Overwaarde huidige woning > verbouwing nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolmeist
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 20:36
Goedenavond,

Allereerst wil ik mededelen dat ik wat hypotheken en dergelijke regels betreft een redelijke leek ben :+ .
Even de stand van zaken:

1. Nieuwe woning aangekocht, deze passeert 01-11-2019 bij de notaris. Hypotheek is al goed gekeurd, dus geen problemen.

2. Huidige woning passeert 28-11-2019 bij de notaris. (Ex. huurappartement van een woningstichting).
Er is een kleine overwaarde op de woning, niet veel €8000,-

Nu luidt mijn vraag:
Ik heb het al verschillende keren gegoogled maar ik kan geen concreet antwoord vinden.
Die €8000 overwaarde wil ik gaan steken in de verbouwing van ons "nieuwe woning", kan en mag dit zomaar, moet ik hier nog belasting over betalen?
Ik vind legio aan scenario's die allemaal gaan over overwaarde en de huidige woning, of de overwaarde steken in het verlagen van de volgende hypotheek maar dit is niet wat ik wil, of zelfs de overwaarde gebruiken voor het verbouwen van de huidige woning. Maar ik wil gewoon weten of ik de overwaarde mag steken in de verbouwing van ons volgende huis.

Misschien is het wel een hele domme vraag met een doodsimpel antwoord, ik kom er alleen niet uit.

Alvast bedankt voor de moeite die je steekt in het lezen/beantwoorden van deze vraag.

Mvg,

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:24
Wat ga je verbouwen?
Waarom heb je niet 8.000 bouwdepot genomen in de nieuwe hypotheek die dan afgelost wordt met je overwaarde?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolmeist
Martinusz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:49:
Wat ga je verbouwen?
Waarom heb je niet 8.000 bouwdepot genomen in de nieuwe hypotheek die dan afgelost wordt met je overwaarde?
De aanvraag van de nieuwe hypotheek was op volle kunnen van onze financiële situatie 2 maanden geleden.
We hebben ook eerst de nieuwe hypotheek geregeld voordat we überhaupt waren begonnen met het terug verkopen van de huidige woning (omstreden koopgarant regeling die woonstichtingen hanteren, rare constructie die mij 10 jaar geleden als 20 jarige jongen toch de kans gaf een eigen woning te kopen en dus voor een lage prijs leuk te wonen)

Dus er was geen ruimte voor een bouwdepot, omdat we aan de "max" zitten van ons kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Ok, maar kun je niet alsnog een bouwdepot nemen bij de bank?
Als de verkoop nu rond is, weet je dat er 8000 vrij komt, je kunt er ook de overdrachtsbelasting mee betalen overigens en de kosten van koop, dan zijn die 8k al op en kun je met je eigen geld doen wat je wilt.

Normaliter als je overwaarde niet gebruikt, dan mag je over dat bedrag geen hypotheekrenteaftrek meer hebben, dus stel je hypotheek zou 200.000 zijn, dan mag je maar over 192.000 hypotheekrenteaftrek trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Tenzij je dat geld gebruikt voor verbetering van de woning. Zie Eigenwoningreserve / bijleenregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:43
De notaris stort de overwaarde gewoon op je rekening en daarmee kun je natuurlijk doen wat je wil. Maar wat je vraag waarschijnlijk is, is in hoeverre dat de hypotheekrenteaftrek bij je nieuwe woning beperkt (de zogenaamde bijleenregeling).

Als je googlet op “bijleenregeling verbouwing nieuwe woning” vind je genoeg antwoorden op je vraag. Wat ik zo snel vind is dat als je verbouwt voordat je de nieuwe woning betrekt er niets aan de hand is. De verbouwkosten tellen dan als verwervingskosten.

Edit: wat @Martinusz zegt, de overwaarde gebruiken voor de kosten koper, is misschien wel direct je oplossing. Als die kosten die 8k overstijgen heb je volgens mij namelijk geen overwaarde volgens de bijleenregeling. Moet je even uitzoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door cryptapix op 12-07-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Zijn er voorwaarden verbonden aan de verkoop ex-woningbouw woning? Zoals bijvoorbeeld overwaarde binnen x jaar naar woningbouw?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PcDealer schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:15:
Zijn er voorwaarden verbonden aan de verkoop ex-woningbouw woning? Zoals bijvoorbeeld overwaarde binnen x jaar naar woningbouw?
Lees even goed, hij verkoopt de woning terug aan de woningbouw, daardoor ook maar heel beperkte overwaarde.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolmeist
Edit: wat @Martinusz zegt, de overwaarde gebruiken voor de kosten koper, is misschien wel direct je oplossing. Als die kosten die 8k overstijgen heb je volgens mij namelijk geen overwaarde volgens de bijleenregeling. Moet je even uitzoeken.
Wat jullie zeggen, klinkt goed.
Om wat meer info te geven over hoe alles tot stand is gekomen..

We gingen eigenlijk voor een oriënterend gesprek naar de bank, uiteindelijk is daar uit gekomen dat we met weinig middelen toch het huis konden kopen wat we stiekem wel al heel erg leuk vonden.
Dat heeft ons doen besluiten om de woning te kopen (ondanks dat er veel aan moet gebeuren), dus voor lief te nemen dat we niet alles tegelijk naar ons zin kunnen maken maar toch kunnen wonen waar we dat graag willen (de afwegingen die we hebben gemaakt).

Uiteindelijk hebben we genoeg spaargeld voor k.k. en nog wat noodzakelijke dingen als vloer, verf etc.

Wat dus ook weer maakt dat alle centen die we tot ons beschikking hebben en direct in onze handen krijgen, zeer welkom zijn.

En stel dit alles terzijde, we die kleine overwaarde gewoon "gebruiken" wat is dan het risico dat de belastingdienst doet buiten het niet-rente kunnen trekken over deze 8000 euro. Is er zoiets als dat ik in 2020 in één keer een aanslag krijg dat ik bijvoorbeeld de helft van die 8k terug moet betalen.. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Ik zou het volgende doen:

- zoek uit of je die 8k gewoon kunt gebruiken voor de Kostenkoper en bijbehorende kosten, dan kun je volgens mij gewoon 100% hypotheekrenteaftrek behouden en heb je je eigen geld gewoon vrij om te doen wat je ermee wilt zonder gevolgen. (Check het met de bank of belastingdienst)

Die 8k is van jouw, belastingdienst gaat daar niks mee doen, enige wat dus kan zijn is die beperking op hypotheekrenteaftrek.

Edit: ik zou die 8k door de notaris laten verrekenen met de kostenkoper en andere kosten, restant vul je aan met eigen middelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Martinusz op 12-07-2019 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolmeist
Martinusz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:35:
Ik zou het volgende doen:

- zoek uit of je die 8k gewoon kunt gebruiken voor de Kostenkoper en bijbehorende kosten, dan kun je volgens mij gewoon 100% hypotheekrenteaftrek behouden en heb je je eigen geld gewoon vrij om te doen wat je ermee wilt zonder gevolgen. (Check het met de bank of belastingdienst)

Die 8k is van jouw, belastingdienst gaat daar niks mee doen, enige wat dus kan zijn is die beperking op hypotheekrenteaftrek.

Edit: ik zou die 8k door de notaris laten verrekenen met de kostenkoper en andere kosten, restant vul je aan met eigen middelen.
Mag ik je bedanken voor de gedane moeite! Ik ga dit uitzoeken, volgende week voordat we op vakantie gaan eens even kijken of we de belastingdienst kunnen bereiken per telefoon :+ . Eens kijken wat zij te zeggen hebben.

Daarnaast, mocht er iemand geheel andere ideeën hebben, schroom niet om met tips te strooien. Elke input wordt ten zeerste gewaardeerd! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
@Martinusz Verrekenen bij de notaris is volgens mij niet nodig om HRA te behouden. En het kan ook alleen als de beide woningen geleverd worden bij dezelfde notaris ;)
Tolmeist schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:28:
[...]

En stel dit alles terzijde, we die kleine overwaarde gewoon "gebruiken" wat is dan het risico dat de belastingdienst doet buiten het niet-rente kunnen trekken over deze 8000 euro. Is er zoiets als dat ik in 2020 in één keer een aanslag krijg dat ik bijvoorbeeld de helft van die 8k terug moet betalen.. :?
Tja, kans is vrij groot dat de fiscus er nooit achterkomt dat jij die 8k niet hebt besteedt conform de bijleenregeling maar dat wel opgeeft (want de fiscus zal het moeten doen wat jij zegt, of het moeten controleren maar dat doen ze niet zo vaak). Maar wil je frauderen?

Als je het verkeerd doet, heb je over 8k teveel renteaftrek genoten. Dat is niet zoveel met de rentes van nu. Laten we zeggen 2,5%, dan gaat het dus om 200 euro per jaar. Daarvan heb je dan laten we zeggen 45% teruggekregen via HRA dus 90 euro. Dat moet je dan terugbetalen plus een boete. Dus nogmaals, wil je voor een paar tientjes per jaar echt frauderen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolmeist
cryptapix schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:57:
@Martinusz Verrekenen bij de notaris is volgens mij niet nodig om HRA te behouden. En het kan ook alleen als de beide woningen geleverd worden bij dezelfde notaris ;)

[...]

Tja, kans is vrij groot dat de fiscus er nooit achterkomt dat jij die 8k niet hebt besteedt conform de bijleenregeling maar dat wel opgeeft (want de fiscus zal het moeten doen wat jij zegt, of het moeten controleren maar dat doen ze niet zo vaak). Maar wil je frauderen?

Als je het verkeerd doet, heb je over 8k teveel renteaftrek genoten. Dat is niet zoveel met de rentes van nu. Laten we zeggen 2,5%, dan gaat het dus om 200 euro per jaar. Daarvan heb je dan laten we zeggen 45% teruggekregen via HRA dus 90 euro. Dat moet je dan terugbetalen plus een boete. Dus nogmaals, wil je voor een paar tientjes per jaar echt frauderen? :+
Ik heb het denk ik verkeerd geformuleerd: "gewoon gebruiken" bedoel ik niet als in gebruiken om op vakantie te gaan, nieuwe TV te kopen o.i.d. maar daar bedoel ik mee, gewoon het geld gebruiken om de nieuwe aangekochte woning mee te verbouwen. Bewust frauderen, daar wil ik mijn leven niet op berusten dat gaat volledig tegen mijn principes in, maar ik ben er wel voor om de voordelen die er te behalen vallen zoveel mogelijk te gebruiken in de voor ons meest gunstige vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Tolmeist schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:05:
[...]
Ik heb het denk ik verkeerd geformuleerd: "gewoon gebruiken" bedoel ik niet als in gebruiken om op vakantie te gaan, nieuwe TV te kopen o.i.d. maar daar bedoel ik mee, gewoon het geld gebruiken om de nieuwe aangekochte woning mee te verbouwen. Bewust frauderen, daar wil ik mijn leven niet op berusten dat gaat volledig tegen mijn principes in, maar ik ben er wel voor om de voordelen die er te behalen vallen zoveel mogelijk te gebruiken in de voor ons meest gunstige vorm.
Als je aannemelijk kunt maken, dat je dat bedrag voor woningverbetering gebruikt, zal de fiscus niet moeilijk doen. En met een keukenverbouwing, één van de meer gebruikelijke dingen bij een ouder huis, zit je al snel een aardig eind in die richting.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolmeist
Freee!! schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:07:
[...]

Als je aannemelijk kunt maken, dat je dat bedrag voor woningverbetering gebruikt, zal de fiscus niet moeilijk doen. En met een keukenverbouwing, één van de meer gebruikelijke dingen bij een ouder huis, zit je al snel een aardig eind in die richting.
Bedankt voor deze input, dit is dus in the end waar ik naar op zoek ben. Ik wil hoe dan ook elke cent die we hebben in het huis steken. Alleen al die regels zijn omslachtig (vooral voor een leek als ik), ik ben zeker niet voornemens andere dingen aan te schaffen en hiermee doelbewust buiten de lijnen te lopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Tolmeist schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:05:
[...]

Dan begreep ik je verkeerd idd :)
Freee!! schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:07:
[...]

Volgens mij gaat het er niet om of de fiscus moeilijk zal doen (dat impliceert dat je iets doet wat niet klopt, maar waar de fiscus niet over valt), maar of het volgens de regels wel of niet mag. Weet je of je woningverbeteringen altijd in mindering kunt brengen op je eigenwoningreserve? Ik vond op Google namelijk een verschil tussen verbouwen voor en verbouwen nadat je de woning betrekt, maar heb er verder niet naar gezocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:54
Wanneer wil je de verbouwing uitvoeren. Al voor de verhuizing, of pas daarna?

Wanneer je het vooraf wenst uit te voeren, dan kun je voor de verbouwing ook een overbruggingskrediet afsluiten ter grootte van de overwaarde. Dit krediet kun je dan gebruiken als bouwdepot. Zodra dan de verkoop van de oude woning passeert, zorgt de notaris ervoor dat met de overwaarde het overbruggingskrediet wordt afgelost.

Zo hoef je niet te wachten met verbouwen totdat de verkoop van de oude woning is afgerond en heb je meteen waterdicht bewijs voor de belastingdienst voor wat betreft de rente-aftrek.

[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 13-07-2019 14:33 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1