aljooge schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:53:
[...]
Misschien toch handig om te melden waar ik mijn info vandaan haal, 1 youtube kanaal. Dus in deze heb je gelijk, 1 kanaal waar ik alle kennis vandaan haal en dat is niet Monty. Zoals je zegt, er is zoveel bagger op internet en misschien hoort dit hier ook wel bij, maar het punt dat een 192 kHz signaal beter is dan een 44.1 kHz, is een ingewikkelde, Voorlopig houd zijn theorie aan dat een hogere sampling rate een beter geluid geeft, maar iedereen mag me natuurlijk overtuigen dat dit niet zo is. Uiteindelijk willen we allemaal een zo goed mogelijke geluidskwaliteit voor zo weinig mogelijk geld.
Dit zijn de 2 filmpjes waar ik mijn informatie vandaan heb:
[
YouTube: The truth about Nyquist and why 192 kHz does make sense]
[
YouTube: MQA part 1; Why 24 bit 192 kHz audio?]
Ik heb het even bij de eerste gehouden, want toen zat ik aan mijn bullshit quota voor de dag.
Uiteraard een subtiele melding dat als je het niet kan horen je oren blijkbaar niet goed genoeg zijn, of je opstelling dat niet is. Nou ja, hebben we dat ook weer gehad. Vervolgens zou je dure spullen nodig hebben om een signaal dat is opgenomen tot 22.5kHz te limiteren, wat uiteraard onzin is. Immers zelfs als het zo moeilijk was zo'n filter te implementeren in een chip, dan nog steeds maakt het niks uit in een opname studio, gezien ze dat gewoon in post processing kunnen doen op een PC.
Daarna komen we op pre/post ringing uit, die je krijgt als je een dirac pulse door zo'n filter gooit. En inderdaad, zo'n signaal krijg je dan eruit. Hij vergeet alleen één belangrijk detail: De enige manier waarop je een digitale puls op zou kunnen nemen die zo'n ringing signaal veroorzaakt bij afspelen, is als je een ringing signaal bij opnemen had. Dat is nou net het hele punt van Nyquist: Als jij een signaal hebt dat in frequentie gelimiteerd is onder de 22.5kHz (wat audio is), dan kan je het perfect reconstrueren. Heb je dus een vreemde ringing in je uitgang zitten? Dan zat die ook al in de ingang.
Dat is dus ook niet iets wat je kan oplossen met 'betere' filters zoals hij claimt. Het is gewenst gedrag.
Edit: Ideale filter is namelijk gewoon bekend, dat is de sinc functie:

Waarom implementeren we die niet gewoon? Hij heeft het kleine nadeel dat hij oneindig lang is beide kanten op, en dus moet je ook oneindig lang wachten voor je muziek gaat beginnen, toch wel een nadeeltje

. Maar je ziet die ringing ook hier terug, en dat is het ideale filter.
Overigens als we nog niet-oversampling converters hadden dan had je wel hogere waardes moeten hebben. Simpelweg omdat analoge filters maken die zo stijl zijn dat 44kHz voldoende is, geen leuke bezigheid is. Maar digitale filters kunnen dat probleemloos.
[
Voor 13% gewijzigd door
Sissors op 14-07-2019 18:24
]