Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:47:
[...]
Het is ook een hardnekkig broodje aap verhaal. Bij mijn organisatie wordt je ook bijna nooit ontslagen met gevolg dat er mensen rondgeschoven worden of ongemotiveerd zijn. Dat ligt niet aan de juridische mogelijkheden vanwege het ambtenaar zijn, maar aan de cultuur. Dat gaat dus ook niet opeens per volgend jaar veranderen.
Als je tijdelijke aanstelling van 1 jaar afloopt en je krijgt geen nieuwe vaste aanstelling dan kun je gewoon vertrekken. TS zijn aanstelling loopt vloeiend over in een vaste. Die kun je opzeggen.
Ik weet niet of de provincie de constructie kent dat een aanstelling na een jaar van rechtswege stopt, of dat ze enkel de constructie kennen dat je een aanstelling krijgt voor een jaar, die alleen bij heftig disfunctioneren (en met de verplichting van dossiervorming) niet word omgezet in een aanstelling voor onbepaalde tijd.
Dossiervorming zit 'm daar de crux. Effectief krijg je in dat geval direct een vaste aanstelling, zonder proeftijd, met een expliciet evaluatiemoment na een jaar waarbij zonder dossiervorming ze je aanstelling niet stop kunnen zetten. Dat zit echt héél dicht tegen een direct vast contract zonder proeftijd en zonder voorbehoud in het bedrijfsleven aan.
Ik denk dat er wel degelijk wat gaat veranderen volgend jaar.
De cultuur moet *ook* mee, maar de juridische basis maakt het wel makkelijker mensen te ontslaan of voor bepaalde tijd in dienst te nemen. In dienst gaan bij de overheid, geeft je straks minder baanzekerheid dan nu, maar tegelijkertijd de overheid ook weer meer flexibiliteit.
Ik denk dat het uiteindelijk beter is voor het ambtenaren apparaat en het eindresultaat is dat er meer eigen personeel en minder inhuur word aangenomen. Meer kansen voor werknemers dus, goedkoper overheidsapparaat, aantrekkelijker werkgever. (Domweg omdat ze, denk ik, sneller eigen personeel aannemen. Eigen personeel waar ze nu inhuur voor gebruiken.)
Waarom TS zijn vragen hier stelt is me een raadsel. Zijn HR/leidinggevende kent zijn voorwaarden en mogelijke CAO, die zijn niet gelijk voor alle ambtenaren dus niemand kan hier het correcte antwoord geven. Ook al zou iemand zoeken naar de voorwaarden voor provincies dan ken je de functie van TS nog niet en dat kan ook van belang zijn.
Enige wat je eigenlijk moet weten is een opzegtermijn die dan niet knelt met je startdatum nieuwe baan. Het is niet alsof je nooit kunt opzeggen, je moet enkel de termijn achterhalen.
De vraag is of hij wel een opzegtermijn heeft. Of dat hij, zolang hij de vaste aanstelling niet accepteert, per einde huidige aanstelling de deur uit kan lopen. Ook 1 dag voordat zijn vaste aanstelling in zou gaan.
Daarover zal vast iets in het contract staan.
Los van dat heb je helemaal gelijk. Dit is iets dat TS bij zijn leidinggevende en/of HR moet navragen. Zij hebben daar sluitend antwoord op. Hen in kennis stellen van zijn vertrekplannen moet 'ie toch.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.