Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forte
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 15:20
Ik begin langzaam gek te worden en ik kom helaas geen steek verder op Google, dus hoop ik dat hier iemand mogelijk dit probleem kent :)

Gister heb ik op een M.2 SSD schijfje en bijbehorende case W10 geïnstalleerd, deze sluit ik middels usb-c aan op mijn 2016 Macbook Pro 15". Bootcamp drivers etc. geïnstalleerd en draait werkelijk als een zonnetje! Ik koos voor deze weg om de schijf in de Macbook (512GB) niet verder op te hoeven splitsen en waar ik slechts sporadisch een programmatje nodig heb die op W10 draait, maar dan wel de volledige capaciteit nodig heeft die de laptop kan geven (VM dus geen optie).

Nu komt het probleem, ik heb een LG 27UD88 schermpje, deze is aan te sluiten middels USB-C en heeft ook een ingebouwde dock. Met MacOS nooit problemen gehad, en ook mijn werklaptop (Lenovo Thinkpad met USB-C) stuurt dit scherm en ingebouwde dock perfect aan. Maar mijn Bootcamp W10 heeft er niet zoveel zin in om dit scherm aan te sturen. Heel sporadisch lukt het mij om het beeld aan te sturen, maar als de laptop even op standby schiet dan is het beeld meteen weg.

Alle devices die op de dock van het scherm zitten werken daarentegen dan nog gewoon perfect, waaronder mijn muis en externe geluidskaart. Ook als ik deze loskoppel en dan weer probeer beeld op het scherm te krijgen, heeft dat geen effect.

Ook heb ik drivers vanuit LG geïnstalleerd die bij dit scherm horen en zijn Windows + Bootcamp drivers allemaal up to date. Heb verschillende USB-C kabels geprobeerd, waaronder de USB-C/Thunderbolt kabel van Apple zelf, geen effect.

Concreet dus:
  • W10 Pro op een M.2 externe SSD
  • Aangesloten middels USB-C, draait verder als een zonnetje
  • Sporadisch krijg ik wel beeld, na sluimer/standby geen beeld meer
  • Verder geeft beeldscherm aan: geen input
  • Devices aangesloten op dock van het scherm blijven wel werken
Wel krijg ik soms een melding dat een Billboard driver niet aanwezig is? Rond Googlen helpt mij niet veel verder, mij is dan ook niet duidelijk welke ik dan moet hebben en waar ik deze vandaan moet halen.

Weet iemand nog iets wat ik proberen kan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Wellicht een bandbreedte probleem?

Is de SSD echt een USB SSD of thunderbolt?
En het scherm?

10Gbps is niet echt veel bandbreedte in de praktijk. De 40Gbps van thunderbolt zou voldoende moeten zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Een Billboard device zal verschijnen op een USB3-bus die als USB2 wordt aangesproken. Als je een monitor met ingebouwde USB-hub en een USB Type-C aansluiting voor DisplayPort Alt Mode aansluit via USB-C is er niet voldoende bandbreedte over na het videosignaal voor USB3, dus zal een eventuele USB-hub als USB2 werken. En daar komt het Billboard device tevoorschijn. Dit geeft extra informatie aan een host op een manier die ingebouwd is in de USB3-standaard. In principe is het helemaal niet nodig om er een driver voor te vinden.

Ik weet niet waarom het scherm zelf niet werkt. Het is allemaal nog erg finicky met USB Type-C en video, heb ik het gevoel...