Twijfel over CPU keuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:02
Hallo tweakers,

Momenteel ben ik in bezit van een 2400G (B350)+ vega 56 en heb ik een 3440x1440 100hz scherm. (Gebruik de APU niet).
Dus mijn plan is om de 2400G om te toveren in een Linux server met plex en evt andere dingen.
Dan heb ik nog een processor nodig voor mijn primaire pc. Ik ga volgend jaar technische informatica studeren en zal daarvoor waarschijnlijk ook een redelijk krachtige laptop voor aanschaffen (TU korting).
Dus gamen, VMs, compilen is allemaal nodig. Ik ga ook 32gb ram aanschaffen.

Er zijn in mijn opzicht 4 processor opties:
3600, 6 cores, veel waar voor je geld en goed in gamen.
3700x, 8 cores, stuk duurder, meer hitte, iet wat slechter in gamen. Maar stuk krachtiger.
2920x, 12 cores, vrij goedkoop voor de hoeveelheid cores, geen mITX, stuk slechter in gamen, duurder moederbord maar veel meer cores.
3900x, 12 cores, goede vrms vereist, eigenlijk te duur.

Dus mijn vraag: wat bevelen jullie aan en wat is de ervaring met technische informatica etc.

Bijvoorbaat dank!

Mvg,

Alle reacties

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:27

ikt

De kans is extreem groot dat je voor je opleiding geen (persoonlijke) desktop nodig hebt. Alles zal standaard op je TU-laptop draaien, dus maak je daar maar geen zorgen over.

Wat je in je vrije tijd achter je desktop uitvoert is dus een belangrijkere workload. Als je weinig productiviteit-achtige dingen doet (denk aan rendering, etc) zal je prima uit moeten komen met een 3600, maar wij weten je budget en use-case niet ;)

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:02
Waar ik nu over zit te denken is gewoon een egpu aan de laptop hangen want de specs van die laptop zijn bekend. Ik kan mijn huidige m.2 gewoon in de laptop plaatsen dus dat is mooi.
Enige reden om dit niet te doen maar een aparte pc te houden?

https://www.utwente.nl/en...notebookproject/high-end/

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Welk virtualisatie-platform ga je gebruiken voor je VM's? Intel en AMD verschillen nogal op dat gebied, zeker als je richting geavanceerdere functionaliteiten gaat kijken als device passthrough e.d. Dan is het noodzaak dat de CPU over de juiste instructie-sets beschikt. Mogelijk dat Intel daarom beter geschikt is voor je doeleinde. AMD is met de Ryzen 3000's prima voor desktops, maar je vraagt naar server-toepassingen en daar heeft Intel over het algemeen toch nog wel een streepje voor.

iRacing Profiel