Toon posts:

Netwerk 10 of 100 Mbit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een netwerk aanleggen tussen mijn nieuwe comp (zie sig), oude comp (p166MMX, 32Mb), en een nieuwe laptop (komt eraan).
Nu is dit netwerk voornamelijk bedoeld voor spelletjes en het uitwisselen van bestanden met de laptop en backup naar de oude.
Nu de vraag (1): Is 10 Mbit minstens de komende 2 jaar voldoende om alle (nieuwe) spellen multiplayer mee te kunnen spelen of moet ik dan aan 100Mbit. En hoelang duurt het om 700Mb over 10Mbit te versjouwen (700*1024*1024*8/(10.000.000*60) ~=10 min toch?)

Vraag 2: Aan mijn hub/switch komt een andere (niet van mij) hub te hangen van 10 Mbit. Heb ik dan perse een switch (of switchable hub) nodig om mijn compies wel op 100Mbit te houden of gaat dit ook goed met een gewone hub?

Ik ga voor de netgear en104 (4x 10 Mbit hub) of de fs105 of fs108 (5/8x 10/100Mbit switch), afhankelijk van jullie reacties.

Ik heb al in de search gezocht maar kon geen echt bevredigend antwoord vinden. Als dat er wel is dan graag effies de link :)

Thanks,
Gerwen (netwerk newbie)

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Op zaterdag 28 juli 2001 12:53 schreef Gerwen het volgende:
Ik ga een netwerk aanleggen tussen mijn nieuwe comp (zie sig), oude comp (p166MMX, 32Mb), en een nieuwe laptop (komt eraan).
Nu is dit netwerk voornamelijk bedoeld voor spelletjes en het uitwisselen van bestanden met de laptop en backup naar de oude.
Nu de vraag (1): Is 10 Mbit minstens de komende 2 jaar voldoende om alle (nieuwe) spellen multiplayer mee te kunnen spelen of moet ik dan aan 100Mbit. En hoelang duurt het om 700Mb over 10Mbit te versjouwen (700*1024*1024*8/(10.000.000*60) ~=10 min toch?)
Je berekeningen kloppen ja. 10Mbit is jarenlang zat om spelletjes over te spelen omdat de huidige netcodes speelbaar moeten worden onder 56K. Dus dat betekent dat van je 10Mbit maar ongeveer 56K wordt verbruikt. Misschien 64 af en toe.
Vraag 2: Aan mijn hub/switch komt een andere (niet van mij) hub te hangen van 10 Mbit. Heb ik dan perse een switch (of switchable hub) nodig om mijn compies wel op 100Mbit te houden of gaat dit ook goed met een gewone hub?
Als jij een switch op 100Mbit hebt, dan kun je een crosslink (uplink >> uplink) leggen tussen switch en hub. De hub werkt op 10Mbit, en het zal de snelheid van de switch ietsjes omlaag trekken.
Ik ga voor de netgear en104 (4x 10 Mbit hub) of de fs105 of fs108 (5/8x 10/100Mbit switch), afhankelijk van jullie reacties.
Sorry ik heb geen ervaring met Netgear. Ik heb zelf goeie ervaringen met Allied Telesyn International (ATI, niet die lui van de videokaarten)

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
BTW: De volledige 100Mbit is meestal niet haalbaar. Denk hierbij aan ietsjes te trage netwerkkaarten, harde schijven die de rate van 8MB/s niet aankunnen etc.

Daarom denk ik dat 10mbit meer dan zat is. Misschien 10/100, maar gewoon 100 only zou onhandig worden

Verwijderd

Hier hebben we 100Mbit over een 5-port 10/100 Mbit Level One switch . Is echt veel chiller dan 10Mbit . Gamen is 10 Mbit genoeg , maar als je ook files wilt sharen is 10X sneller er door halen wel leuker . gemiddeld 7.5MB/sec . En voor de meerprijs moet je het zeker niet laten , want die is er bijna niet ...

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
sja ik zou zeggen 10mbit, enne gewoon goedkope kaartjes, je kan dure nemen, maar het verschil in snelheid is het geld niet waard denk ik
realtek voor 35 (10/100) of 3com voor ongeveer 130 (10/100)
tsja als je van een paar kbit verschil hebt zou ik wel weten welke ik wil...realtek dus :)

• spine
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

spine

VISHUDDHI

Op zaterdag 28 juli 2001 13:12 schreef real_raichu70 het volgende:
En voor de meerprijs moet je het zeker niet laten , want die is er bijna niet ...
idd gewoon lekker 10/100 mbit nemen....(met een oogje op de toekomst)
als je het ook nog ECHT goedkoop wil doen.... moet je ff op www.gistron.com kijken....
daar staat een 8prt switch 10/100 mbit voor 159,- maar als je echt netgear wilt dan kan ik je niet helpen want daar hebbik geen ervaring mee.... Succes iig!

[BSDFreaks.nl] [www.Dark-Future.org] [Alizarin.nl]

Verwijderd

Topicstarter
Kaartjes heb ik al; zijn allen dezelfde sitecom 10/100Mbit kaartjes.

Prijzen van de netgears:
en104 (4x 10Mbit hub) = f100
en106 (6x 10Mbit hub) = f130
fs105 (5x 10/100Mbit switch) = f180
fs108 (8x 10/100Mbit switch) = f250

De 10/100Mbit hubs zijn niet veel goedkoper dan de switches dus die heb ik al laten afvallen. De 10Mbit is dus wel wat goedkoper dan de 10/100Mbit. Prijzen komen van beat-it (en zijn incl. btw en verzendk.). Die is ook bijna de enige die ze verkoopt (behalve dan INMAC dan voor f100 meer).
Nu, gezien de prijzen 10 of toch 100? Ik neig naar 10 voorlopig gezien mijn huidige fin. positie :( :)

de stand is nu 2-2.

Alvast bedankt trouwens

• spine
  • Niet online

spine

VISHUDDHI

euhm zoals je het hierboven hebt gezet..
zijn er helemaal geen switches van 10 mbit...............
dus.........

[BSDFreaks.nl] [www.Dark-Future.org] [Alizarin.nl]

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 22:10

Jive

MooMooMastah

Zoeken naar een auto-sensing switch.

Die geeft 10 of 100 op de poorten waar 10 of 100 kan... zekers relaxed als je 100mbit full-duplex kan draaien ...

En met een ander oog op iets anders ...
Mischien wil je ook weleens naar een lan-party ... dan is het zeker aan te bevelen om een 10/100 nic te hebben.

En wat betreft die andere hub die aan je netwerk komt te hangen ...
Als die nog niet gekocht is en het hoeft maar een kleintje te zijn is het prijsverschil tussen 10 en 100 echt niet zo groot dat voor die paar tientjes meer de snelheid niet 10x omhoog kan.

Mja, haal je ergens anders een 24ports 10mbit hub vandaan voor noppes ... dan ga je niet een andere kopen ofzo.

Jive's Box
Jive @ DNET

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 14:12
Kom op zeg!!! Ga voor die 100Mbit! Wat kost 't nou nog? Ik heb pas 2 100/10Mbit kaartjes gehaald voor 29,- ex.btw. en een 8 poorts switch voor 150,- ofzo bij Gistron!

Da's volgens mij net zo duur (en anders wel goedkoper) als 10Mbit!!!

GA VOOR 100Mbit!!!

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 10:06

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik zou voor 100MBit gaan. Een Realtek 8139 kost 30 piek, evenveel als een 10MBit realtekje.

Als je dit met een crosslink cable van 15 gulden doet, dan ben je 75 piek kwijt voor je netwerk, en kun je lekker snel data overblazen. Voor games maakt 10MBit of 100MBit geen ruk uit, alleen met overpompen zul je het merken.

700Mb overblazen duurt bij mij 2-3 minuten (realtekjes & crosslink)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 14:12
precies, heb ik ook... geweldige kaartjes!!!

eerst dacht ik dat Win2000 ze niet detecte omdat ie niks zei. maar ze werkten gewoon in 1 keer, zonder te mekkeren! :)
(misschien ook om wat over te zeggen, maar is beter dan helemaal niks doen ;))

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Verwijderd

Mensen, het verschil in cheapass kaartjes zoals ne2000 klonen met bijv. realtek chipset is niet bepaald de doorvoersnelheid, netals het verschil tussen ide en scsi. Het gaat erom hoe je systeem de kaartjes aanspreekt en de meeste mensen hier hebben toch nauwelijks een computer staan dus maakt het niet uit dat de netwerk chipset alle 'cpu power' opslurpt. Ik heb zelf ide raid0 aangezien ik scsi raid gewoonweg niet kan betalen, maar ik kan je wel vertellen dat m'n cpu een stuk blijer is met m'n scsi (gewoon) schijven dan met ide. Je cpu krijgt bij die realtek (en bij ide) zoveel interrupts te verwerken dat hij niets anders kan doen op dat moment, bij betere kaartjes van 3com, intel of dec (en bij scsi) neemt de chipset van de nic/scsi adapter een aantal functies over en is er ECHTE dma van toepassing waardoor de cpu niet een veel te zware load aan interrupts te verwerken krijgt. En over de overall performance, ik haal zo gem. 12MByte/s over m'n netwerkje, dat is een halve MByte onder de theoretische 100Mbit/s grens. Ik kopieer vaak bestanden van een paar gieg, omdat ik aan digitale videobewerking doe, en dan weet je wat het is dat je cpu nog kracht over heeft voor jou, en dat het net ff een paar MByte/s sneller gaat dan met de cheapass rotzooi van realtek.

Ugh. A-angel heeft gesproken B-)

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Ik heb hier een netwerkje van 2x 3com 905b'tjes , 1 905-TX'je en 1 905C-TX-M, en soms de pc van een vriend ertussen met een ne-2000 geval. En zonder haal ik (zonder overig netwerkverkeer) over mijn 10mb 3comhubje (ex-zaak) 0.98megabite/s. Met een file van 103 megabite. Als die pc van m'n vriend ertussen hangt, (en ik daarnaartoe kopieer) zakt ie tot 0.45megabite/s. Ik geloof dat ik het wel wist als ik het geld ertoe had!!!! :9~

edit:

Dus: 100mb!!! Ik heb er eens een 10/100mb switch van de zaak ertussen gehad, EN DAT GAAT HARD!!!!!!!!
:9~ :9~ :9~ :9~

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Ga voor 100Mbit. Zeker met filesharing is het een zegen! Ik heb hier 3 computers via 100Mbit HUB aan server hangen, werkt heel goed. Nu is de bottleneck niet het netwerk, maar het servertje (P-100)

ook meerprijs op dit moment is te verwaarlozen. En met dat linken aan een 10Mbit netwerk, die 10/100 Switch moet dat makkelijk kunnen ondervangen

Verwijderd

100 Mbit ! :)

Ik had eerst 10 Mbit tussen 2 pc's liggen, een file van 700 Mb overpompen duurt in de praktijk langer dan in de theorie, en kwam bij mij neer op zo'n 15 minuten.

Nu heb ik dus 100 Mbit en gaat dit binnen de 3 minuten. Snelheidswinst is het geld dus echt wel waar, daar komt bij dat een switch zowieso beter is dan een hub. Aangezien er geen 10 Mbit switches zijn zou ik dus gewoon voor een 10/100 Mbit exemplaar gaan.

• Kwistnix
  • Laatst online: 16:50
Ik heb pas een netwerkje aangelegd hier thuis.
10/100 netwerkkaartjes van Trust, die Games Networking Kit ofzo.
Werkt zeer goed!

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Ga voor 100Mbit, dit werkt toch zoveel lekkerder dan 100Mbit, het lijkt niet veel maar probeer maar eens een cd-tje over het netwerk te branden oid. De wachttijd, die je je bespaard door het nemen van 100Mbit is zeker het geld waard.

Laptop: verwacht niet dat je met je laptop fantatische doorvoersnelheden haalt over het netwerk, heb hier een laptop met 10/100 NIC van xircom en die haalt niet meer dan 850kbyte/sec, of ie nou op 10 of 100 werkt.

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 03 augustus 2001 11:34 schreef nulkelvin het volgende:
Ga voor 100Mbit, dit werkt toch zoveel lekkerder dan 100Mbit
:?

Ik gok dat je bedoelt dat 100 lekkerder werkt dan 10 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, lijkt me duidelijk he? Dat wordt dus een 10/100Mbit switch. Nog effe kijken of ik de 5 of 8-poorts neem en dan netwerken maar :)
Een file van 700Mbit duurt bij mij trouwens effe ruim 3 minuten hetgeen neerkomt op een kleine 30Mbit/s (met dus sitecom-kaartjes en kruiskabel tussen de PI en de PIII). Waarom ligt dit niet dichter bij de 100Mbit? Ligt dit aan de PI?
PIII --> PI gaat namelijk (iets) langzamer dan PI --> PIII

Het andere 10Mbit netwerk is er al en is niet van mij zelfs dus daar kan ik niets aan doen... Alles in mijn kamer loopt dus zometeen op 100Mbit terwijl de rest van het studentenhuis met 10Mbit werkt :P :)

Dank voor alle reacties.

Verwijderd

Op vrijdag 03 augustus 2001 20:10 schreef Gerwen het volgende:
Nou, lijkt me duidelijk he? Dat wordt dus een 10/100Mbit switch. Nog effe kijken of ik de 5 of 8-poorts neem en dan netwerken maar :)
Als ik jou was zou ik 8 doen, want als je ffies uitbreid, en je hebt al 5 comps, dan moet je gelijk een nieuwe switch kopen.
Dat hadden wij ook gedaan, en dat is maar goed ook, want mijn jongste broertje wilt strax ook een comp :D
Maar los staande hier van, ik zoek nog altijd een antwoord van mijn netwerk prob, check het ff hieronder. :)

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Heb hier zelf voor 7 computers aan kabels liggen door het hele huis, Cat5, met een 100mbit hub, binnenkort switch, en is echt relaxt. Ik doe wel eens mee met bescheiden lanparty en dat was in het begin 10 mbit en nu de laatse paar keer 100 mbit full-duplex. Ik moet zeggen dat het wel merkbaarder was, en vooral met bestanden uitwisselen.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Pagina: 1