Buitenboordmotor wil soms niet volgas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weedzurd
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-06-2020
Goedenmiddag,

Sinds een paar weken heb ik een bootje gekocht met een wat oudere Yamaha 9.9pk 4takt. Alles liep prima totaan 2 dagen geleden. Bij volgas ging de boot maar 12-15 km/h en normaal gaat hij 30+ km/h. Opeens schoot hij weer vooruit en ging hij wel weer zoals normaal, maar na een paar rondjes ging die weer 12-15 km/h. De ene keer gaat hij wel hard en de andere keer niet, en ik vind het erg vervelend.

De caburateur is al snel even schoongespoelt met benzine maar dat hielp niet.

Ik hoor graag of iemand weet wat het probleem is!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:05
De gaskabel kan goed vrij bewegen? Nergens vuiligheid rond de gaskabel, gashendel of veertjes van deze onderdelen?

Standaard checklist

- Kijken of benzinetank wat proper is
- Luchtfilter zuiver maken
- Bougie vervangen en eventueel controleren of hij goed ontsteekt
- Carburator proper maken (perslucht kan goed helpen)
- Controleren of alle bewegende onderdelen van carburator/gashendel mooi vrij kunnen bewegen.
- Olie controleren en vervangen (niet meteen relevant voor jouw probleem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-04 15:02
Kan het niet zijn dat je boot soms niet in plané komt? Dat je soms net iets anders zit/staat dat de verhouding niet helemaal lekker is. Heb ik zelf soms ook met onze vouwboot met 9.9pk als ik dan bijvoorbeeld iets vooruit leun dan komt die in plané en schiet de snelheid omhoog.

Zie link voor uitleg: https://www.vaarbewijzen....onderwerpen/rompsnelheid/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:11
Ik denk dat je het brandstofniveau te ver hebt laten dalen, en nu heeft het brandstoffilter rotzooi aangezogen, vervang eerst eens het brandstoffilter ; is een zeer goedkoop onderdeel dat ik sowieso regelmatig vervangen zou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-05 13:41
Weedzurd schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:17:
Goedenmiddag,

Sinds een paar weken heb ik een bootje gekocht met een wat oudere Yamaha 9.9pk 4takt. Alles liep prima totaan 2 dagen geleden. Bij volgas ging de boot maar 12-15 km/h en normaal gaat hij 30+ km/h. Opeens schoot hij weer vooruit en ging hij wel weer zoals normaal, maar na een paar rondjes ging die weer 12-15 km/h. De ene keer gaat hij wel hard en de andere keer niet, en ik vind het erg vervelend.

Even outside-the-box denken: heeft het niet te maken met de diepte van het water? Vaar je dicht bij de kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Weedzurd schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:17:
Goedenmiddag,

Loopt de motor dan ok niet mooi, of merk je alleen iets aan de snelheid?
Pagina: 1