Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga beginnen met een WO master in Data Science / AI. Tijdens mijn bachelor realiseerde ik hoeveel sneller studiegenoten neurale netwerken e.d. konden trainen op hun GPUs vergeleken met mijn Macbook Pro. Ik wil dus een Dev PC met een redelijke processor, snelle SSD en een krachtige GPU. Ik werk veel met grote datasets en zal ook het een en ander moeten doen met simulaties (voldoende (snel) werkgeheugen, voldoende (snel) swap). Ik wil er ook een fijne monitor bij hebben, ik wil het gebruiken als primaire pc. Daarnaast wil ik er ook een beetje spellen op kunnen spelen, geen enorme prioriteit overigens.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ben student, ik bespaar graag maar wil niet bezuinigen op performance. Ik heb een maximum prijs voor ogen van 1500 euro, al mag het misschien ietsjes duurder (richting 1600) als de extra investering het echt waard is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
AMD voor processor (beetje een no-brainer gezien prijs en performance), Nvidia vanwege Tensor cores, Cuda cores, etc.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC zal staan op mijn studentenkamer. Ik heb dus liever geen zin in RGB en wil geluid beperken. En ik wil natuurlijk geld besparen.
Ga je overklokken?
Als het nodig is. Stabiliteit heeft echter een grotere voorkeur.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil dus weten: is dit een goede build voor de volgende combinatie - Parallelized-workloads, all-round snel, bang-for-buck en future-proof.
Future-proofing - Moet ik wel 32GB aan werkgeheugen nemen, moet ik wel een X570 kopen ipv een B450 of X470?
Ik ga beginnen met een WO master in Data Science / AI. Tijdens mijn bachelor realiseerde ik hoeveel sneller studiegenoten neurale netwerken e.d. konden trainen op hun GPUs vergeleken met mijn Macbook Pro. Ik wil dus een Dev PC met een redelijke processor, snelle SSD en een krachtige GPU. Ik werk veel met grote datasets en zal ook het een en ander moeten doen met simulaties (voldoende (snel) werkgeheugen, voldoende (snel) swap). Ik wil er ook een fijne monitor bij hebben, ik wil het gebruiken als primaire pc. Daarnaast wil ik er ook een beetje spellen op kunnen spelen, geen enorme prioriteit overigens.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ben student, ik bespaar graag maar wil niet bezuinigen op performance. Ik heb een maximum prijs voor ogen van 1500 euro, al mag het misschien ietsjes duurder (richting 1600) als de extra investering het echt waard is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Samsung 850 evo 256 GB SATA SSD - Misschien tijdelijk tot ik heb gespaard voor een NVMe, dit kan namelijk echt een bottleneck zijn in mijn mooie systeem
- Logitech G203 muis
- Ik wil graag gebruikmaken van PyTorch, Tensorflow, etc.; ik zit te kijken naar een Super RTX2070. Ook voor future-proofing; ik wil hier toch echt wat jaartjes mee door kunnen en wil dus gewoon latest-gen, al kost dat nu wat meer.
- Qua processor zit ik te kijken naar een Ryzen 3500; ik denk dat dit snel zat is voor mijn programmeer-projecten, en weet niet of de extra investering voor een Ryzen 7 het echt waard is. Hier komt natuurlijk een cooler bij.
- Werkgeheugen heb ik hieronder op 32GB 3200 MHz staan; een heleboel en misschien wel overkill- het is voor als ik het nodig heb, maar ook future-proofing. Zelf merk ik nu toch dat ik met sommige datasets heel snel door mijn 8GB werkgeheugen ga; het gaat dan over op swap en dat werkt prima, maar het is toch wel handig, ook voor virtualisatie.
- Een monitor. Ik heb nu een TN-paneel met een VGA aansluiting voor mijn oude desktop, en een Macbook Pro met een prachtig scherm. 100 euro extra voor een mooie VA monitor vind ik wel te doen.
AMD voor processor (beetje een no-brainer gezien prijs en performance), Nvidia vanwege Tensor cores, Cuda cores, etc.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC zal staan op mijn studentenkamer. Ik heb dus liever geen zin in RGB en wil geluid beperken. En ik wil natuurlijk geld besparen.
Ga je overklokken?
Als het nodig is. Stabiliteit heeft echter een grotere voorkeur.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil dus weten: is dit een goede build voor de volgende combinatie - Parallelized-workloads, all-round snel, bang-for-buck en future-proof.
Future-proofing - Moet ik wel 32GB aan werkgeheugen nemen, moet ik wel een X570 kopen ipv een B450 of X470?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 212,51 | € 212,51 |
1 | Moederborden | Gigabyte X570 GAMING X | € 185,95 | € 185,95 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G | € 568,05 | € 568,05 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define S | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Monitoren | Samsung LC27JG50QQU Zilver | € 289,- | € 289,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,90 | € 49,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 | € 161,- | € 161,- |
1 | Voedingen | be quiet! SFX L Power 500W | € 79,99 | € 79,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.616,30 |