5V kabel verlengen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Ik heb een kleine 4 ports switch welke op een 5V/2A adapter werkt. De kabel van deze adapter wil ik verlengen van de standaard 2 meter naar +- 18 meter. Ik wil weten of dit veilig is en of dit de mogelijke werking van de switch beïnvloed. Ik heb zelf uiteraard al gegoogeld en een éénduidig antwoord kan ik niet vinden. Ik kwam o.a. een interessante thread tegen hier op Tweakers maar in die thread werkt men met 12V. Omdat ik met een lager voltage werk heb ik mogelijk meer last van de spanningsval door de lengte van de kabel en ik vroeg mij af of die 18 meter wel haalbaar is. Ik wil de kabel uiteindelijk door een smalle kabelgoot voeren en het zou prettig zijn als ik van te voren weet of dit veilig is en gaat werken.

(geen idee of ik dit nu in wonen & verbouwen of in modding, mechanica & elektronica moet plaatsen)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

18 meter hmmm, wat je beter kan doen is bv 12v en dan een 12v --> 5v buckconverter bij de switch dan vang je imho het meeste op, waar je wel op moet letten is dat het 12v 3A in bv en 5v 2A uit (2,1 mag ook het probleem niet zijn)

maar 18 m is best een afstand om te overbruggen kan je niet kijken voor PoE switch oid ? dat kan je een hoop uitzoek werk schelen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:53
Ik geloof er in ieder geval niets van dat je 5V over 18 meter goed kan houden. Veel te veel weerstand. Maar waarom 18 meter? Waar moet het heen? Waar ga je het voor gebruiken? Zit er geen stopcontact dichter bij? Als je het over kabelgootjes hebt, klinkt het alsof het binnen is. Het dichtstbijzijnde stopcontact kan toch nooit 18 meter weg zijn?

Geef even wat meer informatie, goede kans dat er ook andere oplossingen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:22

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Als je kabels dik genoeg neemt kan het...
https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt beter de 230V verlengen als die mogelijkheid er is. Dat is in ieder geval zonder problemen over 18 meter te verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Koop een POE switch en voed hem op die manier. POE werkt met 50V ofzo.

Het kan verder prima. Zolang je de dwarsdoorsnede met een factor 9 verhoogd heb je hetzelfde spanningsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:24
Of maak van je huidige switch een PoE gevoede variant met een PoE splitter:

https://www.tp-link.com/n...king/accessory/tl-poe10r/

pricewatch: TP-Link PoE Splitter TL-POE10R

Aan de andere kant heb je dan dus nog wel een PoE injector nodig, bv:

pricewatch: TP-Link TL-POE150S

Of koop direct een setje:

https://www.tp-link.com/n...king/accessory/tl-poe200/

pricewatch: TP-Link TL-POE200 Power over Ethernet Adapter Kit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 17:03
Gaat welk lukken.
Meeste switches hebben intern als eerste wel een spanningsregulator. Ondanks de adapter van 5V 2A gebruikt een switch toch maar een paar watt.
De meeste goedkope adapters hebben er een kabeltje van 2 meter van 0.1 mm^2 ofzo aanzitten.
Als je beetje degelijke adapter hebt, en direct aan de adapter een kabel van 1,5 mm^2 maakt, verwacht ik geen problemen bij je switch. Uiteraard ga je niet de eerste 2 meter 0.1 mm laten, maar ga je zo snel mogelijk naar een enigszins fatsoenlijke draad-doorsnede.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Dan ga ik het proberen met een dikke kabel en als dat niet lukt, zet ik er zo'n buckconverter op icm met een andere adapter.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Ik heb nu 2x 2,5 koper/koper audiokabel genomen. Dit is het resultaat op 15mtr met een 5V 2,5A adapter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/itEqyHrYDJW1Qq9kVFQVwOyI/medium.jpg
Uiteindelijk zal daar nog een paar meter vanaf gaan omdat ik een foutje heb gemaakt in het berekenen van de lengte. Zit dus volgens mij wel goed? Is overigens nog niet onder belasting, dat kan ik zaterdag pas gaan testen als ik de switch heb aangesloten. Maakt dat nog verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:12

heuveltje

KoelkastFilosoof

temp00 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:06:
Ik heb nu 2x 2,5 koper/koper audiokabel genomen. Dit is het resultaat op 15mtr met een 5V 2,5A adapter:
[Afbeelding]
Uiteindelijk zal daar nog een paar meter vanaf gaan omdat ik een foutje heb gemaakt in het berekenen van de lengte. Zit dus volgens mij wel goed? Is overigens nog niet onder belasting, dat kan ik zaterdag pas gaan testen als ik de switch heb aangesloten. Maakt dat nog verschil?
Dat maakt idd verschil, er loopt zo practisch geen stroom door de kabel.
Maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het een wereld van verschil gaat maken, maar dat zul je dus zaterdag moeten testen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 16-07-2019 17:11 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Ah k logisch, zal zaterdag nog even een edit doen van deze post met het resultaat onder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
zonder belasting heb je ook geen spanningsval, dus ja wat je nu gemeten hebt is gewoon de onbelaste uitgangsspaning van je voeding.

Je zou de andere kant van de kabel kunnen kortsluiten en de weerstand meten. Maar vaak zijn multimeters niet héél nauwkeurig als het aankomt op lage weerstanden, dus beter meet je gewoon de spanningsval. Maar dan heb je dus idd wel een representatieve verbruiker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:50
heuveltje schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:09:
[...]

Dat maakt idd verschil, er loopt zo practisch geen stroom door de kabel.
Maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het een wereld van verschil gaat maken, maar dat zul je dus zaterdag moeten testen ;)
Als die switch de volle 2.5A gebruikt is het verlies 0.5V. Dat gebeurd amper dus met 2.5mm2 zal het wel los lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
van 5.10V onbelast naar 5.03V onder belasting (zoals eerder aangeven, wel een stukje korter dan oorspronkelijk in startpost vermeld). Conclusie: zoals sommigen in de thread al aangeven, zolang je de juiste kabel gebruikt gaat het prima. temp00 is een tevreden man d:)b

Edit: mmm de adapter voelt wel heet aan. Ik kan er nog net m'n hand op leggen. Misschien is de kabel toch iets te dik? Ik weet eigenlijk niet of de adapter normaal ook zo warm werd en ik maak me wel een beetje zorgen om de brandveiligheid. Zou het helpen als ik een adapter aansluit die gemaakt is om een hoger amperage eruit te pompen? Ik weet dat de switch evenveel vraagt/krijgt maar misschien heb ik iets koelere temperaturen als ik een adapter aansluit die is gemaakt voor een zwaardere load?

Edit2: nvm, heb een wat modernere adapter erop gezet met een efficiency standard en deze wordt nog geen eens warm, laat staan heet.

[ Voor 56% gewijzigd door temp00 op 20-07-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
mcDavid schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:19:
zonder belasting heb je ook geen spanningsval, dus ja wat je nu gemeten hebt is gewoon de onbelaste uitgangsspaning van je voeding.

Je zou de andere kant van de kabel kunnen kortsluiten en de weerstand meten. Maar vaak zijn multimeters niet héél nauwkeurig als het aankomt op lage weerstanden, dus beter meet je gewoon de spanningsval. Maar dan heb je dus idd wel een representatieve verbruiker nodig.
Dat kan prima met een gewone multimeter, maar dan niet op de stand "weerstand meten" maar in combinatie met een voeding die een ingestelde stroom laat lopen en dan de multimeter om de spanningsval te meten. (Vierpuntsmeting)

Lage weerstanden meten met enkel een multimeter is inderdaad zo onbetrouwbaar als het kan zijn. Je meet dan vooral de weerstand in de meetsnoeren zelf en de overgangsweerstand van de pennen op je circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
kabeltjekabel schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:42:
[...]

Dat kan prima met een gewone multimeter, maar dan niet op de stand "weerstand meten" maar in combinatie met een voeding die een ingestelde stroom laat lopen en dan de multimeter om de spanningsval te meten. (Vierpuntsmeting)

Lage weerstanden meten met enkel een multimeter is inderdaad zo onbetrouwbaar als het kan zijn. Je meet dan vooral de weerstand in de meetsnoeren zelf en de overgangsweerstand van de pennen op je circuit.
Ja, wat ik zeg dus.
Pagina: 1