Wifi-signaal via Router => Extender => Cat6 => Access Point?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 08:29
In ons nieuwe appartement hebben wij in de studio een verdieping lager zeer slechte wifi. Ziggo internet komt een verdieping hoger in de uiterste hoek van de woonkamer binnen, hier staan de Ziggo Connectbox en mijn Netgear R7000 router. ik haal hier bijna altijd 250Mbps wireless.

Ik heb in de gangkast, min of meer boven de studio, een Netgear EX7300 range extender opgehangen (op zo'n 7 meter van de router). Die verbetert het signaal iets naar beneden toe, maar nog niet voldoende voor een stabiele verbinding (betonnen muren).

Nu zag ik dat er een loze leiding vanuit de gangkast naar beneden loopt. Zou het mogelijk zijn om het signaal via de range-extender met een Cat6-kabel naar beneden te leiden, en vanuit daar wireless verder te verzenden? via een access-point bijvoorbeeld? Ik weet niet of dit uberhaupt technisch mogelijk is en of het zin heeft om dat te proberen? En is een access-point het juiste apparaat voor waar de kabel beneden weer uit de muur komt?

Beste antwoord (via habermas op 14-07-2019 10:00)

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:27

jurroen

Security en privacy geek

Wellicht compleet overbodige opmerking, maar heb je al gekeken of er winst te behalen is met het afstellen van de channels?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je betrouwbaar 250Mbps draadloos wilt halen doe je dat maar op een manier, namelijk door met bedrade AP's te werken. Niet bedraad op een repeater hangen maar gewoon bedraad aan de router.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
tsja probleem is dat bedraad vanaf de router (woonkamer) niet mogelijk is, maar dus wel vanaf het stuk waar de wifi nog steeds erg goed is (gangkast). het gaat me er niet om dat ik dezelfde 250Mbps haal, maar was benieuwd of het technisch een mogelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Wellicht kun je die 250Mbit halen, maar niet stabiel. Ik zou zelf nooit een dergelijke oplossing willen, omdat het de vraag gaat zijn wanneer je problemen krijgt, niet óf.

De R7000, draait die de officiële firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
jurroen schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:24:
Wellicht kun je die 250Mbit halen, maar niet stabiel. Ik zou zelf nooit een dergelijke oplossing willen, omdat het de vraag gaat zijn wanneer je problemen krijgt, niet óf.
nee? jammer, leek me de laatste mogelijkheid omdat kabels trekken vanaf modem/router geen mogelijd is.
De R7000, draait die de officiële firmware?
yep, gister nog geupdate. en die is het probleem niet, die geeft zeer snelle en stabiele snelheden op dezelfde verdieping. maar dat wordt heel snel minder wanneer je een verdieping lager gaat (meterkast zit naast trappengat)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Wellicht compleet overbodige opmerking, maar heb je al gekeken of er winst te behalen is met het afstellen van de channels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
nee ik nog niks met channels gedaan. zou dat invloed kunnen hebben op het bereik? ga ik daar induiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

habermas schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:34:
nee ik nog niks met channels gedaan. zou dat invloed kunnen hebben op het bereik? ga ik daar induiken
Bereik van WiFi is >100m, dat is alvast je probleem niet. Dekking wel, subiel maar relevant verschil. En ja, dekking draait om SNR. Signaal is een van de componenten daarvan, ruis de andere. Als er veel ruis op een kanaal is, dekt je signaal minder dan als het schoon is. Dat gezegd, dit ding werkt in eerste instantie in de 5GHz en daar is ruis doorgaans minder, dus zoveel gaat het niet schelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:06
habermas schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:03:
tsja probleem is dat bedraad vanaf de router (woonkamer) niet mogelijk is
Nu heb ik natuurlijk niet scherp hoe de situatie exact is, maar kan me niet voorstellen dat wanneer jij een aannemer of een electricien uitnodigt deze niet een slimme manier kunnen bedenken om die kabel toch van A naar B te krijgen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habermas
dion_b schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:17:
[...]
Bereik van WiFi is >100m, dat is alvast je probleem niet. Dekking wel, subiel maar relevant verschil. En ja, dekking draait om SNR. Signaal is een van de componenten daarvan, ruis de andere. Als er veel ruis op een kanaal is, dekt je signaal minder dan als het schoon is. Dat gezegd, dit ding werkt in eerste instantie in de 5GHz en daar is ruis doorgaans minder, dus zoveel gaat het niet schelen.
interessant, zie dat Netgear een WiFi analytics app heeft, daar zal ik es induiken. zit inderdaad op 5G. maar wat ik van jullie comments begrijp gaat mijn initiële oplossing niet veel opleveren... :/
Freeaqingme schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:32:
Nu heb ik natuurlijk niet scherp hoe de situatie exact is, maar kan me niet voorstellen dat wanneer jij een aannemer of een electricien uitnodigt deze niet een slimme manier kunnen bedenken om die kabel toch van A naar B te krijgen.
heb er al iemand naar laten kijken (was sowieso al niet makkelijk om iemand voor dit soort kleine klusjes te vinden) en het is in theorie wel mogelijk maar dan moeten we door de keuken etc en dat leek allemaal erg moeilijk dus ik wil in eerste instantie naar wat alternatieven kijken.

[ Voor 30% gewijzigd door habermas op 13-07-2019 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:09
habermas schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 19:22:
[...]

heb er al iemand naar laten kijken (was sowieso al niet makkelijk om iemand voor dit soort kleine klusjes te vinden) en het is in theorie wel mogelijk maar dan moeten we door de keuken etc en dat leek allemaal erg moeilijk dus ik wil in eerste instantie naar wat alternatieven kijken.
Het is blijkbaar mogelijk. Een Ethernetpoort kan 100m draad aansturen dus een omweg door de keuken is netwerktechnisch geen enkel probleem. Als je een stabiele en performante oplossing zoekt dan is het werken met bedrade acces points zoals dion_b aangeeft de aangewezen weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habermas
kleine update: het vastzetten van het juiste channel (mbv Wifi Analyzer) lijkt el echt wat geholpen te hebben. haal nu tussen de 50-70Mb beneden op de pc. bizarre is dat mijn telefoon (OP7) daar ruim overheen gaat (tikte zojuist 120Mb aan op dezelfde plek) en m'n laptop daar stug onder blijft (rond 20Mb), ook op dezelfde plek. zal wel aan de verschillende wifi-adapters liggen. maar 120Mb moet dus in praktijk mogelijk zijn :)

wanneer ik wat meer tijd heb zal ik nog eens kijken naar kabels trekken. eens dat dat uiteindelijk veruit de beste manier is

edit: met dichte deur haalt pc nu 80, laptop 65 en OP7 148Mb :*) terwijl m'n vriendin boven nog muziek loopt te streamen zo te horen. geen idee of dit nu alleen aan die channel aanpassing ligt maar hier kan ik wel even mee vooruit :)

[ Voor 17% gewijzigd door habermas op 14-07-2019 10:41 ]

Pagina: 1