Nieuw systeem: oude ssd bootschijf of nieuw NVMe ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Esthar
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-01 23:20
Beste

Kan ik de oude bootschijf hergebruiken of best overschakelen naar iets nieuw
Ik ben een nieuw systeem aan het maken, maar zit met de gedachten om mijn oude bootschijf terug te gebruiken.
De bootschijf is een Samsung SSD 850 Pro 256GB

Nu heb ik de laatste jaren de vooruitgang niet meer gevolgd op vlak van SSD / NVMe
Zou ik het merken indien ik zou overschakelen naar NVMe ssd op gebied van een normale gebruiker?
Als dat niet zo is wil ik deze upgrade nog wat uitstellen.
Ik ben altijd tevreden geweest van deze ssd en volgens Samsung tool is deze nog in goede conditie.

Wat is je budget?
ong. €150 ~ €200

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben tevreden van Samsung Pro serie dus liefst terug een Samsung Pro of Evo indien er niet teveel verschil zit op levensduur O+

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Systeem
Cpu AMD Ryzen 3700X
Mobo X570
Ram 2 x 8 gb 3200mhz cl14
Gpu Amd 5700XT
Scherm Ultrawide 1440p

Toepassingen
Games , Films / Series bekijken , af en toe autocad / eplan
Grote bestanden sla ik op een NAS.

Beste antwoord (via Esthar op 13-07-2019 12:28)

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:48
Ten eerste hoe oud is de ssd?
Als hij al 3+ jaar oud is zou ik toch met wat nieuws beginnen om het in de toekomst windows installeren geen probleem vind.
Ik persoonlijk maak honderden tweaks aan windows dus een clean install is voor mij een ramp.
Als dit een non issue is kan je hem gewoon blijven gebruiken.

De relatief nieuwe Nvme ssd sticks zijn inderdaad op papier een hele puist sneller maar op papier is het voor booten gamen verwaarloosbaar. Denk aan boot tijden van games en windows van 1-2 seconden sneller.

Je moet hele specifieke use cases hebben wil je gebruik maken van deze snelheden en zijn daarom ook voor velen het geld niet waard.

Maar als je er dan toch 1 haalt zou ik wel gewoon voor een andere gaan. Zo heb je voor 111 euro een samsung evo plus van 500 gb maar voor 20 euro meer heb je een zo goed als even snelle en in sommige gevallen snellere Corsair Force MP510 met 2x zoveel capaciteit.
En gezien hoe snel games in volume groeien afgelopen jaren is dat toch zeker wel belangrijker dan een benchmark score.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• computerjunky
Ten eerste hoe oud is de ssd?
Als hij al 3+ jaar oud is zou ik toch met wat nieuws beginnen om het in de toekomst windows installeren geen probleem vind.
Ik persoonlijk maak honderden tweaks aan windows dus een clean install is voor mij een ramp.
Als dit een non issue is kan je hem gewoon blijven gebruiken.

De relatief nieuwe Nvme ssd sticks zijn inderdaad op papier een hele puist sneller maar op papier is het voor booten gamen verwaarloosbaar. Denk aan boot tijden van games en windows van 1-2 seconden sneller.

Je moet hele specifieke use cases hebben wil je gebruik maken van deze snelheden en zijn daarom ook voor velen het geld niet waard.

Maar als je er dan toch 1 haalt zou ik wel gewoon voor een andere gaan. Zo heb je voor 111 euro een samsung evo plus van 500 gb maar voor 20 euro meer heb je een zo goed als even snelle en in sommige gevallen snellere Corsair Force MP510 met 2x zoveel capaciteit.
En gezien hoe snel games in volume groeien afgelopen jaren is dat toch zeker wel belangrijker dan een benchmark score.

• Esthar
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-01 23:20
De ssd is juist 4 jaar oud.
Ja had een beetje schrik dat de ssd een zware bottleneck ging vormen.
Maar aangezien dat ik het niet ga merken tijdens normale omstandigheden ga ik gewoon verder met de oude.

Toch bedankt!

• computerjunky
Esthar schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:27:
De ssd is juist 4 jaar oud.
Ja had een beetje schrik dat de ssd een zware bottleneck ging vormen.
Maar aangezien dat ik het niet ga merken tijdens normale omstandigheden ga ik gewoon verder met de oude.

Toch bedankt!
Nee een bottleneck word het zeker niet.

En dat je ssd al 4 jaar oud is wil niet meteen zeggen dat hij niet lang mee kan maar het is wel een aandachtspuntje.

Mijn vertex 3 120 die in mijn huidige rig draait draait al zo sinds april 2011 zonder enig teken van ouder worden op de S.M.A.R.T data na dan.
En nieuwe gewone ssd's zijn nog altijd geen haar sneller na 8 jaar.

Belangrijkste is een goede backup mocht er wat gebeuren :)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:23
850 Pro maakt gebruik van MLC geheugenchips en heeft 10 jaar garantie. Dat ding kan je nog jaaaaren blijven gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Uszka op 13-07-2019 16:35 ]