Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

dell xps 15 7590 voor fotografie, 4k oled of niet?

Pagina: 1
Acties:

• filou
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-11 09:20
Vragen zijn beantwoord hieronder.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Ik ga de laptop gebruiken om men huidige dell xps 15 die 4 jaar oud is ongeveer te upgraden.

Ik gebruik mijn dell xps 15 vooral voor fotografie en programmeren. Dus adobe lightroom voor fotografie en programmeren de klassieke programma's.

Momenteel dus vooral foto's organiseren en bewerken. Op termijn misschien ook video's bewerken, dus de laptop is toekomstgericht en niet om binnen 2 jaar opnieuw te upgraden.

Gamen doe ik totaal niet op een laptop, behalve oudere games die niet veel eisen qua power.

Dus weet er iemand of je voor fotografie best een OLED of beter de touch en NON-OLED versie zou nemen? heb niet echt ervaring met OLED en vraag me af of dit beter zou zijn voor de kleuren of juist niet.

Ook vraag ik me af of de intel core I7 of I9 processor versie beste zou zijn?

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Voor deze laptop is er niet echt een budget, weet toch op voorhand al dat het niet goedkoop zal zijn. Als de uiteindelijke samenstelling 4000euro zou kosten, zal ik dit wel betalen. Aangezien het een laptop is die over 5 jaar zou moeten meegaan met de huidige architectuur en men eisen, is dat 800euro per jaar wat ik schappelijk vindt qua prijs. Soms moet al eens meer uitgegeven worden om meer genot te hebben.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Laptop is zeker om mee te nemen, op reis bijvoorbeeld.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Weet er iemand of het mogelijk is de laptop te upgraden qua RAM of SSD? Omdat ik graag een 2TB SSD in de laptop zou willen insteken en dit alleen mogelijk is bij de NON-OLED versie?

Deze zijn men 3 configuraties die eruitkomen op de DELL site momenteel?

https://www.dell.com/nl-b...ppliedRefinements=203,203

Sowieso 32GB RAM nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door filou op 15-07-2019 10:45 ]

• Joep_d
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-01 19:26
Over het nut van een i9 tegenover een i7 voor jou werk kan ik niet oordelen, dat is niet mijn vakgebied.

Wel kan ik bevestigen dat op elke xps 15 versie zowel ram als opslag upgradable horen te zijn dus als je een beetje handig bent kun je op die manier vaak nog wat geld besparen.

Het oled scherm lijkt mij wel nuttig voor fotobewerking aangezien je een groot kleurenpallet en veel contrast hebt, maar nogmaals dat is niet mijn vakgebied dus daar kan ik beter niet over oordelen.

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:10
Geen ervaringsdeskundige hier, maar gewoon wat simpel 'captain obvious' stijl advies (mits je geen haast hebt): wacht even de kwaliteitsreviews af. Notebookcheck bvb zal over enkele weken dit model normaalgezien wel reviewen, zij gaan altijd in detail in op het gebruikte paneel.Op basis daarvan kan je vast beter beoordelen of het display de moeite is of niet :) Ik ben geen fotograaf maar de behaalde kleurruimte, contrast en uniformiteit van het paneel wil je waarschijnlijk wel weten, net zoals resultaten na kalibratie.

• SweetMango
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-10-2024

Na 5-6 jaar met m'n Dell vostro 3350 ga ik ook eindelijk een niewe laptop kopen. Ik vond deze review erg handig om te kijken hoe het zit met de bekende problemen van de Dell XPS 15. Volgens mij is het af te raden om een I9 versie te kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door SweetMango op 25-07-2019 13:27 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:33

Thomg

Aww yiss

Ik wil ook nog even een kanttekening doen dat je zelf natuurlijk ook de RAM kan upgraden.
Thomg schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:40:
Ik heb de geheugen zelf los erbij gekocht.
pricewatch: Kingston 32GB DDR4 2666MHz Kit

Laptop zelf is 1450 ish, dus icm 32GB heb ik voor minder dan 1600 een leuk ding.

Edit: Haha, geen probleem, ik dacht even dat je dacht dat ik de 32GB variant had gekocht.

(Dus het geheugen + https://www.dell.com/nl-n...ps-15-7590-laptop/CN79004 )
Bespaart je natuurlijk het een en ander.

Imo is er niet echt een punt om een i9 te kopen voor laptops die dit niet overduidelijk kunnen ondersteunen mbt koeling. De XPS15 valt hier stevig in. Er is wat moeite waard om van quad naar hex te gaan, immers bij parallelle processen is het efficiënter om meer cores op een iets lagere snelheid te laten draaien dan minder op een hogere snelheid. Dit geld ook in mindere mate voor threads, maar is hier niet relevant.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 25-07-2019 13:56 ]

• filou
Thomg schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:56:
Ik wil ook nog even een kanttekening doen dat je zelf natuurlijk ook de RAM kan upgraden.

[...]

Bespaart je natuurlijk het een en ander.

Imo is er niet echt een punt om een i9 te kopen voor laptops die dit niet overduidelijk kunnen ondersteunen mbt koeling. De XPS15 valt hier stevig in. Er is wat moeite waard om van quad naar hex te gaan, immers bij parallelle processen is het efficiënter om meer cores op een iets lagere snelheid te laten draaien dan minder op een hogere snelheid. Dit geld ook in mindere mate voor threads, maar is hier niet relevant.
@SweetMango @Thomg

Ik heb er nu recent ook al aangedacht om te kiezen voor een lagere versie qua capaciteit en zelf uit te breiden.

De schrik zit er gewoon in, hoe dell met garantie gaat omgaan dan als je er zelf een eigen ssd en ram zou insteken?

Twijfel gewoon of ik de toshiba 512 GB ssd zou nemen en dan een samsung 970 evo plus in de plaats zou steken? De prestaties zullen nu ook zo ongelooflijk ver uit elkaar liggen tussen toshiba en samsung veronderstel ik?

Anders kan ik ook gewoon voor de i7 -32Gb ram - 1TB SSD toshiba ssd van Dell zelf gaan.

het verschil is 100euro tussen 16Gb en 512GB ssd en zelf upgraden of gewoon de configuratie van Dell zelf te nemen om 32Gb ram, 1TB ssd en i7 processor te hebben.

Moet alvast geen OLED hebben.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

SSD upgraden zou ik niet de moeite voor nemen, dat moet je puur willen doen voor capaciteit, en dan nog zou ik niet de moeite nemen tenzij het x4 is.
Item dito voor de RAM.

Als we de twee relevante versies vergelijken hebben we de volgende opties:
https://www.dell.com/nl-n...79007?view=configurations
16GB + 512GB
https://www.dell.com/nl-n...79009?view=configurations
32GB + 1TB

Doen we hetzelfde geheugen.
En een kwaliteit SSD.
pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB
Kom ik dan toch wel zelf uit op een verschil van ruim 200E.

Echter krijg je nu wel weer 14% korting op de duurdere laptop, maar niet de goedkopere :F

Meh, ik zou nu dan gewoon de "duurdere" halen.

• filou
Thomg schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:03:
SSD upgraden zou ik niet de moeite voor nemen, dat moet je puur willen doen voor capaciteit, en dan nog zou ik niet de moeite nemen tenzij het x4 is.
Item dito voor de RAM.

Als we de twee relevante versies vergelijken hebben we de volgende opties:
https://www.dell.com/nl-n...79007?view=configurations
16GB + 512GB
https://www.dell.com/nl-n...79009?view=configurations
32GB + 1TB

Doen we hetzelfde geheugen.
En een kwaliteit SSD.
pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB
Kom ik dan toch wel zelf uit op een verschil van ruim 200E.

Echter krijg je nu wel weer 14% korting op de duurdere laptop, maar niet de goedkopere :F

Meh, ik zou nu dan gewoon de "duurdere" halen.
@Thomg dankje alvast voor het antwoord.

Eerst en vooral had ik gekeken voor corsair ram en een samsung 970 EVO PLUS 1TB en niet de gewone EVO versie, vandaar de kleinere winstmarge in prijs.

geheugen:
pricewatch: Corsair Vengeance CMSX32GX4M2A2666C18
ssd:
pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 1TB

Ook hebben wij in België die 14% korting niet, die in Nederland wel gegeven wordt momenteel. :(

En bestellen in Nederland en leveren in België gaat niet, al geprobeerd.

De twee modellen die je vermeldt van Dell, zijn inderdaad de exacte 2 modellen waar ik tussen twijfelde.

Waar dus de 79009 versie men voorkeur draagt dan als ik niks upgrade zelf.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Het is niet heel erg fair om praktisch de creme de la creme van de consumentenproducten te vergelijken met een OEM product.
Vrijwel altijd is het OEM product aanzienlijk "minder" dan wat je zelf zou kopen.
Het zou me namelijk niet verbazen als er 2666MHz 19CL geheugen in zit.
De Kingston die ik heb gekocht is 15CL (en jouw corsair is 18CL, lol doe die maar niet).
Dus hoeveelheid en snelheid mag dan wel hetzelfde zijn, de andere minder bekende specs zijn toch vaak doorslaggevend.
Item dito voor de SSD.
Nee, je krijgt wel meer dan 660P performance, maar je krijgt vrijwel 100% zeker minder performance dan de 970 EVO. Laat staan de 970 EVO plus.

Beetje jammer dat mijn laptop nog niet binnen is, anders kon ik je exact vertellen wat er nu in zit.

Edit: Zonder korting zwaai ik wel weer naar de goedkopere optie :+

Qua garantie, wisselen van netwerk, geheugen of opslag mag geen probleem zijn...

Handige, alhoewel cynische, vuistregel is simpel. Des te minder ze erover vertellen, des te slechter de specs zijn die niet genoemd worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Thomg op 30-07-2019 11:57 ]

• filou
Thomg schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:53:
Het is niet heel erg fair om praktisch de creme de la creme van de consumentenproducten te vergelijken met een OEM product.
Vrijwel altijd is het OEM product aanzienlijk "minder" dan wat je zelf zou kopen.
Het zou me namelijk niet verbazen als er 2666MHz 19CL geheugen in zit.
De Kingston die ik heb gekocht is 15CL (en jouw corsair is 18CL, lol doe die maar niet).
Dus hoeveelheid en snelheid mag dan wel hetzelfde zijn, de andere minder bekende specs zijn toch vaak doorslaggevend.
Item dito voor de SSD.
Nee, je krijgt wel meer dan 660P performance, maar je krijgt vrijwel 100% zeker minder performance dan de 970 EVO. Laat staan de 970 EVO plus.

Beetje jammer dat mijn laptop nog niet binnen is, anders kon ik je exact vertellen wat er nu in zit.

Edit: Zonder korting zwaai ik wel weer naar de goedkopere optie :+

Qua garantie, wisselen van netwerk, geheugen of opslag mag geen probleem zijn...

Handige, alhoewel cynische, vuistregel is simpel. Des te minder ze erover vertellen, des te slechter de specs zijn die niet genoemd worden.
@Thomg Enig idee wanneer je laptop binnenkomt dan? ben wel benieuwd en kan wel eventueel wachten als je zou willen zeggen wat er inzit bij jou?

Dus als we geen korting krijgen, zou jij dan wel voor de i7 versie met 16GB ram en 512GB SSD gaan en dan zelf een upgrade kopen? Die Samsung SSD evo 1Tb ipv de EVO PLUS 1TB dan? en de kingston ram dan?

Van RAM ken ik wel niet zoveel, dus begrijp niet echt wat het voordeel is van jouw 15CL vs corsair 18CL.

Maar veronderstel aangezien je het zelf zegt, dat hoe de lager de CL is, hoe beter precies.

wat bedoel je precies met "Nee, je krijgt wel meer dan 660P performance, maar je krijgt vrijwel 100% zeker minder performance dan de 970 EVO. Laat staan de 970 EVO plus." ?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik heb de laptop ruim een week geleden besteld, levertijd was op zijn laatst vandaag, maar dat is het hem niet geworden.

Zonder korting zou ik inderdaad eerder voor de goedkopere gaan en zelf upgraden.

Lagere CL is inderdaad beter. Hoeveel je er van merkt is twee, maar beter is beter.
Kijk anders maar naar de "true latency".

660p is een beetje de maatstaf voor zoveel mogelijk opslag over PCI-E met de laagste performance.
970EVO zit weer aan de andere kant van de schaal met aanzienlijk betere performance.
Ik weet niet hoe ik dit beter uit kan leggen dus hier heb je een paint afbeelding.
https://i.snag.gy/vSJkuQ.jpg

• meneer-ei
  • Laatst online: 02-11 23:25
Op de valreep 14% gepakt op een i9 versie. Ik kon lang geen reviews vinden, dus maar de gok gewaagd. Lees ik nu dat (vooral) de i9 last heeft van throttling :/

Is er een kans dat ik er weinig last van ga hebben als ik niet continue game, video render etc? Zoals vaak over telefoons beweerd wordt, is dat een hogere klok (plus meer gebruik) voor kortstondige taken juist efficienter is?

Waar ligt de balans, en is een i9 uberhaupt zinvol, zo ja, waar ligt ergens het omslagpunt?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Mmm, ik bedoel meer dat je erg veel last gaat hebben van diminishing returns. De i9 is sneller dan de i7 alleen al op basis van turbo, maar de premium die je neer moet leggen, oof :+

Dus inderdaad, bij korte taken is de i9 beter, turbo is aanzienlijk hoger.
Of je het verschil gaat merken tussen 4.5GHz en 5.0GHz... Misschien in zware single threaded applicaties... De ironie...
Bij heftig multi-threaded trekt de i9 waarschijnlijk ook wat verder dan de i7...
8x 3.0 is sneller dan 6x 3.3 maar zal dan wel vergelijkbaar verbruiken.

Je kan altijd nog de mouwen opstropen en zien of je wat met de spanning kan doen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

filou schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:58:
[...]

@Thomg Enig idee wanneer je laptop binnenkomt dan? ben wel benieuwd en kan wel eventueel wachten als je zou willen zeggen wat er inzit bij jou?
Laptop komt vandaag binnen als ik UPS mag geloven.

• filou
Thomg schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:50:
[...]

Laptop komt vandaag binnen als ik UPS mag geloven.
ben benieuwd naar wat erin zit :)

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-11 11:37
@filou

Zodra je hem binnen hebt, doe even een BIOS update. Dat verhelpt het throttling's probleem.

https://www.notebookcheck...tling-issue.428456.0.html

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Geheugen is Micron OEM CL20 RAM.
https://static6.arrow.com...5f10d6c/atf4c512x64hz.pdf

Let er op dat je CL18 of hoger geheugen koopt, de kit die ik heb gekocht werkt NIET solo, enkel als ik een oude module er in laat zitten die de slechtere CL dicteert.

Opslag kom ik zo op terug, zit een heatpad op.
Edit: kxg60znv512g

• filou
Thomg schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:35:
Geheugen is Micron OEM CL20 RAM.
https://static6.arrow.com...5f10d6c/atf4c512x64hz.pdf

Let er op dat je CL18 of hoger geheugen koopt, de kit die ik heb gekocht werkt NIET solo, enkel als ik een oude module er in laat zitten die de slechtere CL dicteert.

Opslag kom ik zo op terug, zit een heatpad op.
Edit: kxg60znv512g
@Thomg hier een review over de ssd die jij vermeldt. Krijgt toch goeie feedback.

Is die RAM die jij vermeldt goed denk je? Anders koop ik gewoon de standaard configuratie van DELL zelf?

https://www.tomshardware....-xg6-nvme-ssd,5782-3.html

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Interne SSD is inderdaad vrij goed, ik zou zeggen iets minder dan de 970 EVO. Dat is een verrassend pluspunt.

Geheugen moet je op letten dat het CL18 of hoger is.
Kan je op filteren in PW.

categorie: Geheugen intern

Anders kan je ook afwachten wat mijn resultaten zijn, voor je het geheugen hoeft te bestellen ben je sowieso al een week verder.

[ Voor 85% gewijzigd door Thomg op 31-07-2019 18:23 ]

• filou
Thomg schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:17:
Interne SSD is inderdaad vrij goed, ik zou zeggen iets minder dan de 970 EVO. Dat is een verrassend pluspunt.

Geheugen moet je op letten dat het CL18 of hoger is.
Kan je op filteren in PW.

categorie: Geheugen intern

Anders kan je ook afwachten wat mijn resultaten zijn, voor je het geheugen hoeft te bestellen ben je sowieso al een week verder.
@Thomg Ik kan nog wel even wachten eventueel voor het geheugen.

Vraag me gewoon af of dat het geheugen dat jij vermeldt van Micron, goed genoeg is om mee te werken?

Anders bestel ik gewoon de volledige Dell configuratie met 32Gb RAM om het simpel te houden.

Moest het nu echt geen goed type en soort RAM zijn, ga ik de 16GB RAM versie bestellen en dan zelf RAM kopen en vervangen.

Kijk uit naar jouw mening en bevindingen en resultaten alvast :)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Meh, aangezien de laptop geen low latency RAM aan kan zou ik enkel nieuw geheugen kopen omdat je niet vies bent om de laptop open te maken en goedkoper uit wilt (en of je dat ook gaat) zijn.

Denk ook dat je een beetje overschat hoeveel invloed CL en snelheid van RAM is op performance.

Helaas is het wel een aardige must dat je wat tijd reserveert om je laptop te undervolten.
Je kan vrij eenvoudig -125mV doen en het een dag noemen, maar de moeite moet je wel nemen...

Edit: Ik heb het crucial geheugen gekocht. Morgen weten we meer.

[ Voor 30% gewijzigd door Thomg op 01-08-2019 14:06 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

https://i.snag.gy/bytS7f.jpg

Het Crucial geheugen werkt :)

• filou
@Thomg dus best configuratie nemen met interne ssd van Dell zelf en 16gb ram en vervolgens upgraden met die crucial die jij bestelt hebt dan?

BTW waarom moet je je laptop undervolten?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik heb enkel bevestigd dat het mogelijk is

Je moet zelf bepalen of je het geld dat je bespaart en de moeite die je moet doen het waard is tov de besparingen die je doet.

Undervolten? Performance.
https://www.ultrabookrevi...-xps-15-7590-oled-review/

Voetnoot: Het was dit geheugen.
pricewatch: Crucial CT16G4SFD8266

[ Voor 23% gewijzigd door Thomg op 02-08-2019 18:37 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
OLED is een slecht plan als je kleuren accuraat moeten zijn. Door dat de helderheid en kleurcorrectheid samen hangen kom je met een OLED scherm niet heel ver om dat content vrij rap de helderheid bepaald waardoor de kleuren veranderen. Dat kan je uitzetten, maar dan wordt je scherm heel donker om dat alle pixels altijd even helder moeten zijn, en dat kan niet op hoge brightness. Kalibreren heeft geen zin, dit is namelijk OLED-eigen. Video en monteren kan je al helemaal vergeten.

Stel dat je foto's alleen op jouw scherm mooi moeten zijn, dan kan het wel.
Pagina: 1