Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies gewenst high-end gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na een aantal jaar alleen te hebben gespeeld op een console ben ik het nu zat. Ik ben op zoek naar een high-end gaming PC. Deze gaat dus vooral gebruikt worden voor games. Indien ik er weer een beetje in zit, lijkt het me ook leuk om af en toe wat te streamen op bv. Twitch. Mijn bedoeling is om in ieder geval de komende 5 jaar een aangename ervaring te hebben, dat wil zeggen, lagvrij en uiteraard zoveel mogelijk op ultra settings.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had eerst rond de 2.5k in mijn hoofd maar na een beetje zoeken kom ik zelf rond de 3k uit. Dit is relatief veel maar het is ook een beetje een jongensdroom om een beest van een pc te hebben :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast randapparatuur heb ik niks meer over van mijn oude pc.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is dus hetgeen waar ik het meest tegen aan loop. In mijn jongere jaren veel met pc's bezig geweest. Zelf een aantal systemen in elkaar gezet en verdiepte me voorheen ook wel in de ontwikkelingen rondom pc's. De laatste jaren ben ik er echter helemaal uit geweest. Het is een beetje overweldigend om te zien wat er allemaal op de markt is. Ik lees verschillende verhalen over Ryzen vs Intel, maar er schijnen nogal wat randvoorwaarden aan te zitten die ik niet helemaal meer begrijp. Intel is oud en vertrouwd en ben dus ook een beetje huiverig voor de AMD varianten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet in het bijzonder. Ik vind de spullen van Corsair over het algemeen erg netjes ogen en qua randapparatuur heb ik hier ook de spullen van (toetsenbord en muis). Coolermaster is daarnaast een bekend merk voor me en heb hier nooit klachten over gehad. Het maakt me niet zoveel uit verder maar ik vind het lastig om de afwegingen te maken ten opzichte van elkaar.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb bij mijn huidige format gekozen voor waterkoeling op de CPU. Dit lijkt me erg aangenaam in verband met geluid. Weinig zin om in een windpark te zitten tijdens het gamen ;)

Ga je overklokken?
Wellicht in de toekomst als ik iets meer feeling heb gekregen met mijn huidige systeem.

Wat verwacht je van ons?
Wat ik van jullie verwacht is een review van wat ik dusver heb samengesteld op internet. Ik heb bij Alternate via de pc-builder tool geprobeerd om een zo compleet mogelijk systeem te maken. Her en der wat gepikt van oa youtube builders. Zijn er dingen die ik over het hoofd gezien heb? Zijn alle spullen wel degelijk en compatibel met elkaar en smijt ik niet onnodig geld over de balk? Kan er qua performance iets beter? Het is lastig om in te schatten wat de juiste afwegingen zijn. Koop je een budget pc of het allerduurste systeem dan zijn de opties beperkt. Juist omdat ik een beetje in de middenklasse zit qua budget kan je alle kanten op en ben ik bang dat ik niet de juiste keuzes maak. Hier heb ik de kennis en ervaring nodig van het almachtige Tweakers! _/-\o_ Bij voorbaat dank :)

https://www.alternate.nl/...3bef071436179d2f38ce1d73a

PW toegevoegd:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 503,30€ 503,30
1MoederbordenAsus ROG Maximus XI Code€ 387,-€ 387,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.245,-€ 1.245,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 67,-€ 67,-
1BehuizingenCorsair Carbide SPEC-OMEGA RGB Wit€ 141,05€ 141,05
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML360R RGB€ 111,05€ 111,05
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW64GX4M4C3000C15€ 335,-€ 335,-
1VoedingenCorsair AX1000 Titanium€ 232,01€ 232,01
1Solid state drivesWD Blue SSD 2,5" (TLC) 250GB€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.081,41

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2019 21:41 . Reden: PW Toegevoegd ]

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd graag lijstje in PW maken met je onderdelen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
Welke resolutie heeft je monitor?

Systeem van 3 ruggen en dan een traag, klein en veel te duur 2,5" sata ssdtje. Dat moet beter kunnen.

[ Voor 61% gewijzigd door Uszka op 12-07-2019 21:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op het moment nog een BenQ ZOWIE RL2755 staan. Die heeft een resolutie van 1920 x 1080 pixels. Indien dit tegenvalt dan wordt dat het volgende dat ik vervang.

Heb je aanbevelingen qua SSD?

Bij voorbaat dank :)

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:06
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:58:
Ik heb op het moment nog een BenQ ZOWIE RL2755 staan. Die heeft een resolutie van 1920 x 1080 pixels. Indien dit tegenvalt dan wordt dat het volgende dat ik vervang.

€60 is veeel te veel voor 250GB. Je kan zoiets nemen: pricewatch: Crucial P1 1TB

• Uszka
  • Laatst online: 23:53
Bespaar een hoop geld en neem een RTX 2070 Super.

Van het budget dat er over blijft in ssd's stoppen. Corsair MP510 480GB of PNY XLR8 CS3030 500GB als bootschijf en een Intel 660p 2TB voor opslag.
Voeding kan een stuk minder. Corsair HX750 V2 is een uitstekende voeding voor een veel lagere prijs en met een Cooler Master V650 Gold kom je er ook al.
Kijk ook eens naar AMD. Een 3700X doet niet onder voor een nog steeds overpriced 9900K.

Verwijderd

Ik zou ook besparen op een goedkopere GPU, je houdt dan behoorlijk wat geld in je zak en kan makkelijker upgraden bij de volgende generatie naar ook weer een goed GPU die veel sneller is.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:58

g0tanks

Moderator CSA
Een 1000W-voeding ga je niet nodig hebben. Zeker niet eentje van €230. Daarnaast is 64 GB geheugen zwaar overkill. Een high-end gaming PC heeft in principe aan 16 GB al genoeg.

Ik snap de jongensdroom om een dikke PC te bouwen, maar met pricewatch: Corsair RM750x (2018) Zwart en pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR kan je al makkelijk ~€250 besparen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 13:01
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:08:
Ik zou ook besparen op een goedkopere GPU, je houdt dan behoorlijk wat geld in je zak en kan makkelijker upgraden bij de volgende generatie naar ook weer een goed GPU die veel sneller is.
Deze dus, zoek een middenweg, koop een pc dat je nu in ultra kan spelen en met het geld dat je overhoudt koop je straks weer een nieuwere videokaart. Qua cpu zou ik wel voor de snelste gaan, de 9900K en anders de 9700K

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:58:

Koop sowieso een ander scherm. 1080p 60Hz is niet High-End. dat is standaard om beeld te krijgen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 13:01
Hackus schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:04:
[...]

Koop sowieso een ander scherm. 1080p 60Hz is niet High-End. dat is standaard om beeld te krijgen.
Beeldscherm vind ik nu wel een lastige om advies over te geven. 500 tot 1000 euro opzij leggen en gaan voor een IPS scherm met Gsync (als je Nvidia hebt) is geen garantie van een goed scherm. Zoveel reacties gelezen op onder andere dit forum van mensen met dode pixels, backlightbleeding etc etc.

Mede hierom zit ik "al" 2 jaar met een samsung 1080P 60hz scherm, ik heb die ongein van de alinea hierboven niet :D

• Asateo
  • Laatst online: 25-07 13:54
Zelf zoek ik ook een scherm en kwam bij deze twee terecht:

pricewatch: Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart
Freesync 2 en VA

pricewatch: AOC AG271QX Zwart, Rood
TN

Ik denk dat ik voor het tweede ga gaan. VA is mooier, maar TN veiliger en het TN paneel is ook recht (ik speel soms strategiespelen) + goedkoper.

Beide zijn prijs/kwaliteit echter wel goed, met goede reviews, 1440p, 144hz.

Edit: ik zou nu geen 2080 TI kopen. Volgende week komt de 2080 super uit, met de oude 2080 ti chip. De nieuwe 2080 TI is er volgens mij nog niet, maar komt wel snel uit. Ofwel besparen, ofwel wachten met betere prestaties. Nu echter geen 2080 TI kopen lijkt me.

[ Voor 19% gewijzigd door Asateo op 14-07-2019 17:06 ]

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-11 19:41
CPU is goede keuze, deze vormt de ruggegraat van je systeem de komende zes jaar

PSU zou ik persoonlijk mikken op 750W, tenzij je ooit voor SLI zou willen gaan;
Maar om zeker te zijn hoeveel watt je zou nodig hebben, kan je de PSU calculator van pcpartpicker proberen; verder is die website ook een goede compatibiliteitschecker, om bv te weten of je materiaal wel in die case past etc.

Je moet goed beseffen dat als je op 1080p blijft gamen - wat zeker een perfect legitieme optie is, btw - de 2080ti behoorlijk overkill is.

Een tip: verzamel eens je games die je wenst te spelen, en veelkans kom je een reeks hier tegen op anandtech of, mijne favoriet, gpucheck. Die verzamelen real world gaming benchmarks, en je kan voor dezelfde CPU twee (of meerdere GPU's) vergelijken. Een minimum die je systeem moet halen om aangenaam te gamen, is voor mij persoonlijk 60 FPS. En met minimum bedoel ik: kijk in die benchmarks *niet* naar de average FPS, maar naar de 99 percentile FPS. Dit laatste toont de laagste FPS waar 99% vd tijd je systeem niet onder gaat. En dat moet, althans voor mij, boven de 60 liggen.

Gamen op 4K lijkt me sowieso overkill, gezien men zich de vraag kan stellen of het menselijk oog het verschil kan maken tussen 1440p en 4K; maar ik kan me vergissen.

Mijn tip voor de GPU die je de komende drie jaar nodig zal hebben (want nadien zou ik upgraden): kijk eens naar de verschillende GPU's die op 1440p op ultra settings 60+ FPS halen op alle vermelde games in de 99 percentile metingen.

En opnieuw: laat die 4K lekker zitten, tenzij je een beamer bij je thuis installeert voor showcasing

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Pagina: 1