Patchpanel aarding nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepiesaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 17:32
Hallo allen, ik heb een nieuwbouw woning en i.p.v. simpele CAT6 utp kabel te kopen heb ik CAT7 kabel gekocht. Nu zit ik met het volgende. Ik heb een patchpanel gekocht voor in de meterkast en ik zag dat daar een aarding kabel aan gemonteerd is.

Mijn vraag is is het erg als ik de aarding niet aansluit?

Op internet is hier niet veel over te vinden. Achteraf kon ik ook betere simpele utp kabels bestellen beetje overkill zo.

Beste antwoord (via joepiesaus op 13-07-2019 09:49)

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:07
Het is geen ramp als je hem niet aansluit, maar het is wel fijn voor de vereffening en shielding. Als je toch in de meterkast bent is je aardlus toch vlakbij?

PVO

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 27-05 17:07
Het is geen ramp als je hem niet aansluit, maar het is wel fijn voor de vereffening en shielding. Als je toch in de meterkast bent is je aardlus toch vlakbij?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Voordeel van aarden is dat je aardingspad niet verandert. Zou best vervelend zijn als de aarding van een apparaat via de ethernet shielding naar je patchpanel en dan weer naar een switch en daar pas naar de aarde gaat en de aarding via het stopcontact niet gebruikt als die bijv. meer ohm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepiesaus
Ik zou makkelijk een kabel op de aardklem kunnen installeren in de meterkast. Alleen de klem is een beetje lastig te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepiesaus
@johnkeates zijn switches/routers altijd geaard dan? Want de stekkers/adapters van mijn switch en router zijn ongeaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
joepiesaus schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:05:
@johnkeates zijn switches/routers altijd geaard dan? Want de stekkers/adapters van mijn switch en router zijn ongeaard.
Apparatuur voor thuis is meestal dubbel geisoleerd en hoeft dan niet geaard te worden. Maar thuis heeft men ook meestal geen patchpanels, dus dan kan je een vreemde mix krijgen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
Thuis heb je de shielding normaal gesproken niet nodig, dus als je het safe wilt spelen de shielding van de CAT7 kabels helemaal niet aansluiten in je wcd's en patch paneel. En ja, dat is zonde van je CAT 7 kabels.

Zodra je iets van de shielding aansluit kun je het het beste meteen goed doen. Wat inhoud de shielding van de kabels op het patchpaneel afmonteren, aan de wcd kant niet aansluiten (dit zorgt er voor dat je geen aard lussen maakt), en het patch paneel op de juiste manier aarden.

Of je patchkabels dan wel of niet shielded moeten zijn kun je weer een hele aparte discussie over aan gaan. :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepiesaus
Met niet aansluiten in de wcd/patchpanel bedoel je gewoon de folie afknippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
joepiesaus schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:14:
Met niet aansluiten in de wcd/patchpanel bedoel je gewoon de folie afknippen?
Ja. Het hangt een beetje af van je patch paneel/wcd, maar vaak vouw je de foil terug over de mantel en zorgt de strain relief voor de verbinding van de shielding.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:05
kan je dat kabeltje ook verlengen ? wat er nu bij zit is met 20cm vrij kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:12

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Natuurlijk, zolang het een geel/groen kabeltje is. Makkelijker is het het te korte kabeltje te vervangen door eenzelfde kleur maar dan langer.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Laatst online: 28-05 20:17

Ravefiend

Carpe diem!

DeBolle schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:41:
Natuurlijk, zolang het een geel/groen kabeltje is. Makkelijker is het het te korte kabeltje te vervangen door eenzelfde kleur maar dan langer.
En neem ook geen te dunne draad als de afstand bij langere afstanden. Je wilt de weerstand van je draad zo laag mogelijk houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:05
kan je die dingen ook kant en klaar ergens kopen met die ringentjes er al op ? ik zie bij bijv. de praxis alleen met minimaal 10meter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Alleen aarden in demeterkast. Niet de shield op de connector aansluiten,anders krijg je aardlussen.
Pagina: 1