Verzekering op mijn naam, maar partner gebruikt de auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 15:09
Goedenavond allemaal,

Titel is wat onduidelijk dus ik probeer het hier wat uitgebreider te verwoorden. Wellicht dat dit een heel simpel iets is, maar op internet krijg ik verschillende antwoorden.

Over een kleine maand ga ik met mijn partner samenwonen. De bedoeling is dat ze mijn auto gaat gebruiken om naar haar werk te kunnen rijden. Ik zelf kan met de fiets naar werk. Nu is het zo dat de auto/verzekering op mijn naam staat, maar mijn vriendin de auto dus veel vaker gaat gebruiken dan mij (vriendin 80% en ik 20%).

Nu is ze zelf onder de 24 (risico groep) + ze heeft net een jaartje haar rijbewijs.

Dit betekent dus dat ze een hele hoge premie moet betalen en dat er een kans is dat ze de auto niet kan verzekeren (weet niet hoe het nu is, maar toen ik net mijn rijbewijs had gehaald kon ik heel moeilijk auto's verzekeren die een grotere motor hebben).

Nu is het uiteraard nodig om dit bij mijn verzekeraar te vermelden, maar moet de auto/verzekering op haar naam staan i.v.m. grootte verschil in wie de auto het meest gebruikt? En hoe zit dit met mijn schadevrije jaren als mijn vriendin bijvoorbeeld een ongeluk maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20

Croga

The Unreasonable Man

Ik zou het om te beginnen zeker eens bij je verzekeraar navragen.

De basis is dat de verzekering op naam moet staan van de persoon die de auto het meest gebruikt.
Staat de verzekering op jouw naam en maakt je vriendin schade dan gaat dat, uiteraard, van jouw schadevrije jaren af.

Maar zoals gezegd; vraag het je verzekeraar, er zijn nogal wat uiteenlopende opties die wij niet voor je kunnen neerschrijven.
Één ding is zeker: Als je verzekeraar zich houdt aan de basis regels en jij niet dan kan het best een probleem worden als ze er achter komen. Als in; als de verzekering op jouw naam blijft staan terwijl je vriendin hem het meest gebruikt en je vriendin rijd schade dan zou de verzekering je kunnen royeren met alle gevolgen van dien (zelf de schade betalen is dan nog de minste van je problemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 18:35

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Persoonlijk zou ik wel de auto+verzekering laten overschrijven op haar naam, dan begint ze zelf ook met het opbouwen van schadevrije jaren. En bij een ongeluk heb je niet meer de discussie wie de hoofdbestuurder is.

@jadjong Kleine aanpassing gedaan van wat ik wel bedoelde. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Pjottski op 14-07-2019 20:16 ]

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:23
In Nederland is nog altijd het voertuig verzekerd, en niet de berijder. Het maakt dus niet uit of je vrouw de auto bestuurt of jij: het voertuig is verzekerd, mits de bestuurder een geldig rijbewijs heeft. Wel is het zo dat het jou schadevrije jaren kan kosten als je vrouw schade rijdt.

[ Voor 8% gewijzigd door Naafkap op 14-07-2019 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:59
Pjottski schreef op zondag 14 juli 2019 @ 19:55:
Persoonlijk zou ik wel de auto laten overschrijven op haar naam, dan begint ze zelf ook met het opbouwen van schadevrije jaren. En bij een ongeluk heb je niet meer de discussie wie de hoofdbestuurder is.
Ik zou alleen de verzekering over zetten, anders geef je de hele auto weg. :P
Steven.w schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:06:
In Nederland is nog altijd het voertuig verzekerd, en niet de berijder. Het maakt dus niet uit of je vrouw de auto bestuurt of jij: het voertuig is verzekerd, mits de bestuurder een geldig rijbewijs heeft. Wel is het zo dat het jou schadevrije jaren kan kosten als je vrouw schade rijdt.
Om te voorkomen dat papa met 32 schadevrije jaren een verzekering afsluit voor zoonlief en zo 100.- per maand aan premie in zijn zak houdt heeft bijna iedere verzekeraar in de kleine lettertjes staan dat degene die de auto veelvuldig gebruikt ook de verzekering op naam moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
jadjong schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:13:
[...]

[...]

Om te voorkomen dat papa met 32 schadevrije jaren een verzekering afsluit voor zoonlief en zo 100.- per maand aan premie in zijn zak houdt heeft bijna iedere verzekeraar in de kleine lettertjes staan dat degene die de auto veelvuldig gebruikt ook de verzekering op naam moet hebben.
Waar zou dat moeten staan? Ik heb mijn polis nog eens doorgelezen en daar wordt niets genoemd hieromtrent.

Bovendien vraag ik mij af hoe een verzekeraar bepaalt of het een incidentele rit door een ander is, of een structurele rit in een geval van een ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:08
Vaak kan je bij verzekeraar gewoon aangeven wie de hoofdbestuurder is. Dan kan de verzekering gewoon op jou naam blijven.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:59
Steven.w schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:21:
[...]

Waar zou dat moeten staan? Ik heb mijn polis nog eens doorgelezen en daar wordt niets genoemd hieromtrent.
Misverstand 4: Ik kan de auto van mijn kind verzekeren, zodat hij/zij kosten bespaart
Je zoon of dochter helpen door een autoverzekering op jouw naam af te sluiten? Het lijkt ideaal, maar dat is het niet. Bovendien is het ook niet toegestaan. Een autoverzekering moet namelijk worden afgesloten op de naam van de persoon die het meest in de auto rijdt. Dus als je kind de hoofdbestuurder is van de auto, dan moet de verzekering ook op hem of haar naam staan. Het voordeel hiervan is dat je kind zelf ook al schadevrije jaren en no-claim korting kan opbouwen.
Is je auto bij de ANWB verzekerd en heb je daarnaast kinderen tussen de 17 en 26 jaar met een rijbewijs? Dan heb je de mogelijkheid om hun gratis bij te schrijven als meerijdend kind op je ANWB Autoverzekering. Zo kunnen zij op hun 25ste al bijna een volledige no-claim korting hebben opgebouwd. Wel zo voordelig als ze zelf straks een eigen auto hebben!
Als je officieel samenwoont/getrouwd bent dan mag het weer wel.
Bovendien vraag ik mij af hoe een verzekeraar bepaalt of het een incidentele rit door een ander is, of een structurele rit in een geval van een ongeluk.
Door aan de buurvrouw te vragen wie er altijd in die snelle en verlaagde Golf rond rijdt.
>Die is van de buurjongen, hij rijdt er elke dag mee naar school.
<Dus niet van meneer de Boer zelf?
>Nee, die heeft eens station, ook een Volkswagen denk ik.

Verzekeraars zijn niet gek, als de schade groot genoeg is komen ze vanzelf achter hun bureau vandaan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1175350

Vaak wordt voor een partner waarmee je samenwoont standaard uitgegaan dat ze in de auto rijden. Dat wordt normaal niet gezien als "andere" bestuurder die je hoeft te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-06 15:37

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik heb al 6 jaar de auto op mijn naam terwijl ik de hoofdbestuurder niet ben.

Bij een ongeluk zal de verzekering niet vragen waarom je partner rijdt. In de polis (ja, ik heb het eens doorgelezen) staat (bij Centraal beheer) niks in over hoeveel jij of je partner mogen rijden.

Kortom, ik zou gewoon de goedkoopste persoon als hoofdbestuurder opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:33
Steven.w schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:21:
[...]

Hoe moeten wij weten welke autoverzekering jij hebt en welke polisvoorwaarden daarbij horen? :P

In mijn polisvoorwaarden staat wel iets:
Artikel 6. Wat voor wijzigingen moet je direct aan ons doorgeven?
c. hoofdbestuurder of zijn adres;
Dat lijkt me duidelijk zat.

Welke voorwaarden de verzekering van @Knamix stelt zal hij zelf even moeten nagaan. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31
[b]jadjong schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:31

Door aan de buurvrouw te vragen wie er altijd in die snelle en verlaagde Golf rond rijdt.
>Die is van de buurjongen, hij rijdt er elke dag mee naar school.
<Dus niet van meneer de Boer zelf?
>Nee, die heeft eens station, ook een Volkswagen denk ik.

Verzekeraars zijn niet gek, als de schade groot genoeg is komen ze vanzelf achter hun bureau vandaan. :X
Die buurvrouw die vier kruiken sherry per dag drinkt en mij en mijn zus nog niet uit elkaar kan houden? :+

Maar ze zullen inderdaad altijd proberen niet te hoeven uitkeren, dat is een ding dat vast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20

Croga

The Unreasonable Man

Erwin schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:44:
Maar ze zullen inderdaad altijd proberen niet te hoeven uitkeren, dat is een ding dat vast staat.
En in dit geval volledig terecht....
De premie is gebasseerd op het risico wat de verzekeraar loopt. Als jij minder premie betaald voor je risico, door te frauderen met de verzekering, gaat mijn premie omhoog. Daar heb ik niet zo'n behoefte aan.

Je niet aan de voorwaarden van de verzekering houden is daarmee behoorlijk asociaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
Croga schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:49:
[...]

De premie is gebaseerd op het risico wat de verzekeraar loopt
Maar vooral, gebaseerd op de winstmarge die behaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31
Croga schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:49:
[...]

En in dit geval volledig terecht....
De premie is gebasseerd op het risico wat de verzekeraar loopt. Als jij minder premie betaald voor je risico, door te frauderen met de verzekering, gaat mijn premie omhoog. Daar heb ik niet zo'n behoefte aan.

Je niet aan de voorwaarden van de verzekering houden is daarmee behoorlijk asociaal.
Geheel mee eens! Maar een reactie van willekeurige buurvrouw is niet gelijk een bewijsstuk bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:08
Anoniem: 1175350 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:31:
Vaak wordt voor een partner waarmee je samenwoont standaard uitgegaan dat ze in de auto rijden. Dat wordt normaal niet gezien als "andere" bestuurder die je hoeft te melden.
Verzekeraars willen de hoofdbestuurder weten. Onze auto’s stonden beiden op naam en verzekering van ex. Maar bij 1 van de 2 was ik als hoofdbestuurder aangemerkt. Had ook geen impact op premie.

Achteraf minder handig, want nu we uit elkaar zijn heb ik dus ook 0 schadevrije jaren.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:08
jadjong schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:13:
[...]

[...]

Oplossing: "hè verdikkeme, neem ik 1 keer de auto mee van mijn vriend en dan rij ik schade"

Het is wellicht niet netjes maar het gebeurt. Vooral wanneer de auto ook echt van vriend is, lijkt het me niet dat de verzekering meteen moeilijk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als jij (of je vriendin) graag hogere kosten wilt voor de verzekering: Verzekering inlichten en de verzekering op haar naam zetten (lasten gaan omhoog, want minder schade vrije jaren opgebouwd).

Houd er dan tevens ook rekening mee, dat jouw gegevens nog 3 jaar worden bijgehouden in de Roy-data database (i.v.m. jouw opgebouwde schade vrije jaren). Na die 3 jaar kunnen jouw gegevens worden gewist. Wil je dus over 4 jaar weer zelf een auto verzekeren, begin jij ook weer op 0 schade vrije jaren.

Wil je liever dezelfde maandlasten houden (en zelf door blijven bouwen): Wis dit topic en mondje dicht...
Laat de verzekering maar aantonen dat je vriendin de hoofdbestuurder is geweest. Wie eist, bewijst.
Het wordt imho pas een probleem als je vriendin meerdere (kleine) schades rijdt achter elkaar die je wilt gaan claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik zit in exact dezelfde situatie, en heb het zo opgelost:

Ik heb de auto verzekerd met 10 jaar schadevrij, vriendin rijdt erin en staat op de polis als hoofdbestuurder.

Als er iets gebeurd, zijn we wel die 10 jaar korting kwijt.

Overigens heb ik dit aan de verzekeraar voorgelegd en dit was de oplossing.

[/thread] :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:59
Houd er rekening mee dat als jij geen verzekering op je naam hebt staan dat je schadevrije jaren na 1 jaar kwijt bent en je zelf opnieuw kunt beginnen met het opbouwen van je schadevrije jaren.

Dit kan je dus best veel geld gaan kosten, de verzekering dus lekker op je eigen naam laten staan. Dat is geen probleem, zij kan gewoon in je auto blijven rijden.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon bellen met je verzekering, heb ik ook gedaan toen mijn vrouw haar rijbewijs gehaald had. Ze rijdt meer met de auto dan ik, maar volgens mijn verzekering hoef ik dat ook niet aan hun te melden omdat mijn vrouw door haar leeftijd niet in de risicogroep valt. Tegenwoordig valt dat meer rijden ook wel weer mee, inmiddels hebben we allebei een treinabonnement via onze werkgevers.

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 16-07-2019 15:08 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 15:09
Op verzoek van meerdere Tweakers heb ik de verzekering gebeld. Voor hun is het geen probleem dat mijn vriendin vaker dan mij de auto gaat gebruiken en de auto kan gewoon op mijn naam blijven. Wel moest ik haar gegevens geven voor ALS ze vragen heb bij mijn verzekeraar.

De medewerker die ik sprak zei zelfs dat ik de auto op mijn naam moet laten omdat het dan goedkoper is... :')

iedereen bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
Dank voor de terugkoppeling. Zo zie je maar weer dat de soep niet zo heet gegeten wordt als sommige tweakers hier beweren. En nu lekker rijden. Veel veilige km’s gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Devian schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:04:
Houd er rekening mee dat als jij geen verzekering op je naam hebt staan dat je schadevrije jaren na 1 jaar kwijt bent en je zelf opnieuw kunt beginnen met het opbouwen van je schadevrije jaren.

Dit kan je dus best veel geld gaan kosten, de verzekering dus lekker op je eigen naam laten staan. Dat is geen probleem, zij kan gewoon in je auto blijven rijden.
Het lijkt mij verstandig om de volgende keer niet te reageren als je niet weet waar je over praat. Schadevrije jaren ben je echt niet kwijt na één jaar, zie bijvoorbeeld BastaRhymez in "Verzekering op mijn naam, maar partner gebruikt de auto"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:59
ebis schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:25:
[...]
Het lijkt mij verstandig om de volgende keer niet te reageren als je niet weet waar je over praat. Schadevrije jaren ben je echt niet kwijt na één jaar, zie bijvoorbeeld BastaRhymez in "Verzekering op mijn naam, maar partner gebruikt de auto"
Misschien is het voor jou ook verstandig gewoon je mond te houden.

https://www.hoyhoy.nl/autoverzekering/roydata/

https://www.autoverzekeri...t-zijn-schadevrije-jaren/

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1