Toon posts:

Hoe softwarematig CPU-koeler langzamer maken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een programma dat de koeler van mij CPU-koelertje langzamer kan laten draaien. Ik heb nl. niks aan een 7 volt mod, omdat ik hem op sommige momenten ook weer normaal wil laten draaien...

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Veel suc6 dan maar......... >:)

Xouwet dus ech nie wetuh!

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 14:29
volgens mij is het softwarematig haast niet te doen, als je de fan aansluit op het moederbord.
wat wel kan is een schakelingetje kopen of maken (ptc of ntc?) en die de temp ergens in de kast laten meten en daar vervolgens het voltage van af te laten hangen
succes

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

Verwijderd

spanning van je geluidskaart afhalen, en die regelen met een proggie

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op zaterdag 28 juli 2001 13:31 schreef roelandstoter het volgende:
Ik ben op zoek naar een programma dat de koeler van mij CPU-koelertje langzamer kan laten draaien. Ik heb nl. niks aan een 7 volt mod, omdat ik hem op sommige momenten ook weer normaal wil laten draaien...
Maak je een baybus met een knoppie voor 7/12V :)

Alle proemn in n drek

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Digidoc aan schaffen, hou je je PC mooi op een bepaalde temp. Fan gaan draaien als ze een bep. temp bereiken.

kost wat, heb je ook wat

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het probleem is dat ik dus een fan op het koelblok heb zitten die op de een of andere manier het nodig vind om op verschillende snelheden te draaien, iets van temp. monitoring ofzo.. Maar hierdoor draait hij dus heel vaak boven de 5000 rpm, wat een irritant geluid tot gevolg heeft... Omdat mijn processor toch niet echt heel warm wordt, mag hij best minder snel draaien hoor... maar ja, dat wil hij niet uit zichzelf... Daarom wil ik hem softwarematig graag op de rem zetten >:)

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Je kan er natuurlijk ook een draadgewonden potmeter tussen hangen :)

Dan kan je zelf de snelheid regelen door aan de knop te draaien, hij moet wel draadgewonden zijn anders brand ie door als je er een fan aan hangt....

Alle proemn in n drek

• Epsilon
  • Laatst online: 21:43

Epsilon

Op zaterdag 28 juli 2001 14:45 schreef Bierkameel het volgende:
Je kan er natuurlijk ook een draadgewonden potmeter tussen hangen :)

Dan kan je zelf de snelheid regelen door aan de knop te draaien, hij moet wel draadgewonden zijn anders brand ie door als je er een fan aan hangt....
ik heb een regelbare weerstand (ik weet niet precies hoeveel ohm maar ik weet wel dat ie 60graden wordt :P) en daarmee kan ik mijn fan traploos van RPM laten veranderen (5500 tot 7300).

Verwijderd

Op zaterdag 28 juli 2001 14:44 schreef roelandstoter het volgende:
verschillende snelheden te draaien, iets van temp. monitoring ofzo.. Maar hierdoor draait hij dus heel vaak boven de 5000 rpm, wat een irritant geluid tot gevolg heeft...
Wat dan natuurlijk ook een mogelijkheid kan zijn: de fan vervangen door een andere.

Aangezien de CPU niet heel warm wordt zal dit geen problemen moet geven. Er zijn diverse fans in de handel die goed presteren en stil zijn.

Verwijderd

http://www.almico.com/speedfan.php

weet alleen niet of het bij jou gaat werken, denk het niet (aan je hardware te zien)
het werkt namelijk maar op een beperkt aantal chipsets :(
een vriend van me kan dit draaien op z'n abit mobo + p3

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad de optie om een andere fan op mijn koeler te zetten.. Ik heb nog een 80 mm Panaflo liggen... erg stil, maar ik heb geen 60 -> 80 mm shroud... Kun je die hier ergens in NL halen ??

Ook effe Speedfan gedownload... meteen effe testen...

<edit> Speedfan werkt wel op mijn Abit KT7A, maar ik kan de fan snelheid nergens aanpassen.. :( </edit>

<edit2> In inder geval, allemaal bedankt voor jullie reacties !! :* </edit2>
Pagina: 1