SCSI Windows 98

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03:31
Ik heb een Windows 98 Computer met de volgende specs

Pentium 3 1400mhz
Videokaart:Geforce ti 4600 128mb
Geheugen:512 MB Geheugen
Moederbord: Shuttle AV18
HDD: Hitachi 120GB
Geluidskaart: Creative soundblaster live 1024

Ik heb nog een scsi kaart liggen Adaptec 29160N. Daar wil ik de Seagate cheetah 15K 73GB ST373455LC op aansluiten via een 80 pin naar 68 pin converter. Zal deze hdd gaan passen op deze kaart en zal het goed gaan werken met Windows 98? Ik wil dit er in stoppen ter vervanging van mijn Hitachi 120GB hdd. Zal het ook veel snelheidswinst opleveren ten opzichte van mijn 7200rpm ide hdd? Ik weet dat er ook andere manieren zijn om het sneller te krijgen via ide naar sata of naar een sd-kaart. Dat spul heb ik niet liggen en wil ik ook niet gaan aanschaffen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Egbert Jan schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:59:
Ik heb een Windows 98 Computer met de volgende specs

Pentium 3 1400mhz
Videokaart:Geforce ti 4600 128mb
Geheugen:512 MB Geheugen
Moederbord: Shuttle AV18
HDD: Hitachi 120GB
Geluidskaart: Creative soundblaster live 1024

Ik heb nog een scsi kaart liggen Adaptec 29160N. Daar wil ik de Seagate cheetah 15K 73GB ST373455LC op aansluiten via een 80 pin naar 68 pin converter. Zal deze hdd gaan passen op deze kaart en zal het goed gaan werken met Windows 98? Ik wil dit er in stoppen ter vervanging van mijn Hitachi 120GB hdd. Zal het ook veel snelheidswinst opleveren ten opzichte van mijn 7200rpm ide hdd? Ik weet dat er ook andere manieren zijn om het sneller te krijgen via ide naar sata of naar een sd-kaart. Dat spul heb ik niet liggen en wil ik ook niet gaan aanschaffen.
Ik denk dat je eerder software (lees drivers) issues hebt dan of de technologie het ondersteunt c.q het wel/niet zal werken.
Overgens IDE http://www.escotal.com/PATA.html 133mb/s per sec max en een scsi 160MB/s max

ik denk dat je veel minder (software) problemen hebt met bv https://www.bol.com/nl/p/...IbAuyRtZ9GlEaArtOEALw_wcB (12 euro)

Vergeet niet de terminators en ander geneuzel bij scsi disks .. suc6 ,met je project

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Vanwaar wil je geen CF naar PATA adapter gebruiken? Ze zijn spotgoedkoop zonder potentieel gedoe met drivers e.d.

En aangezien het om flash geheugen gaat ook een flink stuk sneller dan ouderwetse schijven.

* D4NG3R overweegt al een tijdje om z'n oude P3 bak van het zolder te halen voor DOS games. :)

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 15-07-2019 01:04 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die scsi-disk draait rondjes om die 7200rpm ide disk. Drivers: geen idee. Windows 98 is heel lang geleden voor mij :D

Sca naar 68pin werkt prima voor disks ed.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 15-07-2019 02:13 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het grote voordeel van SCSI is dat je CPUload met SCSI een stuk lager is dan met IDEdisks. Dus imho zeker het overwegen waard. Die Adaptec controller was een hele gangbare, dus grote kans dat Windows 98 daarmee zonder gedoe overweg kan.
Ik liep meestal met Win2000 te knutselen, die snapt 'm sowieso, 98 durf ik niet zeker meer te zeggen of dat zonder gedoe ging, dat is voor mij ook echt te lang geleden inmiddels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03:31
TERW_DAN schreef op maandag 15 juli 2019 @ 18:13:
Het grote voordeel van SCSI is dat je CPUload met SCSI een stuk lager is dan met IDEdisks. Dus imho zeker het overwegen waard. Die Adaptec controller was een hele gangbare, dus grote kans dat Windows 98 daarmee zonder gedoe overweg kan.
Ik liep meestal met Win2000 te knutselen, die snapt 'm sowieso, 98 durf ik niet zeker meer te zeggen of dat zonder gedoe ging, dat is voor mij ook echt te lang geleden inmiddels.
Hier heb ik wat aan. Ik wist niet dat de cpu load omlaag zou gaan met scsi. Dat kan ik goed gebruiken bij games zoals gta3, Mafia 1 en Gta Vice city. Ik denk dat de snelheid ook nog wel beter wordt door van 7200rmp naar 15000rpm te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Egbert Jan schreef op maandag 15 juli 2019 @ 18:25:
[...]

Hier heb ik wat aan. Ik wist niet dat de cpu load omlaag zou gaan met scsi. Dat kan ik goed gebruiken bij games zoals gta3, Mafia 1 en Gta Vice city. Ik denk dat de snelheid ook nog wel beter wordt door van 7200rmp naar 15000rpm te gaan.
FYI Sata disks hebben ook scsi commando's

lees dit artikel https://unix.stackexchang...ared-between-scsi-and-ata ;) voor wijsneuzen --> cars are pink

Ik zou toch gaan voor ssd Sata / PCI bus ding .. ipv scsi .. (als er win98 drivers zijn)

[ Voor 25% gewijzigd door vso op 15-07-2019 18:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Want? De seek time en waarschijnlijk grote cache van die scsi zijn vaak prima.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer je de disk op SCSI ID 0 zet en de BiOS van de kaart aan zet, dan heb je geen drivers nodig en zal de disk gewoon booten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1