Grafischekaart alleen voor VR

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbdyshldknw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-08 21:41
Hoi medetweakers,

De laatste 2 jaren heb ik de grafischekaart wereld niet zo nauw gevolgd, de laatste kaart die had gekocht was een gtx1070 eind 2017. Ik zie nu namelijk 3 nvidia generaties door elkaar heen? En welke is nou het beste voor VR? Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen.

Ik zoek een?
Grafischekaart, specifiek voor VR doeleinden

Wat is je budget?
Eerlijk gezegd is mij geen budget doorgegeven dus ik houd het maar tussen de 350 - 400

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia graag

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De grafischekaart komt in een HP Z840 terecht alleen heeft deze machine 3 x 6pins aansluitingen. Verder heeft deze machine een PSU van 1125W, een Xeon E5-2680v4 en 32GB RAM. Verder wordt er een Oculus Rift S gebruikt.

Hopelijk heb ik een beetje een beeld kunnen schetsen, excuses als ik iets ben vergeten!

Groeten,
Rik

edit : moest geen Dell maar HP zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door nbdyshldknw op 31-07-2019 17:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:12

DukeBox

loves wheat smoothies

https://www.oculus.com/ri...NL#rift-s-pc-requirements en veel gtx 1060's hebben 2x 6pin

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 15-07-2019 16:09 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbdyshldknw
Ik had de aanbevolen specificaties al nagelezen maar dacht dat een GTX1660 beter zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:21
GTX1060 of 1660 volstaat inderdaad wat dat betreft, alhoewel ik eerder even een maatje groter zou kiezen, dus een 1070 / 1080 of de RTX-opvolgers ervan.
Groter probleem zie ik eerder in de stroomvoorziening en CPU. De E5-2680v4 is behoorlijk krachtig voor server-taken door de vele cores, maar heeft een relatief lage kloksnelheid. Een i7-9700 loopt max op 4.9GHz, terwjil de Xeon er bij 3.3GHz mee ophoud. Dat kan nog wel eens wat aan de lage kant blijken. Only one way to find out uiteraard....

Voor 6pins naar 8pins kan je verloopjes krijgen. Zie onder meer https://www.allekabels.nl...nterne-voedingskabel.html Let wel op dat je voldoende vermogen kan leveren vanaf je voeding, maar met 1125W lijkt me dat niet direct het grote bezwaar gaan vormen.

Daarnaast kan je nog wel eens wat koelingsproblemen gaan ondervinden, afhankelijk van hoe de server is opgebouwd. Vaak is de airflow dermate gereguleerd in rackmounted behuizingen dat je daar nog wel eens wat aan moet verknutselen. Ook hier weer, only one way to find out....

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Aangezien het een prebuild is weet je zeker dat het moederbord geen WL heeft?
Dus dat hij een andere GPU wel ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbdyshldknw
@kroegtijger Dank voor je uitgebreide antwoord! Had even gekeken tussen de gtx 1070 en gtx 1660 maar het lijkt alsof beide dezelfde prestaties leveren? Ik zal in ieder geval een verloopje moeten kopen. Verder is de machine geen rackmount maar een workstation/desktop. Zal nog wel even kijken hoe het loopt met de warmte!

@Elmo_b Wat is een WL? Ik heb wel andere configuraties online gezien waar de Z840 een andere videokaart gebruikt, bijvoorbeeld een Titan X!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:21
nbdyshldknw schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:58:
@kroegtijger Dank voor je uitgebreide antwoord! Had even gekeken tussen de gtx 1070 en gtx 1660 maar het lijkt alsof beide dezelfde prestaties leveren? Ik zal in ieder geval een verloopje moeten kopen. Verder is de machine geen rackmount maar een workstation/desktop. Zal nog wel even kijken hoe het loopt met de warmte!
Er zit toch nog wel het nodige verschil tussen een GTX1060 /1660 en een GTX1070. Niet alleen qua specificaties, maar ook qua prestaties.
De voornaamste verschillen zitten in de bandbreedte. Een 1660 (Turing GPU) biedt je 192.1 GB/s terwijl een 1070 (Pascal GPU) toch wel een stukje hoger zit met 256.3 GB/s
Ook de memory bus verschilt met 192 bit tegen 256 bit, en heb je 2GB meer geheugen

Dat geeft in prestaties het volgende resultaat:
https://gpu.userbenchmark...vidia-GTX-1070/4038vs3609

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 08:33
Ik kan niets vinden over een Dell Z840, ik gok dat je de HP Z840 bedoeld. HP geeft zelf aan dat de 6 pin gewoon 150W kan leveren, en je er dus gewoon een 6-pin naar 8-pin adapter aan kan hangen. De HP versie is vrij duur, maar goedkopere opties werken ook gewoon zoals @kroegtijger ook al aangeeft.

Een extra GPU plaatsen is dan ook geen enkel probleem, ik heb zelf het iets oudere broertje (de HP Z820) met een Radeon 7 erin. Buiten jouw budget, maar puur om aan te geven dat het wel kan. Persoonlijk zou ik ook zeker naar de Radeon RX 5700 of de RTX 2060 kijken. Voordeel van die laatste is dat je ray tracing erbij krijgt, maar het is afhankelijk van welke games je wilt gaan draaien of dat een nuttige toevoeging is.
Pagina: 1