Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ryzen 5 3600 build - Maak ik ergens foute keuzes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 22:36
Deze build wordt de vervanger van mijn 4 jaar oude Skylake i5-6600 (non-K). Het is weer eens tijd voor wat nieuws. Dit heb ik op mijn shoppinglijstje staan:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 212,51€ 212,51
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 135,90€ 135,90
1VideokaartenEVGA GeForce GT 1030 2GB SC Passive Low Profile€ 76,50€ 76,50
1ProcessorkoelingScythe Mugen MAX€ 39,99€ 39,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 77,05€ 77,05
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 59,89€ 59,89
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 110,12€ 110,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 711,96

Zijn er onderdelen waarvan jullie denken dat ik foute keuzes gemaakt heb?
Hou er rekening mee: ik ben geen gamer. De desktop wordt voornamelijk gebruikt om wat te webbrowsen en tekstverwerking, maar soms ook wat content creation (Lightroom, Photoshop, Audacity, ...). Ik wil de "pk's" voorhanden hebben als ik ze nodig heb, daarom de keuze van een CPU uit het middensegment met een goeie prijs/prestaties verhouding.
Mijn desktop moet een laag idle verbruik hebben, en ook stil zijn. Geen luide fans of ratelende hard disks. Ik streef al een jaar of 10 naar een zo stil mogelijke desktop. Om die reden doe ik ook geen overclocking.
Qua budget is er niet echt een onder- of bovengrens. Ik geef graag wat meer uit voor kwaliteit, maar het moet wel zinnig blijven. Good bang for buck is de richtlijn hier.

CPU:
Ik koop al jaren Intels uit het mainstream segment, dus de i5-9600 (non-K) had een logische opvolger geweest. Maar die is nergens voorradig. En uit reviews blijkt ook dat de Ryzen 5 3600 aardig meekomt bij gaming (voor mij dus niet van belang) en de i5-9600 en zelfs i5-9600K voorbij steekt in andere tests.
De Ryzen 5 3600 lijkt me dus wel een aardige upgrade tov m'n i5-6600.

HSF:
M'n Skylake build heeft een Scythe Mugen Max koeler, en daar ben ik heel tevreden van. Ik ben van plan voor deze build gewoon terug dezelfde koeler te kopen. Ik moet dan wel nog Scythe contacteren voor een AM4 mounting kit.
Er zijn nog wel betere koelers, maar die kosten ofwel véél meer en/of maken teveel herrie. Aan €40 vind ik de Mugen Max een heel degelijke koeler.

Mobo:
Ik wil gewoon een no-nonse, degelijk moederbord. Mijn voorkeur gaat uit naar Asus. Ik koop al 20 jaar voornamelijk Asus borden, en ben altijd al tevreden geweest. Hun Fan Xpert feature vind ik ook een goeie toevoeging om de CPU en case fans dynamisch te regelen.
De audio-chip is van geen belang, gezien ik een USB DAC gebruik.
RGB-kermis hoef ik niet. M'n kast heeft toch geen venster.
Gezien ik koos voor een bord met een X470 chipset, zal ik de webshop wel nog eens moeten de BIOS versie laten checken en flashen indien nodig. Maar de meerprijs voor een X570 is het me niet waard, en een actieve chipset fan al helemaal niet.

GPU:
Omdat ik geen gamer ben, heb ik bij Intel eigenlijk gratis een iGPU die prima voldoet voor mijn doeleinden.
Daar heeft de Ryzen 5 3600 dus een min-puntje: ik moet er nog een losse GPU bijkopen.
Een zo'n goedkoop mogelijk budget kaartje met 2 digitale uitgangen is dus al ruim voldoende voor me. Liefst passief gekoeld (stilte!). Maar ik wil geen oude architectuur. Dus dan kom ik uit bij een Nvidia GT 1030, die een relatief recente Pascal architectuur heeft. AMD heeft bij mijn weten in deze budget prijsklasse niks recent. Een RX570 is toch al direct wat duurder.

RAM:
Mijn vorige desktops hadden 16GB, dus deze ook terug. Voor Zen2 zocht ik een 2x8GB DDR4 3200MHz kit.
Ik merk in de prijsvergelijker dat een CL14 kit zowat het dubbele kost van CL16 kits. En ik denk niet dat het die meerprijs waard is. En misschien probeer ik nog wel een lichte overclock van die timings...
De keuze gaat hier tussen de Corsair Vengeance LPX of Crucial Ballistix Sport LT, en het wordt veronderstel ik gewoon de goedkoopste van de 2.

SSD:
Nu heb ik een Samsung 970 EVO. Ik ben er tevreden van, dus de Plus opvolger lijkt me een no-brainer.
Het gekozen mobo heeft ook een M.2 heatsink meegeleverd.

PSU:
De keuze van PSU is altijd een lastige voor me. De fabrikanten brengen steevast voedingen uit van 500W en meer, terwijl voor mijn desktops dat ruim overkill is. M'n Skylake build verbruikt maximaal 90W, deze Zen2 build schat ik rond de 150W max.
Ik zoek een PSU die rond de 50W al een goeie efficiëntie heeft, en liefst ook semi-passief gekoeld is.
Ik vergeleek reviews van de Be Quiet! Pure Power 11 CM 500, Be Quiet! Straight Power 11 450W, Corsair RM 550x (2018), Seasonic Focus Plus Gold 550W en Seasonic Focus Gold 450W. Ik vond er voor mijn vereisten de eerste er het beste uitkomen. Er bestaat ook nog een 400W variant van, maar daar zijn echter geen reviews van te vinden. Het is dan ook een gok dat deze gelijkaardig (maar hopelijk beter) presteert bij lagere wattages dan z'n grotere broer.

Kast:
Mijn huidige case is een Fractal Design Define R5. Daar ben altijd heel tevreden geweest van die keuze. Het enige wat de kast tegenwoordig mist is USB-C. Maar enkel om die reden ga ik geen €125 uitgeven aan een R6 met USB-C. Ik zal het nog wel een tijdje doen met m'n R5.

Alle reacties

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-11 18:51
@freeco Ik zie geen AM4 bij de kenmerken van die cpu cooler staan.

• Maypole
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
freeco schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:51:
HSF:
M'n Skylake build heeft een Scythe Mugen Max koeler, en daar ben ik heel tevreden van. Ik ben van plan voor deze build gewoon terug dezelfde koeler te kopen. Ik moet dan wel nog Scythe contacteren voor een AM4 mounting kit.
Er zijn nog wel betere koelers, maar die kosten ofwel véél meer en/of maken teveel herrie. Aan €40 vind ik de Mugen Max een heel degelijke koeler.
De Ryzen processoren komen al met een vrij goede en stille koeler. Je zou de nieuwe koeler in zijn geheel achterwege kunnen laten.

Zou je toch een aftermarket koeler willen, dan is de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition een betere keuze dan de MAX. Geen gezeur met AM4 bracket en nog een stuk stiller dan de MAX. (14,5 dB tov. 30,7 dB)

• freeco
@Timba- Een AM4 mounting kit is via Scythe wel nog te verkrijgen.

@Maypole I know, ik heb 'm ook in overweging genomen. Maar de Mugen Max kwam er toch op 1 of ander punt beter uit. Eens HWI terug up & running is, herbekijk ik nog eens mijn vergelijkingstabel hinder.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

De Samsung 970 Evo is een dure SSD - voor hetzelfde geld heb je een pricewatch: Intel 660p 1TB

Alternatieven voor de Intel 660P zijn, de snellere en met een langere levensduur:
pricewatch: Adata XPG SX8200 Pro 1TB
pricewatch: Adata XPG SX8200 Pro 512GB
pricewatch: PNY XLR8 CS3030 1TB
pricewatch: PNY XLR8 CS3030 500GB

Eventueel kan je deze voeding overwegen: pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M dit is een kwalitatief betere voeding.

Wat betreft de CPU koeler is die van AMD prima en heb je geen aftermarket koeler nodig.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

freeco schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:20:
@Timba- Een AM4 mounting kit is via Scythe wel nog te verkrijgen.

@Maypole I know, ik heb 'm ook in overweging genomen. Maar de Mugen Max kwam er toch op 1 of ander punt beter uit. Eens HWI terug up & running is, herbekijk ik nog eens mijn vergelijkingstabel hinder.
Of de AMD of pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B
Als je wat betere stillere koeler wilt voor weinig

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Twee zaken:

Koeler: gewoon de standaard bijgeleverde koeler gebruiken. Die is stiller en beter dan de koeler die je hebt geselecteerd. Bijkomend voordeel van de AMD meegeleverde koeler is dat deze ook je VRM's mee koelt.

Geheugen: beste is 3200@CL14 of 3600@CL16 die zijn uitwisselbaar qua snelheid (handig zo een presentatie van AMD op de Abodag). 3200@CL16 zal wat trager zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22-11 19:05
Dit weekend een 3600 systeem gebouwd, heb de cpu fan nog niet gehoord tot heden behalve bij aanzetten systeem.
Dus lekker bij die stock koeler houden imho :)
Steek dat geld wat je daarbij bespaard in een goede voeding, ik kan je deze van harte aanbevelen:
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

PepieNL schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:45:
Dit weekend een 3600 systeem gebouwd, heb de cpu fan nog niet gehoord tot heden behalve bij aanzetten systeem.
Dus lekker bij die stock koeler houden imho :)
Steek dat geld wat je daarbij bespaard in een goede voeding, ik kan je deze van harte aanbevelen:
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
Dat is ook een prima voeding; waarbij de eerder genoemde pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M wel modulair is itt de Formula Gold. Scheelt weer onnodige kabels weg te werpen.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• freeco
Wat de comments over de PSU betreft. Liefst idd (semi) modulair. Scheelt wat kabels wegproppen, gezien ik er toch amper ga van nodig hebben. Die Whisper is inderdaad geen slechte voeding.
Maar ik merk bij HWI dat die onder lage belasting toch al nét iets luider (of minder stil) is tov een Be Quiet Pure Power 11 CM. 24 tov 22 dB. Veel scheelt het niet, maar toch. En de BitFenix is ook duurder. Anderzijds is ie wel iets efficiënter, ook bij lagere belasting.
Zoals ik al zei in mijn OT, PSU's is altijd een lastige keuze voor me. De combo prijs/geluid/efficiëntie geeft een moeilijke vergelijking. Ik moet m'n shortlist nog eens herbekijken.

Die stock cooler (Wraith Stealth toch?) kan je toch niet stil noemen? Bij 7V maakt ie al 29dB. Terwijl de koelprestaties toch ook wel te wensen over laten tov vrijwel elke relatief goeie aftermarket HSF.
Nee, dat wordt 'm absoluut niet.
Anderzijds moet ik ook nog eens mijn vergelijking tussen de Mugen Max en Mugen 5 PCGH herbekijken. Maar ik denk dat mijn redenering was: onder load maakt de Max idd wat meer herrie (al valt dat in praktijk héél goed mee), maar bij mijn gebruiksdoeleinden is de CPU veel idle en dan is de Mugen 5 weer net iets luider tov de Max.

Ik weet dat 3200MHz CL14 of 3600MHz CL16 net iets beter zal presteren tov 3200MHz CL16, maar je betaalt er ook wel het dubbele voor. Da's dan relatief gezien toch wel een ferme meerprijs. Terwijl ik een CL16 set misschien wel richting CL15 kan tweaken.
Sowieso wacht ik nog even met onderdelen bestellen tot er nog wat reviews van de Ryzen 5 3600 verschijnen, en misschien ook wat RAM test icm Zen 2 (mét 3200 CL16 in de vergelijking). Maar ik vermoed toch dat het voor mij niet zo héél veel verschil zal maken.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
freeco schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:58:
Wat de comments over de PSU betreft. Liefst idd (semi) modulair. Scheelt wat kabels wegproppen, gezien ik er toch amper ga van nodig hebben. Die Whisper is inderdaad geen slechte voeding.
Maar ik merk bij HWI dat die onder lage belasting toch al nét iets luider (of minder stil) is tov een Be Quiet Pure Power 11 CM. 24 tov 22 dB. Veel scheelt het niet, maar toch. En de BitFenix is ook duurder. Anderzijds is ie wel iets efficiënter, ook bij lagere belasting.
Zoals ik al zei in mijn OT, PSU's is altijd een lastige keuze voor me. De combo prijs/geluid/efficiëntie geeft een moeilijke vergelijking. Ik moet m'n shortlist nog eens herbekijken.
De beide Birfenixen zijn kwalitatief betere voedingen dan de Pure Power 11. Ook het interne design is beter. Die 2dB verschil ga je echt niets van merken.
Seasonic heeft niets interessants op dit moment. De Focus serie kampt met problemen en andere series hebben of een te oud intern design of zijn te duur.
Beste voeding is de be quiet! Straight Power 11 450w. Meest interessante is de RM550x 2018 vanwege de erg scherpe prijs.
Ik weet dat 3200MHz CL14 of 3600MHz CL16 net iets beter zal presteren tov 3200MHz CL16, maar je betaalt er ook wel het dubbele voor. Da's dan relatief gezien toch wel een ferme meerprijs. Terwijl ik een CL16 set misschien wel richting CL15 kan tweaken.
Sowieso wacht ik nog even met onderdelen bestellen tot er nog wat reviews van de Ryzen 5 3600 verschijnen, en misschien ook wat RAM test icm Zen 2 (mét 3200 CL16 in de vergelijking). Maar ik vermoed toch dat het voor mij niet zo héél veel verschil zal maken.
Interessante geheugenkit is pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK vanwege de Micron E-die chips. Schijnt goed te klokken op AM4.
Pagina: 1