Monitor : UHD / QHD/ 4K / AdobeRGB 99% etc.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xx0017xx
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-08 15:40
Mijn 8 jaar oude Dell U2412M (IPS, Full HD, 16:10) monitor heeft na stroomuitval de geest gegeven. Ik ben nu op zoek naar kwalitatief goede monitor voor foto's bekijken/bewerken in LR (later in PSE) en heb aantal wensen/eisen :
- ik wil meer dan 24" en full HD. Dus bijv. 27" en 2560x1440 of meer (ook fijn voor 2 Excel naast elkaar)
- vanzelfsprekend geen TN maar IPS (of MVA) scherm
- HDMI en DP aansluitingen
- evt 16:10 (bestaat dat in deze resolutie?)
- budget 400 tot 900 euro (dus ws geen Eizo)
- ik print zelf geen foto's

Ik ben beginnend LR gebruiker maar heb Spider calibratie ter beschikking.

Vragen:
- Wat heb ik nodig/is aan te raden?
- Wat is verschil tussen 16,7miljoen en 1,07 Miljard kleuren
- Wat is nut van 4K en QHD
- Ik weet wat AdobeRGB in mijn camera is maar wat is voordeel om dat ook in monitor te hebben en heb je dan 100% AdobeRGB nodig of is 75% AdobeRGB voldoende.
- Of heeft zoiets alleen zin als je dat hebt icm topkwaliteit monitor.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Leg een oude telefoon en een nieuwe naast elkaar en je weet het. Bijvoorbeeld een oude iPhone zonder Retina scherm en een nieuwere met Retina.

Zet een 4K scherm van 24" of 27" op 200% scaling en je krijgt beter leesbare tekst en fijnere details. Ik zou niet meer zonder willen. Alsof je een laserprinter met een 30 jaar oude matrixprinter vergelijkt.
Of, als je een heel groot (40" of groter) scherm met 4K neemt en gewoon 100% scaling neemt, dan is het gewoon een groter oppervlak om op te werken. Meer vensters naast elkaar.
Een compromis tussen die twee is een 32" 4K scherm. Dan kun je scaling op 150% zetten en heb je een mooi compromis tussen extra werkoppervlak en meer details.