Welke balkenmaat voor verhoogd vloertje in kamer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• subwaysurfer
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-02 12:24
Beste medetweakers,

Ik wil in een slaapkamertje met hoog plafond (3,50m) op ongeveer 2,10m hoogte een klein vloertje van hout maken om verhoogd te slapen zodat er meer ruimte op de vloer is. Het gaat om een vloertje van 2,50m x 1,20m. Ik zit zelf te denken aan 4 balkjes van 2,50 lang.

Ik kom er niet uit hoeveel en welke houten balken ik moet gebruiken. Het moet stevig genoeg zijn om 2 personen te kunnen dragen. Afwerken met 18mm multiplex aan de bovenzijde, 12mm MDF aan de onderzijde.

Ik heb het nodige aan informatie gevonden maar dat heeft altijd betrekking op balkenmaten voor platte daken of complete verdiepingen, ik kwam dan telkens op (in mijn ogen) overdreven zware balken uit wat het vloertje wel heel plomp maakt.

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

Beste antwoord (via subwaysurfer op 15-07-2019 16:53)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:02
Een balk van 100mm hoog hoh 60 cm of hoh 40cm moet absoluut sterk genoeg zijn. Alleen zal dat wellicht niet aan de bouwbesluit eisen voldoen voor een verdiepingsvloer voor wat betreft de doorbuiging.

Maar hoe erg is dat? Feitelijk wordt het geen verdiepingsvloer, maar een 1,5 persoons bed. Het vloertje wordt 3m2 en moet een draagkracht hebben voor 2 personen en een matras. En misschien nog wat klein spul op een plank bij het hoofdbord. Dan heb je het alles bij elkaar over nog geen 100kg/m2.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:53
kijk hier eens:

https://houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

edit:

dat had je wrs al gedaan.
Je wilt eigenlijk een bed op twee meter tegen de wand (en in een hoek) plaatsen.
Waarom geen frame voor een lattenbodem maken, of een compleet bed bij de kringloop halen en dat tegen de wand schroeven, dan heb je alleen een paal nodig onder die ene zwevende poot.

[ Voor 70% gewijzigd door Tens op 14-07-2019 12:31 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• subwaysurfer
Tens schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:25:
dat had je wrs al gedaan.

Je wilt eigenlijk een bed op twee meter tegen de wand (en in een hoek) plaatsen.
Waarom geen frame voor een lattenbodem maken, of een compleet bed bij de kringloop halen en dat tegen de wand schroeven, dan heb je alleen een paal nodig onder die ene zwevende poot.
Dat had ik inderdaad al gedaan maar daar kwam ik dus niet goed uit. Een poot wil ik juist vermijden, vandaar dat ik op zoek ben naar een soort berekening van wat veilig is.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:53
die 2,50 meter is de hele overspanning?

Dan zou ik een balkje pakken van 32*150 of 32*200. Voor de lattenbodem daar tegenaan bv. 27*27 en ook een 27*27 tegen de muur.
Met schoren aan beide kanten tegen de muur kan je de effectieve overspanning te verkleinen. Of bv staanders op iets van 40 cm van de muur

deze link is mss nuttig:
http://www.eurocode-statik-online.de/einzeltraeger.php

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 14-07-2019 13:53 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• subwaysurfer
Tens schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:52:
die 2,50 meter is de hele overspanning?

Dan zou ik een balkje pakken van 32*150 of 32*200.
Dankje. Maar om een optisch heel dikke vloer te voorkomen dacht ik eerder aan meerdere, minder hoge balken. Max 100mm of zoiets. 4 stuks bijvoorbeeld.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:03
Deze rekenmodule misschien een oplossing? https://houtinfobois.be/n...informatie/rekensoftware/
En anders moet de plaatselijke schrijnwerker toch de nodige info kunnen geven (dan heb ik het dus niet over de zaagafdeling van een doe-het-zelfmarkt.

[ Voor 39% gewijzigd door Arator op 14-07-2019 15:17 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• subwaysurfer
Die heb ik inderdaad ook gebruikt. Werkt prima maar geeft ook een relatief zware constructie. Maar beter te zwaar dan te licht, denk ik dan maar.
Beide Tweakers bedankt voor het meedenken zover!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-01 13:00
100mm is echt te weinig! Al zou het op sterkte voldoen, dan wens ik u veel plezier met het omdraaien in bed. Of uw (toekomstige) partner...

Acties:
  • Beste antwoord

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:02
Een balk van 100mm hoog hoh 60 cm of hoh 40cm moet absoluut sterk genoeg zijn. Alleen zal dat wellicht niet aan de bouwbesluit eisen voldoen voor een verdiepingsvloer voor wat betreft de doorbuiging.

Maar hoe erg is dat? Feitelijk wordt het geen verdiepingsvloer, maar een 1,5 persoons bed. Het vloertje wordt 3m2 en moet een draagkracht hebben voor 2 personen en een matras. En misschien nog wat klein spul op een plank bij het hoofdbord. Dan heb je het alles bij elkaar over nog geen 100kg/m2.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ruben314
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 20:06
Waarom leg je de balkjes niet in de korte richting?

Heb zelf jaren op zo'n vloertje geslapen. Zaten gewone bouwmarkt-balkjes van 75 hoog onder met een overspanning van 180. Nooit problemen mee gehad, ook niet als ik er niet alleen op sliep.

• subwaysurfer
Ruben314 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:42:
Waarom leg je de balkjes niet in de korte richting?
Eigenlijk alleen omdat het meer werk is. Zitten er voordelen aan?

• Ruben314
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 20:06
Jazeker, de doorbuiging is evenredig met de lengte tot de macht drie.

Als je de balkjes van1,20 gebruikt dan is 50 breed x 75mm hoog ruw vuren meer dan genoeg.

Voor extra stevigheid kun je de balken aan de bovenzijde goed vast maken aan het multiplex. Een spijker om de 10 cm is hiervoor prima en evt lijm.
Pagina: 1