Aanschaf wifi router, graag wat advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cewlp
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-01-2024
hallo,
de performance van mijn oude airport express begint te verslappen en ben dus op zoek naar een nieuwe wifi router (802.11ac, laatste standaard? dual band toestand). In de best buys van 2019 terzake loop ik wat verloren, niks dat eruit springt. Iemand tips terzake? Mijn verwachtingen: snelheid (performant genoeg voor 2 tieners die al wat streamen ... een gaming router is niet nodig), goed bereik, niet te duur (onder de 200 euro), moet wat netwerk tweaks toelaten (parental control, double nat - wegens vast intern ip van alarmcentrale die in ander subnet zit dan die van mijn telenet router/modem). Iemand aanraders?

tx

cewlp

Beste antwoord (via rens-br op 03-09-2019 09:28)

• cewlp
het is een unifi geworden en hij werk naar wens, denk voor de input

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 18:55
@cewlp Als je verstand van zaken hebt dan is mikrotik een aanrader: alles is in te stellen het is goedkoop. Als je wat minder kennis hebt probeer dan Ubiquity, bijv de amplifi spullen. Als je weinig weet van netwerkjes en er niet veel tijd aan kwijt wil zijn (voor de meesten hier is het een hobby en wat gepruts is juist wat het leuk maakt maar ik kan me voorstellen dat een hoop mensen daar niet op zitten te wachten) kijk dan bijv. naar netgear producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:53

jurroen

Security en privacy geek

Je bericht mist wat technische details ;)

Ik ga er gemakshalve even vanuit dat zaken als een intern netwerk geen parten spelen, maar dat het puur een eenvoudig WiFi netwerk naar buiten is.

Persoonlijk zou ik Unifi aanraden. Bijvoorbeeld een Edgerouter en AP. Lekker modulair van opzet, als dr behoefte er is hang je er een tweede AP én heb je gelijk een goede handoff.

Een andere mogelijkheid is Mikrotik zoals @Laagheim oppert. Het instellen ervan is even wennen in het begin. In vergelijking met bijvoorbeeld Airport kan het instellen wat spartaans aanvoelen, maar draait net als Unifi super stabiel.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@cewlp ik kan mij voorstellen dat de hoeveelheid opties je nogal overweldigen, echter is het ook dan nog steeds de bedoeling dat je zelf wat opties vind. We kunnen dan beginnen met daarop feedback geven. Zou je dus even willen toevoegen wat je zelf al hebt gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:39
Als je een AirPort extreme bezit en je wilt de zelfde optie en gebruikers gemak blijven er maar een paar over. ubiquiti Amplifi, TP-link deco m9 of netgear orbi. UniFi lijkt me niet echt een optie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

...dus op zoek naar een nieuwe wifi router...
De meeste thuis-apparatuur bestaat uit een combinatie van: (1. modem), 2. router, 3. switch 4. access point. Je hoeft dat niet te combineren, je kan ze ook ook los aanschaffen. Soms is dat handiger, hangt van je siuatie af.
...double nat - wegens vast intern ip van alarmcentrale die in ander subnet zit dan die van mijn telenet router/modem...
Aangezien je de woorden “double nat”, “vast intern ip” en “subnet” gebruikt, denk ik dat je meer in je mars hebt dan de gemiddelde thuisgebruiker, maar die inschatting moet je zelf maken uiteraard :)

Vragen die bij mij opkomen:
a. Kan je een topologie (schema) plaatsen van je huidige opstelling? Dus over welke netwerkapparatuur (merk/type) gaat het en hoe zijn die met elkaar verbonden? De Tablets/Smartphones/Desktops kan je weglaten
b. Gebruik je de Airport Express als router (+access point) of alleen als access point?
c. (Afhankelijk van het antwoord op b) Als ik het goed begrijp wordt 2e NAT routing nu gedaan door de Airport Express en heeft de alarminstallatie een statisch IP adres in het subnet van de Airport, klopt?

Als het je alleen gaat om betere WiFi kwaliteit voldoet een access point wellicht beter dan een combinatie router/AP.

Overigens is de verkoop van de gehele Airport lijn door Apple stopgezet. Ze geven nog wel software updates, maar de vraag is voor hoelang. Je doet er dus om die reden ook verstandig aan om te kijken naar vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:39
Naar aanleiding van de vraag van @cewlp ben ik zelf ook nog even verder aan het zoeken. Ikzelf heb 2x een AirPort extreme (5e gen.) en ben via de pricewatch bij Synology uitgekomen. De pricewatch: Synology MR2200ac lijkt me een serieuze kandidaat om mijn oude airport’s te vervangen.... maar een Amplifi is ook heel erg aantrekkelijk 😐

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• cewlp
het is een unifi geworden en hij werk naar wens, denk voor de input
Pagina: 1