TP-Link Deco M5 - Set van 3 allemaal voorzien van netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Goedemorgen,

Op pricewatch kwam ik deze set tegen inclusief goede reviews. Een van de nadelen is dat er geen dedicated backhaul channel aanwezig is. Nou wil het feit dat ik op alle 3 de plekken waar ik ze ga ophangen gewoon UTP heb. Ik wil dus het liefst ze alle 3 bedraden en als 1 ESSID laten werken.

De beoogde topoligie is dus (puntjes wegdenken):

- Internet (Ziggo) - M5-node1 - Switch -- M5-node2
...................................................|---- M5-node 3

Nou schijnt dat te werken in AP mode, maar ik wil dus 1 van de 3 nodes verbinden met Ziggo (omdat die brakke Cisco het beter doet in bridged mode) en daar DHCP en portforwarding op doen. Is dat supported?

Alvast bedankt!

[ Voor 26% gewijzigd door Rempage0611 op 15-07-2019 11:45 . Reden: Topologie fixen ]

Beste antwoord (via Rempage0611 op 15-07-2019 16:20)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Heb je de handleiding (https://static.tp-link.co...2361_Deco%20M5_UG_2.0.pdf) en TP-Link pagina (https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1842/ en https://www.tp-link.com/nl/deco-hulppagina/) er al eens op nageslagen?

Samengevat: in "Access Point" mode zul je een aparte router/DHCP server nodig hebben.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Heb je de handleiding (https://static.tp-link.co...2361_Deco%20M5_UG_2.0.pdf) en TP-Link pagina (https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1842/ en https://www.tp-link.com/nl/deco-hulppagina/) er al eens op nageslagen?

Samengevat: in "Access Point" mode zul je een aparte router/DHCP server nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Hartelijk dank, de FAQ was daar niet helemaal duidelijk in, in onderstaande spreken ze bv weer over routers:

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

Maar ik ga aan de slag, alleen dan met de P7 aangezien ie hetzelfde lijkt te zijn alleen dan goedkoper (en backhaul over 230V doet, wat ik niet ga gebruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom neem je een mesh set voor een situatie waarin je alles kunt bedraden? Mesh *is* het doen van backhaul over WiFi. Als je daar geen gebruik van wilt maken hou je een paar AP's over met een vrij stevig prijskaartje voor de vrij kale featureset...

Verder klinkt het alsof jij zo'n set als router ipv AP wilt gebruiken. Kan prima, dan moet je de modem in bridge mode zetten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4dollars
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-11-2023
Modem in bridge mode zetten kan niet bij T-mobile.... Werkt de Deco dan toch als ik dit niet doe?

Ja ik wil ivm wat extra functies bij voorkeur de Deco ook als mainrouter gebruiken.(niet alleen als AP)

[ Voor 9% gewijzigd door 4dollars op 16-07-2019 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Empo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 13:55
dion_b schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:02:
Waarom neem je een mesh set voor een situatie waarin je alles kunt bedraden? Mesh *is* het doen van backhaul over WiFi. Als je daar geen gebruik van wilt maken hou je een paar AP's over met een vrij stevig prijskaartje voor de vrij kale featureset...

Verder klinkt het alsof jij zo'n set als router ipv AP wilt gebruiken. Kan prima, dan moet je de modem in bridge mode zetten.
Hoeft toch niet perse? een mesh kit kan over het algemeen veel beter de clients laten roamen over de verschillende nodes dan losse accesspoints. Dus door een meshkit bedraad aan te sluiten heb je volgens mij een hele stabiele mesh netwerk met een bekabelde backhaul… De M5 daarnaast beschikt niet over een dedicated backhaul dus deze over kabels aansluiten zal juist perfect zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Empo schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:38:
[...]

Hoeft toch niet perse? een mesh kit kan over het algemeen veel beter de clients laten roamen over de verschillende nodes dan losse accesspoints.
Hoe kunnen ze dat dan? 90% van roamen is instellingen goed hebben, 10% is 802.11k, r en v. Iedere AP die dat ondersteunt kan dat even goed.
Dus door een meshkit bedraad aan te sluiten heb volgens mij een hele stabiele mesh netwerk met een bekabelde backhaul…
Wederom, je hebt alleen een mesh-netwerk als je draadloze backhaul gebruikt. Gebruik je die niet dan is het geen mesh, je hebt dan 'alleen' een netwerk met stabiele bedrade backhaul.
De M5 daarnaast beschikt niet over een dedicated backhaul dus deze over kabels aansluiten zal juist perfect zijn.
Bedraad backhaul is altijd boven draadloos te prefereren, zeker bij gebrek aan dedicated draadloze backhaul, maar niemand verplicht je specifiek dit apparaat te nemen, terwijl je de belangrijkste functionaliteit ervan (mesh backhaul) niet eens gaat gebruiken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 13:55
dion_b schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:42:
[...]

Hoe kunnen ze dat dan? 90% van roamen is instellingen goed hebben, 10% is 802.11k, r en v. Iedere AP die dat ondersteunt kan dat even goed.

[...]

Wederom, je hebt alleen een mesh-netwerk als je draadloze backhaul gebruikt. Gebruik je die niet dan is het geen mesh, je hebt dan 'alleen' een netwerk met stabiele bedrade backhaul.

[...]

Bedraad backhaul is altijd boven draadloos te prefereren, zeker bij gebrek aan dedicated draadloze backhaul, maar niemand verplicht je specifiek dit apparaat te nemen, terwijl je de belangrijkste functionaliteit ervan (mesh backhaul) niet eens gaat gebruiken...
Ik persoonlijk zou zo een mesh kit kopen puur vanwege het eenvoud. De kits bestaan uit identieke apparaten die gemaakt zijn om met elkaar te communiceren en een "cloud" aan netwerk te creëren. Hetzelfde idee als de dure Linksys AP's bij bedrijven, maar dan lekker in huis.

Een kit van 3 (instap modellen) is vaak goedkoper dan een kit van 3 losse ap's. momenteel is de Deco P7 (kit van 3) al voor 135 euro te koop.

Vervolgens kun je deze gebruiken zoals je wilt. Met of zonder draad. Met draad zal uiteraard de perfecte manier zijn, die poorten zitten er ook niet voor niets op. Oke, je zult de backhaul functie onbruikbaar maken. Maar dat neemt niet weg dat zo een kit alsnog goedkoper is dan 3 losse ap's en op zn minst net zo goed, dan wel beter werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Empo schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:53:
[...]

Ik persoonlijk zou zo een mesh kit kopen puur vanwege het eenvoud. De kits bestaan uit identieke apparaten die gemaakt zijn om met elkaar te communiceren en een "cloud" aan netwerk te creëren. Hetzelfde idee als de dure Linksys AP's bij bedrijven, maar dan lekker in huis.
Eh, leuk "idee", maar technisch is er niets bijzonders aan - je zit hier puur marketing na te praten.
Een kit van 3 (instap modellen) is vaak goedkoper dan een kit van 3 losse ap's. momenteel is de Deco P7 (kit van 3) al voor 135 euro te koop.
Een kit van 3 is alleen zinnig als je 3 nodig hebt. Sowieso heb je het hier over een versie met ingebouwde Powerline backhaul - die je ook al niet gaat gebruiken...
Vervolgens kun je deze gebruiken zoals je wilt. Met of zonder draad. Met draad zal uiteraard de perfecte manier zijn, die poorten zitten er ook niet voor niets op. Oke, je zult de backhaul functie onbruikbaar maken. Maar dat neemt niet weg dat zo een kit alsnog goedkoper is dan 3 losse ap's en op zn minst net zo goed, dan wel beter werkt.
Goedkoper dan 3 losse AP's? Kan, afhankelijk van de AP's in kwestie. Maar "net zo goed, dan wel beter werkt" - kun je dat onderbouwen? Ik twijfel namelijk:

Een doorsnee huis kun je met twee AP's goed dekken, eentje op begane grond en eentje op zolder (of mogelijk 1e verdieping, beetje afhankelijk van huis. Enige reden dat je 3 apparaten nodig hebt, is dat bij mesh, dus gebruik van wireless backhaul, je qua dekking voor overlap moet zorgen, dus de dekking van 3 mesh nodes is best-case identiek aan de dekking van 2 bedrade AP's. Ik denk niet dat die derde unit in dit geval van toegevoegde waarde is.

Vervolgens de prestaties per AP. De P7 heeft zoals veel andere first-gen low-end 'mesh' apparaten een Qualcomm-Atheros 2x2 chipset - meer dan degelijk als je goede antennes gebruikt, en naar mijn weten doet TP-Link dat ook. Daarmee is dit qua hardware nagenoeg identiek aan een Ubiquiti UniFi UAP AC Lite. Het is duidelijk inferieur aan Ziggo's WifiBooster via een Internetkabel, met een QCA 3x3 chipset. Dat zijn m.i namelijk de zinnige apparaten om dit mee te vergelijken.

Qua hardware lijken die drie dus veel op elkaar, muv de MIMO config. Qua software verschillen ze sterk. Relevant zijn m.i. drie dingen:
1) wel of geen centraal management
2) wel of geen roaming assist features (802.11k/r/v)
3) wel of geen DFS

De P7 heeft centraal management en roaming assist, maar mist DFS. Dat betekent dat het slechts de eerste vier 20MHz kanalen van de 5GHz-band mag gebruiken, en omdat het per default (en niet wijzigbaar) met 80MHz kanaalbreedte werkt, zullen alledrie de apparaten op exact zelfde kanaal zitten en moet de capaciteit van dat kanaal gedeeld worden over alledrie. Dit is des te meer reden dat drie van deze dingen niet noodzakelijk beter is dan twee!

De UniFi UAP AC Lite heeft alledrie, dus wel DFS. Dat betekent dat twee UAP AC Lites elkaar niet in de weg zitten met 5GHz en dus vol capaciteit van twee kanalen van 80MHz kunnen benutten. Of drie als je dat nodig hebt.

De Ziggo WifiBooster ondersteunt wel DFS maar geen centraal management of roaming assist. Je moet het dus handmatig doen. Dat is gelukkig geen rocket science - zorg dat SSID, PSK (wachtwoord), security en encryption exact hetzelfde zijn tussen AP en modemrouter en telefoons en laptops zullen gewoon vanzelf goed roamen.

Goedkoopst is zonder meer combo van huidige modemrouter (welke? als het oud schroot is klagen bij Ziggo en je krijgt geheid een nieuwe) Ziggo's WifiBooster als AP boven, dat kost je namelijk EUR 60 en levert waarschijnlijk hoogste rauwe performance (want 3x3 MIMO op beide).

Met EUR 135 is de P7-set inderdaad goedkoper dan 2x UAP AC Lite (EUR 150 voor twee, eentje beneden ter vervanging van WiFi modemrouter eentje boven), maar door de beperkingen op de 5GHz van de Deco zullen 2x UAP AC Lite doorgaans beter presteren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Hartelijk dank allemaal voor de hulp en de technische onderbouwing. Mijn vorige wifi router was de.Asus RT-AC68U met daarop de Merlin software om hem op 250mw te laten zenden. Dat ding kocht ik 3 of 4 jaar geleden, toen had ik nog tijd om alles helemaal uit te zoeken. Bij de laatste merlin update is die gebricked, ook via de emergency flash tool van Asus kwam er geen leven meer in.

Inmiddels lopen er hier 3 kinderen rond en die hebben dus gewoon overal dekking nodig terwijl de bandbreedte compleet ondergeschikt is, mijn Ziggo lijntje van 60Mbit is nog steeds voldoende om tegelijk video`s te kunnen kijken. Omdat ik inderdaad geen zin meer had in gezeur dit setje gekocht en in 30 minuten was ik klaar, alles online en iedereen blij. Wellicht is het technisch gezien niet optimaal (zoals hierboven uiteengezet) maar voor mij een prima fit.

Als ik het zo zie lijkt die wired backhaul ook gewoon in routed mode te werken, maar dat is iets wat ik misschien nog eens test als m`n Ziggo moden weer kuren gaat geven. Voor nu is het prima zo. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De wired backhaul werkt prima in router mode, het zijn bedrade verbindingen vanaf de modem die niet over de Deco lopen die dan niet meer werken (iig geen verbinding kunnen krijgen met apparaten achter de Deco)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
dion_b schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:43:
De wired backhaul werkt prima in router mode, het zijn bedrade verbindingen vanaf de modem die niet over de Deco lopen die dan niet meer werken (iig geen verbinding kunnen krijgen met apparaten achter de Deco)
Kan je dit eens uitleggen? Ik wilde een tp link switch die ik nog heb liggen tussen de router en de mesh zetten.

Kan ik dan apparaten niet direct op de switch aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Gewoon die Ziggo uit bridge laten en die deco's in AP mode laten.
Er is niets brak aan de router capaciteiten van die Ziggo, enkel de wifi van die Cisco is een beetje verouderd.

Het zijn gewoon broodjes aap verhalen dat provider modem/routers brak zijn die uit een zeer ver verleden stammen en heel hardnekkig blijven hangen.

Je kunt ook gewoon Ziggo bellen en om een nieuw modem vragen dan krijg je gewoon een ConnectBox met ook nog eens prima Wifi.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 06-12-2020 10:14 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Megalomania schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:02:
[...]

Kan je dit eens uitleggen? Ik wilde een tp link switch die ik nog heb liggen tussen de router en de mesh zetten.

Kan ik dan apparaten niet direct op de switch aansluiten?
Ben je de Deco set nu als router of AP aan het gebruiken?

Indien als router, dan is de eerste Deco node router en moet de rest van je LAN (of het nu Deco nodes betreft of andere apparatuur) erachter hangen. Heb je Deco als AP draaien, dan is iets anders de router en moet de rest (incl alle Deco spullen) daarachter hangen.

Je moet het vooral niet ingewikkelder maken dat dat het is:
- één apparaat in huis is router. Je router scheidt het publieke internet van je eigen netwerk.
- al je eigen spullen moeten dus 'achter' de router hangen.
- hoe ze achter de router hangen maakt in beginsel niet uit voor connectivity (al heeft het wel impact op performance).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Thanks @dion_b voor je snelle reply!

Het is nog niet geïnstalleerd dus ik kan nog alle kanten op. Is er wat voor te zeggen om het ziggo modem of juist een Deco unit als router te gebruiken? Ik heb niet echt een voorkeur.

Ik begrijp uit andere topics dat er sowieso een switch tussen moet om problemen met de Deco set en ziggo modem te voorkomen. De NAS moet er trouwens ook aan, in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Megalomania schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:14:
Thanks @dion_b voor je snelle reply!

Het is nog niet geïnstalleerd dus ik kan nog alle kanten op. Is er wat voor te zeggen om het ziggo modem of juist een Deco unit als router te gebruiken? Ik heb niet echt een voorkeur.
Tja, dat is vooral een kwesite van wiens support je wilt kunnen gebruiken. Deco heeft een aantal interessante functies die alleen kunnen werken als je het als router gebruikt. Omgekeerd kan Ziggo je nauwelijks supporten als je eigen router gebruikt, dus als je dat nodig denkt te hebben blijf je daar beter bij.
Ik begrijp uit andere topics dat er sowieso een switch tussen moet om problemen met de Deco set en ziggo modem te voorkomen. De NAS moet er trouwens ook aan, in de meterkast.
Wat je vooral moet voorkomen is dat je netwerk loops maakt tussen je apparaten, ongeacht van wat je waarop aansluit, dat kan ook op veel switches voor gedoe zorgen. Als je NAS in de meterkast wilt hebben is dat trouwens een sterk argument voor het behouden van de modemrouter als router, tenzij je ook een van de Deco nodes wat nutteloos in de meterkast wilt hangen als router.

Bedenk dat de Deco nodes elk twee LAN-poorten hebben, dus je kunt ook prima zonder switch doorlussen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Als je niet heel goed weet wat je doet, is het gewoon verstandiger om maar een router in huis te hebben en dan is het simpelste gewoon de router van je provider te nemen en die Deco in AP mode te zetten.

Zeker als je alle AP's bedraad aansluit maakt het dat allemaal veel simpeler en kun je ook de wifi van je router blijven gebruiken.
Je neemt alleen een switch ertussen als je in de meterkast meer poorten nodig hebt.

En ik zie geen enkel reden waarom er een switch tussen je Ziggo en die deco zou moeten en al helemaal niet als je toch tegen de adviezen in besluit die Ziggo router in Bridge te zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1