Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik zit te kijken naar "de sollicitatie" en daar vragen ze de sollicitant naar partner, beroep partner, wat partner er van vindt dat ze voor deze baan solliciteren, of ze kinderen hebben of willen, of ze roken,...en nog een hoop zaken die niks met de baan te maken hebben.

Ik vraag me af, mag dat allemaal zomaar? Wettelijk dan bedoel ik, praktijk is meestal nog heel wat anders dan wet.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:35
Op een Belgisch forum heb je meer kans op een antwoord in lijn met Belgisch arbeidsrecht in combinatie met GDPR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lijkt me helemaal aan de functie te liggen.
Heb je het hier over een functie waar bepaalde geheimhouding oid aan zit, kan ik me voorstellen dat ze een idee willen hebben over je thuissituatie. Bij een veiligheidsdienst willen ze bijvoorbeeld graag weten of je chanteerbaar kan zijn. De vraag of er gerookt wordt kan ik niet plaatsen, en kan me ook niet voorstellen in welke situatie dat uit zou kunnen/moeten maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
fm77 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:03:
Heb je het hier over een functie waar bepaalde geheimhouding oid aan zit, kan ik me voorstellen dat ze een idee willen hebben over je thuissituatie. Bij een veiligheidsdienst willen ze bijvoorbeeld graag weten of je chanteerbaar kan zijn. De vraag of er gerookt wordt kan ik niet plaatsen, en kan me ook niet voorstellen in welke situatie dat uit zou kunnen/moeten maken...
Dit betrof een baan aan de onthaalbalie van een hotel.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1175350

Veel vragen zijn niet relevant.. Of iemand kinderen heeft of plannen heeft zwanger te worden mag je niet vragen (in nl), daar mag je sowieso over liegen. Grijs gebied is voor bv streng christelijke scholen over geaardheid ed.
Voor de rest kan een verdere screening wel degelijk bij bepaalde functies. Bij de politie wordt je standaard gescreend door de aivd, dan helpt criminele vriendjes/familie niet. Zelfde voor banken. Maar voor de hotelbalie zijn dit compleet irrelevante vragen en hoef je die niet te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 1175350 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:12:
Maar voor de hotelbalie zijn dit compleet irrelevante vragen en hoef je die niet te beantwoorden.
Het kan hier natuurlijk een "luxe" hotel zijn waar ze wat meer info willen hebben over wie ze in huis nemen,
En iemand met een kind, of een kinderwens heeft op korte termijn, is natuurlijk minder bereid om bepaalde diensten te willen, of kunnen draaien.
Voor de rest geen idee hoe het wettelijk geregeld is, maar het niet antwoorden op deze vragen heeft natuurlijk gevolgen voor je kansen op die baan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@demichel Misschien dat je hier wat aan hebt.
https://www.vdab.be/magezine/10-2017/vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daarom mag je er volgens de wet niet naar vragen... Het is niet voor niets dat werkgevers huiverig zijn met het aannemen van vrouwen tussen de 25-35 met een vaste relatie. Je weet dat die de eerste jaren er zo maar een paar keer een half jaar uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:39
@Anoniem: 1175350 Dat geldt voor de man natuurlijk net zo goed. Tegenwoordig krijg je als verse vader al 5 dagen, en daarna ben je toch zeker een half jaar minder fris en productief door ernstig slaapgebrek.

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je wilt laten zien dat je discreet bent vul je het niet in of antwoord je met n.v.t.

Als het een luxe hotel betreft willen ze natuurlijk dat je discreet bent. Dit is de eerste test daarvoor. Vul je alles netjes en braaf in dan ben je bij voorbaat gezakt voor de test.

Mocht men het echt willen weten dan kan het tijdens een gesprek toegelicht worden, net als het doel van deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
fm77 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:03:
Onzin. Het gaat erom wat de wet zegt. Hoe dat in België is weet ik niet maar in Nederland mag dat gewoon niet. Heeft niets met de "functie" te maken. Het is jammer dat bedrijven de mazen van de wet zo oprekken en dat wij dan denken dat het allemaal wel mag. Ik denk dat degenen die zo'n lijstje bedenken geen enkel idee hebben van wat er mag en wat niet. In het algemeen is het zo dat werkelijk alles prutswerk is tegenwoordig. Dat is verontrustend. Handhaving is er eigenlijk niet op dat gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Napsju schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:47:
@Anoniem: 1175350 Dat geldt voor de man natuurlijk net zo goed. Tegenwoordig krijg je als verse vader al 5 dagen, en daarna ben je toch zeker een half jaar minder fris en productief door ernstig slaapgebrek.
Mwa.. Die zijn er in ieder geval niet volledig uit.. Hooguit minder productief (al zijn er genoeg baby's die na een week volledig doorslapen ;)) en zo heeft elke groep wel een "risico".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Veel vragen zijn niet relevant.. Of iemand kinderen heeft of plannen heeft zwanger te worden mag je niet vragen (in nl), daar mag je sowieso over liegen. Grijs gebied is voor bv streng christelijke scholen over geaardheid ed.
Voor de rest kan een verdere screening wel degelijk bij bepaalde functies. Bij de politie wordt je standaard gescreend door de aivd, dan helpt criminele vriendjes/familie niet. Zelfde voor banken. Maar voor de hotelbalie zijn dit compleet irrelevante vragen en hoef je die niet te beantwoorden.
Bij de politie wordt je niet "standaard" gescreend door de AIVD. Dat hangt van de functie af. Bij een P of A screening is de AIVD wel aanwezig (in het geval van de P-Screening door de politie onder verantwoordelijkheid van de AIVD.) De A screening wordt wel volledig door de AIVD gedaan.

Een standaard screening zoals een BGO-Lang wordt door de politie zelf uitgevoerd door de afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten (VIK). Als je solliciteert als Agent of een kantoorfunctie, dan wordt je gescreend door VIK.

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 13-07-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
demichel schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:57:

Ik vraag me af, mag dat allemaal zomaar? Wettelijk dan bedoel ik, praktijk is meestal nog heel wat anders dan wet.
Je zou ook kunnen bekijken 'hoe graag wil je die baan'

Persoonlijk heb ik niets tegen de vraag of, en wat mijn wederhelft doet.
Zij heeft er geen 'last' van, en voor een werkgever KAN het een indicatie zijn van stabiliteit.
Jantje die vrij en vrolijk in het leven staat, of de burgerlijke vader die voor 2 koters en vrouw moet voorzien
( ik zou het wel weten wie ik dan al een puntje extra geef )

Vragen of iemand rookt of niet, is een ander issue, gezien de heksenjacht op rokers, kan dat een nadeel zijn voor je sollicitatie.
Maar je ruikt het vrijwel altijd wel, de roker heeft zijn 'geurtje' wel bij zich, onafhankelijk van de verse deodorant/kauwgom.

Wat ik met bovenstaande aangeef, er is een wet op/tegen discriminatie, je mag niet iemand op afkomst op voorhand afserveren, of op geslacht. ( maar dan weer wel positief bejegenen ... WTF )
Dus komt ( kwam ) men met de minder 'heftige' selectie eisen, roken, kinderen vaste relatie, en nog recenter ( ondanks dat het niet 'mag' maar niet te bewijzen valt "hoe is uw online présence op social media ? )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
FreshMaker schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 19:21:
[...]

Jantje die vrij en vrolijk in het leven staat, of de burgerlijke vader die voor 2 koters en vrouw moet voorzien
Welke dan? Ik zie oprecht je punt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titel verduidelijkt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-07 11:45
Ze mogen alles vragen voor zover ik weet. Of je er antwoord of hoeft te geven is een tweede.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:00
Grijs gebied is voor bv streng christelijke scholen over geaardheid ed.
Nee, dat is geen grijs gebied. Je mag daar niet naar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
sypie schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:48:
Als je wilt laten zien dat je discreet bent vul je het niet in of antwoord je met n.v.t.

Als het een luxe hotel betreft willen ze natuurlijk dat je discreet bent. Dit is de eerste test daarvoor. Vul je alles netjes en braaf in dan ben je bij voorbaat gezakt voor de test.

Mocht men het echt willen weten dan kan het tijdens een gesprek toegelicht worden, net als het doel van deze informatie.
;( haha, ja natuurlijk.

Ze vragen of je rookt of kinderen hebt omdat ze willen weten of je rookpauzes gaat nemen, vaak ziek bent vanwege luchtweg-/longklachten, op je 50e dood kan neervallen van longkanker, een gezonde leefstijl hebt, met werktijden in de problemen komt omdat je oppas later was, of je kind nog naar school moest, je vaak naar een ouderavond moet, etc. etc.

Vanuit een werkgeversperspectief heb je natuurlijk liefst iemand zonder kinderen, zonder ouders, zonder andere verplichtingen, die niet rookt, geen lichamelijke klachten heeft, etc. etc. - kortom, iemand die keihard kan werken en lekker flexibel is.

Ze stellen die vragen echt niet om te testen of je discreet bent, haha :D toet toet boing boing 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FreshMaker schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 19:21:
[...]

Je zou ook kunnen bekijken 'hoe graag wil je die baan'

Persoonlijk heb ik niets tegen de vraag of, en wat mijn wederhelft doet.
Zij heeft er geen 'last' van, en voor een werkgever KAN het een indicatie zijn van stabiliteit.
Ja, als je een een wederhelft hebt, heb je weinig bezwaar tegen deze vraag. Net als de vraag of je rookt niet uitmaakt als je niet rookt.

Juist voor degene die niet voldoen aan het 'juiste antwoord' is het niet de bedoeling om deze vragen te stellen.

Persoonlijk zou ik gewoon liegen op persoonlijke vragen die niet gesteld hadden mogen worden als je denkt dat dat je kansen vergoot. De vraag niet beantwoorden is praktisch gezien geen optie. Maar het zegt ook wel wat over het bedrijf als (er teveel van) dit soort vragen gesteld worden, beetje interesse mag natuurlijk wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Aikon op 14-07-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Want liegen is altijd de beste optie :|
Dan in de proeftijd de bal laten vallen, en zonder inkomen te geraken ...

Je kunt ook vragen naar de achterliggende reden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waar haal je ign vandaan dat liegen altijd de beste optie is?

Het ligt er maar net aan wat en hoe ze het vragen. Ik wil best persoonlijke vragen beantwoorden, maar niet allemaal. En ik zou zeker niet in mn proeftijd de bal laten vallen...
Pagina: 1