Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Mijn Asus notebook N550JV start niet lekker op. Duurt 10-15 min...

Ik krijg een blauw scherm, die aangeeft dat de C schijf wordt hersteld. Bij 100% zegt hij dat automatisch herstel niet mogelijk is. Dan volgt er een twee blauw scherm met wat teksten/opties:

- gewoon toch opstarten
- geavanceerd herstel (dan volgt een scherm waarbij je kan kiezen tussen alles wissen of herstel met behoud van bestanden niet de programmas die er standaard niet op horen, kan ik doen maar vind ik niet erg leuk)

Er stond een bestand vermeld, in het blauwe scherm, Zou dat de troublemaker zijn, het ging zo snel dat ik niet snel een foto heb kunnen maken van de naam en wat de rol van dit bestand is.

Ik heb vanwege deze wat “ moeilijke” vragen nergens op gedrukt en toen startte Windows 10 gewoon op, maar dat er iets mis is, is duidelijk. Ik had al langer last van traag opstarten en dat de hele bak traag is. In taakbeheer heb ik alle programmas die niet nodig zijn bij opstarten van Windows uitgezet (heb ik wel even gegoocheld want je kan niet alles uitzetten uiteraard). Ook bepaalde services heb ik uitgezet, maar dat is al tijdje zo.

Ik heb vermoeden dat de C schijf te vol staat maar zit beetje met de vraag hoe ik die het beste leger kan maken. Er zitten redelijk wat programmas op die veel ruimte innnemen. Echter denk ik ook dat er andere rommel op staat die makkelijk weg kan, temp of log bestanden etc. CC cleaner heb ik al eroverheen gehaald. Dat helpt wel maar niet genoeg. Ik heb een D partitie, maar welke programmas zou ik daar het beste kunnen naartoe verplaatsen (opnieuw installeren), ik denk Office.
Er staan ook redelijk wat iconen op bureaublad. Foto kijken duurt helemaal een jaar (gewoon photos app Windows )
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10
Office 365 business
CC Cleaner
Bitdefender
Defraggler
NordVPN (niet relevant maar kan die issues gegeven?)
Adobe Acrobat, adobe Lightroom, creatieve cloud (hoop adobe)
OneDrive (Microsoft Office) die neemt veel werkgeheugen in.
Dropbox
En een 5Ghz Dongel, internet is nou niet echt beter geworden ervan
Een Nvidia videokaart waar ik niks mee doe
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: al vanalles...

Ik ben een jurist maart geen complete digibeet gezien ik vaak met mn computer aan de slag ben en ook probeer te verbeteren. Tot op heden nog niet in uitgeblonken blijkbaar, soms wel soms niet.

Hebben jullie en tip behalve alle formatteren en opnieuw beginnen ;-)

Dank!

Lucy
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:25

nelizmastr

Goed wies kapot

Van een volle schijf krijg je deze schermen niet. Ik acht de kans groter dat er iets met de gezondheid van de schijf aan de hand is. Windows niet kunnen laden en heel traag reageren zijn daar voortekenen van.
Om het risico te beperken zou ik een opstartbare Linux USB stick maken en de bestanden via die weg naar een externe bron kopiëren. Dan staat je data in ieder geval veilig mocht de schijf compleet stoppen gedurende je troubleshooting.

Wat ook kan helpen is een opstartbare Windows USB stick of DVD pakken en van daar opstartherstel starten. Baat het niet, dan schaadt het niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Ik kan wel systeemherstel op usb maken. Linux is voor mij te abracadabra vrees ik.

Dank voor je bruikbare tip. Het is een oude HDD schijf, ik heb nog een nieuwe SSD liggen.

[ Voor 71% gewijzigd door LucyLG op 14-07-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:25

nelizmastr

Goed wies kapot

Mocht je nog een desktop pc of een andere laptop met een SATA naar USB adapter hebben, kan je altijd de interne hdd extern maken en zo de data redden. Dat lijkt me in ieder geval prio 1.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

laatste updates eindigend op 991 en 453 eens verwijderen (in 1903)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
nelizmastr schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:51:
Mocht je nog een desktop pc of een andere laptop met een SATA naar USB adapter hebben, kan je altijd de interne hdd extern maken en zo de data redden. Dat lijkt me in ieder geval prio 1.
ik heb een externe ssd, met een usb adapter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Excuses dubbelpost

Iemand een tip hoe ik kan verwijderen, vorige keer een week gebanned...
:-(

[ Voor 158% gewijzigd door LucyLG op 14-07-2019 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:30
Als je wilt weten hoe je harde schijf ruimte gebruikt wordt dan kun je daarvoor Treesize gebruiken. Om de status van je harde schijf uit te lezen kun je CrystalDiskInfo gebruiken. Als deze een fout geeft post dan een screenshot van CrystalDiskInfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
@EricJH ga ik meteen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QXt366hfJvBw3SGvGHbTbrik/full.jpg

Ik weet niet of het nou goed is of slecht, er staat bij huidig en slechtste veel dezelfde waardes..

[ Voor 91% gewijzigd door LucyLG op 14-07-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

LucyLG schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:49:
...
Ik weet niet of het nou goed is of slecht, er staat bij huidig en slechtste veel dezelfde waardes..
't Gaat om de RAW-waarden. De Lees Fout Factor en de UltraDMA CRC Fouten geven aan dat de schijf het niet lang meer vol gaat houden. De G-Sensor Fout Factor geeft aan dat iemand de schijf al een keer heeft laten vallen.
Kortom: tracteer jezelf op een mooie nieuwe SSD en gooi deze schijf weg.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
SSD heb ik hier liggen met USB adapter.

Kan ik de boel zelf handig overzetten? dus ook programmas en windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

LucyLG schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:12:
SSD heb ik hier liggen met USB adapter.

Kan ik de boel zelf handig overzetten? dus ook programmas en windows?
De meeste SSD's komen met een migratie programma wat je hele windows installatie kopieert naar de SSD, waarna je de harddisk er uit kunt halen en vervangen door de SSD

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beun92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-05 12:55
Je zou het kunnen proberen met easeus todo backup free. Deze gebruik ik altijd voor migratie van HDD naar SSD.
Wel is er kans op dat deze faalt ivm teveel fouten op de disk.

https://nl.easeus.com/backup-software/todo-backup-free.html

I love it when women go to school. It's like seeing a monkey on roller skates -- it means nothing to them, but it's so adorable for us. -- General Aladeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Brahiewahiewa schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:16:
[...]

De meeste SSD's komen met een migratie programma wat je hele windows installatie kopieert naar de SSD, waarna je de harddisk er uit kunt halen en vervangen door de SSD
Ik heb een vrij nieuwe SSD uit een oude laptop waarvan moederbord kapot ging. Ik heb denk ik geen software om dat te doen?

kan ik geen herstelpunt maken op een externe schijf een recovery drive? ik weet niet precies wat dat herstelpunt meeneemt alleen.

Windows van mijn laptop is OEM maar die staat denk ik wel op het moederbord (hoop ik). en de programmas weet ik niet zeker of die ook hersteld worden via herstelpunt. Ik heb alle software gekocht maar is wel veel werk opnieuw downloaden.

In ieder geval gaat de laptop morgen de computershop in (zit hier een kleine zaak die echt top is en snel). Maar misschien kan ik vanavond nog wat proberen te redden. Mn bestanden heb ik altijd back ups gemaakt. Dus nog geen ramp, maar vind leuk om zelf nu te proberen een herstelpunt te maken als dat zin heeft.

Ik zal kijken naar die migratie alleen hoop ik niet dat ik het werk van mijn IT vriend bemoeilijk dan?

[ Voor 22% gewijzigd door LucyLG op 14-07-2019 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:30
Ik zou me niet meteen druk maken over die ene UDMA CRC error. De harde schijf is nog niet zo oud en CDI zegt dat alles in orde is. Post de CrystalDiskInfo eens in Check je SMART topic en laat de mensen daar hun licht er over schijnen.

Je kunt ook Windows zichzelf laten onderzoeken en proberen zichzelf te fixen. Start de command prompt op als administrator en voer het volgende commando uit: dism /online /cleanup-image /restorehealth .
Pagina: 1