Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 20:56
Beste Tweakers,

Ik ben zoals velen deze week een nieuwe pc gaan bouwen, namelijk:

AMD 3700x
Gigabyte X570 Elite
Gskill TridentZ 32GB (2x 16)

Hierbij heb ik de cpu koeler Coolermaster MA620P

Helaas zijn er tijdens het monteren 2 koperbaantjes beschadigd:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pfrep4li282.jpg

Resultaat is dat het systeem nog werkt met 1 geheugen bankje, met 2 blijft de chipset koeler 100% draaien en geen beeld, ik heb de sticks uitgewisseld en allebij werken ze 1 voor 1 maar nooit tegelijkertijd.

Mijn vraag is of dit überhaupt te repareren is, hoe of waar ik dat zou kunnen laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:08
Lijkt te repareren, maar als dit geheugen lijntjes zijn kan de trace length/impedance van belang zijn en die is wellicht moeilijk te matchen. Ik geef het wel kans van slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:31
Zou je dit met potlood/grafiet kunnen fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

zo te zien maken ze nu sluiting, dus zou te repareren kunnen zijn. loep, hele vaste hand en een heel scherp[ dun mesje.

[ Voor 28% gewijzigd door Wim-Bart op 13-07-2019 18:49 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

dubbelpost

[ Voor 89% gewijzigd door Wim-Bart op 13-07-2019 18:48 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:03

auto660

1991 240 GL Brick

Ik zou eerst even de beschadigde coating die je ziet er vanaf wrijven, dan pas kan je echt zien of de trace zelf beschadigd is. Een kras op de beschermende coating maakt weinig/niks uit.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:53

aex351

I am the one

auto660 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:50:
Ik zou eerst even de beschadigde coating die je ziet er vanaf wrijven, dan pas kan je echt zien of de trace zelf beschadigd is. Een kras op de beschermende coating maakt weinig/niks uit.
Inderdaad, alleen ik lees wel dat nu het e.e.a. het al niet meer doet. Die zwarte laag lijkt ook voor een deel meer voor de sier te zijn dan dat het echt een functionele doel heeft. In elk geval als het niet te repareren valt dan is het een dure grap. Zou dan gaan voor de goedkoopste B450 moederbord, nog een keer zo'n over geprijsde moederbord kopen lijkt mij niet handig.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

aex351 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 19:10:
[...]

Inderdaad, alleen ik lees wel dat nu het e.e.a. het al niet meer doet. Die zwarte laag lijkt ook voor een deel meer voor de sier te zijn dan dat het echt een functionele doel heeft. In elk geval als het niet te repareren valt dan is het een dure grap. Zou dan gaan voor de goedkoopste B450 moederbord, nog een keer zo'n over geprijsde moederbord kopen lijkt mij niet handig.
Als je het schoon wrijft dan wrijf je waarschijnlijk ook het koper weg wat losgekomen is en mogelijk kortsluiting maakt. Dat zou het probleem mogelijk kunnen oplossen. Verder vind ik het er eigenlijk niet heel spannend uit zien.

Werken beide geheugen channels individueel wel? En als je ipv A2/B2 als geheugenslots A1/B1 gebruikt, werkt het dan wel?

Sterker nog, als ik zo kijk dan lijkt het mij alsof de koperbanen zelf nog prima zijn en dat het probleem misschien wel een ram compatibility dingetje is. Even een CMOS reset proberen? Of met 1 latje er in even de nieuwste bios er op flashen?

[ Voor 12% gewijzigd door auto660 op 13-07-2019 19:33 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:14
Het lijkt er voor mij op dat het 2e spoortje van onderen beschadigd/onderbroken is.

Als je de zwarte coating (=anti soldeermasker) op een goede manier wilt verwijderen kun je hier het beste een glasvezelstift voor gebruiken. Hiermee kun je de sporen mooi schoon "krassen". Daarna is het een kwestie van een dun koperdraadje in de lengte over de sporen solderen. Dit soort koperdraad kun je op een rol kopen en gebruik ik vaak voor reparaties/modificaties van PCBs.

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 13-07-2019 19:45 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Vaak is AWG30 nog de dik, dan zijn de individuele copper stands van wat solder wick vaak nog een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Als die onderbroken is kan je misschien ook wat zilverlijm gebruiken? Dat gebruiken ze om die spoortjes van je ruitverwarming te repareren. En dat is trouwens vroeger ook gebruikt om die L bruggetjes van de AMD cpu's te verbinden om ze te overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
Geheugen heeft wel goed gewerkt, ik was niet helemaal tevreden met de temps en heb de koeler nog een keer los gehad, daarna gebeurde dit pas.

1 voor 1 werken ze ook, ook in verschillende slots, ik heb ze beiden in beiden opties geprobeerd en dan werkt het niet.

Ik ga zo nog een de loep er op zetten en kijken of ik kan doen, thanks voor de tips alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:46
Voorzichtig lak er af krabben en een ragfijn draadje er overheen solderen, met een goede loep en fijn soldeerboutje zeker te doen. Als draadje kan je één koperdraadje uit een 230V snoer nemen, die bestaan vaak uit getwist koperdraad. Anders heb ik hier wel een stukje wirewrap draad wat een vaste kern heeft en zeer dun is. Dat is makkelijk in een enveloppe gedaan :)

[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 13-07-2019 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
Houtenklaas schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 20:04:
Voorzichtig lak er af krabben en een ragfijn draadje er overheen solderen, met een goede loep en fijn soldeerboutje zeker te doen. Als draadje kan je één koperdraadje uit een 230V snoer nemen, die bestaan vaak uit getwist koperdraad. Anders heb ik hier wel een stukje wirewrap draad wat een vaste kern heeft en zeer dun is. Dat is makkelijk in een enveloppe gedaan :)
thanks, draadje heb ik, net even gekeken maar ik zie het niet zitten om hier zelf aan te beginnen.

Ik soldeer weleens het e.e.a. maar dat blijft bij gewone bedrading en connectors, niet zo fijn als een PCB en ik wil niet me nieuwe moederbord als experiment gebruiken:)

Als er iemand is of iemand weet die dit voor me zou kunnen doen graag! uiteraard is een vergoeding hiervoor geen probleem.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 07:23
Ik geef opleidingen in juist dit soort reparaties. Dat gaat onder de vlag van IPC en betrekt zich op standaard IPC-7711/7721 welke internationaal door grote, hele grote en kleine bedrijven gehanteerd wordt als dé standaard voor herstelwerkzaamheden.
Ik kan de reparatie dus met goed resultaat voor je uitvoeren, de breuk wordt overbrugd met een koperen brug die speciaal voor dergelijke reparaties bedoeld is. PM voor verdere afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
Ramon 73 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:10:
Ik geef opleidingen in juist dit soort reparaties. Dat gaat onder de vlag van IPC en betrekt zich op standaard IPC-7711/7721 welke internationaal door grote, hele grote en kleine bedrijven gehanteerd wordt als dé standaard voor herstelwerkzaamheden.
Ik kan de reparatie dus met goed resultaat voor je uitvoeren, de breuk wordt overbrugd met een koperen brug die speciaal voor dergelijke reparaties bedoeld is. PM voor verdere afspraak.
Dm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

BoAC

Memento mori

Laat je hier het resultaat zien? Kunnen we er allemaal wat van leren :) Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
BoAC schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:18:
[...]

Laat je hier het resultaat zien? Kunnen we er allemaal wat van leren :) Ik ben benieuwd.
Resultaat ja, werkwijze nee. In een cursus leg ik het graag en goed uit en omdat dit mijn inkomen is ga ik de werkwijze/uitvoering hier niet uit de doeken doen.

Toevoeging:
Reden om hier de procedure niet op te stellen is dat het werkje verder gaat dan een stappenplannetje doorlopen. Accuraat werk, juiste voorbereiding en goed gereedschap zijn heel belangrijk en kan ik niets over zeggen als ik hier vertel wat in theorie gedaan moet worden.
Dat is de hoofdzakelijke reden waarom ik het alleen in een cursus wil uitleggen. En natuurlijk is het ook mijn inkomen, dat ga ik toch echt niet op straat leggen.

[ Voor 37% gewijzigd door Ramon 73 op 14-07-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-07 16:44
Ramon 73 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 23:17:
[...]

Resultaat ja, werkwijze nee. In een cursus leg ik het graag en goed uit en omdat dit mijn inkomen is ga ik de werkwijze/uitvoering hier niet uit de doeken doen.
Heb je toevallig een site waar ik kan rondkijken? Lijkt me best interessant namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Jordy_413 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 23:28:
[...]

Heb je toevallig een site waar ik kan rondkijken? Lijkt me best interessant namelijk.
Hahaha, the world is on youtube. Geen idee of de procedure ergens te vinden is. Ik geef daar les in en verdien er mijn brood mee, dus is voor mij zaak om zoveel mogelijk binnenboord te houden. Je kunt altijd een training boeken waarin we het uitleggen.
Daarbij worden in de meeste tutorials op het net wel grove fouten gemaakt. Zeker in de smartphone repair sector staat veel info online, maar daar klopt meestal niet veel van op soldeer/repareer gebied. Zelfs Louis Rossmann kan niet fatsoenlijk solderen. Het werkt achteraf wel (uiteraard) maar de betrouwbaarheid/levensduur is beperkt.

[ Voor 0% gewijzigd door Ramon 73 op 14-07-2019 18:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:26
[...]

deze lijkt me:

https://etech.training/training/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-07 16:44
Ah kijk, dat zocht ik. Bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Ramon 73 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:46:
[...]

Daarbij worden in de meeste tutorials op het net wel grove fouten gemaakt. Zeker in de smartphone repair sector staat veel info online, maar daar klopt meestal net veel van op soldeer/repareer gebied. Zelfs Louis Rossmann kan niet fatsoenlijk solderen. Het werkt achteraf wel (uiteraard) maar de betrouwbaarheid/levensduur is beperkt.
hm..... Lekker generaliseren; Als een leverancier mij zegt: 'alle anderen doen het fout' zonder echt te vertellen wat ze fout doen is voor mij een reden om een andere leverancier te zoeken.

gratis tip: van anderen zwart maken wordt je zelf niet witter.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:02
[...]

8)7 De werkwijze, stukje afkrabben, hopen dat het dan werkt, werkt het niet een bodge wire (of stukje koper, of whatever) er overheen trekken. Nou, rocket science hoor. Iedereen die in electronica reparatie werkt kan het.
Of als het zo kort als hier is, kan je waarschijnlijk al af met een druppel soldeer. (als het al uberhaupt kapot is, want voor mij lijkt het er op dat de traces elkaar raken, en dat is het enige probleem. Los dat op, en het werkt waarschijnlijk gewoon)

Of wil jij gaan vertellen dat er ook nog een andere manier is? Magie?

Als je zo mysterieus doet, en andere mensen zwart maakt, maak je alleen maar een slechte indruk. Ik zou in ieder geval nooit bij jou op cursus komen. Dus dat heb je al bereikt.
En zeggen dat Rossman slecht werk doet is ook wel een heel erg bijzondere. Hij kan niet solderen? Wat bedoel je daar nou weer mee?

Daarbij, als van een beetje basis kennis delen jou cursus ineens nutteloos word, is het wel een hele waardeloze cursus.

En daar nog eens boven op, vind ik die eerste post vooral over komen dat je een reparatie wil verkopen, en dus spam.

Geweldige indruk maak je.

[ Voor 13% gewijzigd door WEBGAMING op 14-07-2019 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
Een druppel tin om een onderbroken spoor te repareren gaat niet lukken, dan zou de onderbreking miniscuul moeten zijn.
Rossman soldeert niet netjes en dat geeft hij zelf ook constant aan. Je hoeft ook niet per se netjes te solderen om een werkende reparatie af te leveren. Die IPC standaarden stellen enorm stricte eisen aan dergelijk reparatiewerk, en er moet middels deze norm gewerkt worden in bepaalde industrieën.
Werken volgens IPC normen is wel significant meer tijdrovend dan hoe bijv. Rossman 't aanpakt, en daarom simpelweg minder lucratief voor zijn publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Maar terug naar het onderwerp:

De foto is niet goed genoeg om echt een oordeel te vellen.
Wat me niet duidelijk is:
Heb je ook getest voordat die beschadiging er was, of werkte het niet en zag je daarna de beschadiging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

[...]

Volgens mij heb ik onlangs nog een cerificaat bij je gehaald (Head electronics)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:39
[...]

Als je wil leren over PCB repair,

YouTube: Louis Rossmann

Hij doet vooral mac books maar printplaten blijven printplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
memphis schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:48:
[...]

Volgens mij heb ik onlangs nog een cerificaat bij je gehaald (Head electronics)
Certificaat ja, niet bij mij gehaald. Er zijn meerdere partijen die dat kunnen.
WEBGAMING schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:07:
[...]

8)7 De werkwijze, stukje afkrabben, hopen dat het dan werkt, werkt het niet een bodge wire (of stukje koper, of whatever) er overheen trekken. Nou, rocket science hoor. Iedereen die in electronica reparatie werkt kan het.
Of als het zo kort als hier is, kan je waarschijnlijk al af met een druppel soldeer. (als het al uberhaupt kapot is, want voor mij lijkt het er op dat de traces elkaar raken, en dat is het enige probleem. Los dat op, en het werkt waarschijnlijk gewoon)

Of wil jij gaan vertellen dat er ook nog een andere manier is? Magie?
In de basis is het ook heel simpel. Er is een draad gebroken, en die moet weer aan elkaar gemaakt worden. Daar komt geen raket technologie, voodoo of tovenarij bij kijken. Maar om dat ook een blijvende reparatie te laten zijn, die het ook jarenlang volhoudt komt er toch nauwkeurig werk bij kijken. Zomaar even een draadje overheen leggen kunnen inderdaad heel veel mensen, geen enkel probleem.
Als je zo mysterieus doet, en andere mensen zwart maakt, maak je alleen maar een slechte indruk. Ik zou in ieder geval nooit bij jou op cursus komen. Dus dat heb je al bereikt.
En zeggen dat Rossman slecht werk doet is ook wel een heel erg bijzondere. Hij kan niet solderen? Wat bedoel je daar nou weer mee?
Rossmann kan uitstekend foutzoeken, als de beste. Maar als je met je testpennen krassen maakt op de print, het meest eenvoudige componentje met een föhn gaat desolderen, een kwam flux op het board gebruikt en de deresten achterlaat, dan is dat géén goed werk. Hij kan prima foutzoeken, erg goed zelfs, maar solderen doet hij zelfs niet de moeite voor. En dat zegt hij zelf ook, zijn enige doel is het weer werkend bij de klant krijgen. Mijn doel is ook werkend bij de klant krijgen, én het ook nog enige tijd te laten werken.
Daarbij, als van een beetje basis kennis delen jou cursus ineens nutteloos word, is het wel een hele waardeloze cursus.
Gelukkig denkt defensie, ASML, Philips en dergelijke dara anders over. ER zit toch echt verschil in onderdelen aan elkaar solderen en goed soldeerwerk afleveren.
En daar nog eens boven op, vind ik die eerste post vooral over komen dat je een reparatie wil verkopen, en dus spam.

Geweldige indruk maak je.
Ik reageer op de TS die vraagt of iemand dat voor hem kan repareren. Hij stelt ook dat hij ervoor wil betalen. Dat is toch echt iets anders dan iemand een reparatie aansmeren in de zin van "Hey, voor xx repareer ik dat voor jou" terwijl dat niet gevraagd is.
Maar ben eens een held en prove me wrong. Neem contact op met TS en bied aan dat JIJ de reparatie uitvoert, gratis. Als jij het probleem oplost, en TS bevestigt dat aan mij dan maak ik je €20,- over. Gewoon als teken van goede wil. Ik heb zo'n vermoeden dat je dat niet gaat doen, maar prove me wrong.

[ Voor 86% gewijzigd door Ramon 73 op 14-07-2019 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Tens schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:45:
[...]

hm..... Lekker generaliseren; Als een leverancier mij zegt: 'alle anderen doen het fout' zonder echt te vertellen wat ze fout doen is voor mij een reden om een andere leverancier te zoeken.

gratis tip: van anderen zwart maken wordt je zelf niet witter.
Heus niet iedereen doet het verkeerd. Er zijn echter genoeg prutsers te vinden op youtube.
Waar het vaak misgaat:
- Verkeerde temparatuur met solderen (soldeertin smelt bij 190-230graden, dus waarom 350 en meer op de soldeerbout?)
- Verkeerde methode, bv. hete lucht waar het overbodig/gevaarlijk is
- Onzinnig gebruik van flux, op plekken waar het niet nodig is en veel te grote hoeveelheden
- Te sterke flux gebruiken
- Slordig werken, niet alles correct recht neerzetten
- Achteraf de soldeerplaats niet schoonmaken
- Soldeervlakken met de handen aanraken voor solderen en niet schoonmaken
- Soldeervlakken te klein kiezen

Er werd ook niet gevraagd op welke punten het misging, alleen of er online iets te vinden is. Jazeker, er is zát materiaal te vinden. Het meeste levert ook wel een werkende reparatie op, alleen is de vraag voor hoe lang. Voor consumenten apparatuur is de levensduur wellicht onbelangrijk, voor industrieel spul ligt het vaak anders. Daarom zit ik zelden in de huishoudelijke electronica.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon 73 op 14-07-2019 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Er is natuurlijk een verschil tussen iets er aan prutsen, en netjes solderen, dat lijkt me ook gewoon logisch.
En dan is er natuurlijk nog een klasse, maar het gaat hier over consumenten spul. (benoem je nu ook zelf zie ik)
Het hoeft de ruimte niet in.
Ik weet bijna zeker dat als je het bij een bedrijf moet laten repareren met dat soort hoge eisen, je beter een nieuw bord kan kopen.
Nu zal jij dat hier dan neem ik aan wat goedkoper doen, maar dat is het punt natuurlijk niet.

En waarom zou ik die reparatie gratis uit moeten voeren? Waar slaat dat nou weer op? Doe jij het gratis dan? Of voor 20 euro?
Nee, daar brand ik mijn handen niet aan, maar daar gaat het ook helemaal niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Ramon 73 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:44:
Voor consumenten apparatuur is de levensduur wellicht onbelangrijk, voor industrieel spul ligt het vaak anders. Daarom zit ik zelden in de huishoudelijke electronica.
wel in huishoudelijke elektronica? >:)

en oh ja, ik ben ook allergisch voor arrogante leveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
WEBGAMING schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:51:
En waarom zou ik die reparatie gratis uit moeten voeren? Waar slaat dat nou weer op? Doe jij het gratis dan? Of voor 20 euro?
Nee, daar brand ik mijn handen niet aan, maar daar gaat het ook helemaal niet om.
Jij zegt dat het niet zoveel voorstelt, dus daag ik je uit om het dan te doen. Als iedereen het kan, dan jij toch ook?
Ik heb een hekel aan toetsenbordridders die even de held uithangen vanachter het beeldscherm. Iemand bied zijn hulp aan, heeft daat specialisme voor, wil niet het geheim van de smid op tafel leggen en wordt dan in de zeik gezet? Nou, leuk hoor.
Dus dan kun je weerwoord verwacht. Geen rocket science? Geen black magic? Nou, laat maar zien dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ramon 73 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:55:
[...]

Jij zegt dat het niet zoveel voorstelt, dus daag ik je uit om het dan te doen. Als iedereen het kan, dan jij toch ook?
Ik heb een hekel aan toetsenbordridders die even de held uithangen vanachter het beeldscherm. Iemand bied zijn hulp aan, heeft daat specialisme voor, wil niet het geheim van de smid op tafel leggen en wordt dan in de zeik gezet? Nou, leuk hoor.
Dusdan kun je weerwoord verwacht. Geen rocket science? Geen black magic? Nou, laat maar zien dan!
Ik zeg dat het geen gigantisch ingewikkelde reparatie is, vooral omdat ik denk dat het alleen de traces zijn die elkaar raken. Maar ook als er 1 of 2 traces kapot zijn is het geen ontzettend ingewikkelde reparatie die iemand die regelmatig met dit spul bezig is, redelijk makkelijk kan maken.

En die indruk zal jij waarschijnlijk ook wel hebben, anders zal je dat denk ik ook niet zomaar aanbieden. Als er meerdere traces kapot zijn is het een vrij ingewikkelde reparatie, die waarschijnlijk niet de moeite is.

In de zeik gezet? Ik heb gezegd hoe je naar mijn mening overkomt.

Geheim van de smid? Je kan toch gewoon vertellen wat je in de basis gaat doen?
Ik snap niet hoe dat afbreuk zou doen aan jou certificaten.

Het raarste vind ik nog wel dat je later ineens wel het "geheim van de smid" weggeeft, en wel uitleg geeft hoe je beter kan solderen. Is nu je cursus nutteloos? Natuurlijk niet. Daarom snap ik niet zo goed dat je zo geheimzinnig moet doen.

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 14-07-2019 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zie de link in mijn ondertitel.

(zelf lees ik hem ook weer en zie dat ik oud wordt....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-07 14:32
Even met een glass fibre pencil of mesje kaal maken, draadje uit een stranded wire (of als dat nog te dik is een draadje uit een desoldeerdlint) erover leggen en vastsolderen. Indien je soldeer met flux gebruikt die niet van het "no-clean" type is moet je die verwijderen. Daarna beetje lak of plastic erover.

Dit is zeker niet lastig, je hebt er vooral een tempratuurgeregelde soldeerbout met een klein puntje voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

base_ schreef op zondag 14 juli 2019 @ 19:27:

Dit is zeker niet lastig, je hebt er vooral een tempratuurgeregelde soldeerbout met een klein puntje voor nodig.
En een microscoop om beter zicht te hebben op wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@memphis: ja op onze leeftijd wordt dat wel noodzakelijk geloof ik, heb je nog tips voor een goeie stereo microscoop? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutger465
BoAC schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:18:
[...]

ik ga het laten fixen en zal het eindresultaat iig ff posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:39
Ramon 73 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:44:
[...]

Voor consumenten apparatuur is de levensduur wellicht onbelangrijk, voor industrieel spul ligt het vaak anders. Daarom zit ik zelden in de huishoudelijke electronica.
Niet geheel oneens met het vorige verhaal maar dat van de huishoudelijke electronica heeft vooral te maken met de veel leukere marge op industrieel gebied.
Consumenten reparaties zijn al snel veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

base_ schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:56:
@memphis: ja op onze leeftijd wordt dat wel noodzakelijk geloof ik, heb je nog tips voor een goeie stereo microscoop? ;)
Op werk hebben we een professioneel ding direct aangesloten op een 24" VGA monitor. Zit een verstelbaar filter op en instelbaar verlichting om beter zicht te krijgen op het object. Maar dat kost wel wat.

Op Dealextreme ben ik mooie microscoopjes met een 5" schempje tegen gekomen zoals bv:
https://www.dx.com/p/g700...ages-2620658#.XSy9BT8zZGE
Voor dat geld wil ik er wel 1 proberen maar vrees dat er niet al te grote printen onder passen ,aar met een draa- en freesbank in huis is dat wel op te lossen ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ramon 73
memphis schreef op maandag 15 juli 2019 @ 19:53:
[...]

Op Dealextreme ben ik mooie microscoopjes met een 5" schempje tegen gekomen zoals bv:
https://www.dx.com/p/g700...ages-2620658#.XSy9BT8zZGE
Voor dat geld wil ik er wel 1 proberen maar vrees dat er niet al te grote printen onder passen ,aar met een draa- en freesbank in huis is dat wel op te lossen ;)
Dat micrscoopje ken ik niet. Op het werk hebben wij er enkele van deze en dat bevalt prima. Er onder werken is mwah, gaat met optische scoop veel beter. Maar voor inspecties werkt dit super! En betaalbaar.
Het eens een foto gemaakt in een boorgat van 2,5mm dia, 25mm diep om een braam te zoeken. Die stond er keurig op. Met een Leica van €5k kregen we een minder goede foto.

Reparatie is verder goed gelukt. Was uiteindelijk maar 1 baan beschadigd, en flink ook. De andere baan was wel blootgelegd/ingedeukt en daarom vertind. Het stukje dikkere tin is waar een kuil gevuld is geraakt, ligt verder gewoon vlak erop.
Gebroken baan hersteld met track repair en afgedekt met isolatielak. Hieronder een foto van de reparatie voordat er lak overheen komt. Door de "kuil" in het basismateriaal kwam de reparatie niet goed recht uit, jammer maar onvermijdelijk (tenzij opvullen met hars en met freesbankje vlak maken). Nu maar hopen dat dit de enige schade geweest is, bij een optische inspectie kon ik er verder niks aan vinden. Wel krassen op een heat spreader, maar dat doet weinig af aan de werking.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2jb0c1y.png
base_ schreef op zondag 14 juli 2019 @ 19:27:
Even met een glass fibre pencil of mesje kaal maken, draadje uit een stranded wire (of als dat nog te dik is een draadje uit een desoldeerdlint) erover leggen en vastsolderen. Indien je soldeer met flux gebruikt die niet van het "no-clean" type is moet je die verwijderen. Daarna beetje lak of plastic erover.

Dus een vlak spoor omzetten naar een stukje rond draad erin? Ik heb situaties gezien waar dit problemen geeft. Bepaalde signalen verdragen een impedantieverandering niet (goed genoeg) en wordt de werking verstoord. Ik zeg niet dát dit hier het geval gaat zijn, maar zeker weten doen we dat niet. Daarom gebruik je speciaal daarvoor gemaakte reparatiebruggen die de impedantie niet veranderen. Fijn spul om te gebruiken maar wel duur met ongeveer €40/mtr. Gelukkig heb je maar kleine stukjes nodig.
Lastig? Tsja, zolang ik in trainingen (veel) meer mensen zie die er niks van bakken dan mensen die het wel lukt, blijf ik toch denken dat het niet voor iedereen is weggelegd.
Er zijn wel tutorials die uitleggen wat de bedoeling is. Heb er echter een hekel aan om daarheen te wijzen, omdta ik weet dat het meer is dan boekje lezen. In essentie komt het idd neer op sporen vertinnen, overbrugging leggen en solderen. Er is echter zoveel dat niet zomaar even in tekst uit te leggen is, dat de kans op succes met uitleg op afstand erg klein is. In de trainingen wordt het uitgelegd aan het bord, ziet men een filmpje en doe ik de hele procedure nogmaals zelf voor onder de digitale microscoop. 70-80% van de mensen lukt het dan nog steeds niet. Genoeg momenten waar vragen gesteld kunnen worden en alles is ook altijd duidelijk. Totdat het zelf uitgevoerd moet worden.
Als ik bij een stukadoor kijk denk ik ook wel "makkie" en achteraf blijkt mijn muurtje meer op een wasbord te lijken :D

[ Voor 39% gewijzigd door Ramon 73 op 16-07-2019 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finalmen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:13
Mooi werk! @Ramon 73 zeer benieuwd of dit het gewenste resultaat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
finalmen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:33:
Mooi werk! @Ramon 73 zeer benieuwd of dit het gewenste resultaat heeft.
Laten we zeker hopen dat het werkt. Boardje had toch wel wat te lijden gehad, her en der.
@rutger465 Laat even weten hoe het afloopt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon 73 op 16-07-2019 15:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
base_ schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:56:
Deze IN5000 hebben wij er een stuk of 10-12 van voor trainingen, breed kijkveld, goede scherptediepte en mooi contrast. In die budgetrange vind je niet veel beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Dank je @Ramon 73 , het mag wel iets kosten hoor, ik gebruik dit ook zakelijk. Sommige printen die ik repareer zijn er wat slechter aan toe als die van TS:
pcb abuse

De microscopen waar die dit filpmje aanbevolen worden schijnen ook goed te zijn: https://www.youtube.com/watch?v=MBFyGzrClsI /https://goo.gl/XQX6s5, ik vraag me vooral of zo'n dubbele schuifarm de moeite en het geld waard zijn. eleshop heeft overigens ook vergelijkbare microscopen: https://www.eleshop.nl/so...lektronica-inspectie.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rutger465
ik typ dit bericht vanaf mijn nieuwe computer :)

Moederbord werkt weer naar behoren, net even een half uurtje laten stressen en tot zover goed, dus ik heb er vertrouwen in dat het ook wel goed blijft.

thanks Ramon!

Moederbord in al zijn RGB Glorie :+ (niet dat je er nog veel van ziet)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dhpxuszfcddka.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door rutger465 op 16-07-2019 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
rutger465 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:18:
ik typ dit bericht vanaf mijn nieuwe computer :)

Moederbord werkt weer naar behoren, net even een half uurtje laten stressen en tot zover goed.....
All well that ends well :)
Dankjewel voor het goede bericht, was een fijne use-case voor de training. Reparatie heb ik verricht als demo voor de cursisten, kan ik ze ook laten zien dat er resultaten zijn.

Hoe is die schade eigenlijk ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
Dat is een aardige cpu koeler :D tering.. gelijk heel je view weg van je moederbord. Welke is dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
Ramon 73 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:51:
[...]

Hoe is die schade eigenlijk ontstaan?
Ik heb zelf een bracket gemaakt om de cpu koeler vertikaal te installeren, dat ging goed maar de temperatuur vond ik vrij hoog dus ik heb hem verschillende keren er af gehad om het e.e.a. te finetunen/na te kijken, achteraf bleek dat deze temperaturen normaal zijn voor een ryzen cpu :O

Al met al startte hij laatst ineens niet meer op, na inspectie bleek dus de schade in de foto aanwezig te zijn, ik heb het niet door gehad maar ik vermoed dat het koelblok op een bepaald moment het board heeft geraakt.
dfbt schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:24:
Dat is een aardige cpu koeler :D tering.. gelijk heel je view weg van je moederbord. Welke is dat ?
Dat is een Coolermaster MA620P :+
Pagina: 1