Nieuwe all in one printer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe all in one printer. Mijn huidige Canon Pixma MG5350 bevalt meer dan prima, maar hij print niet goed meer. Kleuren komen er anders uit (blauw wordt bijv. roze) en zwarte tekst is een no show geworden. Ik gebruikte naar volle tevredenheid klooninkt van de Lidl, maar volgens de plaatselijke printshop is dat waarschijnlijk de oorzaak dat hij niet meer goed werkt. Ik heb vanzelfsprekend alle reinigingsopties al geprobeerd, de inkt vervangen door nieuwe (zelfde klooninkt) en de tray waar de inktpatronen ingaan met de hand en onder de stromende kraan gereinigd (advies van de printshop). Wat er precies aan de hand is kom ik niet echt achter, want met een geheel gereinigde tray en nieuwe inkt, was het probleem binnen enkele dagen weer terug. Mocht dit duiden op iets dat simpel op te lossen is, dan zoek ik dus geen nieuwe printer, maar tips om het op te lossen. In het geval dat dit duidt op een kapotte printer, dan zoek ik een printer die het volgende kan:

Must haves:
Dubbelzijdig printen
Excellente kwaliteit fotoprints
Goede scans
Printen via Wifi, of een andere draadloze techniek
betaalbare inkt
5+ inktcardridges met aandacht voor kleurkwaliteit

Nice to haves:
ADF
automatisch scannen en kopiëren
dit zo mogelijk dubbelzijdig
scans opslaan naar laptop, e-mail, NAS en opslagmedia (usb-stick, sd-kaart)
overweg kunnen met (en niet stuk gaan van) klooninkt
alle soorten en merken papier kunnen gebruiken met goed resultaat
Bespaarmodus. Bijv. alleen randen printen van gekleurde vakken (Brother kan dit)
Display of bediening aan de voorzijde, of aan de bovenzijde - mits opklapbaar naar je toe. De printer komt bovenop een hoge kast en handmatige bediening is lastig als je het display niet lezen kunt :P

Niet noodzakelijk, maar wel leuk:
A3 prints kunnen maken

Wat is je budget?
Totaal liefst onder de € 100, maar met de Amazon Prime Day op komst, kan een goede/betere all in one hopelijk voor een leuke prijs gescoord worden. Ik denk daarom aan een max van € 150 mits dit gaat om excellente foto-afdrukken.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik druk af en toe documenten af, print tekeningen die mijn 5-jarige dochter in MsPaint gemaakt heeft ;) ik maak scans van belangrijke documenten om te e-mailen en zou het fijn vinden als ik wat administratie op efficiënte manier kan digitaliseren. Het allerbelangrijkste vind ik echter de kwaliteit van de foto-afdrukken. Ik maak geregeld foto's van mijn dochter en de mooiste worden opgehangen. Ik heb een edelcompactcamera (Lumix LX15) dus ik wil mijn mooiste foto's ook zo mooi mogelijk terugzien. Ik druk bijv. elk jaar de verjaardagsfoto van mijn dochter af en die komen in een lijst naast elkaar. De inktkwaliteit en afdruk als totaal moet daarom redelijk permanent mooi blijven. De frequentie van afdrukken is wisselend. Soms 20 foto's in 1 dag, soms staat de printer 50 dagen stil. Daar moet hij tegen kunnen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Honderden printers die ik op een gegeven moment al had teruggebracht naar een longlist van 50 printers. Dit aan de hand van reviews op internet. Ik heb onder andere de volgende bronnen gelezen: Tom's Guide, Lifewire, Independent, 10tenreviews, IGN, Techradar, PCMag, Coolblue advies, C'T, Wirecutter, Digital Trends, Digital Camera World, etc en kwam daarbij tot de volgende shortlist:

https://tweakers.net/pric...2;999629;1002797;1239437/

Ik heb zeer goede ervaring met Canon en Brother, zowel in gebruik als qua afdrukkwaliteit. In het verleden ook HP, maar dat is zo lang geleden dat ik niet meer weet wat ik daarvan vond. Ik lees dat Epson geroemd wordt om zijn fotoprints.

Shortlist in-depth:
Ik kwam geregeld printers van Brother, Canon, Epson en HP tegen in de reviews en aanbevelingen. Samsung en Lexmark bijna niet. Naar laatste 2 merken heb ik daarom nauwelijks verder gekeken. Uit alle lijstjes heb ik de printers van 2016 en ouder weggestreept, evenals de printers die puur konden printen of niet hoger konden scannen dan 1200 x 1200. Ik weet echter niet precies wanneer de dpi van een scanner of printer toereikend is. Printers boven de € 200 heb ik ook weggefilterd. Daarna bleven de 8 modellen over uit mijn pricewatchlijstje. Daar staat geen HP meer tussen, maar dat komt meer door bovenstaande filters, en ik sta daar ook nog gewoon voor open.

Van de Brother MFC-J895DW lees ik bijv. dat de prints prima zijn, maar de scans minder. Over de Brother DCP-J572DW zie ik kritiek op de snelheid, maar dat vind ik redelijk irrelevant voor mij. Prints schijnen heel goed te zijn. N-Up (meerdere blz scannen en op 1 A4 printen) vind ik leuk, maar is waarschijnlijk met andere software ook te doen.

Epson maakt mooie apparaten in de Expression Photo en Expression Premium lijn. De 7100 en 8500 lijken me daarom ook erg mooi. Over de inktprijs is men wisselend enthousiast, maar ik lees dat ze erg geschikt zijn voor mijn occasionele gebruik en dat de prints erg goed zijn.

V.w.b. Canon bleven er na de schifting deze 4 over: Pixma 8150, 8550, 9150, 9550. Wat ik erover lees, is prima qua afdrukkwaliteit, maar de inkt is in verhouding erg duur. Als ik het goed zie is de 8550 wat meer op home office gericht dan bijv. de 8150. Ik print maar kleine hoeveelheden en de kleur daarvan is het belangrijkste. Wat biedt de 8550 dan wat de 8150 niet zou kunnen? Fax hoeft bijv. niet perse. De 9150 kom ik bijna overal wel tegen als goede keuze. Hij kost wel meer dan de andere modellen van Canon. Hij zou dubbelzijdig kunnen scannen en kopiëren, maar mist een ADF. De 9550 kan printen tot A3. Leuk, maar ik denk dat ik dat hooguit 1 x per jaar zou gebruiken. De optie is aanlokkelijk, maar als ik eerlijk ben, denk ik dat het de printer onnodig duur en groot gaat maken.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is mijn printerprobleem bekend en oplosbaar? Zo ja, joepiejeej, maar hoe?
Waar let ik op qua scanresolutie en printresolutie. Wat is nu een goede dpi?
Kan ik bij AIO's met ADF ook nog gewoon flatbed scannen van bijv. mijn paspoort of een papiersnipper?
Is dye inkt altijd beter voor foto's?
Ga ik qua prijs liever voor inkttanks met slangetjes en dergelijke, of gewoon voor standaard cartridges?

En de belangrijkste vraag: Wat is nu een goede printer, met uitstekende afdrukkwaliteit, geschikt voor mijn gebruik? Zie ik een printer van HP, Lexmark of Samsung over het hoofd? Heb ik hierboven wellicht toch al de beste 8 printers gevonden? En zo ja, welke dan?

Bij receivers en televisies red ik me wel. Maar bij printers vind ik het lastig. Fotoprintkwaliteit is op de computer niet te beoordelen en veel reviews zijn eigenlijk gewoon opsommingen van wat ze kunnen. Ook het verschil tussen "outstanding prints", "excellent photo's" of "zeer goede fotoafdrukken" is lastig in te schatten.

tl;dr
Printer repareren/schoonmaken mogelijk? Of een nieuwe kopen? En welke dan?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mooi uitgebreid verhaal Goed gedaan! d:)b Ik ga proberen een paar zaken op te lossen:
Is mijn printerprobleem bekend en oplosbaar? Zo ja, joepiejeej, maar hoe?
Oh, vast :P
Waar let ik op qua scanresolutie en printresolutie. Wat is nu een goede dpi?
dpi is een beetje een lastig ding, want het is zo'n typische statistiek waar je de marketingafdeling op kunt laten. Ik neem aan dat je nu ook niet altijd op max. kwaliteit scant. Dat maakt de bestanden alleen maar onnodig groot.
Kan ik bij AIO's met ADF ook nog gewoon flatbed scannen van bijv. mijn paspoort of een papiersnipper?
Op mijn brothe Jzoveel in ieder geval wel.
Is dye inkt altijd beter voor foto's?
Ga ik qua prijs liever voor inkttanks met slangetjes en dergelijke, of gewoon voor standaard cartridges?

En de belangrijkste vraag: Wat is nu een goede printer, met uitstekende afdrukkwaliteit, geschikt voor mijn gebruik? Zie ik een printer van HP, Lexmark of Samsung over het hoofd? Heb ik hierboven wellicht toch al de beste 8 printers gevonden? En zo ja, welke dan?

Bij receivers en televisies red ik me wel. Maar bij printers vind ik het lastig. Fotoprintkwaliteit is op de computer niet te beoordelen en veel reviews zijn eigenlijk gewoon opsommingen van wat ze kunnen. Ook het verschil tussen "outstanding prints", "excellent photo's" of "zeer goede fotoafdrukken" is lastig in te schatten.
Ik denk dat je je lijstje in ieder geval dusdanig op orde hebt dat je weet dat wat je ook kiest, het altijd beter is dan wat je had. Ik zou de scankwaliteit minder belangrijk maken. Goed leesbare documenten scannen kunne ze allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

Printers vallen onder Harde Waren, CEA > CAA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-05 10:44
Ik zou een ecotank (epson) of andere printer met losse inkt-tanks (canon) kopen. Die losse cartridges kosten mij teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Edmin schreef op zondag 14 juli 2019 @ 03:44:
Mooi uitgebreid verhaal Goed gedaan! d:)b Ik ga proberen een paar zaken op te lossen:
Dank voor het compliment. @Edmin (y)
[...]
Oh, vast :P
Dat zou fan-tas-tisch zijn ;) Jij weet vast hoe :+
[...]

dpi is een beetje een lastig ding, want het is zo'n typische statistiek waar je de marketingafdeling op kunt laten. Ik neem aan dat je nu ook niet altijd op max. kwaliteit scant. Dat maakt de bestanden alleen maar onnodig groot.
Logisch. Snap ik en doe ik ook niet. Als ik bijv. een foto van mijn ouders scan, zal ik daarvoor een hogere dpi nodig hebben, dan voor een simpel tekstdocumentje natuurlijk.
[...]

Op mijn brothe Jzoveel in ieder geval wel.

[...]

Ik denk dat je je lijstje in ieder geval dusdanig op orde hebt dat je weet dat wat je ook kiest, het altijd beter is dan wat je had. Ik zou de scankwaliteit minder belangrijk maken. Goed leesbare documenten scannen kunne ze allemaal.
Dat denk ik ook. Ik heb voor de vergelijking eens mijn oude printer ernaast gezet, en die heeft een dpi voor die bij zowel scans als prints een stuk hoger is dan de 8 "jongens" die ik nu heb uitgekozen... Weet nu niet wat ik daarvan moet vinden eigenlijk. Wellicht dat iemand eens uit kan leggen wat nu een prima dpi is en hoe het zich verhoudt tot elkaar en het resultaat. Waarom zijn de resoluties eigenlijk nooit "vierkant-gelijk"? Ik zie bijv. nooit 4800x4800 of 2400x2400, maar altijd een flink, vaak viervoudig verschil in de horizontale en verticale dpi.
FeaR schreef op zondag 14 juli 2019 @ 04:11:
Printers vallen onder Harde Waren, CEA > CAA.
Dank @FeaR voor het verplaatsen.
JoStad schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:04:
Ik zou een ecotank (epson) of andere printer met losse inkt-tanks (canon) kopen. Die losse cartridges kosten mij teveel.
Dat wil ik ook best, ,maar laten de 8 uitverkoren printers nu allemaal cartridges gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 14-07-2019 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tsja dan wordt het toch meer onderzoek doen naar hoe scanners werken en welke instellingen je het beste kunt gebruiken.
https://www.scanyourentir...g-your-paper-photographs/

of gewoon toch maar naar de spcifieke foto kwaliteiten van de AiO kijken:
https://www.pcmag.com/roundup/162891/the-best-photo-printers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Edmin Mooie link van scanyourlife over scannen en dpi. PCMag had ik reeds gezien.

Waar de uitleg rept over de maximale optische en digitale resolutie bij bijv. 6400 x 9600, spreekt de pricewatch enkel over horizontale en verticale resolutie. Dat is echter totaal wat anders. Is dat een foutje uit de PW? In scansoftware kan je volgens mij ook maar 1 dpi kiezen namelijk.

Ik ga nog eens even verder lezen zo meteen en kijken of ik toevallig nog een inkttankprinter aan mijn vergelijking kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Waar de uitleg rept over de maximale optische en digitale resolutie bij bijv. 6400 x 9600, spreekt de pricewatch enkel over horizontale en verticale resolutie. Dat is echter totaal wat anders.
Dat is toch juist hetzelfde? 6400 horizontaal x 9600 verticaal? De instelling in de scansoftware is vziw een vereenvoudigde weergave van wat het echt is.
https://techterms.com/definition/dpi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Andere invalshoek: lasermultifunctional (eenmalige investering, spul is relatief goedkoop en gaat heel lang mee) en een losse inktjet speciaal voor foto's?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Edmin schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:22:
[...]

Dat is toch juist hetzelfde? 6400 horizontaal x 9600 verticaal? De instelling in de scansoftware is vziw een vereenvoudigde weergave van wat het echt is.
https://techterms.com/definition/dpi
Nee, wat ik uit jouw link begreep is dat 6400 de daadwerkelijke resolutie is waarop de optische hardware kan scannen en 9600 de geïnterpoleerde softwareresolutie is. Net als bij een fototoestel waarop 6 x optische zoom zit en 18 x softwarezoom. Die laatste wordt er dan door de software bij bedacht. Dat is als ik het goed begrijp toch echt wat anders dan lengte x breedte.
The Eagle schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:31:
Andere invalshoek: lasermultifunctional (eenmalige investering, spul is relatief goedkoop en gaat heel lang mee) en een losse inktjet speciaal voor foto's?
Leuk idee, maar kom ook meteen bij véél hogere aanschafkosten. En natuurlijk dubbele ruimte van niet stapelbare apparatuur. Er staan welgeteld 6 laserprinters (5 z/w; 1 kleur) in de PW onder de 200 euro die beschikken over ADF en automatisch dubbelzijdig kunnen printen, kopiëren én scannen. Wellicht dat de tonerkosten daarna zo laag zijn dat ik de komende 20 jaar er geen omkijken en kosten aan heb, maar anders is het nog best een bedrag om daarnaast ook nog eens een losse kleurenprinter te kopen.

Nu weet ik niet of een zwartwitprinter ook in kleur kan scannen, maar het blijft natuurlijk wel een hoop gedoe als je even een oude familiefoto wilt kopiëren en je daar 2 printers voor nodig hebt. Qua gemak heb je dan nog steeds een kleuren-AIO nodig. Ik denk dat ik liever 1 apparaat heb, ook qua ruimte, en dat inkttanks buiten de mogelijkheden gaan vallen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 14-07-2019 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-05 23:06
Ik gebruikte ongeveer één thuisprinter per twee jaar. Telkens hetzelfde: of er zat een vaste kop op, en die had ingedroogde inkt, of ik betaalde veel dure cartrigdes (waar de kop bij in zat) omdat de cartridges uitdroogde.

Dus eruit met die dingen. Een Xeros Phaser 6100 op Marktplaats gekocht voor 100 euro. Dat is een laserprinter met ADF (kantoormodel), en die drogen nooit uit. Bovendien werd het ding verkocht met volle cartridges. Alleen noemt hij zich op het netwerk "ING Beverwijk-pantry". Voordeel: niet meer calibreren, geen uitgedroogde inkt.... Alleen zijn kleurenfoto's iets fletser. Inkt-printers kunnen mooiere kleuren maken.

De scanner was ook goed. Waar trage all-in-ones de pagina's nog wel eens schokkerig bewegen (en diagonale lijnen dus ook niet helemaal recht lopen) gaat deze op hoge snelheid vloeiend door. En ook op de glasplaat scannen is mogelijk als het nog netter moet.

Na zes jaar heeft het ding de geest gegeven. Inclusief zakelijk gebruik zijn er zes sets cartridges doorneem gegaan, dus meer dan 15.000 pagina's waarschijnlijk. Maar in de loop der jaren kwamen we er ook achter dat de printer steeds minder nodig was. En op een gegeven moment is hij toch stuk gegaan (paper-detection werkte niet meer)

En nu een nieuwe printer? Nee. Op 300 meter afstand zit een goede kopie-shop. Bestanden mag je mailen, en ze liggen dan uitgeprint klaar als je ze ophaalt. Voordeel: alle printer perikelen zijn voor de shop, en er wordt altijd een machine gebruikt die past bij wat ik op dat moment nodig heb. Dus ik kan ook eens iets duurder mooie foto's printen op A3. Of een handleiding van 100 pagina's verkleind in zwart wit, en inbinden kan ook. En scannen kunnen ze ook. Moet de tekening van je dochter op een muismat of mok? Ze zijn goedkoper als vistaprint.... (waarschijnlijk goede deal met een drukker in de buurt)

Ik ben nauwelijks duurder uit dan de tijd voor de Xerox kleurenlaser. Ik heb mooiere eindresultaten, en geen gedoe meer met printers. En geen beperkingen in eindresultaten "omdat mijn printer dat niet kan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
In lijn met de reactie hierboven werk ik zo lang mogelijk door met mijn gaarder wordende laser all in one (ADF werkt niet meer etc) met de goedkoopst mogelijke toner (paar lege bewaard voor als de imitatie toner gaat vlekken) en loop voor foto's een paar honderd meter naar de Kruidvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dat is inderdaad ook een optie, maar veel minder leuk ;)
Ook voor mijn dochter die graag haar werk op papier heeft en ophangt.
Ik vind het wel zeker een goed idee om te overwegen, maar ik denk dat zelf printen op dit moment in mijn leven nog de voorkeur geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik denk dat ik de keuze terugbreng naar 2 modellen:

pricewatch: Epson Expression Photo XP-8500 voor ongeveer € 118
pricewatch: Canon Pixma TR8550 voor ongeveer € 80 (Amazon Prime Deal)

Aangezien het 50% in prijs scheelt, neig ik zeer naar de Canon. Wellicht print de Epson nog een tikkie mooier, maar zoals ik eerder al opmerkte, is dat enkel terug te lezen uit subjectieve termen als excellent, outstanding, zeer goed en indrukwekkend.

Ga zo nog even wat dingen doen en dan bestellen.

Edit, ik heb uiteindelijk de Canon 8850 besteld bij Amazon. Inclusief Prime Day korting kon ik hem voor € 77 bestellen. Als de prijzen dichter bij elkaar gelegen hadden, had ik zeker de Epson willen proberen, maar voor dit prijsverschil was de keuze makkelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Jorgen op 15-07-2019 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaardeschepper
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-03-2023
ben je er tevreden over? en nog een vraagje: hoeveel pagina's per jaar of per maand print je ongeveer?
Ik ben ook op zoek naar een andere printer, maar als ik bereken kom ik uit op 150-200 pagina's per maand printen (zowel kleur, zwart/wit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
klaardeschepper schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:17:
ben je er tevreden over? en nog een vraagje: hoeveel pagina's per jaar of per maand print je ongeveer?
Ik ben ook op zoek naar een andere printer, maar als ik bereken kom ik uit op 150-200 pagina's per maand printen (zowel kleur, zwart/wit).
Ik heb hem kort voor de vakantie aangesloten en enkele printjes mee gemaakt. Nog niet heel veel, dus ik kan er helaas nog niet veel over vertellen. Wat ik print is 20 à 40 foto's per jaar; wat tekeningen van mijn dochter; en brieven die zij typt; daarnaast nog wat documenten inscannen en/of afdrukken. Denk dat ik aan maximaal 100 pagina's per jaar kom. Ik vind het gebruiksgemak van een eigen all-in-one echter belangrijker dan steeds naar een printservice te moeten sturen/langsgaan. Ook is het zelf afdrukken van leuke foto's en briefjes (met random letters) die mijn dochter maakt echt een feestje als je dat gewoon zelf voor haar kunt doen.

Edit: @klaardeschepper Vandaag wel 1 heel groot nadeel meegemaakt van het missen van een automatisch klep/papierlade/opening. Ik had de printer aangezet en - naar ik dacht - ook alle papierlades uitgetrokken. Bleek er nog 1 stukje de verkeerde kant op te staan. Resultaat: 2 A4'tjes die volledig vast zitten tussen de inktslede en de papiertransportwielen. Morgen dus eerst maar eens uitvinden hoe ik dat weer in orde krijg.

Edit 2: Met heel duidelijke producthulpvideo's van Canon heb ik al het vastgelopen papier netjes kunnen verwijderen. Wat testafdrukken gemaakt en dat werkt prima. (y) d:)b

[ Voor 22% gewijzigd door Jorgen op 16-08-2019 15:22 ]

Pagina: 1