Advies: RAM Upgrade laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yannickudb
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-01 22:20
Ik wil mijn laptop voorzien van wat extra geheugen, omdat ik nu met 8Gb toch wel wat tekort kom.
Nu ben ik al heel wat jaartjes niet meer bezig met hardware, dus wil even informeren wat kan, handig is en verstandig voordat ik geld uitgeef aan iets wat niet gaat werken.

De laptop betreft een MSI laptop met de volgende specificaties:
CPU I7-7700HQ
Intel HM175 Chipset
Huidig geheugen:
1 Reepje 8Gb DDR4-2400 van Samsung.

Nu was mijn eerste gedachte om exact zo'n zelfde reepje in het 2e slot erbij te zetten. Leek me heel overzichtelijk en je hebt volgens mij min of meer de garantie dat het werkt. Maar die reepjes zijn er niet meer nieuw.

Nu kan ik een aantal dingen doen en roept dat meteen een aantal vragen op.
Eerst maar eens de vragen:
Kunnen er 2 ongelijke reepjes ram probleemloos in mijn laptop gezet worden. Zowel wat betreft grootte als snelheid?
Hoeveel zin heeft het/hoeveel ga ik merken van sneller geheugen? En kan het uberhaupt?
Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van geheugen?

In mijn ogen zijn er nu een aantal opties met allemaal voor en nadelen. Maar wat kán nu en wat adviseren jullie om te doen?

- Optie 1: Op ebay of ergens anders gebruikt een exact hetzelfde reepje kopen. Lekker goedkoop en verdubbeling van het geheugen.
- Optie 2: Van een andr merk/type een 8Gb reepje erbij zetten. Nog steeds lekker budget en je hebt gewoon een nieuw reepje met garantie. Maar dan 2400 of sneller ernaast?
- Optie 3: Een reepje van 16Gb ernaast zetten. Dan heb ik 24Gb ram, wat ruim voldoende moet zijn, en het is prijstechnisch nog erg leuk te doen, met het oog op dat ik er ook een 2e SSD in wil ;). En ik kan later altijd nog het 8Gb reepje voor 16 vervangen.
- Optie 4: Meteen maar 2x16Gb erin zetten. Alleen moet de SSD dan even een maandje wachten.

Bij alle opties dus de vraag, kan dat, en waar moet ik dan op letten met aanschaf van geheugen. Snelheid, latency noem maar op!

Kleine aanvulling: Laptop wordt voornamelijk gebruikt voor Photoshop/Lightroom/Premiere en af en toe een uurtje X-Plane 11

[ Voor 3% gewijzigd door yannickudb op 14-07-2019 20:18 ]

Beste antwoord (via yannickudb op 14-07-2019 21:28)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou voor een 8GB (niet Gb!) module gaan met dezelfde specs als die erin zit. De pech dat iets niet compatible is kun je altijd hebben, maar in de regel werkt het vaak wel als het spul binnen specs valt.
Met 16GB moet je een heel eind komen, tenzij je hele geheugenintensieve taken op het ding draait.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zou voor een 8GB (niet Gb!) module gaan met dezelfde specs als die erin zit. De pech dat iets niet compatible is kun je altijd hebben, maar in de regel werkt het vaak wel als het spul binnen specs valt.
Met 16GB moet je een heel eind komen, tenzij je hele geheugenintensieve taken op het ding draait.

• yannickudb
Ik doe veel Photoshop/Premiere en af en toe een uurtje X-Plane. Vooral bij HDR Panorama's bewerken en X-Plane spelen kom ik nu ongeveer direct in geheugentekort.

Een 16GB module ernaast raad je dus af begrijp ik?

Moet ik nog op andere zaken letten als ik nog een module aanschaf dan snelheid en grootte?

[ Voor 31% gewijzigd door yannickudb op 14-07-2019 20:23 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt er 16GB naastduwen, maar geen idee of je dan nog dual channel kunt draaien. Dat doe je nu met 1 module ook niet, en dat is eeuwig zonde, daar lever je flink wat snelheid voor in. Daarom zijn 2 dezelfde modules het handigst.

• yannickudb
Kijk, goed om te weten! Als ik met 2 ongelijke modules geen dual channel kan draaien is het inderdaad handiger om er nu gewoon 1x8GB naast te zetten. Mocht dat écht nog te weinig zijn kan ik altijd later nog investeren in 2x16GB.