Energiekosten berekenen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Dames en heren, jongens en meisjes,

En dan nu de vraag: Wat moet ik betalen aan energiekosten?

Ik ben sinds afgelopen donderdag verhuisd naar een nieuwe woning, mijn eerste woning. Ik woon samen met mijn vriendin en 2 konijntjes. Ik heb mooi op tijd een energiecontract afgesloten en wel bij greenchoice. Alleen vind ik de premie erg laag.. Ik heb een schatting laten maken over de kosten. Ik heb aangegeven een tussenwoning te hebben en een 2 persoons huishouden heb. Daaruit zou ik 123 euro betalen per maand voor gas en water. Maar dan nu, ik heb een mail gekregen met wat ik daadwerkelijk zal gaan betalen. Gebaseerd op wat de vorige bewoner, die in z'n eentje woonde de afgelopen 5 jaar gemiddeld heeft gebruikt. Hij betaalt zo'n 80 euro per maand.. nu wil ik graag geen rekening hebben aan het einde van het jaar dus daarom mijn vraag.

Ik heb dus een 2 persoons huishouden in een benedenwoning. De woning is oud maar gerenoveerd. Vooraan en achteraan ramen met dubbelglas. Aan de zijkanten en boven ons wonen ook mensen. De temperatuur blijft ook de gehele dag aangenaam binnen. Ik kook elektrisch en heb gewoon een cv installatie. Iemand enig idee wat wij als gebruik zouden kunnen hebben? Mensen met ervaring? Ik hoor het graag.

Vriendelijke groet,

Melvin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:03

Tazzios

..

Je kan je voorschot gewoon verhogen op de site bij vrijwel alle leveranciers. en anders spaar je toch een deel?
Niemand kan je vertellen wat je precies gaat verbruiken daar zijn veel te veel variabelen voor.

edit: Ter inspiratie
Wat is jouw actuele energieverbruik?

[ Voor 26% gewijzigd door Tazzios op 14-07-2019 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Daar heeft het Nibud een overzicht voor: https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/

Zijn gemiddelden, en bijna niemand is gemiddeld. In mijn situatie klopt het wel bijna op de cent nauwkeurig, dus het is een goede richtlijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03:13

DarkSide

theres no place like ::1

Is volgens mij idd lastig.
Geen idee hoe je normaal met energie omgaat. En pas na 1 of 2 jaar heb je een beeld.
zelf zit ik op 130 p/m voor 3 personen.

Maar ik betaal meer per maand omdat ik ook niet aan het einde extra wil betalen en liever wat terug krijg.
Zou gewoon uitgaan van 130.
En dit in de gaten houden. Je kunt volgens mij bij alle leveranciers dit gewoon maandelijks aanpassen.

Nu is het zomer dus heb je ook geen goed inzicht.
Het is dus ook even afwachten op kouder weer etc.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Meterstanden opschrijven.

Wil je het snel en niet echt accuraat. Verbruik per dag x365.
Wil je het beter doe het per week x52.
Nog beter per maand.

Mits je geen ac of elektrische verwarming gebruikt.

Echte duidelijkheid krijg je pas na 1 a 2 jaar.
Ik heb altijd Excel grafieken en tabellen gemaakt van stroom verbruik, leuk om te zien maar nadat duidelijk is wat het verbruik is niet meer nodig

Mocht je echt denken, dit is de weinig. Dan kan je altijd bv 50 euro per maand in reserve zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1175350

Benedenwoning is al flink iets anders dan tussenwoning. Voor elektriciteit kan je nu al een redelijke inschatting maken. (ik neem aan dat je Electra bedoeld ipv water)
Gasverbruik is heel lastig in te schatten. Heeft veel te maken met de manier van stoken (veel/weinig thuis, 18-19 graden of 22.. En bejaarde buren helpen :) ).. Maar daar draait het vooral om de m2 en niet zozeer het aantal personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:28

_Arthur

blub

melvinlunenborg schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:09:
nu wil ik graag geen rekening hebben aan het einde van het jaar dus daarom mijn vraag.
Dan is de vraag: wil je sparen bij je energie leverancier of ben je in staat (discipline) om zelf te sparen?

Ik betaal liever bij dan dat ik terug krijg (= de energie leverancier heeft gratis geld geleend van mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

En gas is ook het duurst ongeveer één euro per kuub.

Maar is lastig schatten in de zomer.

Electra kan je nu al een beetje bijhouden en vertalen naar een jaar gebruik.

Als je echt niet een €500 kan aftikken aan het einde van het jaar is het ophogen naar 120 per maand een verstandige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:53
Een nauwkeurige inschatting maken voor je nieuwe woonsituatie is eigenlijk niet mogelijk.
Je merkt het vanzelf na een jaar (of in ieder geval een stookseizoen)
De vraag is; hoe erg vind je het om eventueel bij te moeten betalen na een jaar?
Je kunt er ook gewoon een potje voor opzij zetten (al is het maar in je hoofd dat je daar wat voor reserveert)
Als je de gedachte om bij te betalen onverdraaglijk vind dan moet je je maandelijks voorschot verhogen.
Onder de streep blijft het toch maar een voorschot en maakt het natuurlijk niet uit of je "bijbetaalt" of "terugkrijgt" aangezien je hoe dan ook precies dat betaalt wat je gebruikt.
Pagina: 1