Wat voor Stekker is dit / Overzichts pagina ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Hoi

Ik heb voor een prikkie een hometrainer overgekocht. (nautilus U916)
Enige snag, de adapter is kwijt.

Maar gegoogled, 9V 1.5A nodig. dus dat is niet bepaald spannend..

Alleen nu heb ik het in huis, en het is een zeer aparte aansluiting (niet mijn plaatjes)

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71IaAqmwpVL._SL1500_.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn3.volusion.com/eguzf.wxgmz/v/vspfiles/photos/GF.75922-2.jpg?1553763105

ik heb dus de bovenste nodig

Maar hoe kom ik er achter wat voor stekker daar is ?
Is er eens soort db waarin ik kan zeggen, 2 pins, doorsnee x mm , lengte z mm. ofzo ?
(Fabrikant al gemaild, maar die verwijst naar importeur. kom hem op amazon wel tegen maar dan voor 80E inc verzendkosten.)

Vreemde is dat er intern 3 van de 4 pinnen zijn afgewerkt (+,- en aarding voor het stalen frame.)
Terwijl de adapters die ik zie geen aarde pin hebben

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 15-07-2019 10:41 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Eraf knippen en aan adapter solderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Aarding aan de secundaire kant heeft ook geen zin. Waarschijnlijk een extra veiligheid voor als de transfo moest "doorslaan" en er toch 230V op het frame komt. Gewoon een 9V adapter op solderen zoals @ThinkPad aangeeft en eventueel het frame apart aarden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:23
https://www.gympart.com/itemdesc.aspx?ic=SM4550
https://www.gympart.com/itemdesc.aspx?ic=SM4419

NOTE: REPLACES DISCONTINUED POWER SUPPLY WITH 3 PIN CONNECTOR (PART NUMBER SM24381) WORKS WITH BOTH 2 PIN AND 3 PIN JACKS
https://www.kamway.com/stairmaster-power-supply-12-volt

[ Voor 82% gewijzigd door NotSoSteady op 15-07-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:41:
Eraf knippen en aan adapter solderen?
Ik heb dus geen stekker he, en rechtstreeks adapter aan fiets solderen is beetje het laatste middel :)
Ik wil het graag mooi houden. Mogelijk nog doorverkopen.
En dan zit ik met een lelijk gat in de behuizing.
mathias82 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:49:
Aarding aan de secundaire kant heeft ook geen zin. Waarschijnlijk een extra veiligheid voor als de transfo moest "doorslaan" en er toch 230V op het frame komt. Gewoon een 9V adapter op solderen zoals @ThinkPadd aangeeft en eventueel het frame apart aarden...
Ik verwachte eigenlijk dat die aardig is voor als je zelf fietst, blijkbaar kun je besthoge stromen opwekken met fietsen.
Thanks. Die bovenste had ik dus al gevonden. Alleen dat bedrag is ruk.
Wel vreemd dat op die zelfde pagina zowel een 9 als 12 v adapter word aangeboden voor dezelfde hometrainer :? Zou wel handig zijn, ik zwem in de 12v adapters...

[ Voor 30% gewijzigd door heuveltje op 15-07-2019 11:20 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Of je bak er een stak3 aan met de contra erbij, is goed verkrijgbaar en veilig ;)
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
heuveltje schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:56:
[...]

Das een beetje het laatste redmiddel :)
Wil het graag net houden. Mogelijk nog doorverkopen.
En dan zit ik met een lelijk gat in de behuizing.
[...]
Zet je er een andere connector in toch?
Neutrik powerCON ofzo: https://www.bax-shop.nl/stroomkabel/stekkers

Zou wel eentje kiezen die alleen gebruikt wordt voor laagspanning, zodat een evt. volgende eigenaar er niet 230V op kan zetten :X

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 15-07-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:00:
[...]

Zet je er een andere connector in toch?
Neutrik powerCON ofzo: https://www.bax-shop.nl/stroomkabel/stekkers

Zou wel eentje kiezen die alleen gebruikt wordt voor laagspanning, zodat een evt. volgende eigenaar er niet 230V op kan zetten :X
Kan, maar dat is meer werk :) dat 2e is trouwens een goed punt :)
Maar had gehoopt dat iemand wist waar je types kon opzoeken, dan was ik voor 4 dollar klaar geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:38
Het is een industriële ronde connector, je mag hier zelf zoeken naar de juiste... https://nl.farnell.com/c/...?no-of-contacts=4contacts
Let op dan ben je er nog niet, je moet ook nog de contacten en krimptang hebben (je kan even aankloten met een punttang voor deze twee contacten).
Bovenstaande is gewoon een prijzige oplossing, zoals hierboven voorgesteld haal ergens een simpel soldeerbare of schroefbare connector (heb je geen tooling nodig), kost je minder tijd, minder geld.
Zoiets van ome Ali ziet er wel profi uit: https://www.aliexpress.com/item/32849807089.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
heuveltje schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:56:

[...]

Ik verwachte eigenlijk dat die aardig is voor als je zelf fietst, blijkbaar kun je besthoge stromen opwekken met fietsen.
Hoe gaat dat dan in zijn werk? De enige mogelijkheid die ik zie is dat het vliegwiel magnetisch geremd wordt, als het vliegwiel uit een geleidend materiaal gemaakt is dan zou er een spanning opgewekt kunnen worden.
Het verandert in alle geval niets aan het feit dat de aarding altijd van de primaire kant moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
mathias82 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:03:
[...]

Hoe gaat dat dan in zijn werk? De enige mogelijkheid die ik zie is dat het vliegwiel magnetisch geremd wordt, als het vliegwiel uit een geleidend materiaal gemaakt is dan zou er een spanning opgewekt kunnen worden.
Het verandert in alle geval niets aan het feit dat de aarding altijd van de primaire kant moet komen.
Ik snap je punt even niet, de trappers drijven een generator aan. Die levert stroom om oa het scherm aan te sturen, Als de kabel daarvan het frame raakt zet je dat gewoon onder spanning.

Dus op zich is het niet onlogisch dat te aarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:20
heuveltje schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:09:
[...]

Ik snap je punt even niet, de trappers drijven een generator aan. Die levert stroom om oa het scherm aan te sturen, Als de kabel daarvan het frame raakt zet je dat gewoon onder spanning.
Onder spanning ten opzichte waarvan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
heuveltje schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:09:
[...]

Dus op zich is het niet onlogisch dat te aarden.
Sorry ben niet vertrouwd met de werking van zo'n fiets :) Ik ging ervan uit dat het scherm door de voeding werd gevoed, ik wist niet dat er een generator in zat.

Maar het kan niet de reden zijn om de fiets te aarden. Als jij zelf stroom opwekt gaat deze niet terug naar de aarde vloeien. Uit de generator gaan 2 draden komen. Je moet al de 2 draden gelijktijdig aanraken om geëlektrocuteerd te kunnen worden. En daar gaat een aarding niets aan veranderen...

EDIT: Ik kan maar 2 redenen bedenken om het frame te aarden: een defecte voeding of om statische ladingen te laten afvloeien die anders de elektronica zouden kunnen beschadigen.

[ Voor 9% gewijzigd door mathias82 op 15-07-2019 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Volgens mij is dit een CPC van TE Connectivity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
mathias82 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:19:
[...]

Sorry ben niet vertrouwd met de werking van zo'n fiets :) Ik ging ervan uit dat het scherm door de voeding werd gevoed, ik wist niet dat er een generator in zat.
Fair enough. Gewoon ter info. Dat scherm voeden is bijzaak. De hoofdreden is het opwekken van trapweerstand. Door de belasting op de generator te veranderen, kun je zo heel snel en traploos de trapweerstand regelen.
Maar het kan niet de reden zijn om de fiets te aarden. Als jij zelf stroom opwekt gaat deze niet terug naar de aarde vloeien. Uit de generator gaan 2 draden komen. Je moet al de 2 draden gelijktijdig aanraken om geëlektrocuteerd te kunnen worden. En daar gaat een aarding niets aan veranderen...
Granted natuurkunde was al even geleden. Maar hoezo dat ?
afaik zodra het spanningsverschil tussen 2 punten groot genoeg is gaat er toch stroom lopen ? Beetje het idee van plasma bollen enzo :)
Flake schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 07:48:
Volgens mij is dit een CPC van TE Connectivity
Toch bedankt, maar na een uur browsen door de link van @pep_82 had ik de moed al opgegeven en maar de snoer doorgeknipt :/

[ Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 17-07-2019 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
heuveltje schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:39:
[...]

Granted natuurkunde was al even geleden. Maar hoezo dat ?
afaik zodra het spanningsverschil tussen 2 punten groot genoeg is gaat er toch stroom lopen ? Beetje het idee van plasma bollen enzo :)
Wat je zegt klopt helemaal: er moet een potentiaal (of spannings)verschil zijn tussen 2 punten. Het enige probleem is dat als jij (of iemands anders) spanning opwekt met een generator er helemaal geen potentiaalverschil tussen de generator en de aarde is. Er is wel een potentiaalverschil tussen de 2 draden die uit de generator komen.
De meeste mensen denken dat stroom altijd terug naar de aarde wilt gaan. Mensen denken dit omdat dit bij onze elektrische huisinstallaties het geval is: als jij een actieve (lijn) draad aanraakt, dan gaat er een stroom door jouw lichaam naar de aarde lopen (elektrocutie). De enige reden dat deze stroom gaat lopen is dat de nullijn bij de nettransformator met de aarde is verbonden. Hierdoor ontstaat het potentiaalverschil ten opzichte van de aarde. Als jij dan die actieve draad aanraakt, willen de elektronen terug naar dat nulpunt bij de nettransfo. De weg met de minste weerstand naar dat punt loopt door de aarde en de weg met de minste weerstand naar de aarde loopt door jouw lichaam. Als de nullijn niet met de aarde verbonden was zou er dus niets gebeuren als je een draad aanraakt, net zoals er nu niets zal gebeuren als je een draad van de generator van je fiets aanraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
heuveltje schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:39:
Toch bedankt, maar na een uur browsen door de link van @pep_82 had ik de moed al opgegeven en maar de snoer doorgeknipt :/
Zonde, ik had die nog niet gezien maar scoort wel hoog op meest onbehulpzame reactie ever.
"Hier heb je een (verkeerde en veel te grote) catalogus met allemaal ronde stekkers, veel plezier ermee. Maar kijk ook eens naar deze ecomate imitatie op Ali, werkt vast wel, ziet er wel profi uit" 8)7
Pagina: 1