Aan allen, superfel bedankt voor jullie hulp en de explosie van reacties die ik heb gekregen, enorm gewaardeerd!
Wat de meesten al voorstelden om te doen lijkt me een goed idee; ik ga een keuring laten maken van de wagen om een inschatting van toekomstige kosten te kunnen maken. Dit kost me rond de 30 euro. Ik kom net terug van de balie bij de fordgarage, maar daar konden ze me enkel een prijsofferte maken, voor de rest geen info.
Als je iets nieuws koopt zou ik in jouw geval kiezen voor een hybride. Bijvoorbeeld een Corolla Hybrid. Nu nog een diesel kopen zou niet slim zijn i.v.m. milieumaatregelen.
@
mrmrmr
Ook bij de fordgarage opteerden ze eigenlijk meer voor benzine dan diesel, diesel is enkel nog rendabel als je op de autostrade zit te rijden en de 25.000km maakt. Dat is bij mij niet het geval. Het is wel een expressweg naar mijn werk, maar dus eentje met rode lichten. Als je pech hebt, heb je ze allemaal

.
Als dat ding nu verder goed is zou ik hem nu niet wegdoen omdat je er 1500 euro aan onderhoud aan hebt gedaan. Smeer het uit over 140.000km en de kosten vallen best mee.
@
_JGC_
Nota; Ik heb hem gekocht op 100.000km, en heb er dus zelf 'maar' 40.000km in anderhalf jaar mee gereden. Gezien het mijn eerste ervaring ook met sterke onkosten is, denk ik dat ik de prijs een beetje heb gemarginaliseerd gezien de reacties. De aanschafprijs van de wagen was 3500 euro, daarom dat ik met nu halverwege die prijs aan onkosten gespendeerd te hebben, me toch vragen begon te stellen.
Falcon schreef op zondag 14 juli 2019 @ 07:10:
@Dietaahhhpro Even ervan uitgaan dat je een andere auto wil, kan je ons wat meer vertellen over het volgende:
- Op hoeveel afstand van je werk woon je?
- Is een hybride/ev/plugin een optie voor je? (En dus automaat)
- Welke opties zou je minimaal willen hebben?
- Wil je liever je spaargeld in de auto stoppen of zou private lease ook een optie zijn? (misschien wel handig om te weten hoe oud je bent ivm verzekering etcetra)
- Wat vind jij het belangrijkste.. in welke volgorde? (looks/power/betrouwbaarheid)
- Hoeveel schadevrije jaren heb je op gebouwd?
Dan hebben we een aardig begin voor dit topic en kunnen we opzoek naar die volgende leuke auto

- 40km waarvan 15km expressweg
- Ik sta open voor alle mogelijkheden, alleen heb ik totaal geen idee van elektrische wagens. Ik weet niet hoe het bij de noorderburen gesteld is, maar het ziet er hier maar weinig naar uit dat de overheid dit op grote schaal wil doorvoeren, gezien het beperkte aantal laadpalen. Dan moet ik waarschijnlijk ook zo'n paal thuis plaatsen, ik weet het niet. Als ik mocht kiezen nu, denk ik dat benzine/gas aantrekkelijker is dan elektrisch/hybride rijden.
-opties waarnaar ik heb gekeken; elektrische voorruitontdooiing, getinte achterruiten, led dagrijlichten, perimetrisch alarm en cruise control. Optrekken/inhalen moet gewoon goed/vlot gaan, maar ik ben geen kerel die nood heeft aan een raceritje wanneer ik voor rode lichten sta, gewoon genoeg vermogen vind ik wel belangrijk, met mijn huidige 70pk, zelfs bij een ford fiesta, vind ik dat ik kracht tekort schiet.
- Wagen kopen op afbetaling is de beste manier, zelfs de garage stelde dit voor, gezien de prijs over een termijn van 5 jaren nog geen 300 euro intrest bedraagt (lage rentevoet). Ik overwoog om dit direct te doen, maar op afbetaling lijkt interessanter. Leasing ben ik geen voorstander van gezien mijn beperkte verzekering op dit moment en de meerkost dan fors hoger zal zijn dan met enkel auto op afbetaling. Ik tel 25 lentes momenteel

.
- betrouwbaarheid - power - looks
- op dit moment staat mijn bonus malus op 4 en heb ik 5 schadevrije jaren achter de rug. Of toch jaren waar niemand last heeft gehad van mijn schade veroorzaakt buiten mezelf

.
Ter info, het is niet dringend dat ik een nieuwe nodig heb, maar als ik mijn huidige auto nu verkoop, heb ik, buiten de onkosten van deze wagen, quasi gratis 2j met de auto kunnen rijden. Als de kosten de komende jaren zo gaan blijven voor de wagen, lijkt het me beter hem weg te doen, maar dat zullen we dus afwachten, wordt vervolgd!
@
gwystyl Prijs benzine-diesel is vrij gelijk tegenwoordig in België. Je moet het dus alleen doen omdat het efficiënter rijden is (voor hoelang?)... Mijn huidige verzekering is bij ethias en ben daar zeer tevreden over! Over dat huis denk ik dat nog eventjes gaat duren. Ik zie mijzelf zeker de komende 5 jaren nog geen grote investeringen doen. Leuke van die auto op afbetaling is ook dat je, na 3 jaren op het einde van de afbetaling kan kiezen om hem volledig aan te schaffen of hem terug te geven.
@
Pepppie bedankt voor je voorstel, maar hoe langer ik erover nadenk en zit te praten erover, hoe minder aantrekkelijk ik de tweedehandsmarkt nog vind. Je moet er heel wat geluk mee hebben. Ik hoor meer verhalen van collega's die er pech mee hebben, dan collega's die het aanbevelen. Tot nu toe stelt de meerderheid nieuw voor. Met een nieuwe wagen daalt die risicofactor omdat je over een nieuw product spreekt. Mijn voorkeur gaat dus daarnaar uit, maar bijvoorbeeld ook stockwagens komen wel in aanmerking. Daarnaast heb ik voor jouw voorstel een gloednieuwe minicooper met tal van opties, dan kies ik toch liever zoiets.
@
Blokker_1999 topreactie, dankjewel! Dit slaat de nagel op de kop! Ik ben zelf afkomstig van Genk, en inderdaad, op jouw aanraden even een dagje autokijken gedaan op de westerring/henry fordlaan (ford, nissan, opel, renault, citroën, kia, hyundai, mercedes, audi, volvo, volkswagen, ...), en je leert er best veel uit ja. Natuurlijk wel af en toe met een korreltje zout nemen, maar ik ben er veel wijzer uit geworden. Auto's die ik eerst minder interessant vond, blijken ook leuke keuzes. In België is er in Januari autosalon, dat vind ik persoonlijk nog leuker en interessanter om te vergelijken. Bij het autosalon ga ik waarschijnlijk ook mijn definitieve keuze maken, gezien ook talloze salonkortingen die véél hoger liggen dan de lentekortingen nu. Maar ik wil natuurlijk wel al een selectie hebben voor ik naar daar ga

.
@
Tomatoman bedankt, jullie hebben me inderdaad overtuigd! Ik blijf nog even bij deze wagen, maar de kans is toch groot dat ik hem tegen volgend jaar weg doe. We zullen zien wat de keuring te zeggen heeft!
@
1nsane wel, heb mijn vorige toch zo weten te verkopen, wel tegen een spotprijsje van 700 euro, die lachte alleen maar
Sorry iedereen voor de vertraging, wegens onregelmatige uren heeft het even op zich laten wachten, maar ik hoop op iedereen toch voldoende antwoord te hebben gegeven!