ondersteunen, maar in een tijdperk van cryptolockers zijn snapshots eerder noodzaak dan luxe.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:40

DarkSide

theres no place like ::1

Freenas idd mooi.
Maar voor mij is BTRFS op syno prima.

over snaphots e.d. gesproken. @maaikederksen hoe ziet je datagroei er uit.
En wil je RAID gaan draaien of niet. Rekening houdend dat Raid ≠ backup

persoonlijk draai ik geen RAID. Heb gewoon losse disks in mijn Syno.
Alles wat ik belangrijk vindt wordt een backup (met versie beheer) gemaakt (in de cloud).

Als je nu 4x 1 TB hebt. Zou je bv naar 2x 3TB kunnen gaan.
Heb je én meer ruimte en nog 2 bays over om later uit te breiden.
E.e.a. hangt af of je toch gebruik wilt maken van RAID.

Zelf heb ik WD RED's in gebruik.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1