Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aankoopadvies Laptop Student HBO-ICT

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?

Ik begin volgend schooljaar met de studie HBO-ICT, en hier wil ik een laptop voor gaan aanschaffen. Van mijn eigen hogeschool heb ik (nog) geen lijst met hardware-eisen ontvangen, maar uit de aanbevelingen van de Hanzehogeschool en de HAN maak ik op dat een laptop met een i7, 16 GB ram en een SSD van 500 GB wel aanbevolen is.

Ik denk dat deze specificaties al een beetje overkill zijn voor hetgeen waar we met de opleiding mee bezig gaan (?), maar dat zou ik niet heel erg vinden, want dan weet ik zeker dat hij minimaal deze 4 jarige opleiding mee gaat, en dat ik niet tegen bottlenecks zal gaan aanlopen.

Wat is je budget?

Ik heb niet per see een vast budget, maar rond de 1700 euro hoop ik wel klaar te zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Jazeker, hij zal elke schooldag mee moeten in de rugzak, daarom niet al te zwaar en groot. Wel het liefst dus een goeie accuduur, zodat ik de hele schooldag gewoon op een accu mee kan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Ik heb geen merkvoorkeur, wel wil ik een professioneel en zakelijk ogende laptop, geen gaming uiterlijk dus.

Mijn oog viel zelf al op de Lenovo Thinkpad X1 Carbon; 7e generatie en 14 inch.
Met de i7-8565U-processor, 16 GB ram, 512 GB SSD en NFC aangevinkt.

Wat zouden jullie van deze keus laptop vinden voor mij? Zijn de specificaties goed genoeg? En hebben jullie (goede) ervaringen met Thinkpads?
En voor wat voor display zouden jullie mij adviseren? Ik kan de keuze maken tussen:

14,0-inch FHD (1920 x 1080), IPS, 300 nits, ontspiegeld, multitouch
14,0-inch WQHD (2560x1440), IPS, ontspiegeld, 300 nits
14,0-inch UHD (3840x2160), IPS, 500 nits, spiegelend

en weet niet wat het beste is voor een student die (waarschijnlijk) voornamelijk zal programmeren en verslagen zal maken. WQHD prefereer ik denk ik boven FHD, want ik hecht niet heel veel waarde aan touchscreen. Maar het ding is dat het UHD scherm spiegelend is, en ik dus niet weet of dit echt heel erg minder fijn is dan het ontspiegelde scherm van de WQHD display.

Ook vraag ik me af of 14 inch niet te klein is, maar ik denk dat dit wel meevalt.

Alvast bedankt!!

Alle reacties

• rubentjuuuhh
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-11 18:47
Hi,

Medestudent (WO informatica) hier. Aller eerst, veel plezier met studeren!

EDIT: Dit hele verhaal is natuurlijk wel heel erg biased, dus neem alles niet klakkeloos aan :P

Ik ben destijds (zo'n 3 jaar geleden) voor een i7-6700HQ, GTX660M, 16GB, 256SSD + 1TB HDD gegaan met een 15.6 inch FHD display. Totaal gewicht 2.2 KG. Hij was 1070 euro en verder zou ik daar niet meer voor uitgeven als ik jou was. 1700 euro is een hoop geld. In dat geval ga je meer richting een game laptop of een erg dure ultrabook, zoals de thinkpad X1. Wel een duidelijk pluspunt van de X1: 3 jaar garantie. Dat is mooi meegenomen.

Het gewicht is iets wat mij niet erg stoort. Belangrijke side note: Ik neem de laptop niet 5 dagen per week mee. Eerder 1 a 2 dagen. De overige dagen blijf thuis/is er geen rede om te gaan. Dus ik ga niet veel slepen met de laptop. Als ik dan weg ben, is dat maar voor een uurtje of 3 a 4. Niet eens gehele schooldagen. Dus accuduur is niet erg een requirement geweest en daar ben ik ook niet tegen aan gelopen. Nu kan ik mij voorstellen dat dat in jouw geval wel belangrijk is. Helemaal als je een uurtje of 5 a 6 zonder lader zit. Het beste wat je kan doen is even de hogeschool mailen met de vraag of er in elke/de meeste college zalen stroomvoorzieningen zijn. Mocht dat niet zo zijn, of je hecht veel waarde aan accuduur, dan is een ultrabook een goede optie.

Ik ben meer iemand die upgradability en 'veel prestaties voor weinig geld' fijn vind. Mijn huidige laptop ga ik zelfs nog upgraden. Niet noodzakelijk maar een SSD ipv een HDD is erg fijn. Dus dat is ook iets om in gedachte te houden. Hoe makkelijk vervang je zelf je accu of SSD? Is het mogelijk later nog extra RAM toe te voegen?

Wat de schermgrootte betreft:
Ik houd niet van het werken op een laptop, het scherm is klein en de algehele productiviteit laat te wensen over. Zodra ik thuis ben plug ik er gelijk een HDMI, muis en toetsenbord in. Ik zou dus geen 14 inch nemen, maar iets groters. 17.3 beschouw ik daarentegen als overkill en veel te lomp. Mijn sweetspot ligt op 15.6. Maar ik ken ook mensen die een Ipad meenemen naar de collegezaal (daarentegen ook een hoop die een 17.3 inch monster meenemen om daar vervolgens op te gaan gamen :S). Ik denk dat het vooral een persoonlijk ding is.

Ik gun je een ultrabook van harte, en ik zeg niet dat het een slechte keus is, maar het lijkt mij erg duur.
Naar mijn ervaring zou ik de studie prima doorgekomen zijn met een i5 en 8Gb ram, helemaal aangezien ik na een paar maanden overgestapt ben op Linux. (Dat gaat over het algemeen iets vredelievender om met je hardware). Wat je vakken betreft kan ik geen uitspraken doen. Maar als ik mijn studie even als voorbeeld gebruik, heb ik nooit iets grafisch gedaan. Dus een (dikke) GPU was nooit nodig geweest. De zwaarste taak die ik ooit gedaan heb op mijn laptop, school gerelateerd, was een zware sqlite query, een enkel non multi-threaded python script, of een IDE geopend met wat browser tabbladen. De zwaardere klussen konden wij allemaal op servers van de universiteit doen, dus je zou zelfs met een i3 en 4GB ram rond kunnen komen (op linux en met wat geduld).

Het hangt er voornamelijk vanaf wat je er zelf mee gaat doen. In mijn geval is het mijn enige computer, dus was de investering van een i7+16GB prima te verantwoorden (naar mijn eigen portemonnee). Maar als je 1700 euro kunt missen en je vind de eigenschappen van een ultrabook tegen de kosten opwegen: Go for it!

Wat de X1 betreft:
Ik zou overigens voor deze optie gaan " 14,0-inch WQHD (2560x1440), IPS, ontspiegeld, 300 nits"
Ontspiegeld wil je sowieso hebben en op 14 inch is WQHD prima, 4K overkill zou ik zeggen. Touchscreen zou ik helemaal vermijden op een laptop.

PS: Ik kan Linux van harte aanraden! Begin er mee vanaf je eerste jaar. Ik begon met een dualboot oplossing wat erg fijn was om te beginnen. In het begin gaan mensen je misschien plagen met je gestuntel en ga je moeite hebben met bepaalde dingen die simpel zijn op Windows, maar na een paar maanden zal je er echt van gaan houden. Als mensen om je heen daarna overstappen op Linux en jij ziet ze struggelen ben je blij dat je daar al doorheen bent. Ik denk dat je in IT niet ontkomt aan Linux, dus begin er zo vroeg mogelijk mee. Begin met Debian based (Ubuntu, Linux mint, MX Linux etc.) en stap daarna over op Arch based (Manjaro is echt een aanrader).

[ Voor 2% gewijzigd door rubentjuuuhh op 14-07-2019 23:06 . Reden: Disclaimer toegevoegd ]

• peggman
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-11 12:04
Ik begin na de vakantie ook aan HBO-ICT en ik twijfel vooral tussen de Huawei matebook x pro, de lenovo x1 carbon, de lenovo t490s of de Dell XPS 13. De matebook heeft een cpu die een generatie achterloopt omdat de 2019 versie (nog) niet hier is verschenen maar qua prestaties is kaby lake r bijna hetzelfde als whiskey lake. Het scherm van de Huawei schijntdoor de verhouding van 3:2 heel prettig te zijn voor programmeren en gewoon webbrowsen. Wel twijfel ik eraan omdat Huawei nu dus bekend staat als een veiligheidsrisico terwijl ik de richting cyber security ga doen.

De 7th gen x1 carbon heeft een iets kleinere accu dan de alternatieven. verder wel een mooi scherm en beter speakers dan zijn voorgangers. Er zijn nog niet heel veel reviews van uit dus ik weet nog niet precies of er nog zwakke punten aan zitten. De T490s heeft veel overeenkomsten met de x1 carbon maar de bouwkwaliteit is iets slechter en hij is wat dikker en zwaarder.

De Dell heeft een vastgesoldeerde killer netwerkkaart die wel eens problemen lijkt te geven. Ik had er liever een Intel kaartje in gezien. Ook vind ik 13.3 inch misschien net iets te klein.

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:43
Ik heb HBO ICT op de HAN gedaan en de eisen die jij noemt in de TS vind ik heel realistisch. Als je een IDE open hebt staan met nog iets van SQL server ernaast dan kan dat snel RAM geheugen vreten. 16GB RAM met 4 Cores (of dat nou een Ryzen chip, i5 of i7 is is om het even) raadt ik wel aan, heb de studie zelf gevolgd met een Macbook met 2 cores en 8GB RAM, en dat maakt het soms toch lastig.

Gewicht en batterijduur zou ik toch echt rekening mee houden, in tegenstelling tot @rubentjuuuhh op het WO ga je op het HBO (iig bij de HAN) dus wel elke dag naar school met de laptop om tijdens lessen mee te doen met de leraar of een opdracht uit te voeren, en ook fulltime wanneer je een project doet (de helft van je studie). Stroomvoorziening is er wel, maar meestal alleen aan de zijkant van een lokaal en niet genoeg, dus je moet afwisselen of met een haspel aan de slag. In die gevallen vond ik het fijn met de Macbook altijd een les (~3 uur) makkelijk op een batterijduur te kunnen doen, zelfs wanneer er intensief gebruikt gemaakt werd van de laptop.

Verder zou ik niet te druk maken over het scherm, 1080p is goed genoeg, als het ook een beetje een degelijk IPS scherm is verder. Hoger en je moet toch schalen wat effectief betekend dat je voor niets betaald. Dan zou ik eerder geld uitsparen en een monitor voor thuis kopen, is veel nuttiger.

• gvandijk14
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-04 22:46
Kijk ook eens bij deze
https://bto.eu/product/xbook-15cl872/
Selecteer 16 gb ram
En een SSD van +- 500 gb

• rubentjuuuhh
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-11 18:47
peggman schreef op zondag 14 juli 2019 @ 23:34:
Wel twijfel ik eraan omdat Huawei nu dus bekend staat als een veiligheidsrisico terwijl ik de richting cyber security ga doen.
Check even deze thread: https://www.reddit.com/r/...op_in_this_case_horrible/

Als je Huawei weert, zou ik ook Facebook, Google en Microsoft (Windows) etc. weren. Die hebben allemaal een doel: zo veel mogelijk data verzamelen zonder gepakt te worden.

Ook Lenovo is bijvoorbeeld niet heilig: nieuws: Lenovo brengt programma uit om Superfish-malware mee te verwijderen

Daarnaast kan elke Intel en AMD CPU van ongeveer 2008+ beschouwd worden als compromised. Die zijn namelijk voorzien van een extra chip met bijzonder veel rechten.

"Since 2008, Intel’s chipsets have contained a separate always-on Management Engine computer that could not be disabled. The EFF described Intel ME as a “largely undocumented master controller for your CPU: it works with system firmware during boot and has direct access to system memory, the screen, keyboard and network. :o

Back in June 2016, hardware hacker Damien Zammit warned, “Recent Intel x86 processors implement a secret, powerful control mechanism that runs on a separate chip that no one is allowed to audit or examine. When these are eventually compromised, they'll expose all affected systems to nearly unkillable, undetectable rootkit attacks.”

Daarnaast

"Disable Intel ME thanks to the NSA

Here comes the good news. As Positive Technologies researchers Mark Ermolov and Maxim Goryachy poked into the firmware, they discovered an undocumented HAP field. HAP, which stands for the High Assurance Platform (pdf) program, was developed by the NSA. The framework was for the “development of the ‘next generation’ of secure computing platforms.
”"

Reactie van Intel:

"In response to requests from customers with specialized requirements, we sometimes explore the modification or disabling of certain features. In this case, the modifications were made at the request of equipment manufacturers in support of their customer’s evaluation of the U.S. government’s “High Assurance Platform” program. These modifications underwent a limited validation cycle and are not an officially supported configuration." 8)7

Kortom een chip met:
- alle rechten die je niet zelf kan uitzetten.
- Source code is ook onbekend, niemand weet welke software die chips draaien, ja een variant van Minix, maar dat is ook het enige.

Dat in alle recente X86 CPU's, zowel AMD als Intel. Met de reden: "Handig voor configuratie op afstand". Enige andere goede reden is er niet te bedenken. Oja wel, iets met handig voor de NSA of andere 3 letter entities binnen de US gov. (met uitzondering van de US gov pc's vanwege hun "High Assurance Platform" feature)
Dit is natuurlijk maar een speculatie, maar desondanks vreemd dat zoiets is ingebouwd, helemaal voor consumenten processoren.

CPU makers en andere partijen ontkennen, maar dat is ook het enige wat ze kunnen jegens hun klanten vanwege marketing en wellicht gedwongen via een gag order onder de patriot act.

Bron:
https://wccftech.com/inte...rs-planted-nsa-updated-1/

Hier een goede blackhat talk over intel ME en hoe men deze kan uitzetten: YouTube: DEF CON 26 HARDWARE HACKING VILLAGE - Brian Milliron - Disabling Int...

Kortom -> je blijft bezig....

Tijd om over te stappen op een ARM of Intel/AMD ME loze x86 based Qubes-OS laptop, en dan nog heb je geen enkele garantie :)
Pagina: 1