Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21
Ik heb een vraag met de hoop input van ander tweakers of andere ervaringsdeskundige te krijgen m.b.t. een switch welke ik kan maken.

Ik werk nu 10 jaar als Technisch Consultant.
Na enkele gesprekken te hebben gehad bij een aantal andere bedrijven heb ik een voorstel gekregen om in dienst te komen als senior sales new business.
Binnen deze functie is het de bedoeling om nieuwe klanten binnen te halen gebaseerd op business plan van de organisatie. Tevens hoort presales hierbij.

Nu ben ik vanuit de basis een techneut, maar in de loop der jaren meer naar de business-kant van de klant gegroeid inclusief een projectleidersrol.

De betreffende functie wordt volgens mij normaliter ingekleed door mensen welke commerciëeel zijn opgeleid.

Kent iemand dit type "switch", wat vind je er van, of hoe zien tweakers dit verhaal?

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die mij kunnen helpen in mijn keuze aangezien het betreffende bedrijf mij erg aanspeekt.

Alvast bedankt voor de input :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Waar zitten jouw eigen twijfels? :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Falcon schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 07:23:
Waar zitten jouw eigen twijfels? :)
Vanuit de basis techniek i.p.v. commerciëel.
Ik vind het geen "cariere-switch", maar de insteek is natuurlijk wel heel anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15
Heb zelf precies deze switch een tijd geleden gemaakt. Na ongeveer 10 jaar in technische functies (development/support/consultancy) actief te zijn geweest de switch naar de commercie gemaakt. Heb vele jaren veel plezier in commerciële en directie functies gehad maar na 20 jaar uiteindelijk terug geswitched naar de techniek.
Belangrijkste redenen om naar de commercie te gaan:
- beter verdienmodel
- minder 9 tot 5
- meer zelfstandigheid

Belangrijkste redenen om terug naar de techniek te gaan:
- geld maakt niet gelukkig
- minder stress (targets!)
- netwerken etc. bleef, ook na 20 jaar, niet mijn ding

Zou ik het weer doen? Ja.. voor elke fase in je leven haal je voldoening/motivatie uit andere bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
mrottjers schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 07:36:
Heb zelf precies deze switch een tijd geleden gemaakt. Na ongeveer 10 jaar in technische functies (development/support/consultancy) actief te zijn geweest de switch naar de commercie gemaakt. Heb vele jaren veel plezier in commerciële en directie functies gehad maar na 20 jaar uiteindelijk terug geswitched naar de techniek.
Belangrijkste redenen om naar de commercie te gaan:
- beter verdienmodel
- minder 9 tot 5
- meer zelfstandigheid

Belangrijkste redenen om terug naar de techniek te gaan:
- geld maakt niet gelukkig
- minder stress (targets!)
- netwerken etc. bleef, ook na 20 jaar, niet mijn ding

Zou ik het weer doen? Ja.. voor elke fase in je leven haal je voldoening/motivatie uit andere bronnen.
Bedankt voor de input en heel interessant.

Onder het kopje "een nieuw type uitdaging" lijkt het mij ook heel leuk.
Ook omdat er een aantal zaken niet in de comfort-zone zitten is dat uitdaging, maar ook wel weer spannend en interessant voor je ontwikkeling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Een ‘senior’ sales met 0 jaar sales ervaring :)

Verder zul je vanuit je oude rol iig wel de basis hebben om de sales rol in te vullen.
Ik zou me alleen zorgen maken om het stukje ‘new business’ aangezien dat kan duiden op dat je veel cold calling zal moeten gaan doen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10
Aantal jaar geleden ook overstap gemaakt vanuit techniek naar deels commercieel. Blij dat ik dit gedaan heb veel kennis opgedaan hoe het commerciële proces werkt e.d. Wel veel snelle mensen in de commerciële IT sector en daar moet je wel tegen kunnen.

Verder lees ik new business en dat klinkt bij als hunting, je moet naar mijn inziens er wel tegen kunnen om vaak nee te horen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:25
Sales en pre-sales zijn (imho) toch wel echt andere beestjes, en new business sales ook.

Ben zelf nog iedere dsg dankbaar dat ik vanuit de operatie presales ben gaan doen, m’n inkopen is bijna x3 gegaan in 5 jaar tijd en ik heb ‘t stukken beter naar m’n zin. Maar om nu vanuit techniek direct new business sales te gaan doen?

Ik zou zelf eens kijken naar een leuke presales functie, kleinere stap, en geeft je de kans om commerciële ervaring op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat het een mooie stap is. Het zal je uitdagen. Uiteindelijk is niets definitief en kun je dáárna eventueel meer focussen op techniek als je dat wilt.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
Bedankt voor de input. Kan ik wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb maar 1 Case

Ik geef je een telefoon nummer van een Manager binnen een bedrijf. Ik zeg er bij dat ze daar mogelijk een project gaan doen waarbij ze naar "De Cloud" willen.

Je moet jezelf dan de volgende vragen stellen:
Kan ik koude acquisitie doen?
Kan ik omgaan met teleurstellingen, 18 keer nee, 1 keer misschien, 1 keer ja?
Ga ik stressen wanneer ik een paar maanden target niet haal en 20-30% van variabele inkomsten mis?

Wanneer er 1 nee tussen zit, zou ik het niet doen.

Ik zelf heb het geprobeerd maar als Technisch (sales) consultant met een Sales mee is veel leuker. Met name de onzekerheden kunnen iemand compleet afbranden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb zelf 8 jaar sales ervaring, maar new business zou ik zelf niet gauw doen. Wellicht ook wel omdat ik niet een keiharde sales ben, maar meer een consultative seller. Ik weet namelijk wel wat ik verkoop ;)

Ik zie vanuit mijn gedachte dat niet als een logische stap @pitchdown. En schept een Senior Sales New Business niet bepaalde verwachtingen? Inderdaad cold calling. Ik heb daar een hekel aan en doe veel lever lauwe klanten (waarmee al een tijd geen meer zaken is gedaan). Het behandel-anderen-zoals-je-zelf-behandeld-wilt-worden-principe ;)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:08
YakuzA schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 08:52:
Een ‘senior’ sales met 0 jaar sales ervaring :)

Verder zul je vanuit je oude rol iig wel de basis hebben om de sales rol in te vullen.
Ik zou me alleen zorgen maken om het stukje ‘new business’ aangezien dat kan duiden op dat je veel cold calling zal moeten gaan doen.
Heb je weleens een presales consultant gezien met 'junior' in zijn titel?
Nee, het is in het slechtste geval zonder titel, of dan met senior, manager of executive in de titel.

Waarom weet ik niet, maar wellicht komt het doordat de dienstverleners dan denken dat ze serieuzer worden genomen in de competitie tussen andere dienstverleners.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15
Wim-Bart schreef op zondag 14 juli 2019 @ 03:51:
Ik heb maar 1 Case

Ik geef je een telefoon nummer van een Manager binnen een bedrijf. Ik zeg er bij dat ze daar mogelijk een project gaan doen waarbij ze naar "De Cloud" willen.

Je moet jezelf dan de volgende vragen stellen:
Kan ik koude acquisitie doen?
Kan ik omgaan met teleurstellingen, 18 keer nee, 1 keer misschien, 1 keer ja?
Ga ik stressen wanneer ik een paar maanden target niet haal en 20-30% van variabele inkomsten mis?

Wanneer er 1 nee tussen zit, zou ik het niet doen.

Ik zelf heb het geprobeerd maar als Technisch (sales) consultant met een Sales mee is veel leuker. Met name de onzekerheden kunnen iemand compleet afbranden.
Precies dit. Koude aquisitie moet je echt een type voor zijn.

Want zelfs zonder dat je het telefoonnummer en de naam van de manager hebt moet je aan de hand van de bedrijfsnaam uit kunnen vinden of er iets speelt, wie daar uiteindelijk voor verantwoordelijk is etc.

Ik heb eens een verkoper aangenomen bij mijn ICT bedrijf die voorheen alleen ervaring had als advertentieverkoper bij de Gouden Gids (ja, voor het google tijdperk). Hij was binnen 6 maanden de meest succesvolle verkoper New Business want hij was de enige die de telefoon oppakte en doorvroeg tot hij binnen was. Bij hem zat "cold calling" zo in zijn genen dat hij 's avonds naar het Centraal Station ging en vrouwen die uit de trein stapten vroeg (op een vriendelijke, respectvolle manier!) of ze de avond met hem door wilden brengen. Als hij nee te horen kreeg lachte hij en zei dat hij er deze avond eentje meer moest vragen. Iedere avond was prijs!
Overigens bracht hij ook altijd als hij een bedrijf bezocht een attentie mee voor de secretaresse (tegenwordig Office Manager) en vroeg of haar zoon het afgelopen weekend gewonnen had met voetbal/hockey etc., of haar vader nog last had van zijn ogen etc. Hij wist al dat soort dingen en hoefde geen moeite te doen het te onthouden of te reproduceren op het goede moment.

Kortom, de meeste tweakers (en ik ook!) zitten zo niet in elkaar en zullen meer moeite hebben met koude contacten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zou eerder architect passend vinden als stap. Ik zie er twee voorbij komen op LinkedIn bij Cegeka.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vroeger was dit gewoon een "verkoop buitendienst". Nu hangt er een leuke titel aan vast waardoor het heel interessant klinkt. Uiteindelijk is het werk en het doel gelijk: aanbellen, voet tussen de deur en jezelf aan tafel zien te kletsen. Je moet er maar van houden.

Komt er dan geen einde meer aan die glimmende titels in het bedrijfsleven? Bedrijven die met zulke titels strooien zijn wat mij betreft de realiteit aan het maskeren. Ze kunnen zelfs de toiletjuffrouw/meneer een glimmende titel geven.
Pagina: 1