Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Underhill
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-12-2020
Ik wil mijn htpc (2012) upgraden en heb daarvoor een Ryzen 5 3400G op het oog in combinatie met het MSI B450M Mortar moederbord.
Beetje licht gamen (met oudere games) en emulatie van oudere consoles wil ik er ook mee doen.

Nu heb ik begrepen dat de Ryzen cpu/apu's nogal kieskeurig zijn m.b.t. welk geheugen je daarbij gebruikt. Mijn oog is gevallen op Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 maar ik kan nergens vinden of dit een goede match is.
Gaat deze combinatie goed werken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou zeggen, pak de QVL erbij, en selecteer een leuk setje van die lijst. Klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Underhill
Bedankt voor je antwoord/link. Maar ik begrijp dat dit slechts de compatibiliteit van het moederbord met het geheugen aangeeft en niet de CPU <--> RAM compatibiliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Jawel, even de juiste cpu generatie aanklikken en je krijgt een customized lijstje te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Underhill
Thanks,
ik heb de Raven Ridge categorie geselecteerd en gekozen voor 16 GB (2x8) Corsair CMK16GX4M2B3000C15W.
Deze was direct leverbaar en van eventueel voordeel van 3200 Mhz vs 2933 Mhz bleek geen sprake uit de review van Foritain van de Ryzen 2400G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivellino
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-07 16:02
Ik ben ook geinteresseerd in deze CPU. Maar volgens mij is de Ryzen 5 3400G niet uit de Raven Ridge categorie, maar Picasso.
En daar vind ik geen compatible memory in de QVL van jouw motherboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rivellino schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:42:
Ik ben ook geinteresseerd in deze CPU. Maar volgens mij is de Ryzen 5 3400G niet uit de Raven Ridge categorie, maar Picasso.
En daar vind ik geen compatible memory in de QVL van jouw motherboard.
Dat staat nog niet online, geldt ook voor @T.Underhill
https://www.msi.com/Mothe...50M-MORTAR#support-mem-18

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 17-07-2019 14:46 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Underhill
Wat!?
Toen ik in de QVL keek, afgelopen zondag, stond de 3400G er nog niet bij als losse categorie. Er stond een gecombineerde categorie 2x00G / 3x00G en die opende de Raven Ridge lijst!

Kan het zijn dat de ram die ik gekozen heb toch goed werkt? (corsair CMK16GX4M2B3000C15W)
Ik heb uit luiheid gekozen voor levering met cpu/ram assemblage bij Azerty. Die testen dat dan ook neem ik aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 03:02

PhatFish

and, uhm......Moo

Ryzen 3000 is niet al te kieskeurig met RAM, in tegenstelling tot de voorgangers. Verschillende QVL's (ik checkte laatste de MSI B450 Mortar) hebben al een update gehad. In principe als de traces op het moederbord verder geen bottleneck zijn, zou alleen de geheugencontroller van de CPU (of eigenlijk SoC tegenwoordig...) moeten bepalen of je RAM wel of niet lekker werkt.

Edit: Dank aan @Blaat. Helemaal niet door dat de APU een generatie achterloopt!

[ Voor 10% gewijzigd door PhatFish op 24-07-2019 14:05 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:01
Modules met Micron E-die chips werken zeer goed icm Ryzen. Bijvoorbeeld deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GCT-Zen
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 00:31
hoe kun je achterhalen welke chip er op zitten , hoor ook dingen over samsung geheugen maar in de specs kan ik het zo 1.2.3 niet vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 10:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

PhatFish schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:25:
Ryzen 3000 is niet al te kieskeurig met RAM, in tegenstelling tot de voorgangers. Verschillende QVL's (ik checkte laatste de MSI B450 Mortar) hebben al een update gehad. In principe als de traces op het moederbord verder geen bottleneck zijn, zou alleen de geheugencontroller van de CPU (of eigenlijk SoC tegenwoordig...) moeten bepalen of je RAM wel of niet lekker werkt.
Maar de 3400 is geen Zen 2 maar Zen+ en die zijn nog wel kieskeurig.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:52
GCT-Zen schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:05:
hoe kun je achterhalen welke chip er op zitten , hoor ook dingen over samsung geheugen maar in de specs kan ik het zo 1.2.3 niet vinden
Dat kan niet, alleen met diagnostische programmaatjes zoals CPU-Z of AIDA64.

Een winkel kan het ook niet zien voor je, aangezien ze dan de verpakking moeten openmaken en de heatsink eraf moeten halen, wat ze uiteraard niet gaan doen.

Wellicht is je enige optie contact opnemen met de fabrikant en vragen welk merk chips ze gebruiken, maar waarschijnlijk gebruiken ze verschillende dus daar heb je ook weinig aan.
Pagina: 1