Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Simpele PC voor ouders: office werk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:09
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC wordt gebruikt voor mijn vader. Alleen maar Office gebruik, af en toe een DVD kijken/luisteren en een beetje surfen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoals mijn vader zei: zo goedkoop mogelijk, maar ik mag hem bouwen en ik houd van kwaliteit, dus gewoon goed spul.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, beeldscherm, dvd-drive, speakers, extra HDD van 1 TB voor opslag is aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behuizing: klein, maar fijn (deze is bekend en bevalt), processor (moet voorzien zijn van een ingebouwde GPU), moederbord (met voldoende sata), geheugen (8GB lijkt me voldoende gezien het werk wat er mee gedaan moet worden), voeding (ik wil volledig modulair, het bouwt makkelijk in en staat goed en is goed voor de luchtstroom), SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
M-ATX

Wat verwacht je van ons?
Heb ik iets over het hoofd gezien? Is er een betere variant van Intel te krijgen?

Dit is wat ik had bedacht:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 119,05€ 119,05
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 64,90€ 64,90
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 58,35€ 58,35
1Geheugen internHyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 44,99€ 44,99
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 81,-€ 81,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 102,05€ 102,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 470,34

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Edit: het moederbord heeft geen M.2 en mogelijkheid van gebruik van NVMe dus zit je met elke SATA SSD goed. UIteraard kun je wel kiezen voor een slag kleiner, maar dat scheelt je allemaal niet veel.

[ Voor 72% gewijzigd door Hann1BaL op 15-07-2019 08:59 ]

• BvZwolle
@Hann1BaL : zou een Crucial ( pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB ) een betere optie zijn denk je?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Hann1BaL schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:57:
Edit: het moederbord heeft geen M.2 en mogelijkheid van gebruik van NVMe dus zit je met elke SATA SSD goed. UIteraard kun je wel kiezen voor een slag kleiner, maar dat scheelt je allemaal niet veel.
Geen idee welke specs jij dan leest maar dat bord ondersteunt gewoon een M2 2280 PCI-e 3.0x4 ssd. M2 slot is ook duidelijk te zien op de afbeelding.
Niet nodig, de Intel 660p zal werken.
550w voeding is veel teveel. Daar kan je nog flink op besparen door pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W of pricewatch: Corsair CX450 te nemen.
Edit: @BvZwolle Als je een stille behuizing zoekt kom je met de Silencio 352 een beetje bedrogen uit want zo stil is die niet. pricewatch: Fractal Design Focus G Mini doet het namelijk beter voor een lagere prijs. pricewatch: Antec P5 ook.

[ Voor 31% gewijzigd door Uszka op 15-07-2019 12:30 ]

• BvZwolle
Uszka schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:23:
[...]

550w voeding is veel teveel. Daar kan je nog flink op besparen door pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W of pricewatch: Corsair CX450 te nemen.
Was ik me van bewust, maar de spoeling in de lagere wattages is niet zo dik. En ik houd wel van een gereviewede voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door BvZwolle op 15-07-2019 12:28 ]

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
pricewatch: AMD Athlon 200GE Boxed is voldoende voor dit gebruik.

• BvZwolle
Bedankt voor je input! Gevoelsmatig is Athlon oud... Ik ben totaal niet thuis in architectuur van processors, maar gaat dit niet erg snel een bottleneck worden?

• Uszka
Athlon is een naam, heeft niets met de archtectuur van doen. De 200GE is op dezelfde leest geschoeid als Ryzen. Het is namelijk een halve 2400G. Mooie tussenweg is de 2200G. Wil je de meest recente dan neem je een 3200G of 3400G.

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
BvZwolle schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:31:
[...]

Bedankt voor je input! Gevoelsmatig is Athlon oud... Ik ben totaal niet thuis in architectuur van processors, maar gaat dit niet erg snel een bottleneck worden?
Yes ik snap wat je bedoeld :9 . maar deze athlon is gebouwd op dezelfde architectuur als ryzen 2000. Alleen dan met 2 cores / 4 threads en een mindere grafische chip. Is nog geen jaar geleden uit gekomen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-11 12:12
BvZwolle schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:31:
[...]

De naam Athlon is net zoals de naam Pentium een aantal jaren terug weer in gebruik genomen door beide bijbehorende fabrikanten voor hun low power/low budget cpu's... beetje nostalgie wss.

Het is dus niet verouderd, maar de Athlons zijn ook zeker geen krachtpatsers... zodra je er meer van gaat verwachten dan het huis-tuin-keuken werk dan zal je snel tegen de limiet aanlopen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@BvZwolle Voor de toekomst zit je goed met Ryzen 5 2400G.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• BvZwolle
@Uszka en @MicGlou ik weet dat het gewoon een naam is hoor, alleen het voelt oud aan.
Gezien de financiën van mijn ouders denk is dat een Ryzen 2400G er nog wel vanaf kan.

Bedankt voor het meedenken!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:59
Je vader wil dat je voornamelijk naar de prijs kijkt. Daarnaast lijkt er ook weinig behoefte aan een grote opslag. Ook geef je aan dat de behuizing "klein, maar fijn" moet zijn en dan kies je een gigantische kast.

Ik zou nog eens goed kijken naar wat je vader wil, waar zijn prioriteiten liggen en daarop bouwen. Moet de DVD-speler bijvoorbeeld intern, of is een externe ook goed en dan de PC aan de VESA aansluiting van de monitor hangen?

Ik zie trouwens ook nergens geld gereserveerd voor een OS licentie.

• Uszka
O ja. Neem vooral minimaal 3000 MT/s geheugen voor de 2400G.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Uszka schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:23:
[...]

Geen idee welke specs jij dan leest maar dat bord ondersteunt gewoon een M2 2280 PCI-e 3.0x4 ssd. M2 slot is ook duidelijk te zien op de afbeelding.

[...]

Niet nodig, de Intel 660p zal werken.
Edit: @BvZwolle Als je een stille behuizing zoekt kom je met de Silencio 352 een beetje bedrogen uit want zo stil is die niet. pricewatch: Fractal Design Focus G Mini doet het namelijk beter voor een lagere prijs. pricewatch: Antec P5 ook.
Over het M.2 slot heengekeken.
De intel kun je vervangen door een kleinere, want voor een office machine is een 1TB SSD naast 1TB HDD gewoon echt overkill. Uiteraard gaat het werken, maar dan kun je overwegen een kleinere SSD met hogere snelheid te kopen.

• BvZwolle
celshof schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:55:
Je vader wil dat je voornamelijk naar de prijs kijkt. Daarnaast lijkt er ook weinig behoefte aan een grote opslag. Ook geef je aan dat de behuizing "klein, maar fijn" moet zijn en dan kies je een gigantische kast.

Ik zou nog eens goed kijken naar wat je vader wil, waar zijn prioriteiten liggen en daarop bouwen. Moet de DVD-speler bijvoorbeeld intern, of is een externe ook goed en dan de PC aan de VESA aansluiting van de monitor hangen?

Ik zie trouwens ook nergens geld gereserveerd voor een OS licentie.
Ik snap je punt, bedankt! Mijn vader en ikzelf hebben altijd een ATX kast gehad en is dus de M-ATX klein genoeg. De DVD speler wil hij intern hebben, het scherm staat onder een schuin dak en dus geen ruimte om op een makkelijke manier een pc erachter te plaatsen.
De prijs die nu in het overzicht staat is een bedrag dat mijn ouders makkelijk kunnen dragen. De voornaamste reden dat mijn vader het goedkoop wil, is het feit dat hij eerder een vooraf geïnstalleerde
pc heeft gekocht van Dell (zo'n pc die je bij wijze van spreken onder het beeldscherm kunt zetten) en dat hij daar absoluut niet tevreden mee is. Ik had hem van tevoren al gewaarschuwd om niet voor een duppie op eerste rang te willen zitten en heeft tips van mij, over bijvoorbeeld de vereiste om een SSD te nemen, in de wind geslagen. Hij komt daar dus nu op terug en wil iets wat stabiel en snel is. Snel met name in opstarten en afsluiten.
Uszka schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:58:
O ja. Neem vooral minimaal 3000 MT/s geheugen voor de 2400G.
Ik merk wat cynisme, dat mag, maar is langzamer geheugen zoveel goedkoper?

• Uszka

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Voldoet een 2e hands bedrijfspc al niet gewoon aan de wensen van je vader? Deze hebben vaak al een compacte kast en een DVD speler en zijn snel zat voor wat hij wil. Voorbeeldje.
Eventueel zelf nog een SSD erin zetten en klaar is kees.

🖥️ | 🚗

• BvZwolle
Sorry ik had je opmerking iets verkeerd geïnterpreteerd, mooi voorstel, ga ik er in zetten!

• BvZwolle
MadMarky schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:34:
Voldoet een 2e hands bedrijfspc al niet gewoon aan de wensen van je vader? Deze hebben vaak al een compacte kast en een DVD speler en zijn snel zat voor wat hij wil. Voorbeeldje.
Eventueel zelf nog een SSD erin zetten en klaar is kees.
Mijn vader kennende denk ik niet dat hij aan tweedehands (ondanks de aangeboden garantie) wil beginnen, maar ik ga het hem zeker voorleggen.
Pagina: 1