Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy302
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:54
Beste medetweakers,

Ik ben een 26 jarige student Godsdienst en Pastoraal werk (HBO Theologie). Nu verwacht ik in een maand of twee/drie af te studeren en ben ik mij aan het oriënteren op de banenmarkt. Een baan in de religieuze sector is moeilijk, (en wil ik ook eigenlijk niet) dus ik ben vooral aan het kijken naar banen die een algemeen HBO diploma vragen. Ik las na wat gegoogle dat de meeste mensen werken buiten de sector waar ze voor gestudeerd hebben, dus er moet toch wat te vinden zijn.

Ik zal even wat dingen van mijzelf op een rijtje zetten:

- HBO (bijna) afgestudeerd
- sociaal en communicatief vaardig
- handig met ict, (hobbiematig pc's bouwen, tot in mijn stage de audiovisuele tak van een grote conferentieruimte opnieuw ingedeeld)
- ik verdiende geld bij door op marktplaats laptops, of andere apparatuur, te kopen op te knappen en met winst door te verkopen. Ik heb zelfs wel eens een auto gekocht op een executieveiling van de belastingdienst en weer doorverkocht.
- Ik ben aantal jaar mantelzorger voor een ziek familielid geweest, en heb op vrijwillige basis pastorale hulp geboden aan mensen met een traumatisch verleden.
- Woonachtig in de Achterhoek, maar bereid om te verhuizen.

Nu sta ik te springen om te gaan werken, maar zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik zie op internet meerdere ''traineeships'' aangeboden worden, dat spreekt mij erg aan, maar ik lees dat het bijna onmogelijk is om hiervoor aangenomen te worden. Waar denken jullie dat ik kans maak op een fatsoenlijke baan? Ik heb een voorkeur voor de ICT (vooral de consultancy kant, dus klanten helpen met het bedenken van de beste ict oplossing) , maar heb geen verwant diploma. Ook andere sectoren zijn opties, zolang het maar een beetje op niveau is.

Graag hoor ik jullie ideeën, en ook hoor ik graag wat ik allemaal kan verwachten bij het betreden van de arbeidsmarkt en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

"...maar lees dat het bijna onmogelijk is om hiervoor aangenomen te worden"

Omdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Misschien een idee om te werken via een uitzendbureau? Bovenstaande kun je prima bij hun voorleggen en op die manier gaan hun gewoon opzoek naar een baan/bedrijf die het geen probleem zou vinden om iemand te hebben zonder de juiste papieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:31
In welke sectoren zijn die traineeships? In de ICT moet je toch wel ergens terecht kunnen. Verwacht alleen niet meteen 'consultant' te zijn. Want om bedrijven te helpen met kiezen voor een ICT oplossing moet je wel de juiste kennis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:00
Brummetje schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:11:
Misschien een idee om te werken via een uitzendbureau? Bovenstaande kun je prima bij hun voorleggen en op die manier gaan hun gewoon opzoek naar een baan/bedrijf die het geen probleem zou vinden om iemand te hebben zonder de juiste papieren.
Misschien een detacheerder proberen, is vaak hoger geschoold werk (dacht ik).

Grote namen als Maandag & YoungCapital bieden ook verschillende traineeships aan.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Hi @Jimmy302!

Wat een ontzettend leuke combinatie van kennis en skills - niet heel veel gezien :)

Even voorop. Maak alsjeblieft die HBO opleiding af. Papiertje = papiertje.

Daarna denk ik dat je best potentieel hebt in de IT markt. Er is altijd behoefte aan mensen met zowel technisch inzicht als communicatief en empathisch vermogen. Niet om het één of ander, maar dat zijn niet de skills waarin de IT traditioneel uitblinkt.

Waar ik kansen voor je zie, is het snijvlak tussen de IT en de business. Dat kan als externe consultant. Maar dat kan ook als medewerker van een een bedrijf in een rol als business information manager, of een positie die equivalent is met interne consultant.

Nu kan iedereen consultant worden, maar ik denk inderdaad dat een traineeship met zo'n insteek geen verkeerde manier zou zijn om je carrière aan te vangen. Natuurlijk moet je het zelf weten, wat mijn part wordt je .net ontwikkelaar of zo - maar gezien je achtergrond, denk ik dat je meer van toegevoegde waarde kan zijn in de "softe" IT :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Het probleem dat je hebt is denk ik dat als je op HBO niveau in de ICT wil werken er een relevant diploma verwacht word. Dus iets met ICT gerelateerd.
Je kan vaak prima in andere sectoren terecht maar dan heb je wel altijd een achterstand op mensen die een opleiding in die richting gedaan hebben.
Je kan dus wel instappen maar zal wel op achterstand beginnen en dus zal de consultancy niet zo snel mogelijk zijn. Je zal dan wel moeten beginnen met zoiets als een traineeship. Consultancy vraagt wel vaak bepaalde diplomas of certificaten omdat zij dan meer geld kunnen vangen voor jou bij de klant.

Ik zie dat je veel aan het ondernemen bent, is het misschien een idee om die richting op te gaan? Er lijkt mij voldoende vraag naar begeleiding na verlies en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Neem contact op met een bedrijf als Calco.
Wat jij denkt van de consultancy kant (mensen helpen met bedenken van de beste oplossing) klopt, echter als junior consultant wordt je voornamelijk als extra handjes ingezet en bedenk je nog niet zoveel. Zeker niet bij de grote jongens.
Eerst leren, dan doen ;)

PC's opknappen en bouwen is niet iets waar je tegenwoordig veel geld mee kunt verdienen. Ik zou dat niet als ervaring zien, hooguit als affiniteit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy302
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:54
Bedankt voor de reacties mensen! Ik verwacht zeker niet te beginnen met het adviseren van mensen, haha! Ik heb geduld, en besef me dat ik onder aan de ladder begin. waar het mij vooral omgaat is dat ik binnen wil komen bij de juiste organisatie, met de mogelijkheid de kennis en skills op te doen door te groeien naar consultancy. Ik wil niet te lang onder aan de ladder blijven. Overigens sta ik ook open voor
(heel) andere ideeën.

@Helixes bedankt voor je positieve reactie! Heb jij een idee hoe ik dat wereldje binnen kom? Inderdaad de combi van ict en werken met mensen spreekt mij erg aan! Ik moet er inderdaad niet aan denken om elke dag te gaan coderen (al vindt ik het fascinerend om anderen het te zien doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Hmm van diploma ruilen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Jimmy302 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:34:
@Helixes bedankt voor je positieve reactie! Heb jij een idee hoe ik dat wereldje binnen kom? Inderdaad de combi van ict en werken met mensen spreekt mij erg aan! Ik moet er inderdaad niet aan denken om elke dag te gaan coderen (al vindt ik het fascinerend om anderen het te zien doen).
Kijk goed om je heen. Probeer een middagje of twee in een wervingssite als indeed.nl te steken om een gevoel te krijgen voor niet alleen de functies om je heen, maar ook de bedrijven, organisaties en overheden die daar achter zitten.

Wat ik je zou willen aanraden is niet zozeer direct te solliciteren op bepaalde functies (misschien heb je de senioriteit of ervaring niet voor die specifieke vacature), maar neem, op basis van die functie eens contact op met een paar bedrijven. In de meeste gevallen heb je wel een telefoonnummer of emailadres van een recruiter beschikbaar als je er een beetje naar zoekt.

Bel ze op. Schrijf ze aan. En, omschrijf je situatie, omschrijf wat je wilt, en vraag, geheel vrijblijvend eens een gesprek aan te gaan. Zo'n proactieve houding wordt vaak gewaardeerd, en als ze iets in je zien, dan kun je meestal wel een gesprekje aanknopen over je mogelijkheden. Nogmaals, je hebt een ongebruikelijke combinatie van achtergrond, kennis en skills, en een ongebruikelijk verhaal wekt snel interesse :)

Doe dat een paar keer. Dat geeft jou richting in wat je zou willen, en zou kunnen binnen zo'n organisatie, maar ook andersom. Misschien is dit wel de beste methode om uiteindelijk geselecteerd te worden voor een traineeship, ook als daar niet direct een vacature voor open staat. Ze kennen je, en als ze iets in je zien, dan lig je alvast boven op de stapel.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik denk dat je best zoekt naar een bedrijf in de zachte sector, waar je dan breed ingezet wordt, en ook een beetje hun ICT op orde kan zetten.

In een ICT bedrijf verwachten ze wel een ICT diploma, en daar valt PC herstellen niet echt binnen de focus.

Of, je start met wat avondonderwijs en haalt een paar ICT certificaten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1