Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond767
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-05-2024
Hoi ik heb me ingeschreven voor de opleiding accountancy wat het 1e jaar samen loopt met bedrijfseconomie en Finance tax&advice.
Ik lees overal dat de werkdruk en stress erg hoog kunnen zijn rond accountant kantoren, hier ben ik dus ook bang voor.
Wat ik niet snap is dat veel vacatures uren aanbieden van 32-40 terwijl ik overal lees dat accountants regelmatig 60-80 uur per week werken??, persoonlijk zou ik het liefst 36 uur willen werken.
En nog een kwestie is : welke van de 3 opleidingen is het soepelste en biedt banen met normale werkdruk&stress?
Of zou ik een compleet andere opleiding moeten kiezen?

bedankt voor het lezen.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:41

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Jij leest te veel Zuidas verhalen ;)

Ook binnen Accountacy is veel verschillend werk te doen. Je hoeft echt niet meteen je als loonslaaf over te kop te laten werken. Zoek anders een accountant op in je netwerk? Via LinkedIn kom je er zo zate tegen die echt bereid zijn om even met et aankomend talent een kop koffie te doen.

En werkdruk en stress horen bij studeren. Ontwijken gaat niet, plannen en doorbijten wel.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 13:10
Dit verschilt heel erg per kantoor. Vrienden van mij werken in de accountancy en hebben gewoon normale werkweken. Van een uur of 40. Bij accountancy gaat het wel om uren schrijven / declarabele uren. Wil je iets relaxter, maar vergelijkbaar werk kan je kijken naar controlling.

Dan zou je het dus meer in de richting van Finance & Control moeten zoeken. Samen met de wens van 36 uur kan je dan ook beter terecht bij gemeenten, overheid, etc. Daar is het toch gebruikelijker om 36 uur te werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Als je RA wilt worden, zul je toch moeten voorbereiden op een heftige periode van werken en leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
een beetje werkdruk is gezond. met verhoogde werkdruk moet je leren omgaan. dat kan je tegenkomen in elke arbeidssituatie, niet alleen accountancy.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gopur
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:06
Als je bij één van de 'big four' kantoren wilt gaan werken kom je niet weg met 36u en een 8 tot 5 mentaliteit.
Het aantal uren hangt erg af van de cultuur op kantoor. Zelf werk ik 32u (klein accountantskantoor) en extra uren zijn bij ons zeker niet verplicht. Ik heb collega's met gezinnen en die kunnen en mogen ' gewoon' hun contracturen werken.

Waar ga je studeren? Ik zou me altijd aanmelden bij de studievereniging, daar heb je altijd workshops of meeloopdagen, zodat je kan bepalen wat bij je past, door bij kantoren langs te gaan.

Maar een stuk werkdruk / soms een stap harder doen of overwerken kom je in principe in elke sector wel tegen. En als je na je eerste studiejaar nog kan switchen van opleiding loop je bijna geen risico een verkeerde studiekeuze te maken.

Succes met je studie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Wat ik weet van vrienden die bij big 4 en middelgrote kantoren zitten is dat het werk nogal seizoens gebonden is. Ik geloof dat vanaf januari tot mei heel druk kan zijn omdat dan veel bedrijven hun cijfers moet laten controleren. Die weken werk je dan 60 uur en in de zomer is het rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MrJayMan schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:43:
een beetje werkdruk is gezond. met verhoogde werkdruk moet je leren omgaan. dat kan je tegenkomen in elke arbeidssituatie, niet alleen accountancy.
:? Tja je wilt toch niet een accountant bij een Big Four kantoor 'een beetje' of 'verhoogde' werkdruk noemen? Dan weet je imho echt niet waar je het over hebt.

Overigens is het vaak ook vooral uren (uren schrijven en 'facetime' maken, of je echt wat doet is soms irrelevant) soms heb je wel echt torenhoge werkdruk + de enorme massa aan uren.

TS moet gewoon lekker mensen in verschillende functies bij verschillende bedrijven gaan vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:20
Ik ben mijn carrière ook begonnen bij een big 4 kantoor en kan beamen dat de werkdruk hoog is en het aantal uren ook significant. Mijn ervaring is echter wel dat er wel wordt overdreven 60-80 uur per week, dat is zeker niet structureel, maar wellicht 1-2 weken per jaar. Ik zelf zat denk op 150-200 overuren per jaar en vond dat wel prima, want tijd voor tijd (geen idee wat tegenwoordig de regels zijn), oftewel 4-5 extra vakantieweken per jaar.

Tegenwoordig is er trouwens steeds meer focus op deze werkdruk bij de big-4 kantoren, omdat mensen werk-live balans steeds belangrijker vinden.

Ik werk nu een aantal jaren in Finance manager / controller functie en kan vertellen dat de uren daar minder zijn, maar de werkdruk hoger. Dus uren zeggen niet alles.

Overigens zijn er met deze opleiding zat mogelijkheden om in minder stressvolle omgevingen te werken, met name overheidsgerelateerde instanties..

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:19
Mijn persoonlijke mening is dat (sommige) jonge mensen eens met hun beide voeten op de grond moeten komen. Ik zie het bij mij op het werk ook (totaal andere sector). Mensen solliciteren voor de job, moeten tegenwoordig een verplichte voorstelling van de job volgen, met bezoek op de werkvloer, alvorens ze op gesprek komen. Als ze worden aangenomen, moeten ze een betaalde opleiding volgen van 3 maand. En nu weer eentje, heeft een 2 weken gewerkt en zit al thuis met een burn-out. Ik snap het wel, sommige vrienden feesten zich nu te pletter, en tja, wij werken 3x8, 7 op 7, dus elk weekend ben je niet vrij. Iemand anders gaat verhuizen, verder van de jobplaats en zou graag een overplaatsing krijgen naar een andere werkplek dichter bij het nieuwe huis. Dat gaat, maar er zijn wachtlijsten, en in principe heb je een contract dat je de eerste 5 jaar op dezelfde plek blijft.
Ik zal maar zwijgen dat toen ik er begon shiften van 16 uur geen uitzondering waren. Maar ik ga met plezier werken. Elke dag is anders, en voor hetgeen ik moet doen, betaalt het goed.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 09:17

Freakie1NL

Grote Baas

19Tom88 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:12:
Als je bij één van de 'big four' kantoren wilt gaan werken kom je niet weg met 36u en een 8 tot 5 mentaliteit.
Het aantal uren hangt erg af van de cultuur op kantoor. Zelf werk ik 32u (klein accountantskantoor) en extra uren zijn bij ons zeker niet verplicht. Ik heb collega's met gezinnen en die kunnen en mogen ' gewoon' hun contracturen werken.
Hatsjoe wat een onzin weer. Spreek je uit ervaring of zoals gewoonlijk van horen zeggen? Ik werk al jaren bij een BIG4 en werk gewoon 36 uur d.w.z 1 dagje extra vrij. En naast mij vele collega's die dit doen. Nee 8 tot 5 mentaliteit ga je het niet mee reden, simpelweg omdat iets later beginnen vaak handiger is bij bepaalde klanten.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 21:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het is ook maar net hoe je er zelf mee om gaat. Lever je goed werk en heb je de boel netjes 'af' binnen de 36 uur of 40 uur zal er niemand naar kraaien als je op vrijdagmiddag de computer uit zet en weekend gaat vieren. Aan de andere kant zijn er ook partijen erg gevoelig voor strebertjesgedrag, oftewel zullen collega's die 60-80 uur werken, de klant pleasen en nooit nee zeggen eerder voor promotie en bonussen in aanmerking komen. Niks mis mee imho, je moet zelf bepalen in welk kamp je hoort. Sommige bedrijven hebben wel een duidelijke 'strebertjescultuur', anderen weer veel minder. Hangt vaak ook af van de samenstelling van het team en/of de manager(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Freakie1NL schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:31:
[...]

Hatsjoe wat een onzin weer. Spreek je uit ervaring of zoals gewoonlijk van horen zeggen? Ik werk al jaren bij een BIG4 en werk gewoon 36 uur d.w.z 1 dagje extra vrij. En naast mij vele collega's die dit doen. Nee 8 tot 5 mentaliteit ga je het niet mee reden, simpelweg omdat iets later beginnen vaak handiger is bij bepaalde klanten.
Ik weet uit ervaring wel iets. Werk jij als accountant daar ook dan? Heb je ambities mbt doorgroei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopur
Freakie1NL schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:31:
[...]

Ik zal niet beweren dat elk kantoor hetzelfde is, maar ik heb bij de vervolgopleiding accountancy dit wel meegemaakt bij veel medestudenten, met name de eerste vier maanden van het jaar.

Het is niet voor niets dat deze collegeperiode ook als summercourse wordt aangeboden, omdat de studenten zo te ontzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

LucyLG schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:21:
[...]

Ik weet uit ervaring wel iets. Werk jij als accountant daar ook dan? Heb je ambities mbt doorgroei?
Werk in de audit. Praktijk stage (oude stijl), studie naast werk de hele rikmak. Ik groei gewoon prima door, afgelopen jaren net iets sneller. Weet echter dat ik geen partner wil worden dus misschien speelt dat bij mij mee in mijn capaciteit om nee te kunnen zeggen. Want dat is wel heel belangrijk, leer nee zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyperActive
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-05 09:27
Binnen mijn familie zijn alle drie varianten Bedrijfseconomie, Accountancy, Finance Tax & Advice (voorheen FSM) al afgerond of nog iemand mee bezig.

Ik heb zelf Bedrijfseconomie 5 jaar geleden afgerond. Ik heb eerst bij een grote verzekeraar gewerkt op zowel een pensioenafdeling als een hypothekenafdeling. Nu werk ik als boekhouder (36 u) bij een zorginstelling. Qua werkdruk was de druk bij de verzekeraar hoger. Dit kwam voornamelijk doordat hier meer gelet werd op je verwerkte aantallen. Let wel ik heb dit nooit ervaren als hoge werkdruk. Nu als boekhouder heb je meer te maken met piekmomenten. Denk bijvoorbeeld aan het jaarrekening traject. In die periodes maak je ook echt wel af en toe overuren (10-15 u/per week).

In mijn ervaring is werkdruk en stress heel erg afhankelijk van wat je zelf wilt bereiken. Ik hoor ook de geluiden dat het stressvol werken is bij de big four. Dit hoor ik wel voornamelijk van de mensen die eventueel partner willen worden. Dit levert financieel het één en ander op, maar aan de andere kant gaat hier wel veel tijd en energie in zitten en is de druk hoger.

Met de opleiding Finance Tax en Advice kun je bijvoorbeeld je eigen advieskantoor openen op het gebied van hypotheken en verzekeringen, maar bijvoorbeeld ook aan de slag gaan bij een hypotheekverstrekker of tussenpersoon. Reken maar dat er meer werkdruk komt bij mijn eerste voorbeeld dan bij mijn tweede voorbeeld.

Uiteindelijk kom je overal een vorm van druk tegen, maar ik zou me daar als ik jou was nu absoluut niet druk over maken.

Zelfs al heb je na 4 jaar de opleiding accountancy afgerond kun je nog relatief makkelijk aan de slag in de sectoren waar de andere 2 opleidingen op toe zijn gespitst. Zij het met een beetje bijscholing in de vorm van bijvoorbeeld een WFT.

Mijn uiteindelijke advies is dan ook: ga er open in, ga na welke onderwerpen/vakken jij leuk en interessant vindt. Sluit dit beter aan bij bedrijfseconomie of Finance Tax & Advice maak dan na het eerste jaar de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

19Tom88 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:35:
[...]

Ik zal niet beweren dat elk kantoor hetzelfde is, maar ik heb bij de vervolgopleiding accountancy dit wel meegemaakt bij veel medestudenten, met name de eerste vier maanden van het jaar.

Het is niet voor niets dat deze collegeperiode ook als summercourse wordt aangeboden, omdat de studenten zo te ontzien.
Je hebt het dus van horen zeggen? Je weet dat er nog steeds mensen zijn die het 'cool' vinden klinken als ze veel uren maken. Heb ze vaak genoeg gezien, collega's die gewoon normale uren draaien maar tijdens colleges een soort wedstrijd houden met andere studenten over de hoeveelheid uren die ze maken. Vaak zonder enige gêne 25~50% overdreven. Precies zoals Sham27 aangeeft zijn er aardig wat collega's die graag overdrijven.

Ik bedoel trouwens niet dat er geen stevige werkdruk en lange dagen gemaakt worden hoor, maar vaak is het een kwestie van voor je zelf realistisch zijn, je planning goed managen, en heel belangrijk je grenzen aangeven. Met dit alles kan je alsnog prima doorgroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopur
Freakie1NL schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:13:
[...]

Je hebt het dus van horen zeggen? Je weet dat er nog steeds mensen zijn die het 'cool' vinden klinken als ze veel uren maken. Heb ze vaak genoeg gezien, collega's die gewoon normale uren draaien maar tijdens colleges een soort wedstrijd houden met andere studenten over de hoeveelheid uren die ze maken. Vaak zonder enige gêne 25~50% overdreven. Precies zoals Sham27 aangeeft zijn er aardig wat collega's die graag overdrijven.

Ik bedoel trouwens niet dat er geen stevige werkdruk en lange dagen gemaakt worden hoor, maar vaak is het een kwestie van voor je zelf realistisch zijn, je planning goed managen, en heel belangrijk je grenzen aangeven. Met dit alles kan je alsnog prima doorgroeien.
Ik heb het van medestudenten inderdaad dus van horen en zeggen en je hebt gelijk dat mensen regelmatig overdrijven. Zeker bij de deeltijd opleiding vinden sommige mensen het 'cool' om veel te werken.

Maar ik werk zelf lang genoeg in deze sector dat er zeker een kern van waarheid in zit, zeker voor net afgestudeerden. En mijn bron is niet tante Willy van drie hoog ;).

Kon jij na je studeren beginnen met 36u werken? Deed je daarbij de vervolgopleiding of niet? En wat is / was je functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

19Tom88 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:30:
[...]

Maar ik werk zelf lang genoeg in deze sector dat er zeker een kern van waarheid in zit, zeker voor net afgestudeerden.

Kon jij na je studeren beginnen met 36u werken? Deed je daarbij de vervolgopleiding of niet? En wat is / was je functie?
Er zit zeker een kern van waarheid in, maar ik vind het altijd zo generaliserend dat de BIG4 bekend staan als vele uren en kleinere kantoren als normale werkuren. Ken er genoeg bij kleine of middelgrote kantoren die veel meer uren draaien, weer omdat die het a) een kick vinden om op te scheppen over de uren en b) geen nee verkopen.

Ben na mijn voltijd master in financiële richting begonnen bij 1 van de 4. Daarna de post-master begonnen en zodra ik die na genoeg had afgerond met 36 uur begonnen.

Qua niveau: laatste stagejaar (oude stijl) aan het afronden. Qua werk wachten op titel voor volgende promotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Wat ik zo meekrijg hier op het werk zijn het vooral pieken dat de financiele mensen het druk hebben.

Tip: Zoek een bedrijf met een Amerikaans boekjaar, want anders heb je nooit vrij rondom kerst en oud en nieuw. De financiele mensen hier draaien wel 60 uur per week aan het einde van het boekjaar.
Ook de kwartaal cijfers zijn ze de eerste die het licht aan doen en weer uit aan het einde van de avond.

De tussenliggende tijd hebben ze normale werkdruk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even een pas op de plaats...

Je hebt je net ingeschreven voor een studie. Je weet nu al dat het werk wat je daarmee beoogt te doen drukte met zich meebrengt. Je maakt je daar nu al zorgen om omdat je je dit niet ziet zitten.

Mijn eerste ingeving is dan dat jij één van de studenten zult zijn die de komende 4 jaar al met een burnout thuis komt te zitten en de studie niet of vertraagd af zal maken. Na het behalen van je diploma moet je nog steeds op je tenen lopen en meer doen dan je misschien aankunt. Ook hier is de kans op een burnout verhoogd.

De vraag die je jezelf moet stellen is of je dit wel wilt laten gebeuren.

Is het helemaal je eigen keuze of wordt er van je verwacht dat je deze richting of dit niveau op gaat? Heb je duidelijk voor ogen wat je straks voor werk gaat doen? Ga je voor het geld of voor het plezier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:37:
Wat ik zo meekrijg hier op het werk zijn het vooral pieken dat de financiele mensen het druk hebben.

Tip: Zoek een bedrijf met een Amerikaans boekjaar, want anders heb je nooit vrij rondom kerst en oud en nieuw. De financiele mensen hier draaien wel 60 uur per week aan het einde van het boekjaar.
Ook de kwartaal cijfers zijn ze de eerste die het licht aan doen en weer uit aan het einde van de avond.

De tussenliggende tijd hebben ze normale werkdruk.
Waarom zou je bij een bedrijf zonder Amerikaans boekjaar (1 jun t/m 31 mei) nooit vrij hebben rondom kerst en oud en nieuw? Ik werk als controller bij een beursgenoteerde multinational waar 24/7 geproduceerd wordt en heb tussen kerst en oud&nieuw nog nooit moeten werken. Ook de eerste 2/3 dagen van januari kan ik ook nog wel vrij zijn. Er zijn overigens altijd wel collega's van mij aan het werk, maar er zijn ook (tot nu toe) altijd collega's geweest die wel willen werken.
De derde week van januari zijn bij ons de jaarcijfers klaar en komen de accountants (een van de big four) weer op visite. Druk? Zeker. Die accountants zijn ook druk, maar de accountants die bij ons zijn krijgen allemaal tijd-voor-tijd bij overuren in tegenstelling tot ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:08
Arator schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:26:
Ik zal maar zwijgen dat toen ik er begon shiften van 16 uur geen uitzondering waren. Maar ik ga met plezier werken. Elke dag is anders, en voor hetgeen ik moet doen, betaalt het goed.
Dat is leuk voor mensen die verder geen leven hebben, maar welk weldenkend persoon gaat 16 uur per dag werken? Ik zou mijn baas keihard uitlachen als hij dat vraagt. Daar zou ik zelfs niet eens een keer een uitzondering voor maken, 10 a 12 uur oke, maar als de baas wil dat iemand 16 uur werkt, dan moet hij het bedrijf naar China verplaatsen. Dat heeft mijns inziens ook helemaal niks met werkethiek te maken. Een mens moet ook sporten, rusten, eten en een klein beetje leven toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:19
dehardstyler schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:43:
[...]

Dat is leuk voor mensen die verder geen leven hebben, maar welk weldenkend persoon gaat 16 uur per dag werken? Ik zou mijn baas keihard uitlachen als hij dat vraagt. Daar zou ik zelfs niet eens een keer een uitzondering voor maken, 10 a 12 uur oke, maar als de baas wil dat iemand 16 uur werkt, dan moet hij het bedrijf naar China verplaatsen. Dat heeft mijns inziens ook helemaal niks met werkethiek te maken. Een mens moet ook sporten, rusten, eten en een klein beetje leven toch? :)
Ik zou nu niet zeggen dat ik geen leven heb, maar er waren wel wat voordelen aan. Voor 8 uur langer te werken, had je 12 overuren.
En het heeft net wel met ethiek te maken. Ik werk voor een openbare dienstverlening, meer bepaald de spoorweg. Als er zieken vallen, en er geen vervanging is, is de enigste mogelijkheid om lijnen dicht te doen.
Dus ofwel zet je je een keer in, en de firma beloont dit ook. Ofwel zeg je "dat die reizigers mijn kl*ten kussen, is niet mijn probleem".
Ikzelf kom niet meer actief tussen in het verkeer, maar wel bij incidenten. Ik weet wanneer ik thuis moet vertrekken, maar niet wanneer ik aankom. We kunnen moeilijk zeggen "de rest komen we morgen wel bijeenrapen".
Dus het is wel een bepaalde ethiek. Kan je jezelf wegcijferen voor een groter maatschappelijk geheel.
Ondertussen is mijn seinhuis wel veel groter geworden, dus de pool om mensen uit op te roepen is ook groter. Maar voor mijn post, 6 man om 24u 7/7 tussen te komen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:08
Arator schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:59:
[...]

Ik zou nu niet zeggen dat ik geen leven heb, maar er waren wel wat voordelen aan. Voor 8 uur langer te werken, had je 12 overuren.
En het heeft net wel met ethiek te maken. Ik werk voor een openbare dienstverlening, meer bepaald de spoorweg. Als er zieken vallen, en er geen vervanging is, is de enigste mogelijkheid om lijnen dicht te doen.
Dus ofwel zet je je een keer in, en de firma beloont dit ook. Ofwel zeg je "dat die reizigers mijn kl*ten kussen, is niet mijn probleem".
Ikzelf kom niet meer actief tussen in het verkeer, maar wel bij incidenten. Ik weet wanneer ik thuis moet vertrekken, maar niet wanneer ik aankom. We kunnen moeilijk zeggen "de rest komen we morgen wel bijeenrapen".
Dus het is wel een bepaalde ethiek. Kan je jezelf wegcijferen voor een groter maatschappelijk geheel.
Ondertussen is mijn seinhuis wel veel groter geworden, dus de pool om mensen uit op te roepen is ook groter. Maar voor mijn post, 6 man om 24u 7/7 tussen te komen.
Geen leven is natuurlijk uit z'n verband gerukt, maar als ik 16 uur werk heb ik geen tijd meer voor andere dingen. Wanneer ging je dan slapen, eten, even bijkomen etc? Je zei het ook alsof het een hele week achter elkaar zo is, of was het eenmalig?

Verder vraag ik mij af hoe handig het is om ook maar iets bij een spoor in de buurt te doen, na 16 uur werk. Je maakt dan bijvoorbeeld makkelijk fouten etc, is dat handig in jou functie?
Verder kappen we nou een beetje een topic, dus ik laat het hierbij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Raymond767 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 03:05:
Hoi ik heb me ingeschreven voor de opleiding accountancy wat het 1e jaar samen loopt met bedrijfseconomie en Finance tax&advice.
Ik lees overal dat de werkdruk en stress erg hoog kunnen zijn rond accountant kantoren, hier ben ik dus ook bang voor.
Wat ik niet snap is dat veel vacatures uren aanbieden van 32-40 terwijl ik overal lees dat accountants regelmatig 60-80 uur per week werken??, persoonlijk zou ik het liefst 36 uur willen werken.
En nog een kwestie is : welke van de 3 opleidingen is het soepelste en biedt banen met normale werkdruk&stress?
Of zou ik een compleet andere opleiding moeten kiezen?

bedankt voor het lezen.
Accountancy is een breed begrip en bedrijfseconomie is ook een breed begrip. Je kunt met beide enorm veel kanten op. De Big4 stelt wat hogere eisen qua overwerken (periodiek 50u en in de zomer 30u > uurtje factuurtje) dan een baan bij de overheid (32 tot 36u). En daar zit van alles tussen.
Daarbij is er nog een verschil tussen een hbo bachelor accountant en een RA (of RC).

Uiteindelijk gaat het erom hoe je er zelf mee omgaat. Ik heb functies gehad waarbij ik bijna een bore out kreeg van de eenvoud (repeterende werkzaamheden) van het werk , terwijl een collega thuis zat met een burn out.

Dus staar je niet blind op wat "de norm" is, maar kies je eigen pad en je zult zelf ervaren in hoeverre je het fijn vindt om wel of niet een bepaalde druk te ervaren. De eerste 3 jaar na afstuderen is het vrij normaal om wat werkgevers te wisselen, kijk dan wat het beste bij je past.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-06 11:16
Als je in de accountancy terecht wil komen dan zal je rechts om of linksom er best wel tijd en moeite in moeten steken. Niet anders dan advocatiur of een arts opleiding. Naast je werk heb je ook je postdoc nog en reken maar dat daar ook veel tijd in gaat zitten.
Eerste maanden van het jaar maak je vaak veel uren maar daar houden ze dan wel weer wat rekening mee met de studie.
Ik ben zelf inmiddels 13 jaar uit de accountancy (big4) maar bij ons was 60 uur in periode jan-maart wel normaal. Daarentegen in de zomer had je veel vrije uren opgebouwd die je prima kon opnemen.
Van hard werken ga je niet dood zeg ik altijd maar zolang je er plezier in hebt. Erger is het als je met tegenzin naar werk gaat, dan is 4 uur werken op een dag al te veel.
Wil je het tot RA schoppen omdat je het leuk vindt dan kan je die werkdruk ook wel aan. Als je nu al beren op de weg ziet dan vind je het wellicht toch niet zo leuk als je denkt en is het misschien niets voor jou.

Ps zoals bovenstaand wordt er natuurlijk wel eens overdreven en ja ik heb ook wel eens een keer 80 uur gemaakt maar dat is niet normaal. Alleen een 9 to 5 job is het gewoon niet. Wellicht als junior wel omdat je dan vaak wat meer aan uren bij de client gebonden bent, maar kom je wat hoger ja dan wordt er gewoon wel verwacht dat begin van het jaar als de druk er opstaat je flexibel bent en niet om 5 uur de deur achter je dicht trekt. Maar laten we eerlijk zijn, welke job op een hoger niveau heeft dat wel?

En als je zegt ik wil wel eens met een accountant praten, pm me maar ik kan je wel aan contacten helpen bij zowel big4 als kleinere kantoren.

[ Voor 26% gewijzigd door Arjant2 op 15-07-2019 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond767
Sport_Life schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:10:
[...]

Accountancy is een breed begrip en bedrijfseconomie is ook een breed begrip. Je kunt met beide enorm veel kanten op. De Big4 stelt wat hogere eisen qua overwerken (periodiek 50u en in de zomer 30u > uurtje factuurtje) dan een baan bij de overheid (32 tot 36u). En daar zit van alles tussen.

Uiteindelijk gaat het erom hoe je er zelf mee omgaat. Ik heb functies gehad waarbij ik bijna een bore out kreeg van de eenvoud (repeterende werkzaamheden) van het werk , terwijl een collega thuis zat met een burn out.

Dus staar je niet blind op wat "de norm" is, maar kies je eigen pad en je zult zelf ervaren in hoeverre je het fijn vindt om wel of niet een bepaalde druk te ervaren. De eerste 3 jaar na afstuderen is het vrij normaal om wat werkgevers te wisselen, kijk dan wat het beste bij je past.
bedankt voor je antwoord, wat voor ''saaie'' taken kreeg je dan met welk werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Raymond767 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:35:
[...]

bedankt voor je antwoord, wat voor ''saaie'' taken kreeg je dan met welk werk?
Oa als (interim) business controller bij een groot IT bedrijf, werk bestond voornamelijk uit nacalculeren, en wat analyses op de WIP ed. Degene die ik verving was hier Full time mee bezig en deed alles met de hand, ik had in Excel wat macro's en pivots gemaakt en had binnen 2 sec de grootste verschillen eruit gehaald. Waar mijn voorganger verschillen tot 10 euro ging analyseren stopte ik bij 500,- omdat de maand rapportage toch in duizend tallen was afgerond..
Zo waren er nog meer handige (excel) trucjes waarmee ik haar 40urige werkweek in 2 dagen deed.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 15-07-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond767
Sport_Life schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:58:
[...]

Oa als (interim) business controller bij een groot IT bedrijf, werk bestond voornamelijk uit nacalculeren, en wat analyses op de WIP ed. Degene die ik verving was hier Full time mee bezig en deed alles met de hand, ik had in Excel wat macro's en pivots gemaakt en had binnen 2 sec de grootste verschillen eruit gehaald. Waar mijn voorganger verschillen tot 10 euro ging analyseren stopte ik bij 500,- omdat de maand rapportage toch in duizend tallen was afgerond..
Zo waren er nog meer handige (excel) trucjes waarmee ik haar 40urige werkweek in 2 dagen deed.
heb je daar ook gebruik van gemaakt? of werkte je nog hard door met het trucje?
En wat is je huidige taak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Raymond767 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:46:
[...]

heb je daar ook gebruik van gemaakt? of werkte je nog hard door met het trucje?
En wat is je huidige taak?
Ik was blij toen de interim opdracht erop zat :).

Ben nu bij een ander bedrijf meer in de rol van project controller.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 16-07-2019 00:14 ]

Pagina: 1