[W10] Migratie naar NVMe zonder UEFI support

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik heb een Windows 10 installatie op een SSD staan, en die wil ik op een NVMe drive hebben (ik heb een Samsung 970 evo). Ik heb een Haswell systeem met een Z87 chipset, en die ondersteunt NVMe niet native - ik zie mijn drive dus ook niet in mijn bios en ervan booten is dan ook een no-go. Ik begrijp dat er custom UEFI bootloaders zijn die het wel kunnen, maar ik had er al vrede mee dat de boot manager zelf gewoon op de SSD blijft staan.

Goed, ik heb dus de Windows partitie gekloond naar de NVMe drive en een extra entry toegevoegd middels bcdedit zodat ik de keuze heb om de Windows installatie op de NVMe drive te starten. Helaas kom ik niet echt ver, ik krijg dit scherm:

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/GEHOlQt7jbg/sddefault.jpg

Nu snap ik denk ik wel waarom dat is. Windows heeft zijn NVMe driver nog niet geladen op het moment dat hij deze installatie wilt starten. Op internet vind ik alleen maar gevallen waarbij er ofwel native UEFI support is voor NVMe, ofwel er een nieuwe installatie gedaan wordt, waarbij Windows zorgt dan dat de driver onderdeel is van de bootloader en dus dat hij de rest kan lezen. Maar ik word er niet echt wijzer uit hoe je ervoor kunt zorgen dat dit gedaan wordt bij een bestaande installatie?

Als ik mijn huidige clone zou kunnen aanpassen zou dat preferabel zijn, maar ik kan op zich natuurlijk net zo goed de procedure volgen bij mijn huidige werkende installatie op de SSD en dan opnieuw de partitie clonen.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 14-07-2019 21:21 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Beste antwoord (via TheVMaster op 22-07-2019 15:13)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ok ik ben een stap verder. Deze post is zowaar vanuit Windows op mijn NVMe *O*. Probleem is echter, het lukt alleen in safe mode -O-.

Goed, ik ben dus verdergegaan met de Clover UEFI bootloader. Ik kreeg geen enkele Windows gestart, maar ik bootte nooit met UEFI. Ik heb dus voor mijn SATA eerst een EFI bootpartitie gemaakt met bcdboot, en toen geprobeerd mijn Windows te booten middels Clover. Hij start wel met het Windows logo en de draaiende bolletjes, maar op een gegeven moment zie ik dat mijn audio device wordt geinitialiseerd en het scherm op zwart gaat. Normaalgesproken krijg ik daarna het loginscherm te zien, maar het scherm blijft zwart. Boot ik echter in safe mode, dan start Windows wel door.

Nog niet echt waar ik wil zijn, maar ik ben alweer een stapje verder, dus ik doe hetzelfde voor de NVMe drive. Ook daar een EFI bootpartitie gemaakt, en waarempel, ik kan nu ook van de NVMe booten in safe mode!

Als ik zoek naar iets als "Can only boot Windows in safe mode using Clover" zie ik behoorlijk wat hits. Iets met de seriele poort die ik uit moet zetten, en de nVidia GPU die de interne Intel HD GPU in de weg zit oid. Dat laatste probleem oplossen lijkt nogal ingewikkeld op het eerste gezicht, maar ik zie iig licht aan het eind van de tunnel :P. In mijn eerdere zoektocht kwam ik ook een andere UEFI emulator tegen (iets met "duet" oid), daar ga ik ook eens naar kijken, misschien dat die out of the box beter werkt.

.edit en BOOOYAAA, het is gelukt _o_.
Het was gewoon een kwestie van de Intel HD uitzetten in het BIOS. Ik dacht dat ik dat al eerder heb gedaan, maar blijkbaar worden wijzigingen niet opgeslagen als je niet save&exit doet maar naar het custom boot device menuutje gaat |:(

.edit2: Eerste paar runs waren takketraag met opstarten. Een HDD benchmark zei ook 27MB/s read speed op de NVMe :X. Ik heb de Samsung NVMe drivers geinstalleerd en nu is het weer lekker snel. Ik haal 2300MB/s.

Even een samenvatting van wat ik heb gedaan:
  • Mijn Windows bootte nog als legacy, dat heb ik omgezet naar UEFI. De mbr2gpt tool van Windows 10 lukte niet, hij klaagde dat ie geen ruimte kon vinden. Uiteindelijk met Partition Wizard een 100MB FAT32 partitie gemaakt op die drive, en met bcdboot de Windows UEFI bootfiles erop gezet. Ik kon nu Windows booten middels UEFI.
  • Clover gedownload, dat is een UEFI "emulator". Hij schijnt UEFI te kunnen booten vanuit legacy en vice versa, maar dat heb ik uiteindelijk niet voor elkaar gekregen - met Clover als legacy kon ik de NVMe driver niet laden, en Clover als UEFI kon Windows niet booten als legacy (vandaar bovenstaande stap). Clover UEFI kan Windows UEFI op zich wel booten. Ik heb uiteindelijk nóg een 100MB FAT32 partitie aangemaakt op mijn SATA schijf waar ik de Clover files op heb gezet. Dit is nu mijn standaard bootpartitie in het BIOS.
  • De NvmExpressDxe.efi heb ik van EFI\Clover\drivers\off naar EFI\Clover\drivers\UEFI gekopieerd zodat die werd ingeladen. Hierdoor ziet Clover de NVMe schijf en kan ie ervan booten.
  • Een boot met Clover zorgde ervoor dat het bleef steken tijdens de Windows bootprocedure op een zwart scherm. Blijkbaar zat mijn Intel HD Graphics in de weg, die ik heb ik in de BIOS uitgezet.
  • Windows was wel takketraag. Zou ook kunnen omdat ik veel in safe mode gerund heb, mijn ervaring van vroeger is dat dat een latere normale start ook een stuk langzamer maakt initieel. Hoe dan ook heb ik ook meteen de Samsung NVMe drivers geïnstalleerd, en daarna was de boel gewoon snel, ook tijdens booten. Ik laat even in het midden of dat ook de oorzaak was of dat door de reboot het gewoon toevallig sowieso snel ging zijn, maar het wordt sowieso aangeraden om de Samsung drivers te installeren want die performen beter dan de default Windows drivers voor Samsung NVMe's.

[ Voor 51% gewijzigd door .oisyn op 19-07-2019 02:07 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik heb wat geexperimenteerd met Clover middels deze guide, maar ver kom ik er niet mee. Hij ziet mijn NVMe drive wel, maar hij lijkt voor elke partitie (?) een "boot Windows on legacy HDD <n>" te maken oid. Als ik een van de opties kies, krijg ik gewoon een zwart scherm met knipperende textcursor te zien, meer niet. Hetzelfde voor de installatie op de SSD trouwens.

Even belangrijk om op te merken is dat ik geen GPT gebruik maar gewoon een MBR (zowel op de originele SSD als op de NVMe clone ervan).

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 15-07-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 15:58
Het klonen naar mijn nieuwe Intel SSD 660p NVMe lukte ook niet.
Daarom heb ik eerst een backup op een externe HD gemaakt en deze terug gezet op de nieuwe SSD 660p. Dit ging goed en kon ik booten vanaf de 660p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
@JoStad Bedankt voor je reactie. Heeft jouw moederbord/chipset wel native ondersteuning voor NVMe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 15:58
.oisyn schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:59:
@JoStad Bedankt voor je reactie. Heeft jouw moederbord/chipset wel native ondersteuning voor NVMe?
Ja die (MSI B450-A PRO) heeft ondersteuning voor NVMe, maar op de een of andere manier kon de PC niet booten vanaf de direct gekloonde ssd.

[ Voor 2% gewijzigd door JoStad op 15-07-2019 15:16 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

.oisyn schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:49:
ik krijg dit scherm:

[Afbeelding]

Nu snap ik denk ik wel waarom dat is. Windows heeft zijn NVMe driver nog niet geladen op het moment dat hij deze installatie wilt starten.
Dat scherm is van W10? Volgens mij niet hoor. W10 en W8.1 tonen een lichtblauw scherm met deze informatie. W10 ondersteunt NVMe native, W7 niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Het is niet mijn screenshot (gaat ook lastig zonder OS, ik run niet in een VM ;)), maar volgens mij was het bij mij ook gewoon zwart. En ik draai alleen Windows 10. Kan vanavond wel even een foto posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
@nelizmastr Yup, gewoon zwart, je hebt het mis ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1J1Sqjy.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Meest eenvoudige is als volgt:

1. Plaats je NVME disk naast je bestaande Windows installatie.
2. Installeer drivers, indien dit nodig is.
3. Maak een partitie aan en formateer deze
4. Reboot!
5. Gooi in Windows de partitie weer weg.
6. Op dit punt heeft Windows alle informatie en drivers
7. Shut down
8. Cloon je Windows naar de NVME
9. Verwijder de oude disk met Windows
10. Laat je systeem booten vanaf de NVME

Wanneer Windows veilig boot vanaf je NVME dan volgende stappen wanneer je de oude disk wil gebruiken voor data.
11. Plaats nu je oude disk terug
12. Boot vanaf een Linux Live CD of ander medium, zodat je zeker weet dat je NIET van je oude disk boot
13. Verwijder de partities van je oude disk
14. Reboot

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

.oisyn schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:52:
@nelizmastr Yup, gewoon zwart, je hebt het mis ;)
Allicht dat dit dan het scherm is voor niet-UEFI. Maar verder blijft het punt staan dat NVMe geen driver behoeft in W10, dus dat dat het probleem niet is. Het moederbord kan de SSD duidelijk niet booten.
Wim-Bart schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:01:
Meest eenvoudige is als volgt:
[verhaal]
Er is geen native NVMe support, dus de bootloader wordt niet gevonden als je die op de NVMe drive zet.

In principe is de enige fix een BIOS mod.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
nelizmastr schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:03:
[...]

Allicht dat dit dan het scherm is voor niet-UEFI. Maar verder blijft het punt staan dat NVMe geen driver behoeft in W10, dus dat dat het probleem niet is. Het moederbord kan de SSD duidelijk niet booten.
Mijn moederbord boot niet de NVMe, mijn moederbord boot de Win10 bootloader van mijn SATA. En die probeert vervolgens van de NVMe te booten, wat dus mis gaat. Hoe denk je dat ik anders überhaupt bij dit scherm kom? Het is niet mijn BIOS die dit zegt.
nelizmastr schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:03:
In principe is de enige fix een BIOS mod.
Dat is sowieso onjuist, een bootloader (op een door het BIOS bootable device) die NVMe wel snapt zou ook gewoon Windows moeten kunnen booten. Ik krijg het tot nu toe alleen nog niet voor elkaar met Windows' eigen bootloader (noch met Clover trouwens, terwijl dat volgens het internet wel zou moeten werken).

@Wim-Bart Dat is dus de procedure die ik heb gevolgd, want anders heb ik de SATA SSD niet kunnen clonen naar mijn NVMe he :). Wat je alleen mist in je stappenplan is het feit dat mijn moederbord niet native kan booten van NVMe.

[ Voor 47% gewijzigd door .oisyn op 18-07-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je al geprobeerd of een re-install überhaupt werkt?
Dus lege SATA-SSD + lege NVMe, windows installatie van usb, advanced opties load driver voor de NVMe en dan windows installeren op de NVMe. Eventueel kun je dan in later stadium de windows partitie op de NVMe vervangen door de partitie van je SATA-SSD

Ik begrijp dat e.e.a. tegen je pricipes indruist, want het zou voldoende moeten zijn om er een drivertje in te prutsen. Maar je bent kennelijk de eerste op deze wereld die deze wens heeft ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:44:
Heb je al geprobeerd of een re-install überhaupt werkt?
Ik heb het overwogen, maar het probleem daarbij is schijfruimte (ik wil mijn huidige Windows install natuurlijk nog niet weggooien). Maar feitelijk heb ik momenteel 2 SATA SSD's, ik kan de contents van de tweede drive wel alvast verplaatsen naar de NVMe, dat was ik sowieso al van plan. Die kan ik dan vervolgens leegmaken.

Maar ik betwijfel of het gaat lukken. Als ik deze post lees, dan kom ik er niet veel verder mee. Hij heeft dat dus precies gedaan, en blijft vervolgens steken op hetzelfde errorscherm.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ok ik ben een stap verder. Deze post is zowaar vanuit Windows op mijn NVMe *O*. Probleem is echter, het lukt alleen in safe mode -O-.

Goed, ik ben dus verdergegaan met de Clover UEFI bootloader. Ik kreeg geen enkele Windows gestart, maar ik bootte nooit met UEFI. Ik heb dus voor mijn SATA eerst een EFI bootpartitie gemaakt met bcdboot, en toen geprobeerd mijn Windows te booten middels Clover. Hij start wel met het Windows logo en de draaiende bolletjes, maar op een gegeven moment zie ik dat mijn audio device wordt geinitialiseerd en het scherm op zwart gaat. Normaalgesproken krijg ik daarna het loginscherm te zien, maar het scherm blijft zwart. Boot ik echter in safe mode, dan start Windows wel door.

Nog niet echt waar ik wil zijn, maar ik ben alweer een stapje verder, dus ik doe hetzelfde voor de NVMe drive. Ook daar een EFI bootpartitie gemaakt, en waarempel, ik kan nu ook van de NVMe booten in safe mode!

Als ik zoek naar iets als "Can only boot Windows in safe mode using Clover" zie ik behoorlijk wat hits. Iets met de seriele poort die ik uit moet zetten, en de nVidia GPU die de interne Intel HD GPU in de weg zit oid. Dat laatste probleem oplossen lijkt nogal ingewikkeld op het eerste gezicht, maar ik zie iig licht aan het eind van de tunnel :P. In mijn eerdere zoektocht kwam ik ook een andere UEFI emulator tegen (iets met "duet" oid), daar ga ik ook eens naar kijken, misschien dat die out of the box beter werkt.

.edit en BOOOYAAA, het is gelukt _o_.
Het was gewoon een kwestie van de Intel HD uitzetten in het BIOS. Ik dacht dat ik dat al eerder heb gedaan, maar blijkbaar worden wijzigingen niet opgeslagen als je niet save&exit doet maar naar het custom boot device menuutje gaat |:(

.edit2: Eerste paar runs waren takketraag met opstarten. Een HDD benchmark zei ook 27MB/s read speed op de NVMe :X. Ik heb de Samsung NVMe drivers geinstalleerd en nu is het weer lekker snel. Ik haal 2300MB/s.

Even een samenvatting van wat ik heb gedaan:
  • Mijn Windows bootte nog als legacy, dat heb ik omgezet naar UEFI. De mbr2gpt tool van Windows 10 lukte niet, hij klaagde dat ie geen ruimte kon vinden. Uiteindelijk met Partition Wizard een 100MB FAT32 partitie gemaakt op die drive, en met bcdboot de Windows UEFI bootfiles erop gezet. Ik kon nu Windows booten middels UEFI.
  • Clover gedownload, dat is een UEFI "emulator". Hij schijnt UEFI te kunnen booten vanuit legacy en vice versa, maar dat heb ik uiteindelijk niet voor elkaar gekregen - met Clover als legacy kon ik de NVMe driver niet laden, en Clover als UEFI kon Windows niet booten als legacy (vandaar bovenstaande stap). Clover UEFI kan Windows UEFI op zich wel booten. Ik heb uiteindelijk nóg een 100MB FAT32 partitie aangemaakt op mijn SATA schijf waar ik de Clover files op heb gezet. Dit is nu mijn standaard bootpartitie in het BIOS.
  • De NvmExpressDxe.efi heb ik van EFI\Clover\drivers\off naar EFI\Clover\drivers\UEFI gekopieerd zodat die werd ingeladen. Hierdoor ziet Clover de NVMe schijf en kan ie ervan booten.
  • Een boot met Clover zorgde ervoor dat het bleef steken tijdens de Windows bootprocedure op een zwart scherm. Blijkbaar zat mijn Intel HD Graphics in de weg, die ik heb ik in de BIOS uitgezet.
  • Windows was wel takketraag. Zou ook kunnen omdat ik veel in safe mode gerund heb, mijn ervaring van vroeger is dat dat een latere normale start ook een stuk langzamer maakt initieel. Hoe dan ook heb ik ook meteen de Samsung NVMe drivers geïnstalleerd, en daarna was de boel gewoon snel, ook tijdens booten. Ik laat even in het midden of dat ook de oorzaak was of dat door de reboot het gewoon toevallig sowieso snel ging zijn, maar het wordt sowieso aangeraden om de Samsung drivers te installeren want die performen beter dan de default Windows drivers voor Samsung NVMe's.

[ Voor 51% gewijzigd door .oisyn op 19-07-2019 02:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Update: Ik heb uiteindelijk ook mijn BIOS gemod :P. Ik heb deze guide gebruikt. Ik wilde er aanvankelijk niet aan want ik dacht dat het nogal wat werk was, maar toen ik de guide goed ging lezen bleek het allemaal super mee te vallen. Daarnaast heeft mijn moederbord een dual BIOS dus als ik de boel verneukte kon ik altijd weer terug. M'n BIOS ziet nu gewoon de NVMe drive en ik kan er gewoon native van booten *O*.

Toch wel fijner zo, Clover doet allemaal vage dingen (het is ook meer gemaakt voor de Hackintosh), en nu kan ik ook gewoon starten terwijl mijn Intel HD Graphics aan staat.

[ Voor 14% gewijzigd door .oisyn op 20-07-2019 15:29 ]

Pagina: 1