Uber als dagelijkse carpool

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 08:56
Hallo,

Dagelijks rij ik op en neer van Amsterdam naar Rotterdam voor mijn werk en doe dit tot nu toe alleen. Nu zag ik een filmpje op youtube van iemand die Lyft gebruikt als ridesharing app om zo nu en dan mensen weg te brengen als hij onderweg is voor werk. Nu leek het mij een prima idee om mensen s'ochtens met mij mee laten rijden naar Rotterdam tegen betaling (waarschijnlijk mensen die ook naar hun werk moeten in die omgeving). Ik weet alleen niet of dat via Uber kan, aangezien je jezelf dan aanbiedt als algemene taxi. De vraag is dan ook; heb je bij Uber (of een andere ridesharing app) de mogelijkheid om een vaste route aan te bieden aan mensen in je omgeving. Bijvoorbeeld door aan te geven dat je rond een bepaalde tijd naar Rotterdam vertrekt en dat je 2 of 3 mensen mee kan nemen.

Ik heb al op de uber website gekeken maar daar kan ik alleen vinden dat je jezelf als taxi aanbiedt.

Heeft hier iemand ervaring als uber chauffeur en weet hij/zij of dit mogelijk is?

Thanks!

-Joep

Beste antwoord (via Tok Tok op 22-07-2019 10:08)

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:23
Kijk hier eens:

https://www.blablacar.nl/

Is volgens mij precies wat je bedoeld :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 17:23
Kijk hier eens:

https://www.blablacar.nl/

Is volgens mij precies wat je bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Let er wel op dat als je auto van de zaak hebt dit zeer hoogstwaarschijnlijk niet mag ('personen vervoeren tegen betaling"). Met een eigen auto natuurlijk ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tok Tok
Ah ja dit is idd precies wat ik zoek, bedankt.

De ritprijs is wel aan de lage kant helaas, dan zou je met Lyft of Uber beter af zijn maar kun je helaas geen ritten op deze manier plannen. (correct me if I'm wrong)

@FoxLenny Daar had ik nog niet aan gedacht, met auto van de zaak bedoel je een auto zakelijk rijden neem ik aan? Ik kan dat wel eens verder uitzoeken. Momenteel rij ik mijn auto nog prive maar wil graag een model 3 zakelijk aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Tok Tok schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:17:
@FoxLenny Daar had ik nog niet aan gedacht, met auto van de zaak bedoel je een auto zakelijk rijden neem ik aan? Ik kan dat wel eens verder uitzoeken. Momenteel rij ik mijn auto nog prive maar wil graag een model 3 zakelijk aanschaffen.
Ik bedoel dat als jij een leaseauto hebt (of het nou zakelijk of privé is), de auto niet van jouw zelf is en in vrijwel alle leasecontracten staat dat je er geen personen tegen betaling mee mag vervoeren. Volgens mij hoofdzakelijk twee redenen, eerste is verzekering (als je ongeluk krijgt zijn je betalende inzittenden niet verzekerd) en tweede is kosten/profiteren, als jij een auto van de zaak incl. tankpas hebt waarbij je als bijbaan taxi speelt kan je natuurlijk aardig wat bijverdienen op kosten van de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het verzekeringsprobleem geldt natuurlijk ook voor je privé auto.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tok Tok
Oke, ik was niet van plan om m'n auto te leasen, wel om hem op de zaak te zetten. Is dit dan hetzelfde?

@fsfikke Als je een auto prive hebt mag je toch gewoon iedereen meenemen die je wilt, de inzittenden zijn dan gewoon verzekerd. Anders zou dat blablacar ook niet van de grond komen denk ik, als mensen er een apparte verzekering voor af moeten sluiten valt er niet veel meer aan te verdienen.

[ Voor 25% gewijzigd door Tok Tok op 14-07-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-06 13:27
@Tok Tok Nee, dan moet je volgens Uber ook een taxiverzekering hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Naast een verzekering voor taxi's heb je ook blauwe kentekenplaten nodig als je personen tegen betaling gaat vervoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1175350

Tok Tok schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:46:
Oke, ik was niet van plan om m'n auto te leasen, wel om hem op de zaak te zetten. Is dit dan hetzelfde?

@fsfikke Als je een auto prive hebt mag je toch gewoon iedereen meenemen die je wilt, de inzittenden zijn dan gewoon verzekerd. Anders zou dat blablacar ook niet van de grond komen denk ik, als mensen er een apparte verzekering voor af moeten sluiten valt er niet veel meer aan te verdienen.
je mag het niet doen als "winstoogmerk". Dus geen taxi spelen, maar de kosten delen. Zo ziet Blablacar het tenminste. Of je verzekeraar er ook zo over denkt.... geen idee.

"Verzekering
Omdat passagiers alleen bijdragen aan de brandstofkosten, maken bestuurders geen winst. Dit betekent dat het geen impact heeft op de verzekeringsvoorwaarden van de auto en passagiers. Het is ook zeker aan te raden om een inzittendenverzekering af te sluiten, dit als extra zekerheid voor de passagiers die je meeneemt en om jezelf bij een eventueel ongeval te verzekeren."

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 1175350 op 14-07-2019 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tok Tok schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:46:

Dat is wel een beetje naïef denk je niet ook? Je wilt tegen geld mensen vervoeren, dus taxi’tje spelen. Dat is natuurlijk heel wat anders dan wanneer je alleen privé rijdt.
Misschien een gekke suggestie maar heb je al eens je verzekeringspolis bekeken?

Een random voorbeeld van de verzekeringsvoorwaarden van Promovendum:
Artikel 7. Uitsluitingen
Van de verzekering is de volgende schade uitgesloten:
a. [..]
b. schade die wordt veroorzaakt terwijl de auto is verhuurd of indien er personen worden vervoerd tegen betaling (taxi) of voor een ander doel dan door de wet is toegestaan;
TS:
mensen met mij mee laten rijden [..] tegen betaling
Ik voorzie een probleem B)

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 14-07-2019 22:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-06 20:17
Bij Uber e.d. loop je het risico dat je geen ritten meer krijgt als je nauwelijks beschikbaar bent. Sie platforms proberen de chauffeurs te verleiden om vooral veel beschikbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Ik ga wel eens bij m'n verzekering checken wat zij hierover te zeggen hebben en dan in het speciaal de dienst van blablacar. Het is opzich natuurlijk best interessant als je 2 of 3 mensen mee kan nemen als je brandstof kosten van een elektrische auto hebt. Een inzittenden verzekering is dan geen slecht idee, het kost maar 5 euro per maand dus dat is te overzien.

Opzich is het misschien ook wel de moeite om een taxipas aan te vragen. Zo nu en dan mensen rondrijden in een premium ride kan leuk bijverdienen zijn en de ervaring lijkt me ook best interessant.

Dank voor jullie antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een inzittendenverzekering heeft echter weinig te maken met dat je geen taxi mag spelen. Doorgaans blijven gewoon dezelfde algemene voorwaarden van kracht, echter heb je wat meer dekking/vergoeding voor je inzittenden.

Bij ons op de zaak mag je onder werktijd geen collega's laten meerijden tenzij je (inzittenden)verzekering dit expliciet dekt.
Pagina: 1